Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2009

Νοερά Προσευχή

Τα πράγματα άλλαξαν όταν άρχισα να αφιερώνω χρόνο στην λεγόμενη νοερά προσευχή. Δεν θυμάμαι ακριβώς πότε άρχισα, αλλά στο τελευταίο έτος θυμάμαι καλά ότι την εξασκούσα πλήρως. Έκτοτε για μια εικοσαετία ήταν η σημαντικότερη δραστηριότητα της ζωής μου και ήταν αυτή που καθόρισε την εξέλιξή μου, μέχρι την στιγμή που αποφάσισα να την αφήσω, όπως θα διηγηθώ στην συνέχεια.

Δεν θα μιλήσω εδώ για τον τρόπο και την διαδικασία της νοεράς προσευχής, αλλά θα περιγράψω το τελικό αποτέλεσμα, έτσι όπως το εβίωνα όλα αυτά τα χρόνια. Θα μπορούσα να πω ότι το βίωμα αυτό δεν άλλαξε σημαντικά με την πάροδο του χρόνου, άλλαξε η ευκολία με την οποία μπορούσα να το βιώσω, το πιο σημαντικό όμως είναι ότι αυτό άλλαξε, νομίζω δραματικά, εμένα.

Τι είναι όμως νοερά προσευχή; Είναι το μυστικό χαρτί της ορθόδοξης πνευματικότητας και γι’ αυτήν μπορεί κανείς να βρει άφθονη βιβλιογραφία, είτε γραμμένη από σύγχρονους είτε από παλαιούς. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν θα καταλάβει και πολλά και ο λόγος είναι ότι χρησιμοποιείται μια ορολογία που έχει χάσει προ πολλού την σημασία της. Τα κείμενα των παλαιών έχουν μέσα τους πραγματικά διαμάντια, πλην όμως είναι καλυμμένα με πολλές στρώσεις περιττών ή λανθασμένων στοιχείων. Φυσικά εγώ τότε δεν μπορούσα να καταλάβω κάτι τέτοιο και έτσι έχω αφιερώσει άπειρες ώρες διαβάσματος και έχω μελετήσει ότι έχει γραφτεί σχετικά, προσπαθώντας να το εφαρμόσω.

Το εγχείρημα είχε, για μένα, άμεση επιτυχία. Εκ των υστέρων γνωρίζω ότι αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο. Πολύ λίγοι άνθρωποι το καταφέρνουν και φυσικά μιλώ για μοναχούς και λαϊκούς που αφιερώνονται σε αυτήν την προσπάθεια. Αυτό είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω, χωρίς όμως να το καταλάβω, από την πρώτη αρχή καθώς ο τότε πνευματικός μου σχεδόν με ειρωνευόταν όταν του έλεγα τα σχετικά… Βέβαια μεγαλώνοντας και ταξιδεύοντας, επισκεπτόμενος όλα τα μοναστήρια και όλους τους γνωστούς πνευματικούς διαπίστωσα με έκπληξη στην αρχή, στο τέλος το συνήθισα, πόσο λίγοι αντιλαμβάνονταν γιατί πράγμα μιλούσα. Οι περισσότεροι ούτε που πίστευαν ότι υπάρχουν τέτοια πράγματα. Φυσικά τώρα καταλαβαίνω πολύ περισσότερα, πλην όμως δεν θα κουράσω τον αναγνώστη με τα διάφορα συναφή προβλήματα, που όμως είναι άκρως ενδιαφέροντα για όσους ασχολούνται με την ορθόδοξη πνευματική ζωή.

Ας επανέλθω στο ερώτημα, τι είναι η νοερά προσευχή. Κατ’ αρχήν είναι κάτι το εξαιρετικά ανιαρό και αδιάφορο. Κάθεσαι και επαναλαμβάνεις διαρκώς την ίδια φράση, συνήθως την φράση «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με τον αμαρτωλό». Για την πλειοψηφία των ασχολουμένων με αυτήν την εργασία, είναι μια επίπονος διαδικασία κατά την οποία εφαρμόζουν διάφορες τεχνικές, οι οποίες στο τέλος, μετά από πολύ χρόνο και κόπο αποφέρουν κάποια οφέλη, δηλαδή κάποια ευχάριστα συναισθήματα.

Για λίγους όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μετά από μικρή και σύντομη προσπάθεια ανακαλύπτουν θα έλεγα ένα μυστικό πέρασμα, ή μια μυστική κίνηση, ένα μυστικό τρόπο αλλαγής της νοητικής – ψυχικής και συναισθηματικής τους κατάστασης η οποία έχει θαυμαστά αποτελέσματα. Στην αρχή αυτή η ανακάλυψη του μυστικού δρόμου γίνεται με κάποια προσπάθεια, και απαιτούνται προϋποθέσεις όπως η ησυχία, η μόνωση, ο διαλογισμός και βέβαια η χρήση της προαναφερθείσας φράσης ή κάποιας άλλης ανάλογης. Με τα χρόνια όμως τίποτα από αυτά δεν είναι αναγκαία, αν και πάντα παραμένουν επιθυμητά.

Είναι μια κατάσταση καθαρά ανεικονική και χωρίς οποιαδήποτε σκέψη, την οποία ο άνθρωπος βιώνει να λαμβάνει χώρα στον χώρο όπου βρίσκεται η σωματική καρδιά, εξ ου και η παράλληλη ονομασία, καρδιακή προσευχή. Δημιουργείται η αίσθηση ότι στον χώρο αυτό υπάρχει ένα άνοιγμα από το οποίο εισέρχεται στον άνθρωπο κάποιο είδος ενέργειας, μιας γλυκιάς θέρμης, μια ευχάριστη ακτινοβολία, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για αίσθηση φωτός, χωρίς να είναι κατ’ ουδένα τρόπο ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, άλλωστε δεν είναι αισθητή με τα μάτια, που μπορεί να μην βλέπουν τίποτα, στην αρχή το σκοτάδι βοηθά, στην συνέχεια τα μάτια μπορούν να βλέπουν, ότι βλέπουν, χωρίς να χάνεται αυτή η αίσθηση.

Αυτή η αίσθηση έχει ένα έντονο ερωτικό χαρακτήρα, η ανθρώπινη ύπαρξη ελκύεται από αυτό το “φως” και το βιώνει ως τρίτη παρουσία προς την οποία στρέφεται με έντονα αισθήματα ανταπόκρισης. Εφόσον ζούμε σε χριστιανική κοινωνία, και εγώ, το εκλάμβανα ως την παρουσία του Θεού, πιο συγκεκριμένα του Χριστού. Είχα την αίσθηση ότι από την άλλη πλευρά υπάρχει κάποιος Άλλος, και βέβαια δεν μπορούσε παρά να είναι ο Χριστός. Αυτή η στροφή της προσοχής προς το “φως” επικέντρωνε τον εαυτό σε αυτήν την σχέση η οποία είναι μια σχέση ανταλλαγής αγάπης, δημιουργείται ένας δεσμός ανάμεσα σε εσένα και Αυτόν που πιστεύεις ότι υπάρχει από την άλλη πλευρά. (Συνεχίζεται)

36 σχόλια:

  1. Αρσένιε καλημέρα.
    Αυτό που κάνεις είναι σαδιστικό! Μας αφήνεις στα κρύα του λουτρού κάθε φορά.
    Εχω την αίσθηση ότι το φχαριστιέσαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάει, χάσαμε επαφή τώρα.
    Ποιός παίζει με τα ''φώτα'';

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγώ δεν πρόλαβα να την εξασκήσω πολύ, ούτε πλήρως. Έζησα αυτό που λες για μια γλυκή θέρμη στην καρδιά κλπ, χωρίς όμως να συμμετέχουν οι αισθήσεις μου.

    Και φυσικά, θεωρούσα πως αποτελούσε επιβεβαίωση του Χριστιανισμού και αφού στην Ορθοδοξία η νοερά προσευχή είχε γίνει... σημαία, νόμιζα πως αποτελούσε και επιβεβαίωση έναντι των άλλων ομολογιών, ότι δηλαδή εκειί οι άνθρωποι ζουν σε έναν μεγάλο βαθμό χωρίς να πάρουν χαμπάρι από την παρουσία του Θεού...

    Εκ των υστέρων έχω έναν προβληματισμό για το έντονο και το ευχάριστο του αισθήματος. Όχι μόνο δεν το θεωρώ αναγκαίο για τη ζωή του ανθρώπου, αλλά σκέφτομαι σε τι βαθμό θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα πνευματικό "ναρκωτικό" ή ένα "γλυκό"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σιμούδης Δημήτριος22 Οκτωβρίου 2009 στις 1:00 μ.μ.

    Έχουμε διαβάσει πολλά και ωραία γι αυτή την εμπειρία και νομίζω πως όσοι είμαστε άμοιροι αυτής της εμπειρίας περιμένουμε την εξήγηση της δικής εμπειρίας σας. Το ενδιαφέρον είναι βέβαια αν όντως πρόκειται για "συνάντηση" και όχι για απλά συναισθήματα, έστω και ευχάριστων.Έχω μια απορία αν μπορείτε να μου τη λύσετε.Στις διαμάχες των ησυχαστών και των Βαρλααμικών τι υποστηρίχτηκε για τη θέση της καρδιάς στη διαδικασία αυτή; ότι η καρδιά είναι η έδρα της καρδιάς ή λάθος κάνω; καταλαβαίνετε γιατί το ρωτάω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τώρα μάλιστα! Ξεδιπλώνεις την (πολύτιμη) εμπειρία σου! Αυτά περιμένουμε ΟΛΟΙ να διαβάσουμε από σένα! Βέβαια μάλλον θα μας ξενερώσεις στη συνέχεια με τις νατουραλιστικές ερμηνείες σου,αλλά χαλάλι... Ξέρεις να δημιουργείς προσδοκίες πάντως. Με αγωνία για τη συνέχεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτή η αποδόμηση δια του λόγου σας και των πολυτιμότερων εμπειριών, πραγματικά με τρομάζει.
    Σε λίγο θα έχετε αποδομήσει τα πάντα.
    Θα είστε έτοιμος να πετάξετε τα μυαλά στα κάγκελα.
    Σεβαστήτε τα ιερά και τα όσια..
    Πόσο εγωκεντρισμό και τύφλωση μπορεί να έχει ένας άνθρωπος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Λίτσα
    Έχω πει ότι στο μπλογκ θα γράφω το πολύ μία και κάτι σελίδα. Δεν έχει νόημα να γράψω πιο μεγάλα κείμενα, είναι κουραστικά. Έτσι λοιπόν χωρίζω την εισαγωγή σε μικρά κομάτια, νομίζω ότι είναι καλύτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Νικόλας
    Θα μιλήσω στην συνέχεια για τον έλεγχο ...των φώτων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Ανδρέας
    Αυτό που περιγράφεις δεν είναι αυτό για το οποίο ομιλώ, θα γίνει κατανοητό στην συνέχεια. Τώρα θέλω να σχολιάσω και να πω ότι αυτό το βίωμα που λες, που είναι αρκετά κοινό, είναι η αιτία πολλών ψυχοπαθολογικών φαινομένων στον εκκλησιαστικό χώρο.
    Το βιώνει κάποιος και το εισπάττει ως επιβεβαίωση του όλου πακέτου, όπως πολύ σωστά λες. Αλλά η συνέχεια συνήθως είναι απογοητευτική και μπαίνει σε ένα φαύλο κύκλο ενοχών και έντονης προσπάθειας να περάσει στο επόμενο (και ανώτερο) στάδιο, κάτι που δεν συμβαίνει με αποτέλεσμα την επαύξηση των ενοχών και την αποδοχή απίθανων ιδεών οι οποίες να δικαιολογούν την όλη κατάσταση. Στο τέλος τρέλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Δημήτριος Σιμούδης
    Για το θέμα που ρωτάς, θυμάμαι ότι κάποτε ...ήξερα, αλλά τώρα έχω ξεχάσει! Πάντως ξέρω ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν ότι η καρδιά βρίσκεται στην ...καρδιά μας! Πιθανόν σε ένα κάποιο (πολύ μικρό) βαθμό να έχουν δίκιο. Η κλασσική επιστήμη δεν κατανοεί και δεν γνωρίζει την πνευματική λειτουργία του ανθρώπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Ανλωνυμος (Α)
    Δεν μου είναι εύκολο να καταλάβω τι είναι αυτά που όλοι, ποιοι όλοι, περιμένετε από εμένα. Θα πρέπει να ομολογήσω ότι στην παρούσα συγκυρία, το να έχω μια απάντηση σε αυτό, και δεν εννοώ από εσένα, θα μου έκανε ...καλό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος (Β)
    Λυπάμαι που θα σας λυπήσω...
    Και εγώ την ίδια απορία έχω "Πόσο εγωκεντρισμό και τύφλωση μπορεί να έχει ένας άνθρωπος;" και δεν καταλαβαίνετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το ΟΛΟΙ που αναφέρει ο ανώνυμος δεν ξέρω ποιούς περιλαμβάνει.
    Προσωπικά, δεν περιμένω κάτι παραπάνω από το να ακούσω κάτι ενδιαφέρον από την εμπειρία σου που αν θα μπορούσε να με ενδιαφέρει και σε βιωματικό επίπεδο, τόσο το καλύτερο. Αν και δεν το πιστεύω..
    Και το να επικοινωνούμε, κυρίως.

    Εκτός αν... είδες το Χριστό σε κάποιο όραμα και σε γέμισε με απαντήσεις!
    Αυτό θα ήταν το πιο τέλειο μα, δυστυχώς, η ζωή κάθε άλλο παρά τέλεια είναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τι είναι όμως "νοερά προσευχή"; Σκέφτεται κάποιος μια συγκεκριμένη φράση που δεν την εκφωνεί; Είναι άλλη από την "Κυριακή προσευχή";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @Aνώνυμος
    Περί νοεράς προσευχής μιλούν πολλά εκκλησιαστικά βιβλία. Οποιος έχει/είχε μια μικρή εστω επαφή με την εκκλησία, όλο κ κάποιο σχετικό βιβλίο έχει διαβάσει. Το αναφέρει κ ο κ.Μέσκος στην αρχή της συζήτησης.
    Κάνε έναν κόπο κ διάβασε την ανάρτηση απο την αρχη. Θα βρείς απάντηση..

    @Αρσένιος Μέσκος,
    Νομίζω ότι αναγνωρίζω και αυτή την φωτογραφία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αισθάνομαι λίγο εκτός κλίματος.
    Ίσως φταίει η προτεσταντική μου παιδεία, αλλά δυσκολεύομαι να καταλάβω τι σχέση έχουν αυτές οι εμπειρίες με τον Ιησού Χριστό.
    Πιστέψατέ με πως αρκετά βιβλία διάβασα για την νοερά προσευχή (πατερικά και νεώτερα) και αυτό που απεκόμισα είναι ότι η όλη αντίληψη κρέμεται με κλωστές από την Καινή Διαθήκη.
    Μήπως αυτό που ονομάζουμε ορθόδοξο βίωμα είναι μια φριχτή παραμόρφωση του ευαγγελικού μηνύματος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σε κάποιο βαθμό είναι έτσι όπως τα λες...
    Αν δεχθούμε, βέβαια, πως ο Παράκλητος δεν παίζει κανένα ρόλο στη διαμόρφωση της εκκλησίας που σαφώς και δεν έμεινε στην πρωτοχριστιανική της μορφή.

    Το βίωμα, παρέα με τα υπερφυσικά σημεία, είναι που προσδίδει στο χριστιανισμό το χαρακτήρα του μυστηρίου που σαγηνεύει πολλούς ανθρώπους.
    Ένας χριστιανισμός χωρίς μυστήριο και την επιβεβαίωση που του κομίζει αυτό δεν εκτιμώ πως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είναι απλά μια εγκόσμια διδασκαλία...
    Ότι και να είναι, δεν νομίζω πως έχει σχέση με την ορθόδοξη εκκλησία.

    Εκτιμώ πως αν ο χριστιανισμός στην Ευρώπη δεν είχε γίνει, εξαιτίας ιστορικών και επιστημονικών ζυμώσεων, τόσο εγκόσμιος θα είχε να προσφέρει εναλλακτικές στους ανθρώπους που ερευνούν την πνευματικότητα σε άλλες παραδόσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Ζηνάς
    "Μήπως αυτό που ονομάζουμε ορθόδοξο βίωμα είναι μια φριχτή παραμόρφωση του ευαγγελικού μηνύματος"
    Σαφέστατα όχι.
    Θα δεις την συνέχεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @Λιάγκας Γιώργος
    Αναγνωρίζεις σωστά την φωτογραφία, πιθανόν να δεις και άλλες!
    Στην τελική σύνθεση το Photoshop CS4 ξεκινά σε 4-5 sec! Αν δεν το δεις δεν το πιστεύεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Mέσκος Αρσένιος
    Γιατί να μην το πιστεύω;
    Αν εχετε καναν i7 κ καμια 12αρια Giga RAM, με SSD σε RAID 1, θα ήταν προβλημα αν δεν ξεκινούσε σε 4-5sec!!
    στον μικρό μου MacBook Pro me 2.26Ghz k 4Gb Ram φορτώνει σε 8, με i7 θα πετάει!!

    Στον αντίποδα των Windows7 η μαμά Apple λανσάρει νεα υπολογιστικά κτήνη..Αυτο θα πεί μάχη!

    Αλλά αυτή η συζήτηση είναι εκτός θέματος νομίζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Γιώργος Λιάγκας
    Όλα έχουν σχέση!
    Εγώ δυσκολεύομαι να το πιστέψω, γιατί έχω ...τραυματικές εμπειρίες!
    Το πρώτο Photoshop μου, έκδοση 2, όταν ξεκινούσε για να ανοίξει, πήγαινα να κάνω καφέ...
    Είναι ο SSD που κάνει την διαφορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αρσένιε έχεις βρει τρεις που σιγοντάρουνε την Πτώση σου και δεν σκέφτεσαι , μαύρε μου, ότι η Μοσάντ τούς έχει βαλτούς για να σε αποτελειώσουνε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @Μεσκος Αρσένιος,
    Eγώ απο Photoshop 2.5 ξεκίνησα, και θυμάμαι το πρώτο βιβλίο για το Photoshop το είχα δανιστεί απο εσάς!
    Άλλες εποχές!

    Δεν έχω λεφτά για τεχνολογικές επενδύσεις αυτό τον καιρο, δυστυχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμε,
    αν έχεις κάποιο τρόπο να ανορθώσεις και τον Αρσένιο και εμάς από την ''Πτώση'' κάνε το και όλοι θα είμαστε κάτι παραπάνω από ευτυχισμένοι.
    Επειδή, ωστόσο, τρόπο δεν έχεις ούτε εσύ, ούτε κανείς άλλος, τουλάχιστον σταμάτα να ασχολείσαι με χαμένες υποθέσεις. Μη γίνεις στο τέλος και εσύ μια από αυτές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @ Ανώνυμε

    Όχι και η Μοσάντ! Εγώ λογοδοτώ απευθείας στον Αμερικανό Πρόεδρο. Για τους άλλους δεν ξέρω. :P

    @ Μέσκος

    Θα περιμένω τη συνέχεια τότε. Με ενδιαφέρει αν μη τι άλλο να καταλάβω καλύτερα και τα λίγα που βίωσα εγώ ως Ορθόδοξος. Αυτά που έγραψα, με το αίσθημα εκείνο στον χώρο όπου βρίσκεται η κανονική καρδιά, και άλλο ένα, που κράτησε 4 μέρες, και δε σταματούσε ακόμα και όταν πήγαινα για ύπνο.

    Δεν μπορώ να περιγράψω με ακρίβεια πώς αισθανόμουν, αλλά ήταν τέλεια. Όλα μου φαίνονταν φωτεινά, αλλά μεταφορικά φωτεινά. Και δεν διακοπτόταν με τίποτα. Ενώ έκανα πράγματα συνηθισμένα αυτό συνεχιζόταν αδιάκοπα. Μέχρι που τελικά ξεθώριασε και επανήλθε το συνηθισμένο αίσθημα της ζωής. Anyway. Περιμένω τη συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @Ανδρέας
    Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βιώσει κανείς αυτό που περιγράφεις. Όχι ότι θα το χαρακτήριζα αρνητικό, αυτό εξαρτάται από τα συναρτώμενα, πάντως εγώ μιλώ για καταστάσεις που διαρκούν χρόνια, δεκαετίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Aγαπητέ κ.Μέσκο αυτό που παριγράφετε είναι το φώς του νου και η εμπειρία του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Αγαπητέ κύριε Μέσκο σημασία έχει πώς το γνωρίζω.
    Θα ήθελα να προσθέσω, αφού μου δίνετε την ευκαιρία, πώς δέν ολοκληρώσατε τις εμπειρίες σας στα Μυστήρια του Νού. Ίσως σας ενδιέφερε περισσότερο το εγώ σας και η Ισορροπία του, όπως αναφέρετε στο επόμενο κείμενο.
    Σας ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @Νίκος
    Έχω μια δυσπιστία ...στις δηλώσεις. Πάντως πιθανόν να βρεις ιδιαίτερα ενδιαφέροντα αυτά που ακολουθούν την εισαγωγή και ειδικά το δεύτερο μισό του βιβλίου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Φυσικά έχετε δίκιο να μήν εμπιστεύεστε τις δηλώσεις!
    Οπωσδήποτε βρίσκω ήδη ενδιαφέροντα αυτά που γράφετε! Ιδιαιτέρως αυτό που γράφετε για την διάκριση των δύο καταστάσεων από την συμπεριφορά κατά την διάρκεια του υπόλοιπου της ημέρας είναι πολύτιμο!
    Στον μεσαιωνικό Μυστικισμό και αργότερα οι εμπειρίες που περιγράφετε ονομάστηκαν ένωσις των αντιθέτων.
    Ίσως σας έφερε δυσκολία το γεγονός πως πιστεύετε ότι ο νούς είναι η λογική μας σκέψη ή η αυτοσυνειδησία.
    Σας ευχαριστώ και καλή συνέχεια ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. @Νίκος
    Να παρατηρήσω ότι στην εισαγωγή δεν κάνω ερμηνεία, αλλά περιγραφή. Δεν πιστεύω ότι ο νους είναι η λογική σκέψη ή η αυτοσυνειδησία. Η παρουσίαση του τι ακριβώς πιστεύω και κυρίως το γιατί είναι το αντικείμενο της επόμενης εργασίας μου. Έχουμε λοιπόν συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Φίλε, χαίρετε.
    Οι επισκέπτες σας μπορούν να δουν την άποψη ενός άλλου ανθρώπου που ασκήθηκε για χρόνια στην νοερά προσευχή, εδώ: http://o-nekros.blogspot.com/2010/11/blog-post_23.html.
    Τα συμπεράσματα δικά τους.
    Σύντομα, Θεού θέλοντος, θα ανεβάσω στο ίδιο blog τα σχετικά posts σας και θα τα σχολιάσω (ξέροντας βέβαια ότι είναι μόνον αποσπάσματα εκτενέστερου κειμένου). Θα δώσω παραπομπή.
    Ευχαριστώ.
    Θ.Ρηγ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Δε θέλω να βάλω καινά δαιμόνια στη συζητηση, αλλά επειδή έχω εντρυφήσει σε ζητήματα ψυχιατρικής, ως ευαισθητοποιημένος φοιτητής ιατρικής περί αυτήν, ερωτώ αν σας πέρασε από το μυαλό να εξηγήσετε αυτήν την παρουσία του Αλλου,μετά τη νοερή προσευχή, ως μια "διαταραχή" ευατού και δη του προσιδιου και του άλλου, που υπάγεται στις διαταραχές συνειδήσης.Επειδή όμως κρατώ και μια νότα διαισθησης μέσα μου περί των πνευματικών ανησυχιών, ανησυχώ μήπως ο όρος διαταραχή ευατού αποφορτίζεται κλινικά όσο προσεγγίζουμε πνευματικότερες σφαίρες.Βεβαια ούτε λογος για τέτοιες αποφορτίσεις, σε μια καθαρώς μονινιστική οντολογικά ψυχιατρική, που έιναι και δικαιολογημένο, αν κρίνει κανείς ότι είναι παιδί του διαφωτισμού.Δεν έχω κανένα προβλημα με το διαφωτισμό, ίσα ίσα θωερώ ότι ήταν δυστυχημα που δεν τον αφομοιωσε δημιουργικά ο νεος ελληνισμός(χριστιανικός και μη).
    Τα έχουμε ξαναπέι παλιά τηλεφωνικά όταν αρθρογραφούσατε στο ΑΒΑΤΟΝ.Από τότε κυλισε πολύ νερό και για εσάς και για μένα.Θέλω να τα ξαναπούμε, πραγματικά.Ευχαριστώ!!
    η διευθυνσή μου είναι dimitriskoufakis@hotmail.com.
    Περιμένω να ελθουμε σε επικοινωνία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Θέλω να σ' ευχαριστήσω που μοιράστηκες αυτές τις εμπειρίες (εδώ και καιρό αλλά μόλις τώρα βρήκα το blog). Είναι πολύ λίγες - τι λέω, λιγότερες από ελάχιστες - οι περιπτώσεις που κάποιος περιγράφει την προσωπική εμπειρία του με τη νοερά προσευχή αφού αυτή μπαίνει σε ένα μπρος-γκρεμός-και-πισω-ρέμα πλαίσιο:
    Μιλά κάποιος, "περιφανεύεται" οπότε «πέφτει».
    Δεν μιλά κανείς, πάνε όλοι στα τυφλά (εκτός κι αν βρούνε πνευματικό οδηγό, που κι αυτό δεν είναι συχνό).
    Αν όμως η διδασκαλία δεν είναι «ζωντανή» δεν είναι όπως δίδασκε ο Ιησούς, «με εξουσία» αλλά όπως οι «γραμματείς», που λέει και στο Κατά Μάρκον, οπότε όσο «εκπληκτική» και να είναι...
    Έβλεπα πρόσφατα τον σ’ ένα βιβλίο που λέγεται Νήψη & Προσευχή κάποιου ανώνυμου μοναχού, που ξεκινά λέγοντας το πόσο άθλιος και ανάξιος είναι και πως αυτά που γράφει δεν είναι δικά του που δεν μπορεί να τα ζήσει αλλά τον «Πατέρων» κλπ.
    Και βέβαια αυτή η πολύ συνηθισμένη στάση γεννά στο νου των ανθρώπων του 20ου/21ου αιώνα την εύλογη απόρία:
    Αν εσύ καλέ μου άνθρωπε που διάβασες όλα αυτά από τους «Πατέρες» κι έφτασες σε σημείο να γράψεις και βιβλίο δεν βοηθήθηκες και δεν μπόρεσες να τα εφαρμόσεις, πως περιμένεις χριστιανέ μου εμείς που τα διαβάζουμε από δεύτερο χέρι, από το βιβλίο σου, να βοηθηθούμε;
    Αλλά ποιος μπορεί να πει που τελεθώνει η ταπεινοφορσύνη και που αρχίζει η ψευτο-ταπεινοφροσύνη;
    Οπότε ξανά ευχαριστώ για το ότι μοιράστηκες αυτές τις εμπειρίες. Ειδικά αν γι’ αυτό «θυσίασες» την ταπεινοφροσύνη σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Χρήστος Ζ. Κώνστας
    Βρίσκω εξαιρετικές τις παρατηρήσεις σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή