Παρασκευή 29 Μαΐου 2009

Έλαμψη απο το Park des Princes



Η πιθανότητα να δω ένα ολόκληρο ποδοσφαιρικό αγώνα είναι μικρή. Το ποδόσφαιρο πλην σπανίων περιπτώσεων το βαριέμαι. Το μπάσκετ όχι, μπορεί να παρακολουθήσω ένα ολόκληρο παιχνίδι. Προχθές πάντως, μάλλον από κούραση και έλλειψη διάθεσης για κάτι άλλο είδα σχεδόν ολόκληρο τον τελικό του Champions’ League. Λένε ότι η Μπαρτσελόνα έπαιξε πολύ καλά και δεν έχω λόγο να πω κάτι το αντίθετο. Και εμένα μου φάνηκε ότι νίκησε δίκαια.

Αργότερα όμως, στην φάση του ύπνου, θυμήθηκα ένα άλλο ανάλογο τελικό που παρακολούθησα, δεν θυμάμαι πού τον είδα, ούτε πότε, παρά μόνο το γήπεδο που έγινε, στο Παρίσι, στο Park des Princes. Οι ειδήμονες εύκολα θα βρουν πια χρονιά ήταν. Αυτός λοιπόν ο τελικός επιτάχυνε την δική μου αλλαγή πορείας και έκανε δύσκολη την ζωή ενός άλλου κληρικού!

Το ποδόσφαιρο μου ήταν και τότε το ίδιο αδιάφορο όπως και τώρα, για αυτό δεν θυμάμαι ποιες ομάδες παίζαν, αλλά αυτό που θυμάμαι είναι το τέλος. Τότε οι νικητές, που ήταν οι περισσότεροι θεατές πανηγύρισαν, όπως γίνεται συνήθως. Όμως σαν ένα ρεύμα, η χαρά τους έφθασε μέχρις εμένα, την αισθάνθηκα έντονα και χάρηκα και εγώ που χαιρόντουσαν τόσοι άνθρωποι. Οι θεατές ήταν, αυτό το θυμάμαι, 80000 άνθρωποι!

Και μετά άρχισα να σκέπτομαι: αν εγώ αισθάνομαι έτσι έντονα την χαρά αυτών των ανθρώπων και χαίρομαι μαζί τους, πως άραγε είναι δυνατόν να την απορρίπτει ή να μην την θέλει ο Θεός; Γιατί ήταν αυτονόητο ότι ήταν μια χαρά αμαρτωλή, ανθρώπων που ήταν μακριά από τον Θεό. Αυτή είναι η άποψη των ευλαβών χριστιανών που ασπαζόμουν και εγώ τότε. Ένοιωσα βαθιά ότι δεν είναι δυνατόν ο Θεός να μένει ασυγκίνητος στην χαρά και τα έντονα βιώματα τόσων ανθρώπων.

Ναι, αλλά το πράγμα πήγαινε και αλλού. Αν ο Θεός δεν μπορεί να μένει αδιάφορος για την χαρά των ανθρώπων, πως μπορεί να είναι αδιάφορος για την ευλάβειά τους και την πίστη σε Αυτόν. Πως είναι δυνατόν να μένει ασυγκίνητος και αδιάφορος για τις προσευχές και τα μυστήρια των καθολικών, που έστω ονομαστικά είναι εκατοντάδες εκατομμύρια; Πως είναι δυνατόν τα μυστήριά τους να είναι άκυρα, όπως διδάσκει η ορθόδοξη εκκλησία; Είναι δυνατόν να βλέπει ο Θεός την πίστη, τον αγώνα και την προσευχή τόσων ανθρώπων σαν να μην συμβαίνει τίποτα; Αν η χαρά του ποδοσφαίρου έχει μια αξία, πόση περισσότερη αξία πρέπει να έχουν τα μυστήρια της καθολικής εκκλησίας;

Και δεν σταμάτησα εδώ. Πίστευα ότι το νόημα της ζωής βρίσκεται στην θέωση. Και σκέφτηκα, τόσοι άνθρωποι που δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για αυτήν, η ζωή τους δεν έχει νόημα; Και μπορεί ο Θεός να αδιαφορεί για την α-νόητη ζωή τόσων ανθρώπων; Προφανώς το λάθος το κάνω εγώ. Και τα μυστήρια των Καθολικών είναι έγκυρα και το νόημα της ζωής, τουλάχιστον μιλώντας γενικά, δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά η θέωση.

Τα έλεγα όλα αυτά σε ένα εκλεκτό κληρικό και με αποπήρε! Φαίνεται όμως ότι τα δούλεψε μέσα του γιατί σε λίγο εξέφρασε δημοσίως την άποψη ότι τα μυστήρια των καθολικών δεν είναι άκυρα και μπήκε σε σοβαρούς μπελάδες. Ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες που του αποδόθηκαν ήταν ότι παρέσυρε, ή ενθάρρυνε, δεν θυμάμαι ακριβώς και τον π. Αρσένιο Μέσκο! (τότε εξέδωσα τον Πλανήτη της Θεολογίας).

Μην σας ξαφνιάζει αυτό. Για την συντριπτική πλειοψηφία των ευλαβών χριστιανών, όσοι δεν αγωνίζονται για την θέωση, οδεύουν την οδό της απωλείας και βέβαια η χάρις του Θεού δρα μόνο στα πλαίσια της ορθόδοξης εκκλησίας. Τα γεγονότα που περιγράφω δεν έλαβαν χώρα κάποτε στο παρελθόν, το ματς πρέπει να έγινε στα έτη 1999 ή 2000…

18 σχόλια:

  1. ο χριστιανισμός είναι μια θρησκεία της καρδιάς και όχι του μυαλού. Ίσως ψευτοδεχόμαστε τη θρησκεία, την κάνουμε φιλοσοφία και την δυναμώνουμε με τα στηρίγματα της επιστήμης κι ετσι την δεχόμαστε. Σε τέτοιους συλλογισμούς καταντάνε μόνο οι πολύ λογικοί άνθρωποι. δεν νιώσανε πως η πίστη είναι ουσία ολότελα διαφορετική από την πειθώ που έχει μέσα ο συλλογισμός. Θέλουμε να αποδείξουμε το Θεό, και ύστερα να τον πιστέψουμε. λέει ο Δαυίδ:" Ειπεν άφρων εν τη καρδία αυτού ούκ έστι Θεός" τώρα θέλουμε και να το αποδείξουμε κιόλας.

    indy

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μήπως μπορείς να γίνεις λίγο πιο σαφής; Τι σημαίνει ότι ο χριστιανισμός είναι θρησκεία της καρδιάς και όχι του μυαλού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Α χαχα! Μυρίζομαι μαλλιοτράβηγμα και θα το παρακολουθήσω με ενδιαφέρον.
    Νομίζω ότι πριν προχωρήσει η κουβέντα, πρέπει να ορίσουμε τις έννοιες, γιατί οι αρχαίοι ημών προγόνοι λέγανε ότι αρχή σοφίας ονομάτων επί-σκεψις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. με αφήσατε εμβρόντητη!
    ειναι σαν να ξέρεις κλασσική φυσική και να λές οτι δεν γνωρίζεις τους νόμους του Νεύτωνα.
    υπέθεσα οτι μετά απο τόσα χρόνια σαν κληρικός που εντρυφήσατε στην εκκλησιαστική γραμματεία θα ησασταν σε θεση να διακρινετε τη διαφορά νου και καρδιάς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παρακαλώ όποιος θέλει να μαλιοτραβηχτεί, να περάσει έξω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Ανώνυμη,
    Ρωτώ για να καταλάβω τι έχετε στο μυαλό σας, και να ψυχανεμισθώ το τι σχέσει έχει με την ανάρτησή μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ Αρσένιε, η αίσθησή μου είναι ότι έχεις την τάση να εμφανίζεις ως "θέσεις της ορθόδοξης εκκλησίας", επιλεκτικά τις θέσεις των φονταμενταλιστικών και στενόμυαλων μελών της (που υπάρχουν, φυσικά, και δεν είναι λίγα). Αυτήν την αίσθηση μου δόθηκε λίγο και στο "Σοκ και δέος".Ωστόσο πολύ μεγάλη μερίδα των ορθόδοξων χριστιανών που γνωρίζω δεν έχουν θέσεις όπως π.χ. το ότι ο Θεός δεν ενεργεί σε άλλες ομολογίες ή θρησκείες. Επειδή γνωριζόμαστε λοιπόν, παίρνω το θάρρος να σου εξομολογηθώ ότι αυτό μου δημιουργεί μια επιφύλαξη στο κατα πόσον είσαι ακριβής σε όσα λες περί "θέσεων της εκκλησίας".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ευχαριστώ για την διευκρίνηση. Δεν μιλώ γενικά για την Εκκλησία, αλλά για την Ορθόδοξη Εκκλησία που έχει κανόνες και πλήθος άλλων κειμένων που ορίζουν ποια είναι η πίστη της. Π.χ. σου λεω ότι υπάρχει κανόνας που λέει ότι αν κάποιος νέος έστω εν αγνοία του κοινωνήσει σε λειτουργία καθολικών, δεν μπορεί να γίνει κληρικός, γιατί αυτό αποτελεί κώλυμα...
    Σήμερα διάφοροι προκειμένου να γίνουν αρεστοί εμφανίζουν μορφές Εκκλησίας Light, πλην όμως τίποτα από αυτά δεν συνάδει με την διδασκαλία της Εκκλησίας, γιατί είναι αυθαίρετοι συμβιβασμοί. Στο Σοκ και Δέος εξηγώ ποια είναι η θεολογία της Εκκλησίας και πολύ δύσκολα κάποιος θα μπορέσει, στηριγμένος βέβαια στα κείμενα της Εκκλησίας και όχι στις προτιμήσεις των διαφόρων, να πει ότι δεν τα λέω σωστά. Για τον λόγο αυτό υπάρχει σιγή ιχθύος εκ μέρους αυτών που έχουν υποχρέωση να απαντήσουν υπεύθυνα.
    Ο καθένας βέβαια μπορεί να κάνει την δική του Εκκλησία, αλλά θα είναι ...δική του Εκκλησία και όχι η Ορθόδοξη Εκκλησία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Να απαντήσουν επίσημα; Πφ!

    Εδώ συμβαίνει κάτι πολύ παράξενο. Κάποιοι άνθρωποι επειδή είναι πεπεισμένοι για την ορθότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, όταν μια θέση της Εκκλησίας αποδεικνύεται λάθος ή μισαλλόδοξη, αντί να πουν ναι η Ορθόδοξη Εκκλησία έκανε λάθος, λένε δεν είναι αυτό η επίσημη θέση της Εκκλησίας και συνεχίζουν δίνοντας μια cool εικόνα Ορθοδόξου θεολογίας, η οποία απλά δεν υπάρχει στα επίσημα κείμενα.

    Σου λέει, αφού αυτό μου φαίνεται αληθινό (π.χ. ότι το Άγιο Πνεύμα ενεργεί και σε άλλες εκκλησίες και θρησκείες ή οτιδήποτε) άρα αυτό είναι και Ορθόδοξο, επειδή έχουν ταυτίσει την ταμπέλα Ορθοδοξία με το αληθινό.

    Και η έλλειψη κεντρικής αρχής στην Ορθόδοξη Εκκλησία βοηθά ώστε τέτοιες απόψεις να κερδίζουν έδαφος χωρίς να μπορούν οι άνθρωποι να αντιληφθούν ότι προβάλλουν δικές τους απόψεις ως τις απόψεις της Ορθοδοξίας.

    Και σε βγάζουν και... ανίδεο περί της Ορθοδόξου θεολογίας στο τέλος. Άσε, πρόκειται για ένα αλαλούμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν υπάρχει κάτι το παράξενο, αυτό που λες είναι σύνοψη της αναλυτικής περιγραφής που έκανα στο Σοκ και Δέος και είναι μια τυπική τεχνική επιβίωσης ενός κλειστού ιδεολογικού συστήματος.

    Το παράξενο είναι το γεγονός ότι βρίσκονται άνθρωποι σοβαροί που δέχονται με ευχαρίστηση αυτήν την εξαπάτηση. Εδώ βοηθά η ψυχολογία που είναι χώρος στον οποίο δεν θέλω να εισέλθω, αν και είμαι μόνιμο πειραματόζωο επαγγελματιών και ερασιτεχνών ψυχολόγων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Άλλο να το διαβάζεις σε βιβλία και άλλο να το βλέπεις στην πράξη!

    Μίλαγα με έναν παπά Άγγλο, ο οποίος ήταν Αγγλικανός όταν ήταν νέος και εδώ και αρκετά χρόνια είναι Ορθόδοξος ιερέας.

    Η απάντησή του είναι ότι αυτή η μορφή της Ορθοδοξίας είναι φονταμεταλισμός και δεν έχει σχέση με τον πλουραλισμό τον απόψεων που υπάρχουν στην Ορθοδοξία. Πως είναι ένα τέρας σαν τον Φρανγκεστάιν και πως παραμορφώνω την Ορθοδοξία όταν λέω πως αυτό είναι η επίσημη Ορθόδοξη άποψη.

    Του λέω καλοί οι χαρακτηρισμοί, αλλά για κάτσε, εσύ ο ίδιος δεν εξορκίζεις τα νεογέννητα μωράκια όταν τα βαπτίζεις; Αν δεν είναι όντως υπύ την εξουσία του Σατανά, τότε ποιους δαίμονες εξορκίζεις;

    Μπορείς να μου δείξεις από τα επίσημα κείμενα ότι κάνω λάθος; Γιατί το ζήτημα είναι απλό. Άμα έχω λάθος εικόνα της Ορθοδοξίας, μπορείς απλά να μου δείξεις τα επίσημα κείμενα που μιλάνε για την Ορθοδοξία που εσύ περιγράφεις. Δεν είναι ανάγκη να μένουμε στους χαρακτηρισμούς. Απλά δείξε μου το λάθος μου και θα το δεχτώ.

    Ε, το μόνο που κάνει είναι να συνεχίζει με τους χαρακτηρισμούς για μένα και το πόσο λίγο ξέρω την Ορθοδοξία.

    Και να φανταστείς πως κατά τα άλλα είναι σοβαρός άνθρωπος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Νομίζω ότι τα πράγματα είναι απλά. Και αυτός και τόσοι άλλοι, "έφαγαν" το παραμύθι και τώρα δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς... Δυσκολα πράγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αρσένιε, φαντάζομαι γνωρίζεις πόσο σχετικοί θεωρούνται πλείστοι κανόνες της εκκλησίας ακόμη κι από τα ίδια τα στελέχη της. Εδώ υπάρχει κανόνας που λέει πως αν λείψεις 3 συνεχόμενες Κυριακές από την Θεία λειτουργία, αφορίζεσαι. Οπότε δε νομίζω πως οι "πραγματικοί ορθόδοξοι χριστιανοί" (όπως ορίζεις την ορθόδοξη εκκλησία) στην ελλάδα δεν υπερβαίνουν πλέον το 0,5%...
    Το πρόβλημα εμφανίζεται επειδή ακριβώς ο όρος "οθρόδοξη εκκλησία" είναι πάρα πολύ ασαφής. Νομίζω ότι δεν υπάρχει ορισμός του όρου πουθενά. Με αυτό το δεδομένο, θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι έχεις δίκιο σε όσα λές (σύμφωνα με τον ορισμό που δίνεις εσύ) όπως και οι άλλοι (σύμφωνα με τον ορισμό που δίνουν αυτοί) που λένε πως όσα λες δεν είναι θέση της εκκλησίας αλλά κάποιων μελών της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όταν περιγράφω την Ορθόδοξη Εκκλησία βασίζομαι στις πηγές στην θεολογία των Συνόδων, και το σύμβολο της πίστης. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια τίποτα δεν είναι αυθαίρετο. Ο κανόνας που ανέφερα έχει συγκεκριμένη θεολογία πίσω του.
    Οι light εκδοχές της ορθόδοξης εκκλησίας δεν στηρίζονται στις πηγές, δεν προκύπτουν από την θεολογία των Συνόδων και ήταν άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Τολμώ να πω ότι αν δεν έγραφα τον Πλανήτη της Θεολογίας και τώρα το Σοκ και Δέος όλες αυτές οι άλλες εκδοχές δεν θα υπήρχαν. Αρκεί κανείς να διαβάσειτην Ελευθερία του Ήθους του Γιανναρά, αλλά και το έργο του Στανιλοάε για να καταλάβει πόσο αυθαίρετες είναι οι απόψεις που λες και να πεισθεί ότι είναι απλά η τακτική που περιέγραψε τόσο παραστατικά ο Ανδρέας στο προηγούμενο σχόλιο!
    Φυσικά σε τελικά ανάλυση ο καθένας είναι ελεύθερος να επιλέξει την εκδοχή που του ταιριάζει.
    Όμως η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι κάτι που έπεσε σήμερα από τον ουρανό ώστε να μην γνωρίζουμε τι είναι. Εκτός και αν απλά δεν θέλουμε να ξέρουμε. Όλοι έχουμε δικαίωμα στην εθελοτύφλωση και όλοι την αξιοποιούμε, ο καθένας με τον τρόπο του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @Δημήτρη
    Θα ήθελα να προσθέσω ότι είναι χαρακτηριστικό ότι οι "άλλοι" δεν τολμούν να διατυπώσουν ολοκληρωμένα και υπεύθυνα τις απόψεις τους γιατί ουσιαστικά προτείνουν μια νέα χριστολογία και μια νέα εκκλησιολογία.
    Κατά την γνώμη μου δεν το κάνουν δια τον φόβο ...της Εκκλησίας, γιατί ότι και να λένε υπάρχει ένας θεσμός που κατά νόμον και στην συνείδηση των πολλών εκφράζει την Εκκλησία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @Αντρέας
    αναφέρθηκες στις ευχές του εξορκισμού και θέλω να σε ρωτήσω: Πιστεύεις οτι υπάρχουν ακάθαρτα πνεύματα γεμάτα κακία και ΦΘΌΝΟ που η Ορθόδοξη Εκκλησία -και όχι μόνον-τα ονομάζει Δαίμονες, και απο τα οποία επιθυμεί να προστατέψει τα μέλη της;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δεν αναφέρθηκα στον εξορκισμό γενικά και αόριστα.

    Μίλησα για ένα πολύ συγκεκριμένο θέμα, για την θεμελιωδώς αρνητική εικόνα που έχει η Ορθοδοξία για τον κόσμο και για τους μη Ορθόδοξους και για το πώς κάποιοι προσπαθούν να παρουσιάσουν μια cool εκδοχή της Ορθοδοξίας για να αποφύγουν το πρόβλημα που η κανονική Ορθοδοξία παρουσιάζει.

    Επομένως, ας μην αλλάζουμε γήπεδο.

    Δεν μπορεί κάποιος να λέει τι καλή γνώμη έχει η Ορθοδοξία για τον άνθρωπο και τον κόσμο, και πως το Άγιο Πνεύμα ενεργεί σε όλους τους ανθρώπους και πως μπορεί και να σωθούν όλοι στο τέλος και πως είναι φονταμενταλισμός να λες πως οι άνθρωποι χωρίζονται οντολογικά σε βαπτισμένους και μη βαπτισμένους και δεν το πιστεύει αυτό η Ορθοδοξία, και την ίδια στιγμή να εξορκίζει τους δαίμονες που κατοικούν και κατακυριεύουν μωράκια.

    Όσον αφορά στο τι πιστεύω εγώ, μου είναι εντελώς αδιάφορο αν υπάρχουν "πνεύματα" και οπωσδήποτε χρειάζεται κάτι παραπάνω από μια αρχαία κοσμοθεωρία που δεν έχει επαφή με τον συγχρονο κόσμο για να με κάνει να ενδιαφερθώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Αντρέα
    Λοιπόν, προσωπικά -διαβάζοντας τα κείμενα των Αγίων-βλέπω ότι η Ορθοδοξία διδάσκει πως ο άνθρωπος γεννιέται Τ ρ ε π τ ό ς και
    α- σ θ ε ν ή ς.

    Δεν λέει πουθενά ότι ο άνθρωπος γεννιέται καλός.

    Το να θεωρήσουμε ότι ο άνθρωπος γεννιέται καλός, είναι λ ά θ ο ς ανθρωπολογική- οντολογική τοποθέτηση που διαψεύδεται απο τα γεγονότα.
    Ο άνθρωπος είναι
    υ λ ι κ ό
    ε ύ π λ α σ τ ο.
    Πρόσφατα ανακαλύφθηκε παιδί που είχε συμπεριφορά ζώου γιατι μεγάλωσε μόνο με παρέα ζώων, κάπου στη Ρωσία, το ανακοίνωσαν και οι τηλεοράσεις.

    Η Τ ρ ε π τ ό τ η τ α έχει να κάνει με μια ισόβια παλινδρόμηση της ΚΑΘΕ ΨΥΧΗΣ ανάμεσα σε
    Φ ω ς και Σ κ ό τ ο ς, η οποία παλινδρόμηση θεραπεύεται με τα οπλα ΤΗΣ ΤΗΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ (ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ. ΧΩΡΙΣ ΑΚΡΙΒΗ ΤΗΡΗΣΗ ΕΝΤΟΛΩΝ ΟΥΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΠΡΟΧΩΡΑΕΙ) που διδάσκει η Εκκλησία δια των Συνόδων και των Αγίων της.
    Οι άλλοι, οι ανακόλουθοι, φυσικά και γίνονται σούργελα στα μάτια των σκεπτομένων όπως ο κ. Μέσκος, ο οποίος εντίμως, προτίμησε απο αυτούς να διαχωρίσει τη θέση του, γιατί επιτέλους -πολύ και βλακωδώς- του σκοτίσαν τον Έ ρ ω τ α!

    Ομως, το θέμα της ύπαρξης πνευμάτων και άλλων διαστάσεων είναι π ά ρ α π ο λ ύ σοβαρό και θα ώφειλε ο κάθε έντιμος αναζητητής της Αλήθειας να το κοιτάξει..
    Αν υπάρχουν Φθονεροί και Επίβουλοι Δαίμονες, καλώς η Εκκλησία διαβάζει τις ευχές του Εξορκισμού κατά την τελετή της Βαπτίσεως.
    Οι Δαίμονες ως νοερές οντότητες, μπορούν να μπαινοβγαίνουν στο σώμα και τον εγκέφαλο του ανθρώπου, υποβάλλοντας συχνά καταστροφικές διαθέσεις και σκέψεις...
    Δια των ευχών του Εξορκισμού, μπορεί μια Πύλη προς τα ενδότερα της Ύπαρξης, γι αυτούς να σφραγίζεται, γενόμενη απροσπέλαστη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή