Σάββατο 16 Μαΐου 2009

Συνέντευξη στο Άβατον ΙΙΙ

Πάντως, σε όλες τις εσωτερικές παραδόσεις διαγράφεται ένας σκοπός για τον άνθρωπο, πέρα από το να ζήσει απλώς, να κάνει παιδιά, να δουλέψει, να δημιουργήσει κοκ. Ένας σκοπός που έχει να κάνει με τη Θεότητα, την Ανώτατη Αλήθεια ή όπως αλλιώς το διατυπώνει κανείς. Το συμμερίζεστε αυτό;
Οτιδήποτε στο Χριστιανισμό ή εκτός αυτού, είναι δυνατόν στον πυρήνα του να έχει ένα αληθινό ψυχολογικής υφής στοιχείο. Ενδεχομένως, ο κάθε πολιτισμός να έχει τη δική του ονειρική γλώσσα και στο παρελθόν κατανοούσε αυτή την ονειρική γλώσσα με έναν απόλυτο τρόπο. Το πρόβλημα έγκειται, μονάχα σε αυτή την απολυτότητα.
Από τη στιγμή που εκλάβουμε την πτώση, την ενσάρκωση και άλλες διδασκαλίες του Χριστιανισμού ως ονειρικές εκφράσεις κάποιας άλλης, βαθύτερης ψυχολογικής πραγματικότητας, τότε αυτομάτως η χριστιανική διδασκαλία γίνεται ένας κήπος με πάρα πολλά όμορφα λουλούδια. Μπορεί κάποιος να τα πάρει, να τα χρησιμοποιήσει, κάποια να τα αφήσει, ή να τα πετάξει και κάποια να τα καλλιεργήσει και να τα αναπτύξει.
Αυτό μπορεί να το κάνει και με τις άλλες παραδόσεις. Αλλά ο καθένας θα είναι πιο αποτελεσματικός όταν ασχολείται με τον κήπο της δικής του παράδοσης. Έχω ήδη αναπτύξει και θα συνεχίσω να αναπτύσσω ένα φυσικό, νατουραλιστικό μοντέλο, το οποίο επιχειρεί την εξήγηση των διαφόρων παραδόσεων. Αυτό το μοντέλο, όπως το έχω σκεφτεί, μπορεί να δώσει μια ερμηνεία της ονειρικής γλώσσας όλων των θρησκευτικών παραδόσεων.

Αν δεχτούμε ότι ο συνηθισμένος άνθρωπος δεν είναι τέλειος αλλά κοιμάται, όπως αναφέρουν πολλές παραδόσεις, πόσο ασφαλείς μπορεί να είναι οι επιλογές του;
Ο άνθρωπος που κοιμάται δεν κάνει επιλογές. Όταν ξυπνήσει όμως, χρειάζεται κάποια κριτήρια για να κάνει τις επιλογές του. Το μοντέλο αυτό νομίζω ότι παρέχει τέτοια κριτήρια

Με άλλα λόγια, θα μπορεί κανείς να επιλέξει κάτι που κρίνει ότι του είναι χρήσιμο, για παράδειγμα, από το Χριστιανισμό και κάτι από το Βουδισμό, κι έτσι να κάνει τη δική του σύνθεση «σωτηρίας»;
Μπορώ να πω ναι, αλλά μπορεί να μη χρειαστεί τίποτα από όλα αυτά και να αρκεστεί στις γνώσεις, που του προσφέρουν οι ανθρωπιστικές επιστήμες και η επαφή του με την πραγματικότητα. Μπορεί να μη χρειαστεί να καταφύγω σε όλα «από λίγο», αλλά να δουλέψω με αυτό που έχω.

Ωστόσο, θα συμπεριλάβετε σε αυτό το μοντέλο και τις άλλες παραδόσεις. Θα είναι κάτι σαν μια νέα θρησκεία; Ένα νέο μοντέλο εξήγησης του κόσμου;
Όχι, δεν πρόκειται για κάποια νέα θρησκεία, αλλά για ένα μοντέλο εξήγησης του κόσμου, που περιλαμβάνει στοιχεία μεταφυσικής και προσπαθεί να δώσει απαντήσεις, στα μεταφυσικά ερωτήματα της Φυσικής. Είναι ένα φιλοσοφικό μοντέλο, που απαντά στα φιλοσοφικά ερωτήματα της σύγχρονης επιστημονικής γνώσης αλλά και στις βαθύτερες υπαρξιακές αναζητήσεις του ανθρώπου.

Ο Θεός, η αρχική «Πηγή» των πάντων, σύμφωνα με την παράδοση, έχει κάποια θέση στο φιλοσοφικό σας μοντέλο;
Από τη στιγμή που αυτή η Πηγή δεν μου δίνει σαφή και ξεκάθαρα στοιχεία για τον εαυτό της και ξέρω ότι με την επιστήμη δεν μπορώ να τη φτάσω, δεν έχει σημασία για μένα. Διότι ακόμα και αν μου δίνει στοιχεία, αυτά δεν φτάνουν ποτέ σε εμένα. Δεν έχω αποκλείσει το να υπάρχει κάτι, απλώς λέω ότι το να έχω μια ξεκάθαρα ορισμένη άποψη περί Αυτής, δεν έχει καμία «σωτηριολογική» σημασία. Δεν θα χαθώ, ούτε θα σωθώ αν πιστέψω ή δεν πιστέψω με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Ως άνθρωπος με περιέργεια, θέλω να ψάξω και να μάθω. Από τη μεταφυσική πλευρά έχει ενδιαφέρον να δω τι είναι ο Θεός, γιατί η μεταφυσική είναι μια γλώσσα, την οποία μπορώ να μοιραστώ με τους άλλους. Η Λύτρωση είναι ο σκοπός της ζωής μας, αλλά δεν έχει το νόημα που λέει η Εκκλησία.

Η έννοια της «Σωτηρίας» είναι κάτι που αφορά μόνο εσάς προσωπικά, ή εντάσσεται σε κάτι ευρύτερο;
Θεωρώ ότι είναι κάτι προσωπικό. Δεν είμαι προδιαγεγραμμένος να εξυπηρετήσω κάτι ευρύτερο. Αν όμως βρεθούμε διαφορετικοί άνθρωποι και ενώσουμε τις απόψεις μας, θα οδηγηθούμε σε μια κοινή δράση.
Η Ιστορία εξηγείται επαρκώς με τους κοινωνιολογικούς κανόνες ερμηνείας. Η πίστη στο ότι υπάρχει κάποιος εκεί πάνω, ο οποίος επεμβαίνει ώστε τα πράγματα να εξελίσσονται έτσι και όχι αλλιώς και μάλιστα η επέμβαση αυτή να γίνεται έτσι ώστε εγώ να μην την καταλαβαίνω, δεν έχει νόημα. Σαν μια ονειρική γλώσσα τη δέχομαι, αλλά ως οντολογική ερμηνεία όχι.

Στο βιβλίο σας λέτε ότι το ψέμα του χριστιανισμού καταρρέει σήμερα και ήδη κάνατε λόγο για ένα νέο μοντέλο, μια θεολογία εκτός χριστιανικής διδασκαλίας. Μάλιστα τονίζετε ότι ετοιμάζετε ένα νέο βιβλίο, όπου θα μιλάτε γι’ αυτή τη θεολογία και τη διέξοδο που θα προσφέρει σε σχέση με το αδιέξοδο του χριστιανισμού. Θα θέλατε να μας πείτε ποια είναι αυτή η διέξοδος;
Θεωρώ ότι αυτό το ψέμα έχει ήδη καταρρεύσει, απλά ακόμα δεν έχει γίνει απόλυτα συνειδητό. Καταρχήν η θεολογία υπήρξε πριν από τον Χριστό και τον Χριστιανισμό, κάποια στιγμή συνυπήρξε με αυτόν και θα συνεχίσει να υπάρχει όταν εξαφανιστεί ο Χριστιανισμός.
Στο νέο βιβλίο μου θα αναφέρομαι στο πρόβλημα του Θεού και στο πρόβλημα του ανθρώπου. Δηλαδή, το αν έφτιαξε κάποιος τον κόσμο, αν έχει κάποιο προορισμό ο άνθρωπος, αν υπάρχει κάποιος που μας κατευθύνει και μας φροντίζει. Η διέξοδος θα έρθει με τον εξής τρόπο: Εφόσον έχω ένα εργαλείο, το οποίο μου δίνει εξηγήσεις και ταυτόχρονα ψυχική άνεση, μπορώ να πάρω από το παρελθόν ό,τι μου χρειάζεται, και να αφήσω τα υπόλοιπα χωρίς ενοχές. Έχω λοιπόν ένα στέρεο σύστημα αντιλήψεων και με αυτό κάνω τις επιλογές μου.

Τέλος, μια προσωπική ερώτηση. Για χρόνια ήσασταν ιερωμένος. Το 2006 αποχωρήσατε από την Εκκλησία. Πώς νιώθετε έξω από το Σχήμα;
Νιώθω σαν 20χρονος που βγήκε στον κόσμο. Το Σχήμα μπορεί να λειτουργεί πάρα πολύ καλά σαν εξουσία αλλά καταστρέφει τους κληρικούς. Προσωπικά, νιώθω σαν να αρχίζω τη ζωή ξανά, σε μια προχωρημένη ηλικία και τη συνεχίζω από εκεί που την άφησα πριν από πολλά χρόνια.

8 σχόλια:

  1. Σέβομαι και εκτιμώ τον π. Αρσένιο και θα ήθελα να μου δοθεί η ευκαιρία (χρόνος και όρεξη)να εκφράσω κάποιες προσωπικές απόψεις. Για την ώρα παραθέτω κάποια μικρά αποσπάσματα από τη θεολογική σκέψη του Γ. Σωφρονίου που μόλις διάβασα. (ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ Αρχιμ. Ζαχαρία. Σ.)
    - Η ουσία ή η φύση του Θείου Όντος υπερβαίνει κάθε γνώση και σύλληψη του κτιστού. Η ενέργεια όμως της φύσεώς Του αποκαλύπτεται στα λογικά δημιουργήματα ως χάρη, αγάπη, δύναμη, ζωή, φως κ.ά., και είναι μεθεκτή από αυτά. (σελ. 275)
    Στην πράξη της ζωής η ταπείνωση είναι η μόνη οδός που οδηγεί στη νίκη του παλαιού ανθρώπου. Η εωσφορική υπερηφάνεια απολιθώνει και αποκρύπτει από τον άνθρωπο "τήν βαθείαν καρδίαν", που είναι ο τόπος της πνευματικής προσευχής, και δημιουργεί πάντοτε αδιέξοδα. Απεναντίας, η ταπείνωση συνοδεύεται με χαρά, κατάνυξη και φώς, τα οποία εξαφανίζουν τους πονηρούς λογιμούς και καθαίρουν το νού και την καρδιά. (σ. 303)
    "Ο ορθολογιστής θεολόγος όσο ψηλά και αν ανεβεί και όσο "μυστικό" βάθος και αν πετύχει, επειδή προτάσσει τον κτιστό νού του, η εμπειρία του "είναι κατ’ ουσίαν εμπειρία "πανθεϊστικής" τάξεως". (σ. 240)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα έλεγα ότι δεν είναι ιδιαίτερα ταπεινό ούτε συνάδον με το ευαγγέλιο να κατακρίνετε κάποιον, επειδή έχει απόψεις που ενδεχομένως δεν σας αρέσουν.
    Επειδή γνωρίζω ότι ασχολείσθε με την ψυχολογία, απορώ πως δεν καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά μπορώ να τα εφαρμόσω και εγώ σε εσάς. Και μάλιστα να σας εκπλήξω με τα όσα γνωρίζω...
    θα χαρώ λοιπόν να σας ακούσω να σχολιάζετε όχι εμένα, αλλά κάποια από τις τόσες απόψεις που έχω διατυπωσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. π. Αρσένιε δεν έχω κανένα λόγο να σας κατακρίνω. Θεωρώ την επιλογή σας να απομακρυνθείτε από την τάξη του ιερατείου ώς φυσική εξέλιξη της προσωπικής σας πορείας. Την θεωρώ ένδειξη εντιμότητας και ειλικρίνειας. Και αυτό ακριβώς έχουμε ανάγκη στην Εκκλησία. Την αυθεντικότητα και την αληθινότητα. Μακάρι και άλλοι ιερείς και χριστιανοί να τολμούσαν να συνειδητοποιήσουν και να εκφράσουν την πνευματική και διανοητική πάλη με τον Θεό. Σας συγχαίρω επίσης για το θάρρος σας να διατυπώνετε δημόσια τις απόψεις σας οι οποίες αμφισβητούν τα θεμέλια της ορθόδοξης θεολογίας. Λείπει στις μέρες ο βαθύς, ουσιαστικός θεολογικός προβληματισμός και οι θεολόγοι μας συχνά αναπαράγουν αμάσητες πατερικές στερεοτυπικές απόψεις που έχουν καταντήσει κλισέ. Θεολογικά λόγια που δεν πηγάζουν από σταυρικά αγιοπνευματικά βιώματα αλλά εκφράζουν απλά συνθέσεις και αφαιρέσεις αγιογραφικών μελετών. Σε αυτούς τους θεολογίζοντες θα κατέτασα ως ελάχιστο και πολύ πιο ανόητο και αμαθή των υπολοίπων τον εαυτό μου.
    Με χαρά λοιπόν διαβλέπω στα λίγα κείμενα και συνεντεύξεις σας που έχω διαβάσει μέχρι τώρα τον ριζοσπαστικό και ειλικρινή θεολογικό και επιστημονικό σας προβληματισμό.
    Συνεχίζεται ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από την άλλη πλευρά βέβαια ομολογώ ότι αν και συμφωνώ με αρκετές από τις θέσεις που εκφράζετε διαφωνώ κάθετα με την άποψη ότι η Εκκλησία και η θεότητα του Χριστού είναι ένα ψέμα που καταρρέει ή έχει ήδη καταρρεύσει.
    Δεν με εκπλήσσει ο προβληματισμός. Άλλωστε έχω και εγώ για πολλά χρόνια βασανιστεί πάνω στις βασικές θεολογικές αλήθειες της Εκκλησίας. Με πληγώνει όμως η εμπιστοσύνη που δείξατε στον εαυτό σας. Το ότι εμπιστευτήκατε τις σκέψεις, τις αναζητήσεις, τα συμπεράσματα, τα βιώματα και τις εμπειρίες σας. Νομίζω δηλαδή ότι το σφάλμα έγκειται στο ότι προτάξατε τον εαυτό σας πάνω από τους αγίους πατέρες της Εκκλησίας. Εγώ προσωπικά όσα χρόνια και αν αμφέβαλλα ή αμφισβητούσα έλεγα μέσα μου: Ταλαίπωρε και ανόητε Νικήτα κοίτα σε τι συμπεράσματα καταλήγεις, κοίτα που φτάνεις. Είσαι βέβαιος με το νου και τα αισθήματά σου ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός. ότι ο Θεός δεν υπάρχει ή ακόμη και αν υπάρχει δεν νοιάζεται για τον κόσμο. Κατέληγα αγαπητέ π. Αρσένιε σε αυτά τα αρνησίθεα και εξωεκκλησιαστικά συμπεράσματα αλλά ποτέ μα ποτέ δεν τα εμπιστεύτηκα. Δεν εμπιστεύομαι τον εαυτό μου. Όχι επειδή είμαι ταπεινός αλλά επειδή ο εαυτός μου με έχει διαψεύσει πολλές φορές σε πολλά και διάφορα ζητήματα. Δεν τον εμπιστεύομαι λοιπόν. Δεν δέχομαι να θεμελιώσω τη ζωή μου πάνω στα συμπεράσματά μου. Δεν με ενδιαφέρουν οι βεβαιότητές μου. Δεν παίρνω στα σοβαρά τις απόψεις μου. Και φυσικά όσο μπορώ αποφεύγω να προκαλέσω και τους άλλους δημόσια με τα συμπεράσματά μου. Αυτή είναι νομίζω μια διαφορά μας π. Αρσένιε. Εσύ πιστεύεις αυτό που πιστεύεις. Εγώ δεν πιστεύω τίποτα. Και φυσικά πάνω από όλα δεν πιστεύω τον εαυτό μου.
    Συνεχίζετε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στο Θεό δεν πιστεύω. Απλά νιώθω την ανάγκη να τον εμπιστευτώ, να τον γνωρίσω, να του αφιερωθώ και να ενωθώ μαζί του. Δεν τον γνωρίζω ούτε τον πιστεύω απλά τον αγαπώ. Όταν προδίδω την Αγάπη Του τότε Εκείνος έρχεται και μου εκδηλώνει τη δική Του Αγάπη. Ο Θεός με κυνηγά, με καταδιώκει με το έλεός Του. Ακόμη και όταν θέλω δεν μπορώ να του ξεφύγω για πολύ.
    Ίσως π. Αρσένιε η διαφορά μας να έγκειται στο ότι εσύ ως μοναχός από μικρός ήσουν πάντα καλό παιδί. Κατά συνέπεια δεν απογοητεύτηκες τελείως από τον εαυτό σου και συνεχίζεις να τον εμπιστεύεσαι. Εγώ ήμουν μια ζωή ένα ρεμάλι της κοινωνίας. Ένας αντιδραστικός, εγωκεντρικός, φιλήδονος ψευτοεπαναστάτης και γι αυτό δεν με παίρνω ποτέ στα σοβαρά. Ακούω τις απόψεις μου αλλά δεν τις υπακούω. Προτιμώ να υπακούω τους αγίους που έχω γνωρίσει προσωπικά ή μέσα από τα βιβλία όπως τον π. Πορφύριο, το, π. Σοφρώνιο, τον π. Ιάκωβο Τσαλίκη και τον π. Γεώργιο Καψάνη. Τι να πως βέβαια και για τους πολύ μεγάλους όπως ο Ισαάκ ο Σύρος, ο Κλίμακος ή ο Συμεών ο Ν. Θεολόγος. Συγχώρεσέ με αλλά δεν μπορώ να τα βάλω μαζί τους. Είπαμε ... έχω ζήσει τα χάλια μου!
    Η γνώμη μου π. Αρσένιες είναι ότι αυτό που σας έβγαλε από την Εκκλησία είναι ο ζήλος σας για την Αλήθεια και η καθαρότητα του βίου σας. Σε αντίθεση αυτό που με κάνει να νομίζω ότι είμαι μέσα στην Εκκλησία είναι η ντροπή των αμαρτιών μου και οι συσσωρευμένες αποτυχίες μου.
    Συνεχίζεται ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπορεί να κάνω λάθος αλλά εγώ πιστεύω ότι στην ουσία δεν βγήκατε ούτε από τη Εκκλησία ούτε από την ιερωσύνη. Είσαστε σε ένα στάδιο της προσωπικής σας πορείας. Ο Θεός είναι μαζί σας και εσείς είσθε με τον Θεό πολύ περισσότερο από ότι είμαι εγώ. Επίσης πιστεύω (μπορεί όμως να κάνω και λάθος) ότι ο Θεός σας ετοιμάζει ένα μεγάλο-μεγάλο στέφανο και πολύ γλυκό μέλι για να γιατρέψει τα τραύματα της αγωνίας σας και του αγώνα σας. Το τέλος της πορείας δεν έχει έλθει ακόμα. Η απομάκρυνση οδηγεί κυκλικά στην επιστροφή! Εύχεσθαι για μένα τον ασήμαντο και ανόητο!
    Συνεχίζεται (...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το τέλος της πορείας δεν έχει έλθει ακόμα. Η απομάκρυνση οδηγεί κυκλικά στην επιστροφή! Εύχεσθαι για μένα τον ασήμαντο και ανόητο!

    π. Αρσένιε δεν συνεχίζεται μετά εκεί τελειώνει
    Σας ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κατ' αρχάς να σας ευχαριστήσω για τον κόπο να μου γράψετε όλες αυτές τις σκέψεις. Πλην όμως είναι προσωπικές και αναφέρονται σε εμένα προσωπικά, και έχω ως πάγια αρχή να μην συζητώ (δημοσίως) προσωπικά θέματα. Έχω πολύ διαφορετικές αντιλήψεις και μπορώ να πω πολλά γι' αυτές, αλλά ότι είχα να πω το έχω ήδη πει δημοσίως.
    Στην μόνη άποψη στην οποία αναφέρεστε, αυτήν δηλαδή ότι ο χριστιανισμός κατέρρευσε, έχω να πω ότι την άποψη αυτήν την στηρίζω σε μια σειρά από επιχειρήματα και όσο αυτά τα επιχειρήματα μένουν αναπάντητα, η άποψή μου αποκτά διαρκώς και μεγαλύτερη ισχύ.
    Για όλα αυτά που λέτε, δεν έχω αντίρρηση να τα συζητήσω, αλλά μόνο σε προσωπικό επίπεδο.
    Και πάλι ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή