Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2009

Περί πλάνης ο λόγος!

(Ας λάβει υπ’ όψη του ο αναγνώστης ότι έχω δουλέψει και την πλάνη χειρός και την μηχανική πλάνη…)

Σε αυτήν την κατάσταση ο νους δεν παύει να λειτουργεί, η αίσθηση του εαυτού δεν χαλαρώνει ούτε χάνεται, απλά η προσοχή είναι έντονα στραμμένη προς το “φως” και όλα τα άλλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Οι σκέψεις που τυχόν γίνονται ακόμα και οι πράξεις, είπαμε ότι μετά από κάποια χρόνια μπορεί κανείς να έρθει σε αυτήν την κατάσταση κάνοντας διάφορα άλλα πράγματα, γίνονται είτε μηχανικά είτε χωρίς να προσελκύουν την προσοχή. Το ότι ο νους, δηλαδή η λογική σκέψη δεν παύει να λειτουργεί έχει την σημασία της και συμβάλει στην εξέλιξη του εαυτού.

Οι επιπτώσεις όλης αυτής της κατάστασης στην προσωπικότητα είναι παραπάνω από εμφανείς. Κατ’ αρχάς επέρχεται μια συναισθηματική πληρότητα η οποία σταδιακά εκμηδενίζει τις ενυπάρχουσες ανασφάλειες και αποκαθιστά την εσωτερική ισορροπία του ψυχισμού. Αυτά βέβαια με την προϋπόθεση ότι η όλη αυτή διαδικασία γίνεται αβίαστα, φυσικά, φυσιολογικά. Το επισημαίνω αυτό γιατί στον χώρο του μοναχισμού πολλές φορές οι μοναχοί προσπαθούν να βιώσουν αυτήν την κατάσταση κατά ένα εκβιαστικό τρόπο, τότε τα αποτελέσματα είναι εντελώς τα αντίθετα…

Αυτό το “φως” κυριολεκτικά φωτίζει την ύπαρξη και έτσι ο νους βλέπει τον εσωτερικό κόσμο σε ένα ιδιαίτερο, θα έλεγα μοναδικό βάθος και μοναδική καθαρότητα. Κατά την διάρκεια της προσευχής ότι η ένταση του “φωτός” αυξομειώνεται ανάλογα με ποιο τμήμα της ύπαρξης φωτίζει, ή αλλιώς ανάλογα με το είδος των εσωτερικών κινήσεων που συμβαίνουν στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου ή των σκέψεων που ελκύουν την εσωτερική προσοχή του νου. Διακρίνει κανείς διαρκώς περισσότερο τα του εσωτερικού του κόσμου, τις ανωμαλίες, τα προβλήματα, τις πηγές έντασης και ταραχής, είτε πηγάζουν από το εσωτερικό είτε από το εξωτερικό.

Η όλη διαδικασία συχνά πυκνά, αν όχι πάντα συνοδεύεται με δάκρυα. Αυτό είναι ένα μυστήριο πράγμα γιατί κανείς κλαίει χωρίς προφανή …λυπητερό λόγο. Αρχικά μπορεί να κλαίει με αισθητά δάκρυα, δηλαδή να δακρύζουν τα μάτια του, αλλά σταδιακά τα μάτια δεν δακρύζουν όμως έχει την αίσθηση ότι κλαίει. Και κλαίει …ευτυχισμένα! Τα δάκρυα αυτά έχουν τις ίδιες συνέπειες που έχουν τα συνήθη δάκρυα, εξισορροπούν τον ψυχισμό, ανακουφίζουν την ένταση, γίνονται δάκρυα χαράς και αγάπης, αναπόσπαστο στοιχείο της όλης κατάστασης. Και ο ψυχισμός αλλάζει. Αλλάζει γιατί και εκτός της κατάστασης της προσευχής ο νους, δηλαδή η λογική σκέψη αποκτά μια βαθειά αίσθηση όλων των ψυχικών καταστάσεων. Ένοιωθα σαν όλο το υποσυνείδητο να έρχεται στο φως του συνειδητού.

Είναι απίστευτο το πόσα πολλά κανείς καταλαβαίνει από τον εαυτό του, πόσο πολλά αισθάνεται, με τι ταχύτητα λειτουργούνται όλα αυτά και εντέλει, όλα καταλήγουν στο να μαθαίνει σταδιακά να ελέγχει τον εσωτερικό του κόσμο. Όσο περισσότερο κατανοεί κανείς τον εαυτό του, τόσο περισσότερο κατανοεί και τους άλλους. Η εσωτερική αίσθηση επεκτείνεται και σταδιακά αποκτά την ξεκάθαρη αίσθηση του ναι και του όχι. Αυτό είναι ένα σημείο που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί στην όλη αυτή ιστορία ελλοχεύει ο απλοϊκός συναισθηματισμός, η κατάπτωση σε μια άλλη κατάσταση που στην εκκλησιαστική γλώσσα ονομάζεται πλάνη. Αυτό καθιστά καθοριστικής σημασίας την διαδικασία ελέγχου και μέσα από αυτήν την διαδικασία ο άνθρωπος μαθαίνει να κάνει τις σωστές ερωτήσεις και να δίνει τις ανάλογες απαντήσεις.

Στα εκκλησιαστικά κείμενα για την διάκριση της αλήθειας από την πλάνη στην πνευματική ζωή χρησιμοποιείται μια ορολογία που κρύβει τις βαθιές πραγματικότητες στις οποίες αναφέρονται οι λέξεις αυτές. Όλα όσα έχω ήδη πει είναι καθαρά ψυχικές, ψυχολογικές και συναισθηματικές καταστάσεις. Εν τούτοις μπορεί να έχουν τελείως διαφορετικές ποιότητες και αυτή η διαφοροποίηση είναι μας επιτρέπει να κάνουμε την διάκριση μεταξύ της “αληθινής” πνευματικής κατάστασης και της “πλάνης”. Η βιωματική αίσθηση την “αλήθειας” και της “πλάνης” που έχει κανείς είναι εντελώς ξεκάθαρη, είναι βέβαια ξεκάθαρη όταν κανείς έχει γευθεί και τις δύο καταστάσεις.

Πως μπορούμε να τις περιγράψουμε; Νομίζω ότι υπάρχει ένα κριτήριο που διακρίνει τα πράγματα. Είπαμε ότι πρόκειται για μια κίνηση εσωτερική που παράγει αισθήματα και συναισθήματα. Η υγιής κίνηση είναι στραμμένη προς τα έξω, έχει κανείς την αίσθηση ότι κοιτά αλλού, σε κάποιον άλλο, η όλη κίνηση είναι μια κίνηση προς τα “εκεί” και γίνεται για χάριν του άλλου. Ο νους, η αυτοσυνειδησία, καθώς παρατηρεί τις διάφορες καταστάσεις που βιώνει, δεν κρίνει δεν αξιολογεί δεν ασχολείται με το τι αισθάνεται το εγώ. Ο έλεγχος γίνεται μετά. Την ώρα της προσευχής η στροφή της προσοχής προς τον εαυτό, με σκοπό την αναζήτηση των ευχάριστων συναισθημάτων είναι το πρώτο βήμα προς την διολίσθηση στην αρρωστημένη κατάσταση. Η ολοκλήρωση αυτής της στροφής προς το εγώ είναι η διαμονή, ο εγκλωβισμός της προσοχής στην αυτοπαρατήρηση των συναισθημάτων, και συνιστά την πλάνη.

Γιατί το ευχάριστο συναίσθημα κατά τον τρόπο αυτόν δεν έρχεται παρά μόνο με πίεση και είναι πολύ εύθραυστο, χάνεται εύκολα. Ο άνθρωπος χάνει την ψυχική του ισορροπία και γίνεται ανασφαλής, ευερέθιστος ακόμα και επιθετικός απέναντι στους άλλους, γεμάτος αμφιβολίες και ανησυχίες. Γενικά η διάκριση των δύο καταστάσεων γίνεται από τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο άνθρωπος τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, και όχι τόσο την ώρα της προσευχής. Για τον λόγο αυτό η προσευχή για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν μπορεί να σταθεί από μόνη της. Χρειάζεται συστηματική και επίπονη παράλληλη εργασία προετοιμασίας και ελέγχου.(Συνεχίζεται)

23 σχόλια:

  1. Σιμούδης Δημήτριος25 Οκτωβρίου 2009 στις 8:24 π.μ.

    Αυτή η διάκριση μεταξύ αληθινού και πλάνης μου θυμίζει αυτό που γράφει συχνά ο π.Φιλόθεος Φάρος: πως όσο θυσιάζουμε το εγώ μας για χάρη του άλλου τόσο μεγαλύτερο καλό κάνουμε στον εαυτό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλά το πάτε...για συνεχίστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αδελφε Αρσενιε με εχεις πραγματικά μπερδεψει...πώς γινεται να βιωνει κανεις αυτες τις "χαρισματικες" καταστασεις και μετα (ή ενδεχομενως ήδη) να "διαπιστωνει" οτι ο Χριστος ειναι απλά ενα ιστορικό προσωπο που εχει γινει η "απαρχή" ενος τοσο "φρικτού" μυθου όπως ο χριστιανισμος....
    Και κατι άλλο: συμφωνα με τη θεολογια της νοερας προσευχης, εκτος από τη μονωση και το "διαλογισμο" απαραιτητη προϋποθεση ειναι η πιστη στο Χριστό και η "καθαροτητα" της ζωής...Βλέπω οτι δεν αναφερεσαι σε κατι τετοιο....
    Τελος, μετα από την αναγνωση των βιβλίων σου, ενδυναμώθηκε μεσα μου η πεποίθηση οτι η νοερά προσευχή ειναι καθαρα μια ψυχολογικής ταξης διαδικασία και κατασταση την οποία βιώνει το υποκειμενο....Συμφωνα με τη δική σου θεώρηση των πραγματων (ετσι τουλαχιστο μου φαινεται) οχι μονο η νοερα προσευχη δεν εχει νοημα (αφου δεν "υπαρχει" ο Χριστος. Διοτι καλα ολα αυτα που περιγραφεις, αλλα συμφωνα με την ορθοδοξη παραδοση το "κεντρο" και το σημειο αναφορας της νοερας προσευχης ειναι ο Χριστος, εκτος κι αν μπορουμε να μιλάμε για νοερά προσευχή χωρίς το Χριστο). Τοτε ομως μιλάμε για διαλογισμό...αρα δινουμε (ενδεχομενως) και εναν άλλον ορισμό στην εννοια της προσευχής γενικότερα. Διοτι τι θα μπορούσε να ειναι η προσευχή εκτος από την αναφορά (με ποιονδηποτε τροπο) στο "υπερβατικό".
    Συγχωρεσέ με, αλλα εαν δεν ξεκαθαρισουν καποιοι οροι και ορισμοί τοτε το όλο συστημα εχει αντιφασεις...
    @Σιμούδης Δημητρης
    Αυτο που λεει ο Φαρος ειναι καθαρά στην ψυχολογική σφαιρα...τωρα, ενδεχομενως η προσφορα στον άλλο να εχει και κάποια "οντολογία" περα από το στενα "ανθρωπολογικό" επίπεδο, αλλα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Δημήτρης Σιμούδης
    Διαφωνώ κάθετα με αυτό που λέει ο Φάρος. Και δεν έχει σχέση με αυτό που λέω εγώ. Είναι φρεναπάτη η ιδέα ότι μπορεί (ανεξόδως) να θυσιάζεται το εγώ. Το εγώ μπορεί να εκπαιδευτεί να εναρμονίζεται, να αγκαλιάζει και εν τέλει να αγαπά τον άλλο. Και υπάρχει χαώδης διαφορά ανάμεσα στις δύο στάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @π. Δημήτριος
    Τίποτα από όσα λέει η θεολογία για την νοερά προσευχή δεν αληθεύει στην κυριολεξία. Αυτό δεν σημαίνει ότι η νοερά προσευχή δεν είναι μια πραγματικότητα. Όπως θα προσέχεις δεν αναφέρομαι σε καμμια θεολογία, περιγράφω την εμπειρία μου και θα βγάλεις συμπεράσματα όταν τελειώσει το κείμενο που δημοσιεύω. Ίσως θα πρέπει κανείς να το διαβάσει στο τέλος και όλο μαζί, αν και λίγο λίγο μπορεί να προσεχθούν καλύτερα οι λεπτομέρειες.
    Ναι η προσευχή δεν έχει καμμιά σχέση με τον Χριστό, αλλά Το Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με, έχει αξία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σιμούδης Δημήτριος26 Οκτωβρίου 2009 στις 8:14 π.μ.

    Δεν κατάλαβα την διαφωνία σας με αυτά που λέει ο π. Φιλόθεος.Για τον π.Φιλόθεο ο άλλος είναι πάντα ένας συγκεκριμένος άνθρωπος. Και θεωρεί απάτη και ο ίδιος την αγάπη προς τον άνθρωπο γενικά γιατί αυτό δεν υφίσταται, αλλά και ότι αυτό δεν είναι απλά μια ψυχολογική κατάσταση, η θυσία του εγώ είναι το μοίρασμα αυτών που έχω και αυτού που είμαι με συγκεκριμένους ανθρώπους.Όλο το έργο του υποστηρίζει το παραπάνω, τώρα αν αυτό έχει οντολογική διάσταση δεν καταλαβαίνω τι εννοείται. Συγνώμη αν το πάω αλλού αλλά το συνέδεσα με αυτό που γράψατε ότι αν είναι μια κίνηση προς τον άλλο τότε έχει νόημα ενώ αν είναι για προσωπική ικανοποίηση τελικά χάνεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χρόνια Πολλά!!
    Υγεία και ότι άλλο επιθυμείς, εσύ!
    Εκφράστηκα λάθος, δεν διαφωνώ ούτε συμφωνώ με τον Φάρο, γιατί δεν έχω μπροστά μου την άποψή του, αλλά με αυτό που γράφεις για την θυσία του εγώ. Διαφωνώ λοιπόν κάθετα με κάθε θυσία του εγώ! Είναι θέμα οπτικής, σημείου αναφοράς και νομίζω ότι έχει μεγάλη σημασία. Επειδή αγαπώ το εγώ μου, μπορεί να το περιορίζω για πολλούς και διαφόρους λόγους, μεταξύ των άλλων και για χάρη κάποιου άλλου.
    Όταν περιορίζω το εγώ μου με την παρηγοριά ότι στο τέλος θα προκύψει κάτι καλό, αυτό θεωρώ και έχω δει στην πράξη ότι εύκολα καταλήγει να είναι καταστροφικό.
    Πολλές φορές ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, την οπτική που έχουμε, τα κίνητρα που μας κινούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @π. Δημήτριος
    Χρόνια Πολλά και σε εσένα!
    Να σου ζητήσω συγνώμη αν σε μπερδεύω λίγο, αλλά ίσως δεν είναι δυνατόν να με χωρέσεις στις ταξινομήσεις σου, οπότε μάλλον θα πρέπει να τις διευρύνεις λίγο, δεν ξέρω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σιμούδης Δημήτριος26 Οκτωβρίου 2009 στις 10:49 π.μ.

    Ευχαριστώ πολύ!
    Συμφωνώ με τα παραπάνω που γράφετε.
    Θυσία του εγώ εννοούσα την κατεύθυνση προς τον άλλον, άλλωστε μία απ΄τις μεγάλες ανάγκες του ανθρώπου (σύμφωνα με το Φάρο και πάλι) είναι η ανάγκη να νιώθει σημαντικός.Μια αγάπη, ή κίνηση προς τον άλλον που δεν λαμβάνει υπόψη αυτό είναι σαφώς κάτι κακό. Όλα είναι θέμα κινήτρων, αυτό είναι απόλυτα σωστό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Να δούμε τελικά αν έστω και σε μικρό βαθμό μπορεί να ενδιαφέρουν και τους μη.. προνομιούχους όλα αυτά.
    Έστω και εκτός Εκκλησίας.

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Μέσκος

    Έχω μια απορία...
    Δεδομένου (;) οτι αυτό το οποίο αναφέρεις είναι ανεξάρτητο της αλήθειας του χριστιανισμού, θα ανέμενε κανείς οι εμπειρίες άλλων παραδόσεων (ινδουιστικών, σαμανικών κλπ) να οδηγούν σε ίδια ή, τουλάχιστον, παρόμοια αποτελέσματα.
    Έχεις ερευνήσει αν αυτό ισχύει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Νικόλαος
    Πράγματι αν βγάλει κανείς το πολιτιστικό περιτύλιγμα βλέπει ενα κοινό πυρήνα...
    Νομίζω ότι το καταλαβαίνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Για αυτό και εγώ λέω ότι ο ορθόδοξος μυστικισμός δεν έχει καμιά σχέση με τον Χριστιανισμό. Θυμάμαι μας έλεγε ο καθηγητής μας ο Κ. Παπαπέτρου ότι ο Χριστιανισμός είναι σωστή ηθική και μεις τον θεωρούσαμε αιρετικό. Κάτι ήξερε ο μακαρίτης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Ζηνάς
    Γιατί μπερδεύεις τα πράγματα; Πως είναι δυνατόν ο ορθόδοξος μυστικισμός να μην έχει σχέση με τον χριστιανισμό; Που εμφανίστηκε, στο ισλάμ ή στην Ινδία ή στην Κίνα;
    Αν πάλι είναι σωστή ηθική πως έδωσε τους καρπούς που έβγαλε;
    Είναι δυνατόν ένα φαινόμενο τόσο σύνθετο και πολυεπίπεδο όπως ο χριστιανισμός να χωρέσει σε μια ασπρόμαυρη κριτική και να είναι ή σωστός ή λάθος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Παρά το γεγονός οτι αυτοί που έχουν μυστικές εμπειρίες είναι απειροελάχιστοι σε σχέση με το πλήθος των θρησκευομένων ανθρώπων, αν δεν υπήρχαν οι μυστικιστές και τα υπερφυσικά σημεία θα επιβίωναν άραγε οι θρησκείες;

    Ας σκεφτούμε πόσο ακόμα λιγότερο κύρος θα είχε η Ορθόδοξη Εκκλησία στον καιρό μας αν δεν υπήρχαν οι φημισμένοι σύγχρονοι γέροντες.
    Οι οποίοι βέβαια εκτός από εμπειρίες έδιναν και παρηγοριά και αγάπη στον άνθρωπο, πράγμα που δεν γνωρίζω αν συμβαίνει με οποιοδήποτε ''μύστη''.
    Ο μυστικισμός από μόνος του δεν μου φαίνεται πως λέει πολλά πράγματα.

    Για το λόγο αυτό ρώτησα τον Αρσένιο αν γνωρίζει τι καρπούς αποκομίζει η μυστική εμπειρία σε άλλες παραδόσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σιμούδης Δημήτριος27 Οκτωβρίου 2009 στις 10:04 μ.μ.

    @ Νικόλαο
    Η ιστορία του Μεβλανά (μυστικός του Ισλάμ) κινείται στο ίδιο πλαίσιο με τους ορθοδόξους. Ο ίδιος άλλωστε τους γνώριζε και επηρεάστηκε από αυτούς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @Αρσενιοs
    Ευχαριστω για τις ευχες σου. Βεβαια το Δημητριος ειναι το λαϊκο μου ονομα...αλλωστε, οπως εχω πει και σε παλαιότερο post, ειμαι πρωην συναδελφος, και ως προς την ιερωσυνη και ως προς τη μοναχική ιδιότητα, και γι αυτο πιστευω οτι εχω καποια περισσοτερη "συγγενεια" στη σκεψη σου και ισως γι αυτο το λογο θετω με καπως οξυ τροπο καποια ερωτηματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Νικόλαος
    Ο μυστικισμός είναι όπως η τέχνη. Λίγοι μπορούν να τον εξασκήσουν δημιουργικά, αλλά σχεδόν όλοι γοητεύονται από αυτόν. Και όπως και η τέχνη είναι παγκόσμιο φαινόμενο, έτσι και αυτός με σαφώς διαφοροποιημένες εκφράσεις από πολιτισμό σε πολιτισμό.
    Μπορεί να μην μας αρέσει, αλλά το ισλάμ και η ορθοδοξία είναι πολύ περισσότερο συγγενείς απ' ότι μπορούμε να σκεφτούμε και αυτό φαίνεται και στον ισλαμικό μυστικισμό.
    Αγαπητέ "π. Δημήτριε" τις ερωτήσεις σου τις θέτεις πολύ καλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αρσένιε,

    Διαβάζω με ενδιαφέρον τις εμπειρίες σου...αν και δεν βρίσκω μεγάλες διαφορές ανάμεσα στην δική σου εμπειρία και σε αυτή των πεντηκοστιανών.
    Μέσα σε αυτή την λογική καταλαβαίνω γιατί μπορεί κάποιος, αργότερα, μετά από αυτόν τον μυστικισμό που έζησε να καταλήξει στον αντίποδα του…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Βρίσκω αρκετά ενδιαφέρον το γεγονός πως είστε σίγουρος ότι αυτά που περιγράφετε ανήκουν στό μεγάλο κεφάλαιο του Μυστικισμού. Διότι είναι εμφανέστατο επίσης πως ουδεμία σχέση έχουν με την αγιορείτικη νοερά προσευχή. Εκτός κι αν είστε μια καλή παρέα η οποία παίζει σπουδαία παιχνίδια.
    Από τον καρπό φαίνεται το δέντρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Ανώνυμος
    Ενδιαφέρον! Προσευχή με ονομασία προελεύσεως! Όπως λέμε ...αγιορείτικη μελιτζανοσαλάτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ο μυστικισμός είναι ένα μεγάλο ρεύμα που ακουμπά πολλές θρησκείες, τον χριστιανισμό, το ισλάμ, τον ιουδαϊσμό.
    Όταν λέμε ότι ο Χριστιανισμός είναι σωστή ηθική εννοούμε ότι η ουσία του, ξέχωρα από τις παραμορφώσεις που η ιστορία επεσώρευσε στην διδαχή και στην πρακτική του, είναι σωστή ηθική.
    Τα προϊόντα της ιστορικής του διαδρομής δεν άπτονται της ουσίας του. Είναι τα αποτελέσματα των παραμορφώσεων. Γιατί όπως ο Χριστιανισμός συνοδοιπόρησε με τον νεοπλατωνισμό έτσι συνοδοιπόρησε και με την κοσμική εξουσία, την δικανική σκέψη κ.α.πάντα, όμως, κατά παράβαση θεμελιωδών αρχών του. Έτσι, και ο ορθόδοξος μυστικισμός είναι κάτι που δεν ανήκει στο αρχικό μήνυμα του Χριστού. Φορτώθηκε εκ των υστέρων.
    Ο Ιησούς μάς παρέδωσε ένα καινούργιο τρόπο να ζούμε και μεις ανίκανοι να αρκεστούμε σ'αυτό το απλό και υπέροχο μήνυμα το φορτώσαμε μ'ένα σωρό φτιασίδια του μυαλού μας.
    Ένα από αυτά τα ξένα στοιχεία είναι και η νοερά προσευχή. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λάθος. Έχουμε χρέος όμως,για να είμαστε τίμιοι προς την ιστορική αλήθεια, να πούμε πως αυτό είναι ένα οθνείο, μεταγενέστερο στοιχείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ολα αυτά είναι μια ειδική διήγηση περί του Χριστού-χριστιανισμού που δεν είναι εύκολο να στηριχθεί ιστορικά, αλλά εμένα δεν με αφορά. Ο καθένας μπορεί να πιστεύει ότι θέλει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή