Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009

Ο μονάχος, μοναχός Αρσένιος!


(Συνέχεια από το προηγούμενο)
Τώρα είναι αρκετά εύκολο να απαντήσω σε ένα ερώτημα που μου ετέθη άπειρες, κυριολεκτικά, φορές, από την αρχή της ιστορίας που διηγούμαι, μέχρι και σήμερα. Πως έγινε και έγινα μοναχός. Πράγματι η απόφασή μου αυτή προκάλεσε έκπληξη σε όσους με γνώριζαν, γιατί τίποτα δεν προδίκαζε μια τέτοια κίνηση. Και εγώ ακόμα, λίγο καιρό πριν το αποφασίσω, δεν το είχα καν σκεφτεί!
Όμως όταν τελείωσα το Πολυτεχνείο είχα ήδη τρία χρόνια ίσως και περισσότερο που α-σκούσα την νοερά προσευχή και ήδη γευόμουν τους καρπούς της. Ο ψυχισμός μου είχε ισορροπήσει, ο συναισθηματικός μου κόσμος ήταν πλήρης και ήμουν ήδη, όπως και τώρα, άνθρωπος που κατευθύνεται από το αποτέλεσμα. Ενώ σε όλη την προηγούμενη ζωή μου ήμουν μόνιμα …ερωτευμένος κάποια στιγμή η ανάγκη ή η τάση προς το γυναικείο φύλο εξαφανίσθηκε γιατί στην θέση της υπήρχε ένα ισχυρός ανταγωνιστής.
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι προσευχή με αυτόν τον τρόπο έχει ένα καθαρά ερωτικό χαρακτήρα. Αισθάνεσαι ότι δίνεις και παίρνεις αγάπη και βέβαια, όταν ζεις στην Ελλάδα του 1980 σε χριστιανικό περιβάλλον, το αντικείμενο της αγάπης, δεν θα είναι ούτε ο Αλλάχ, ούτε ο Κρίσνα, αλλά ο Χριστός! Και τουλάχιστον σε μένα, αυτή η σχέση είχε ένα σταθερό χαρακτήρα που έδιωχνε κάθε ανασφάλεια ή φόβο και κατά συνέπεια το να κινηθώ προς τον μοναχισμό ήταν η φυσική εξέλιξη. Αντίστοιχα και αυτή μου η απόφαση, για είκοσι ακριβώς χρόνια 1981-2001 δεν ετέθη ούτε κατ’ ελάχιστο υπό αμφισβήτηση και όλες οι επιλογές μου είχαν ένα και μοναδικό στόχο, να εξυπηρετούν αυτήν την πραγματικότητα.
Έτσι λοιπόν όταν η ένταση αυτού που στον εκκλησιαστικό χώρο ονομάζεται θείος έρως ξεπέρασε ένα κατώφλι, όλα άλλαξαν …και αποφάσισα να γίνω μοναχός! Μου ήταν εντελώς αδιάφορα όλα όσα συνιστούν το εξωτερικό περιτύλιγμα της σύγχρονης μοναχικής ζωής, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι με δυσαρεστούσαν κιόλας! Απλώς δεν ήταν το κυρίως θέμα. Έγινα λοιπόν μοναχός γιατί πίστευα ότι αυτός ήταν ο δρόμος που θα ανέπτυσσε καλύτερα αυτό που ήδη είχα και όχι προσδοκώντας να αποκτήσω κάτι στην συνέχεια. Αυτό συνιστά τεράστια διαφορά σε σχέση με την συντριπτική πλειοψηφεία των ανθρώπων που γίνονται μοναχοί. Αυτή η επιλογή δεν ήταν αποτέλεσμα τόσο λογική σκέψης, όσο συντονισμός με τις εσωτερικές παρορμήσεις. Δυστυχώς δεν προβληματίσθηκα, δεν το έψαξα δεν αναζήτησα εναλλακτικούς δρόμους, κάτι που ήταν στην πραγματικότητα εκτός κάθε δυνατότητάς μου, την εποχή εκείνη. Προφανώς ήμουν καταδικασμένος που λένε …από χέρι!
Τραγικό λάθος, αλλά στην συνέχεια όλα έρχονται λες και ήταν προ-προγραμματισμένα. Μια λανθασμένη επιλογή και στην συνέχεια ατέλειωτη σειρά σωστών επιλογών, εκτός από μια ακόμα για την οποία δεν έχει νόημα να μιλήσω τώρα. Και πρώτη και καλύτερη το γεγονός ότι βρέθηκα ως μοναχός κάπου έξω από την Θεσσαλονίκη και όχι στο Άγιο Όρος! Γιατί εκεί άρχισαν να ανοίγουν τα μάτια μου και είχα όλη την ευχέρεια κινήσεων ώστε να κάνω αυτό που μου φαινόταν πιο σωστό.
Ποτέ στο παρελθόν δεν είχα την ευχέρεια να εξηγήσω πλήρως γιατί επεδίωκα την μόνωση, για ποιο λόγο τελικά βρέθηκα να ζω σε ένα ξύλινο καλύβι 4,5 μ. επί 5,5 μ. Και γιατί στην συνέχεια πάλι επέλεξα να μένω μόνος μου. Η αλήθεια είναι ότι τουλάχιστον στα πρώτα χρόνια η ησυχία ήταν απαραίτητη για την επιτέλεση αυτού που ήταν το σημαντικότερο στοιχείο της ζωής μου. Προς το τέλος της περιόδου οι λόγοι ήταν πια άλλοι. Πάντως ήμουν ήδη αξιοθέατο! Ένας φωτογράφος που έβγαλε ένα άλμπουμ για την Μακεδονία έβαλε σε αυτό μια φωτογραφία μου και από κάτω είχε λεζάντα: Ο μονάχος, μοναχός Αρσένιος!
Φυσικά όλα αυτά τα χρόνια δεν πίστευα απλώς στον Θεό, …είχα σχέση μαζί Του, ή τουλά-χιστον έτσι νόμιζα! Αυτό ήταν και το λάθος ή η σωτηρία μου. Δεν είχα δισταγμό να σκεφτώ το οτιδήποτε, να θέσω στον εαυτό μου την οποιαδήποτε ερώτηση, να ψάξω το οποιοδήποτε θέμα. Έλεγα η πίστη μου δεν κινδυνεύει. Και πράγματι η ζωή μου συνεχιζόταν αταλάντευτη μέσα από μυθιστορηματικές περιπέτειες και δυσκολίες και εγώ ήμουν ένας μονίμως ευτυχής άνθρωπος. Ένας άλλος πνευματικός με κοιτούσε με απορία και έλεγε, μην λες έτσι, εννοώντας θα ματιαστείς, ή επί το πνευματικότερο, θα σε φθονήσει ο διάβολος! Πράγματι στα χρόνια αυτά σχεδόν, λέω σχεδόν γιατί ίσως υπήρχαν κάποιες εξαιρέσεις, δεν είμαι σίγουρος, δεν γνώρισα άλλον που να τον ζηλέψω.
(συνεχίζεται)

13 σχόλια:

  1. Σιμούδης Δημήτριος1 Νοεμβρίου 2009 στις 2:20 μ.μ.

    Θέλω να κάνω μία ερώτηση. Αφού περιγράφεται αυτή η σχέση ως ερωτική μήπως έχετε διαπιστώσει το γιατί η Εκκλησία είναι τόσο εχθρική απέναντι στον ανθρώπινο έρωτα ώστε με τέτοιο ζήλο να ασχολείται ακόμη και η Σύνοδος με την καταδίκη του; Θεωρείται πράγματι ως κάτι τόσο κακό ή διαβολικό ή τρέχει κάτι άλλο; Νομίζω ότι και στην τάξη θα συναντάται ένα τέτοιο ερώτημα ιδιαίτερα απ τα μεγαλύτερα παιδιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αρσένιε,

    Πολύ σωστός για το συμπέρασμα σου ότι μπορεί να νόμιζες ότι είχες ή ότι δεν είχες καθόλου σχέση με τον Χριστό!
    Δεν ξέρω αν όμως τελικά αυτή η (πράγματι) ελεύθερη επιλογή του αμόναχου ήταν και η καλύτερη…ακόμα και οι ήρωες δεν μένουν τόσο μόνοι… καταμονότατοι.
    Από την άλλη, με όσα ωραία περιγράφεις εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω σε τι έφταιξε αυτός ο έρημος ο Χριστός στην συνέχεια της ιστορίας σου.
    Εκτός και αν κάπου σε έχω χάσει και κάνω λάθος…

    Περιμένω τις συνέχειες με ενδιαφέρον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ''Ο ψυχισμός μου είχε ισορροπήσει, ο συναισθηματικός μου κόσμος ήταν πλήρης και ήμουν ήδη, όπως και τώρα, άνθρωπος που κατευθύνεται από το αποτέλεσμα.''

    Υπάρχουν άνθρωποι που ο ψυχισμός τους στρώνει όταν βρεθούν σε ένα θρησκευτικό πλαίσιο (με ότι αυτό σημαίνει) χωρίς να μπουν σε μια τέτοια διαδικασία.

    Πώς κρίνεις πώς ο ψυχισμός σου ισορρόπησε λόγω της εργασίας αυτής και όχι λόγω αυτού που αναφέρω ή λόγω του ότι, τελικά, αυτός ήταν ο δικός σου ψυχισμός;

    Έχεις λόγους να πιστεύεις πως μια τέτοια εργασία θα είχε ανάλογη επίδραση και σε άλλους ανθρώπους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Δημήτριος Σιμούδης
    Ο "έρωτας" για τον οποίο ομιλώ δεν έχει σχέση με τον έρωτα. Απλά παράγει παρόμοια συναισθήματα, ίσως λιγότερο έντονα αλλά μεγαλύτερης διάρκειας και σταθερότητας.
    Η εκκλησία όπως και κάθε κλειστό σύστημα φοβάται τον έρωτα γιατί έχει την ικανότητα να κάνει τους ανθρώπους να σπάνε τα όρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ Ανώνυμος
    Σήμερα κανείς δεν είναι απολύτως μόνος, πολύ περισσόρο εγώ που δεν ήθελα κάτι τέτοιο. Την ησυχία ζητούσα και όχι την μοναξιά. Μπορείς να δεις σε προηγούμενη ανάρτηση τον ρόλο των άλλων στην ζωή μου.
    Ο Χριστός, όπως απέδειξα στο ΣΟκ και Δέος, και κανείς δεν μπόρεσε να δείξει το αντίθετο, ήταν ένας απλός δάσκαλος του οποίο το όνομα και κάποιες, όχι όλες, διδασκαλίες αξιοποίησαν οι μαθητές του για στήσουν την κατά πολύ πιο πετυχημένη θρησκεία στον πλανήτη γη... Προφανώς δεν με έφταιξε σε κάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Νικόλαος
    Στο κείμενο που δημοσιεύω δεν παρουσιάζω μια διδασκαλία ή ένα δρόμο που τον προτείνω για να ακολουθήσει κάποιος, αλλά περιγράφω αυτό που εβίωσα.
    Θα απέτρεπα κάποιον από το να θελήσει να ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο, γιατί χρειάζεται να πετάξει ...πολύ πράμμα! Αν νομίζει κανείς ας το δοκιμάσει, εγώ δεν έχω να κάνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Ανώνυμος
    Η ανάρτηση που λέω είναι η περί πλάνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ειναι πραγματι πολύ σπανια η περίπτωσή σου. Οι περισσοτεροι που έγιναν μοναχοί (κι εγω μεσα σ' αυτους), οδηγηθηκαν σ' αυτην την επιλογή τους από καποιον θρησκευτικό ενθουσιασμό, ο οποίος "πραγματωνονταν" συνηθως στο χωρο καποιου "αγιου" πνευματικού, και ο οποίος ενθουσιασμός επειδη δημιουργει παρόμοια συναισθηματα μ' αυτο που εσυ περιγράφεις, δηλ. το να μην σε ενδιαφερει τιποτε άλλο εκτος από αυτο που λέγεται (και ο καθενας εννοει μεσα του) Χριστος, Θεος, Εκκλησία, εκλαμβανονταν ως μια χαρισμαρική και ως εκ τουτου "γνησια" κατασταση....
    Σιγουρα θα εχουμε να πουμε πολλά οι δυό μας από κοντα....
    Παντως ετσι εξηγώ και το γεγονός (το αναφερεις σε καποια συνέντευξη, αν δεν κανω λάθος) ότι δεν εχεις αρνητικές εμπειριες από το χωρο της Εκκλησίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ π.Δημήτριος
    Εσύ πρόλαβες κι έγινες μοναχός... Εγώ έμεινα με το όνειρο και δεν πρόλαβα ούτε να το δοκιμάσω!
    Ο Αρσένιος λέει καλώς μα εγώ είμαι ιδιαίτερα δύσπιστος όσον αφορά τη δική μου περίπτωση.

    Ελπίζω να το διαχειρίζεσαι το θέμα..
    Αν έχεις διάθεση να επικοινωνήσουμε και προσωπικά για ανταλλαγή εμπειριών ζήτα από τον Αρσένιο το mail μου. Θα το ήθελα..

    Δεν σε πειράζει αββά Αρσένιε, έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @π. Δημήτριος
    Καταλαβαίνω καλά τι λες...
    Είμαι ανοικτός σε κάθε επικοινωνία.
    @Νικόλαος
    Γιατί να με πειράζει; Ο καθένας είναι ελεύθερος και υπεύθυνος για τον εαυτό του και τις επιλογές του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μιλούσα για το ενδεχόμενο να δώσεις το mail μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φιλε και αδελφε Νικόλαε, με τον τρόπο που εκφραζεις το "δεν προλαβες" να γινεις μοναχος, σου λεω πως καλυτερα που δεν προλαβες.Αλλα και αλλιώς να το εξεφραζες, πάλι το ίδιο θα έλεγα..
    Συγχώερσέ με αλλα ειμαι πολύ επιφυλακτικός (πλεον)με το μοναχισμο και με το να γινει καποιος μοναχος. Εχω μελετησει το θεμα αρκετα από ψυχολογικής απόψεως και πάνω στον εαυτό μου και σε άλλους "συναδέλφους". Εχω καταλήξει σε μια άποψη που ειναι μια άλλη εκδοχή αυτης του Αρσένιου (ενδεχομενως) όσο αφορά το "ιδιαίτερο" ( ή το "χαρισματικό" εαν θέλεις)ενος ανθρώπου που εμφορείται από θείο έρωτα. Δηλ.πιστευω οτι υπαρχει το "χαρισμα" της αγαμίας, της μοναχικής αφιερώσεως..όποιος εχει αυτο το χαρισμα (μιλάω για χαρισμα του Αγ.Πνευματος, αν και ο αδελφός Αρσενιος μας εχει μπερδεψει πολύ..βεβαια, για να λεμε και του στραβού το δίκιο, συμφωνα με την ψυχολογία, ενας άνθρωπος μπορεί να "μπερδευτει", ή να το πώ διαφορετικά, να "χασει την πίστη του", εαν υπαρχει το υπόβαθρο μεσα του για κατι τετοιο...εαν δηλ. δεν ειναι 100% πεπεισμενος γι' αυτο που πιστευει...ή η πίστη αυτη ειναι μια καθαρά ψυχολογική κατασταση κάλυψης της υπαρξιακής ανασφαλειας...Αυττο πού θελω να πώ, δηλαδή, το ότι οι θρησκευόμενοι "ταραζονται" με τις θεσεις του Αρσενιου, σημαινει πολύ απλα οτι φοβούνται μήπως η λογική των επιχειρηματων του Αρσένιου τους οδηγησει στην αμφισβητηση...και στην απώλεια..αλήθεια Αρσενιε (κατι που εχω σκεφτει, πιστευω στο δικό σου μοντέλο σκεψης) εαν ο Θεος σωζει τον άνθρωπο (ας κανουμε αυτην την παραδοχή) γιατι να πρεπει να πιστευει καποιος στο Θεό για να τον σωσει ο Θεός? Δεν θα ήταν εγωιστικό εκ μερους του Θεού? (ενος τετοιου Θεου...)
    Κλεινω τη μεγαλη παρενθεση με το "μπερδεμα"...
    Εαν, λοιπόν δεν εχει κάποιος αυτο το χαρισμα θα δυσκολευτει πάρα πολύ στη μοναχική του ζωή, πραγματα που τα βλέπω (βλέπουμε...) καθημερινά...
    Τωρα βλέπω οτι σου ειπε ο Αρσενιος οτι "καλώς...". Εγώ, που εχω γνωρίσει και αρκετες "ασχημες" όψεις του μοναχισμού και γενικότερα του κλήρου (ιδίως του άγαμου) θα σού έλεγα οχι απλώς καλώς έκανες, αλλα "πολύ καλώς" εκανες...Ας ξεπαρασουμε το συμπλεγμα να ανηκουμε στην πνευματική ελίτ, στους εκλεκτους του Θεού, σε αυτους που θα αντικαταστησουν το 10ο ταγμα του Εωσφόρου..και άλλα τετοια εντυπωσιακά...
    Ευλογείτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Να υποθέσω πως δεν έχεις διαβάσει και κατανοήσει τι φέρνει στην επιφάνεια το Σοκ και Δέος π.Δημήτριε..

    ''ενας άνθρωπος μπορεί να "μπερδευτει", ή να το πώ διαφορετικά, να "χασει την πίστη του", εαν υπαρχει το υπόβαθρο μεσα του για κατι τετοιο...εαν δηλ. δεν ειναι 100% πεπεισμενος γι' αυτο που πιστευει...
    ή η πίστη αυτη ειναι μια καθαρά ψυχολογική κατασταση κάλυψης της υπαρξιακής ανασφαλειας...''

    Ομολογώ πως δεν κατάλαβα τίποτα.
    Δηλαδή όταν μάθεις οτι 1+1 κάνει 2 ενώ τόσο καιρό πίστευες οτι κάνει 3 φταίει το υπόβαθρό σου;

    Κι αν στο βάθος της η πίστη δεν είναι αυτό που αναφέρεις τότε τι είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή