Σάββατο 18 Απριλίου 2009

Το ψέμα του "Χριστός Ανέστη"



Την χώρα μου την αγαπώ όχι γιατί είναι η ομορφότερη ούτε η καλύτερη ούτε για άλλον λόγο παρά για το γεγονός ότι γεννήθηκα σε αυτήν! Όπως θα αγαπούσα κάθε άλλη χώρα στην οποία τυχόν θα γεννιόμουν. Τα τελευταία λοιπόν χρόνια, αυτήν την βδομάδα που ακολουθεί την Κυριακή του Πάσχα, καθώς την βλέπω να γλεντάει και να βγάζει έξω αυτά που ούτε η ίδια ξέρει ότι έχει μέσα της, απελπίζομαι για δαύτην…

Είναι το ψέμα του “Χριστός Ανέστη” που με απελπίζει!

Όχι μην νομίζετε ότι αναφέρομαι στο τυχόν ψευδές γεγονός της Ανάστασης του Χριστού! Ακόμα και να υποθέσουμε, ως υπόθεση εργασίας, ότι όντως ο ιστορικός Ιησούς δεν ανέστη, η πίστη στην ανάστασή του δεν …απειλεί την χώρα μου (μας)! Τώρα το γεγονός ότι αυτή η υπόθεση εργασίας έχει σοβαρά ερείσματα στα ίδια τα κείμενα, είναι …άλλης Κυριακής ανάγνωσμα.

Για σκεφτείτε παρακαλώ λιγάκι. Το είπα ήδη. Η πρόταση “Χριστός Ανέστη”, η φράση που κυριαρχεί στην κοινωνία μας τις μέρες αυτές είναι μια ομολογία πίστης. Δεν είναι το ίδιο με την ευχή Καλά Χριστούγεννα η Καλό Πάσχα, αλλά ομολογία πίστης στην ανάσταση του Χριστού. Ολόκληρη η κοινωνία μας περιστρέφεται γύρω από αυτήν την ομολογία. Και ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα; Το πρόβλημα το αποκαλύπτει το ερώτημα: Την εννοεί, την καταλαβαίνει, την αποδέχεται άραγε η κοινωνία μας αυτήν την ομολογία;

Από όλους όσους παραβρίσκονται το βράδυ της Ανάστασης στις εκκλησίες, ένα ελάχιστο τμήμα πιστεύει στην Ανάσταση και ξέρει τι είναι αυτό που πιστεύει. Ή έστω ξέρει περίπου τι πιστεύει. Ένα άλλο τμήμα αισθητά μεγαλύτερο πιστεύει στην Ανάσταση αλλά αν τους ερωτήσει κανείς, γιατί λέτε Χριστός Ανέστη και όχι π.χ. ο Λάζαρος Ανέστη ( μιλώ για τον Λάζαρο των ευαγγελίων που ανέστησε ο Χριστός) δεν θα είναι σε θέση να δώσει μια σοβαρή και συνεπή απάντηση, θα αυτοσχεδιάσει εκ του προχείρου. Μια ακόμα μεγαλύτερη ομάδα ανθρώπων θα πει ότι μάλλον δεν πολυπιστεύει στην Ανάσταση αλλά λέει το Χριστός Ανέστη είτε από συνήθεια είτε χωρίς να το πολυσκέπτεται. Η συντριπτική λοιπόν πλειοψηφία των συμπολιτών μας προβαίνει σε μια άκρως σημαντική ομολογία πίστης χωρίς να αισθάνεται και χωρίς να ενοχλείται από το ότι αυτή η ομολογία είναι άνευ αντικρίσματος, άνευ περιεχομένου, σχεδόν άνευ λόγου…

Κάθε φορά λοιπόν που ακούω ένα πολιτικό, ένα δημοσιογράφο, ή …ένα περαστικό να λέει Χριστός Ανέστη, τα αυτιά μου ακούν Χριστός Ανέστη αλλά στον νου μου καταγράφεται μια δημόσια ομολογία ότι σε αυτήν την κοινωνία μόνο τα λόγια έχουν αξία, δεν χρειάζεται να έχουν περιεχόμενο. Είναι η δημόσια ομολογία μια κοινωνίας ότι άλλο τα λόγια άλλο τα έργα, ότι εκείνο που μετρά είναι στα λόγια να είσαι in!

Μια τέτοια φανταστική πίστη στην Ανάσταση δεν έχει καμιά σχέση με την μεταμόρφωση της Σταύρωσης σε Ανάσταση, αλλά παραπέμπει στην πίστη ότι θα έρθει η Ανάσταση, με κάποιο μαγικό τρόπο, όπως μαγικά αναστήθηκε ο Χριστός, χωρίς να χρειαστεί να περάσουμε από τον Σταυρό. Εδώ βρίσκεται το μέγα κόλπο, η παράκαμψη του κόπου, του μόχθου, των έργων… Άραγε είναι δυνατόν να μην έχει σχέση αυτό το κόλπο με τα κόλπα που κυριαρχούν στην ελληνική κοινωνία;

Τι προοπτική μπορεί να έχει μια τέτοια κοινωνία στο σύγχρονο χωνευτήρι των λαών του πλανήτη γη;

Και θα μου πει κάποιος γιατί σκάω. Έ είπαμε την αγαπώ την χώρα μου…

7 σχόλια:

  1. Μετά το σοκ και το δέος που έλαβα εδώ και λίγο καιρό,πέρασα με ένα πολύ περίεργο τρόπο τις ημέρες αυτές.
    Ως ψάλτης και εν μέσω ενοριτών που αγαπώ κατάφερα να απωθήσω τη μοιραίως χαμένη για μένα οντολογική αξία τους. Η ομορφιά της σύναξης των ανθρώπων,το κλίμα,τα τροπάρια,ο επιτάφιος και η περιφορά του... Δεν είναι απλά μια όμορφη παράσταση.
    Χωρίς αυτές και άλλες ημέρες σαν κι αυτές νιώθω πως ο ακρωτηριασμός μας θα είναι σημαντικός.. ακόμα κι αυτών που δεν εισπράττουν τίποτε άλλο παρά μόνο την περιρέουσα ατμόσφαιρα.

    Κι όσο αυτό που κάποτε με γέμιζε χαρά ξέρω πως ακόμα γεμίζει χαρά κι ελπίδα κάποιους άλλους θα το λέω..
    ''Αληθώς Ανέστη!''

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατά την γνώμη μου κάθε συνειδητή επιλογή είναι θεμιτή. Για λόγους εντελώς ανάλογους και εγώ συχνά απαντώ, Αληθώς Ανέστη. Για μένα η πίστη του συνανθρώπου μου είναι ιερή. Αντιστέκομαι όμως στις απαιτήσεις που τυχόν προβάλει επάνω μου με βάση αυτήν την πίστη του, και δυστυχώς οι (κάθε είδους πιστοί) τείνουν να προβάλουν τέτοιες απαιτήσεις.
    Στο παρόν όμως σχόλιο αναφέρομαι στον επιπόλαιο, μαγικό και βαθιά ανεύθυνο τρόπο που αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες μας το θέμα της πίστης. Μια ανευθυνότητα που τροφοδοτεί και ανατροφοδοτείται από το έλλειμα ευθύνης που χαρακτηρίζει την κοινωνία μας.
    Η χαρά της Ανάστασης είναι αληθινή, ακόμα και αν υποτεθεί ότι η Ανάσταση είναι μύθος. Και οι μύθοι έχουν αξία και δύναμη και δεν ζούμε χωρίς αυτούς...
    Λοιπόν, Αληθώς Ανέστη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To όμορφο θα είναι ν' αναστήθηκε τελικά...(υποθέτω βέβαια, γι' άλλους λόγους απ' ότι υποστηρίζει η κυριαρχούσα θεολογία). Να υπάρχει η νίκη της Αγάπης επί του Θανάτου...
    Χαίρομαι για την υπεύθυνη και ουσιαστιή σου στάση απέναντι στο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα έλεγα ότι όλοι έχουμε την αίσθηση ότι αν φτιάχναμε εμείς τον κόσμο θα τον κάναμε καλύτερο!...
    Και μια που αυτό δεν γίνεται, συμβιβαζόμαστε και με την ...Ανάσταση.Γι'αυτό και δεν την πολυψάχνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ενδιαφέρον σχόλιο... Καλύτερο κόσμο δύσκολα θα φτιάχναμε μιας και, όσοι ξέρουμε λίγη επιστήμη, συνειδητοποιούμε ότι δεν έχουμε το μέγεθος να φτιάχουμε κανέναν κόσμο.
    Όμως νιώθουμε ότι θα τον γινόταν πιο όμορφος αν ο υποτιθέμενος δημιουργός άκουγε κάποιες κατευθυνήριες υποδείξεις που θα του κάναμε. :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. θα τρελαθούμε κυρία μου , εντελώς!
    Θέλουνε τα τούβλα να κάνουνε υποδείξεις στον Κεραμέα, και αυτό δεν το βλέπουνε τι τερατώδης έπαρση είναι απο μέρους τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μην ανησυχείτε.Σιγά-σιγά θα το σταματήσουμε και το "Χριστός Ανέστη".Θα λέμε απλά,όπως και λέμε,χρόνια πολλά.Εκεί μας οδηγούν οι προβληματισμοί του τύπου : "Την εννοεί, την καταλαβαίνει, την αποδέχεται άραγε η κοινωνία μας αυτήν την ομολογία;".Λες και είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε,πώς ο καθένας εννοεί την πίστη στο Χριστός Ανέστη ! Ποιος μας διόρισε κατάλληλους και τόσο ικανούς,ώστε να αποφαινόμαστε με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο για το κοινωνικό σύνολο,μου λέτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή