Τρίτη 23 Ιουνίου 2009

Αχ αυτή η Πτώση, την θυμήθηκα ανήμερα το Πάσχα!

Κυριακή του Πάσχα ανήμερα, το μεσημέρι βρέθηκα να γευματίζω στο εστιατόριο Διόνυσος, απέναντι από την Ακρόπολη. Καθότι εραστής της Ακρόπολης, το μέρος αυτό είναι για μένα αν όχι το καλύτερο, ένα από τα καλύτερα στην Αθήνα. Ανάμεσα σε μένα και την Ακρόπολη παρεμβλήθηκε ένα θέαμα που μου κίνησε το ενδιαφέρον, με έκανε να σκεφτώ και μου το θύμισε η κ. Σαλογραία.

Αυτός, Αυτή, τα δύο παιδιά και ένας ηλικιωμένος κύριος με όλα τα προσόντα να είναι ο παππούς. Σκηνή βγαλμένη από χολιγουντιανή ταινία. Οι δύο άνδρες άψογοι στο στυλ και το ντύσιμο, όμορφοι λεβέντες, όχι μόνο ο νέος αλλά και ο παππούς με του σκούρο μπλε κουστούμι τα άσπρα μαλλιά και τα αριστοκρατικά χαρακτηριστικά. Για την γυναίκα τι να πω, νέα και πανέμορφη τα δε δύο κοριτσάκια σκέτα κουκλιά. Από την πρώτη στιγμή τους θαύμασα γιατί είχαν μια άλλη πατίνα επάνω τους.

Πλην όμως ευθύς ένοιωσα ότι κάτι δεν πάει καλά. Δεν κατέχω από ντυσίματα αλλά μου φάνηκε ότι η γυναίκα αποτελούσε μια παραφωνία. Από την μια οι κουστουμαρισμένοι άνδρες, από την άλλη αυτή ντυμένη με ένα απλό εμπριμέ φόρεμα και …τσόκαρα στα πόδια, ή τέλος πάντων κάτι τέτοιο. Ότι και να φορούσε θα ήταν όμορφη αλλά δεν πας στον Διόνυσο να φας την Κυριακή του Πάσχα σαν να πηγαίνεις πικνίκ!

Η συνέχεια μου έδωσε νέα στοιχεία. Παρακολουθούσα τον σύζυγο. Καθόταν στην άκρη του τραπεζιού σαν να τον κρατούσε εκεί κάποιος απειλώντας τον με ένα πιστόλι! Ακίνητος, ανέκφραστος, αμέτοχος στο τι συνέβαινε εκεί. Η γυναίκα παρήγγειλε, σερβίρισε, φρόντιζε τα παιδιά, σηκώθηκε, κάθισε, μπήκε, βγήκε, βρισκόταν σε μια διαρκή κίνηση και δραστηριότητα. Από κοντά και ο παππούς. Ο σύζυγος σαν να μην ήταν εκεί, ίσως κάποια στιγμή να έκανε κάποια κίνηση, αλλά εντελώς ανεπαίσθητη.

Ξέρω ότι μπορεί να κάνω εντελώς λάθος, αλλά σκέφτηκα ότι το ντύσιμο της γυναίκας και η στάση του άνδρα δεν ήταν άσχετα, εξέφραζαν τον διχασμό του ζευγαριού και το όλο σκηνικό την κυριαρχία της γυναίκας και την τροπή εις φυγή του άνδρα. Και τον λυπήθηκα πολύ αλλά περισσότερο γιατί αισθάνθηκα σε τι αδιέξοδο βρίσκεται ο άνθρωπος. Τα είχε όλα, όσα άλλοι ούτε στον ύπνο τους δεν θα μπορούσαν να φαντασθούν, χρήμα, νιάτα, ομορφιά και όμως φαινόταν όλα αυτά αντί να του δίνουν χαρά του έδιναν λύπη…

Για μια ακόμα φορά ένοιωσα βαθειά μέσα μου πόσο δύσκολες έχουν γίνει οι σχέσεις των δύο φύλων! Πόσο δύσκολο είναι να ευτυχήσει μια όμορφη γυναίκα σε τι τραγική θέση και αξιοθρήνητη βρίσκεται ο άνδρας. Τα κοριτσάκια ήταν το πολύ 5 χρονών το μεγάλο, και δυό νεότατοι, δεν μπορεί να έχει πολύ καιρό που παντρεύτηκαν, δεν είναι δυνατόν να άλλαξαν τόσο που η δυστυχία να διαδέχθηκε την ευτυχία κατά ένα φυσιολογικό τρόπο.

Έχω την εντύπωση ότι εμείς οι δυτικοί άνθρωποι δυστυχούμε πιο εύκολα από τους άλλους γιατί οι προδιαγραφές της δυστυχίας μας βρίσκονται ριζωμένες βαθειά μέσα στην κουλτούρα μας. Στην διδασκαλία για την Πτώση. Δεν μπορείτε να φαντασθείτε τι δηλητήριο εκχέει αυτή η εβραϊκή αντίληψη στην ζωή μας, ακόμα και αν δεν έχουμε καμιά σχέση με την θρησκεία.

Έχουμε αφομοιώσει βαθειά μέσα μας ότι τα πράγματα δεν είναι φυσικό που είναι έτσι γκρίζα, όπως μας τα φανερώνει η ζωή. Δεν έβλεπε αυτός ο άνδρας την ομορφιά της γυναίκας του; Και βέβαια την έβλεπε, αλλά έβλεπε και κάποια άλλα ας υποθέσουμε αρνητικά. Αν μπορούσε να τα δεχθεί ως κάτι το εντελώς φυσικό και αυτονόητο θα χαιρόταν με την ομορφιά και τα άλλα χαρίσματά της και τα ενοχλητικά θα τα προσπερνούσε όπως προσπερνάει κανείς τόσα και τόσα δυσάρεστα στην ζωή, δυσάρεστα που όμως τα έχει αποδεχθεί ως φυσιολογικά…

Καθίστε και σκεφτείτε πόσες φορές έχετε χάσει την ζωή σας γιατί δεν μπορείτε να δεχθείτε ότι ο κόσμος είναι αυτός που …είναι. Πόσες ανασφάλειες, δισταγμοί, φοβίες, οργή, θυμός και απογοητεύσεις γιατί δεν μπορείτε να αποδεχθείτε ότι είστε τους είδους Homo Sapiens. Και πόση δύναμη δίνετε σε όσους με τον ένα τρόπο ή τον άλλο σας υπόσχονται ότι θα σας γλυτώσουν από την μοίρα του…

Μην φοβάστε, δεν θα χάσετε έτσι την επιθυμία για το καλύτερο, απλά θα την ικανοποιείτε καλύτερα!



35 σχόλια:

  1. Πού είναι ο Σπύρος; να τοποθετηθεί ο Σπύρος, μετά θέλω να ακούσω τον Ανώνυμο! :-)
    Προς το παρόν, πάω σε μια αγρυπνία, θα ανάψω κερί όσο για τον κ. Μέσκο...που θα πάει!
    Θα ξανάρθει στον ίσιο δρόμο.
    Μια Πανέμορφη Κυρία των Αγίων Αγγέλων, Εκεί θα τον Οδηγήσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο πληθυντικός σε δεύτερο πρόσωπο στις τελευταίες παραγράφους σου βγήκε κατά λάθος ή θεωρείς πως απευθύνεσαι σε εμάς για κάτι το οποίο εσύ έχεις προσεγγίσει; Δε ρωτώ με ύφος μειωτικό εις βάρος σου. Αν έχεις καταφέρει κάτι τέτοιο είναι σπουδαίο.

    Κάτι ανάλογο διάβαζα στο ''Όταν έκλαψε ο Νίτσε'' και υποθέτω πως είναι ενδεικτικό της νιτσεϊκής φιλοσοφίας.Έλεγε πως αν αποδεχθείς την τραγωδία μοιάζει λιγότερο τραγική..

    Φυσικά δεν ξέρω πως βιώνεται μια τέτοια αντίληψη. Όταν είσαι καλά φιλοσοφείς, όταν βρεις τα σκούρα τι κάνεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αρσένιος Μέσκος @

    Τελικά λες να ήταν έτσι ο σύζυγος γιατί σκεφτόταν την πτώση; Ή μήπως γιατί μπορεί να του την έχει πέσει (ή να την έχει πέσει) κάποια άλλη;
    Δεν είναι μόνο η διδασκαλία περί πτώσεως που καταστρέφει ζωές ανθρώπων... αλλά και οι "πεσμένοι" άνθρωποι που συντηρούν τα αδιέξοδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σήμερον κατά την εβδόμην πρωϊνήν ετελείωσα το βιβλίο του Καθ. Χρ. Γιανναρά "Το αίνιγμα του κακού". Απαιτείται οπωσδήποτε κάποιος χρόνος διά να μελετήσω εκ νέου το πόνημα και να συλλογισθώ τα γραφέντα. Όμως, δύναμαι να σας κοινοποιήσω μερικάς σκέψεις.
    Το βιβλίον ασχολείται με το θέμα της πτώσεως και του κακού. Το εξετάζει από πολλάς πλευράς. Εις αρκετά σημεία συγκλίνει προς τας απόψεις του κ. Μέσκου. Εις άλλα όμως, κομβικά κατά την γνώμην μου, αποκλίνει ουσιωδώς.
    Πρόκειται διά έναν λόγον εκκλησιαστικόν, εκτός βεβαίως της πεπατημένης αερολογίας, που έρχεται εις άμεσον επαφήν με τας αγωνίας της επιστήμης, της φιλοσοφίας και της θεολογίας, ώριμον και σοβαρόν.
    Από καιρόν υπεστήριζον ότι ο εν λόγω καθηγητής έχει μιαν σοβαρά πρότασιν, την μόνην σοβαρά ολοκληρωμένην πρότασιν εντός της ελλαδικής ορθόδοξης πραγματικότητος.
    Τώρα επιβεβαιούμαι.
    Το εμόν χρέος είναι να εργαστώ επ'αυτών των θέσεων, να τις μεταποιήσω εις κατήχησιν, να καταδείξω τας πρακτικάς των απολήξεις και να αγωνιστώ διά μίαν αλλαγήν εντός των κόλπων της Εκκλησίας μου. Άπαξ ωρκίσθην να μήν αφήσω την Εκκλησίαν έρμαιον εις τους όνυχας του φανατισμού και του φονταμενταλισμού.
    Έρρωσθε εν παντί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Aγαπητέ Αρσένιε χαίρεται,
    Παρακολουθώ καθημερινά το μπλόκ σου και την ανταλλαγή απόψεων με τους σχολιαστές των κειμένων σου. Πρόκειται για διαδικασία πολύ ενδιαφέρουσα και το σημαντικό, με υψηλό επίπεδο διαλόγου, που έχει όλα τα στοιχεία, πάθος, χιούμορ, πείσμα, ψιλοτσακομούς κτλ.
    Δεν γράφω και δεν σχολιάζω γιατί όπως καλά ξέρεις δεν έχω καταλήξει κάπου συγκεκριμένα. Τα θέματα που θίγεις είναι πολύ σημαντικά και έχουμε ανάγκη τον προβληματισμό του σύγχρονου ανθρώπου επ΄ αυτών.
    Σε περιμένουμε κάποια στιγμή που θα έχεις το χρόνο, να έρθεις να τα πούμε.
    Μην ξεχνάς δε οτι έχεις αφήσει στη μέση τα μαθήματα κολύμβησης που είχαμε αρχίσει πρόπερσυ το καλοκαίρι. Εξ΄ αυτών είχαμε το πρώτο θετικό δείγμα που δειλοί την σχετική δεκτικότητα μου στην μάθηση, βουτάω χωρίς φόβο το κεφάλι μου στην θάλλασα!!!!
    Με αγάπη και εκτίμηση
    π.Χαράλαμπος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Νικόλας
    Δεν έγραψα τυχαία σε δεύτερο πρόσωπο. Ήδη το έχω πει, αυτή είναι η φιλοσοφία μου, άρα και η πράξη μου και αυτή έχει αξία και νόημα στα δύσκολα. Στα εύκολα δεν χρειάζεται κανείς βοήθεια...
    Ο Νίτσε λέει κάτι πιο δυνατό, και κάπως διαφορετικό, αν θυμάμαι καλά κάπως έτσι: Αγάπησε την τύχη σου.
    Πιστεύω ότι η κ. Σαλογραία δεν θα ένοιωθε την ανάγκη να φλυαρεί ακατάσχετα αν μπορούσε να αποδεχθεί το γεγονός ότι είναι μια απλή γυναίκα! Εν πάσει περιπτώσει αυτή είναι η άποψή μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Ανώνυμος
    Μου δίνεις την εντύπωση ότι δεν εννόησες τα γραφόμενά μου. Η αλήθεια είναι ότι το θέμα χρήζει μεγαλύτερης ανάλυσης, πιστεύω να δοθούν αφορμές γι' αυτό. Εδώ δεν γράφω δοκίμια αλλά σκέψεις που μου προκαλούν διάφορα γεγονότα, σκέψεις που μπορεί να είναι αληθινές, σωστές ή ψευδείς ή λανθασμένες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Σπύρος
    Ήδη έχω συμφωνήσει με το ότι ο Γιανναράς προσπαθεί έχω λόγους όμως να ισχυρίζομαι ότι δεν πετυχαίνει. Ηδη έχω δείξει (έμμεσα) κάποια κενά του όμως θα το κάνω εν καιρώ πιο ολοκληρωμένα.
    Μου κάνει εντύπωση ο ιεραποστολικός σου ζήλος. Σου εύχομαι καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Ανώμυμος
    Αββά Χαράλαμπε ευχαριστώ για την επίσκεψη. Πάντως κατασταλαγμένος δεν σημαίνει κολλημένος! Οι απόψεις μας πρέπει πάντα να είναι υπό διαμόρφωση, τουλάχιστον αυτό ισχύει για μένα.
    όσο για την θάλασσα, εντελώς παράδοξα, ακόμα δεν έχω κανονίσει, για να δούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κον Μέσκον
    Ιεραποστοικός ζήλος... μία "ασθένεια" που την κόλλησα στις οργανώσεις !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ξαναδιαβάζω το σχόλιο του κ. Μέσκου για τη Σαλογραία και ψιλονευριάζω...
    Τι πρόβλημα έχετε εσείς οι πρώην και οι νύν παπάδες με τις σκεπτόμενες γυναίκες, ήθελα να ξερα;
    Γιατί οι γυναίκες πήγαμε σχολείο;
    Γιατί μας είπανε οι δάσκαλοι να διαβάζουμε και να σκεφτόμαστε;
    Γιατί οι άντρες ενοχλούνται όταν μια γυναίκα μιλάει για κάτι περισσότερο απο ένα παστίτσιο;
    Τόσο πολύ μας φοβάστε;
    Πυρ, γυνή , και θάλασσα, πάντα θα είναι τα μεγαλύτερα κακά;
    Και σε αυτόν τον αιώνα;
    Δεν το κάνω επίτηδες και το έχω ξαναπεί: το μυαλό μου, απο τότε που με θυμάμαι γεννάει συνέχεια λογισμούς όπως το σώμα της κότας γεννάει συνέχεια κοτόψειρες.
    Τι πρόβλημα έχετε που θέλω να μοιραστώ τις... κοτόψειρές μου μαζί σας; :-(

    Σκέφτεσαι πολύ! μου έλεγε με απαξιωτικό ύφος ο παπάς της ενορίας μου.
    Το είπε μία, το είπε δυο το είπε τρείς, τέσσερις, πέντε...
    Τελικά έκοψα...τον παπά και βρήκα την ησυχία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. "Μην φοβάστε, δεν θα χάσετε έτσι την επιθυμία για το καλύτερο, απλά θα την ικανοποιείτε καλύτερα!"
    Δηλαδή Αρσένιε τι εννοεις?
    θανασης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ο φιλόσοφος Διογένης ηταν μεγάλος μισογύνης..
    Κάποτε περπατώντας στο Μαραθώνα είδε κρεμασμένη σε μια
    ελιά μια γυναίκα..
    η καρδιά του σκίρτησε από χαρά και είπε: τι ωραία, όλα
    τα δένδρα να είχαν τέτοιους καρπούς!....
    ο νοών νοείτω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. κ. Μέσκο, συμπαθάτε με αλλά βάλατε χοντρό χέρι... την κ. Σαλογραία. Για να εξηγούμαστε και να μην παρεξηγούμαστε δηλαδής...ενολίγοις την κράααααξατε ... άκου "απλή γυναίκα" πολύ υποτιμητικό για μια τόσο νοήμων γυναίκα σαν την κ. Σαλογραία .
    Πιστεύω πως δεν έχουμε έρθει στον κόσμο απλώς για να κάνουμε παιδιά και να έχουμε μια δουλειά. Νομίζω πως δίνουμε ένα νόημα στη ζωή μας ΚΑΙ ΣΤΗ ΖΩΉ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ.Tο ότι διευρύνουμε και αναπτύσσουμε την συνείδηση μας. Αρα το ΠΝΕΥΜΑ μας θεωρείτε εξαιρετικά ενδιαφέρον καιΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ ... Ο απώτερος σκοπός μας βέβαια είναι η ένωση με την κοσμική συνείδηση δηλ. με τον Θεό. βέβαια ας μην ξεχνάμε πως όλα αυτά θάβονται μέσα σε μια φράση "απλή γυναίκα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμε φίλε
    ευχαριστώ για την υποστήριξη! :-)
    Και ο κ. Μέσκος με συμπαθεί κατά βάθος, είμαι βέβαιη, αλλιώς δεν θα ανέβαζε τόσα σχόλια που άλλος στη θέση του θα τα έκοβε...
    Πάντως, αυτός ο χαρακτηρισμός απλή γυναίκα, δεν είναι τόσο απλός όσο νομίζουμε.
    Απλή γυναίκα, σημαίνει γυναίκα με εστιασμένο συναίσθημα, σε μια, δυο, ή τρείς κατευθυντήριες γραμμές βίου, π.χ. στο νοικοκυριό, στα παιδιά, στον άντρα της.
    Εχει η απλή γυναίκα ένα μικρόκοσμο στον οποίο κινείται και ο οποίος της διασφαλίζει αρκετή συναισθηματική ισορροπία.
    Παλιότερα που ολοι αυτοί οι άξονες ενδιαφερόντων εντάσσονταν και μέσα σε εκκλησιαστικό πλαίσιο, η απλή γυναίκα ήταν ένα πρόσωπο εξαιρετικού σθένους, στυλοβάτης της κοινωνίας και του έθνους , πράγματι...
    Οι σημερινές νέες , μορφωμένες δήθεν και κουλτουριάρες -ξαναδήθεν- στην πραγματικότητα είναι υπάρξεις εξαιρετικά ευάλωτες, διότι οι άπειρες αντιφατικές σκέψεις που λόγω σπουδών-εμπειριών, μπαινοβγαίνουνε στο κεφάλι τους, δημιουργούνε και διάσπαση του συναισθήματός τους, με αποτέλεσμα να αποσαθρώνεται η ψυχική τους σταθερότητα...
    Με ένα συναίσθημα κομματιασμένο, δεν στερεώνεται ούτε φιλία, ούτε οικογένεια, ούτε προσωπικότητα , και οι ψυχίατροι τρίβουν με χαρά τα χεράκια τους..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ότι και να πείτε η κ. Σαλογραία είναι μια απλή γυναίκα, δηλαδή τυπικό θηλυκό δείγμα του είδους Homo Sapiens με όλες τις τυπικές φαντασιώσεις για τον εαυτό της και τους άλλους, τον βαθύτατο υπαρξιακό τρόμο, τους μηχανισμούς προβολής και μετάθεσης και όλα τα λοιπά που χαρακτηρίζουν το είδος μας.
    "Ο απώτερος σκοπός μας βέβαια είναι η ένωση με την κοσμική συνείδηση δηλ. με τον Θεό. βέβαια ας μην ξεχνάμε πως όλα αυτά θάβονται μέσα σε μια φράση "απλή γυναίκα". Για μένα αυτό συνιστά την επιτομή του ρατσισμού, του βαθύτατου ρατσισμού που διατρέχει τον ορθόδοξο χώρο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @Θανάση
    Στον Πλανήτη σελ. 231 κ.ε. έχω εξηγήσει αναλυτικά την καταστροφικότητα της ιδεολογίας της Πτώσης. Αυτή βέβαια φαίνεται και στα σχόλια της κ. Σαλογραίας και κ. Κυπριανού, αλλά όπως λέμε οι παρόντες εξαιρούνται. Πάντως θα τους πρότεινα να διαβάσουν τα εκεί γραμμένα.
    Όταν ο άνθρωπος αποβάλει αυτήν την ιδεολογία γίνεται πολύ πιο αποτελεσματικός. Π.χ. σε μια ερωτική σχέση θα προσέξει και θα δώσει μεγάλη σημασία στην προσπάθεια που θα κάνει ο σύντροφος, έστω και αν απέχει πολύ από τον ιδανικό ρωμαντικό έρωτα. Και αντίστροφα όταν ο άλλος θα εκφράζει την αγάπη του, οι τυχόν σκιές αυτής της έκφρασης δεν θα την απαξιώνουν καθότι θα θεωρούνται φυσιολογικές.
    Ο άνθρωπος ποτέ δεν σταματά να ζητά το καλύτερο. Ο "α-πτωτος" εργάζεται ταπεινά για την βελτίωση των πραγμάτων απολαμβάνοντας τις μικρές του επιτυχίες,ενώ ο "μετα-πτωτικός" φαντασιώνεται χαμένους παραδείσους απογοητευόμενος και γεμίζοντας ενοχές για τις υποτιθέμενες αποτυχίες του.
    Όλα αυτά λειτουργούν υπογείως, χωρίς καμιά εμφανή αναφορά στην σχετική διδασκαλία της Γένεσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Σαλογραία
    για διέστε, ούτε ένα απλό χαρακτηρισμό, "απλή" δεν αντέχετε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Kύριε Μέσκο,
    γέλασα πολύ με τις αποφάνσεις σας περί του είδους homo sapiens, και ΔΕΝ καταλάβατε καθόλου καλά.
    Το σχόλιο που έκανα για την απλή γυναίκα είναι υ π έ ρ της απλής γυναίκας και κ α τ ά της κουλτουριάρας.
    Μακάρι να ήμουνα α π λ ή γυναίκα.
    (Πραγματικά, δεν ξέρω πού να με κατατάξω. Νομίζω ότι πάρα πολύ δύσκολα μπορεί να κρίνει άνθρωπος α ν τ ι κ ε ι μ ε ν ι κ ά τον εαυτό του.
    Εχω παραιτηθεί απο τέτοιες φιλοδοξίες. Αφήνω μόνο στον Κύριο την αρμοδιότητα να με κρίνει και να με κατατάξει στο τέλος του επίγειου χρόνου μου)
    Αυτό, ο χαρακτηρισμός δηλαδή της απλής γυναίκας, για μένα θα αποτελούσε έπαινο και όχι ψόγο...
    Δεν απάντησα αμέσως στο σχόλιό σας πρώτον διότι κουβέντιαζα με φίλες και δεύτερον διότι μαγείρευα ένα καλοκαιρινο φαγάκι κρίμα που δεν είστε κοντά να το μοιραστούμε...
    Θα επανέλθω γιατί με αυτό το θέμα έχω πολλά να σχολιάσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αρσένιος Μέσκος @

    "Όλα αυτά λειτουργούν υπογείως, χωρίς καμιά εμφανή αναφορά στην σχετική διδασκαλία της Γένεσης"

    Γιατί υπάρχει τέτοιο κόλλημα με την Γένεση όταν μιλάμε για πτώση; Άσχετα με την πτώση που κυνηγάς, τελικά δεν υπήρχε ρήξη στην σχέση μεταξύ Θεού και ανθρώπου και ούτω καθεξής; Ολόκληρη η υπόλοιπη βίβλος μιλάει συνεχώς για αυτήν την ρήξη και πέρα από την Γένεση.
    Πτώση στην βιβλική γλώσσα δεν είναι απαραίτητα η πτώση δυο ανθρώπων, αλλά μια σχέση με τον Θεό που έχει ατονήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Κλασσικό παράδειγμα παρεξήγησης: η φράση "απλή γυναίκα" που χρησιμοποίησε ο Αρσένιος είχε την έννοια, νομίζω, "απλός άνθρωπος", χωρίς δηλαδή μαξιμαλιστικές εξιδανικεύσεις. Προφανώς η ανάλυση αυτή συνδέεται κατα τον Αρσένιο με την περί πτώσης διδασκαλία, η οποία προϋποθέτει τον ιδανικό άνθρωπο. Επομένως η κατανόηση από κάποιους συζητητές (μεταξύ των οποίων και η κ. Σαλογραία) της φράσης "απλή γυναίκα" ως υποτιμητικής για το γυναικείο φύλο είναι εσφαλμένη.

    U.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. κ.Μέσκο
    το πρόβλημα της δυστυχίας που υπάρχει στις σχέσεις των ζευγαριών, για μένα, οφείλεται- πολύ συνοπτικά- σε δυο τινά:
    Πρώτον, στην βιολογική κατασκευή του νευρικού μας συστήματος, που όση δόση διέγερσης και να του δώσει κάποιος, τη
    σ υ ν η θ ί ζ ε ι και ζητάει όλο και κάτι παραπάνω όλο και κάτι περισσότερο
    και δεύτερον στον αμοιβαίο τερατώδη -και πολύ καλά καλυμμένο κάτω απο λούστρα ευγένειας και δηθενιάς- εγωκεντρισμό των συζύγων ή και συντρόφων.
    Ο Απόστολος συμβουλεύει: μηδείς το εαυτού ζητείτω αλλά το του ετέρου έκαστος.
    Δηλαδή, κανείς να μη ζητάει το δικό του θέλημα, αλλά ο καθένας να επιδιώκει στην
    π ρ ά ξ η να ευχαριστήσει το συντροφό του, στα πλαίσια του Θελήματος του Κυρίου.
    Αν εγώ ας πούμε νοιάζομαι για το τι αρέσει στον άντρα μου και προσπαθώ κάθε ώρα και κάθε μέρα του κοινού μας βίου να του το προσφέρω, αν και εκείνος νοιάζεται για το τι θέλγει εμένα και προσπαθεί αναλόγως να μου το χαρίσει, τότε, είμαστε αμφότεροι ευγνώμονες ο ένας στον άλλον και η σχέση κυλάει με αρμονία και ευλογία Κυρίου.
    (Γνωρίζω τέτοιο ζευγάρι)
    Το άλλο που φέρνει την ανία μέσα στα αντρόγυνα , είναι η έλλειψη ασκητικού πνεύματος.
    Ας πούμε, ζευγαρώνουν οι άνθρωποι πια σαν τα χάμστερ, και εξαντλούνται κάνοντας αχαλίνωτο σεξ μέρα και νύχτα επι ένα μήνα...
    (Ξέρω τέτοιες περιπτώσεις)
    Λοιπόν, σας λέω, ότι στο μήνα επάνω, ο ένας θα έχει σκυλοβαρεθεί το σώμα του άλλου, θα το έχει απομυθοποιήσει, μαζί με το σώμα θα έχει απομυθοποιήσει και το χαρακτήρα και θα ψάχνει για ένα ν έ ο ερέθισμα του νευρικού του συστήματος και της ψυχής του.
    Ακούγονται συνέχεια τέτοιες εξομολογήσεις τριγύρω μας
    Το πρόβλημα με τους νέους σήμερα είναι η πληθώρα της σεξουαλικής δραστηριότητας, νοούμενης ως μιας καθαρά σωματικής δραστηριότητας- ας το πω λαικά, και ας φρίξει ο Σπύρος-συμβαίνει δηλαδή, το ...πήδημα, να... πηδάει τις σχέσεις όπως υπέροχα και πολύ σοφά αναλύει ο ψυχίατρος Σκοτ Πεκ στο Βιβλίο του Ο ΔΡΟΜΟΣ Ο ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΤΑΞΙΔΕΜΕΝΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ(εκδόσεις Κέδρος)στα κεφάλαια για τη σχέση του σεξουαλικού ενστίκτου με τη δυστυχία του ανθρώπου και με τη θρησκεία...
    Η κατάθλιψη που διαφαίνεται στα πρόσωπα των ζευγαριών σήμερα δεν έχει να κάνει με τη χριστιανική θρησκεία στην υποσυνείδητή της έκφανση, όπως υποστηρίζει ο κ. Μέσκος, αλλά ακριβώς στη Μ η εφαρμογή αυτης της πίστης, στον καθημερινό βίο.
    Έχω κατά νούν ένα σωρό απλές γυναίκες που πέρασαν καταστροφές και πολέμους, που χήρεψαν και μεγάλωσαν εκλεκτά παιδιά με μύριες στερήσεις, οι οποίες ούτε ψυχίατρο χρειάστηκαν, ούτε έχασαν ποτέ το χαμογελό τους και τη ζεστασιά της ψυχής τους.
    Μια τέτοια γυναίκα που γνώρισα απο κοντά και εκτίμησα, ήταν η πεθερά μου...
    Αλλού, λοιπόν, ψάξτε το πρόβλημα κ. Μέσκο, αφήστε τους πρωτοπλάστους και την Πτώση τους, και κοιτάξτε καλύτερα να διορθώσετε τη δική σας προσωπική Πτώση, όσο ακόμη σας δίδεται χρόνος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @κ.Μεσκο

    Ισως- αν καταφέρω να νικήσω την τεμπελιά μου- να ανέβω μέχρι το κέντρο Αθήνας , γιατί έχουμε συγκέντρωση σήμερα οι παλιοί συμμαθητές σε γνωστό οίκο...

    Ενημερώνω, για να μη νομίσετε οτι η σιωπη μου σε τυχόν φαρμακερά σχόλια είναι λογω αδυναμίας να απαντήσω!:-)

    Η φίλη μου- η ωραιότατη που της έδωσαν 6 μήνες ζωής οι γιατροι και δεν έχει ανακοινώσει σε κανεναν τίποτα- βγαίνοντας χτες με συναδέλφους , χόρεψε ο λ ο υ ς τους χορούς επι σ υ ν ε χ έ ς τετράωρο
    (ούτε η Μαντόνα επι σκηνής να ητανε , φίλε...)και αν τη βλέπατε εσείς απο καμιά μεριά θα λέγατε- αφελώς:
    τι χαρούμενη, υγιέστατη, γεμάτη ζωντάνια ύπαρξη που είναι...

    Απατούν τα φαινόμενα φίλτατε...απατούν σε βαθμό απερίγραπτο!
    θα είχα πάμπολλα παραδείγματα να αναφέρω...
    Ας μην κρίνουμε, λοιπόν, ας μην υπεργενικεύουμε με αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι και απο τα κλισέ τα εκ της πολλής κινηματογραφικής εμπειρίας παρασυρόμενοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. κα Σαλογραία

    πείτε και κάτι καλό για το ζευγάρωμα των ανθρώπων!!
    Γιατί σώνει και καλά βλέπετε την αμαρτωλή του πλευρά;
    Κι αν αιτία του προβλήματος είναι η "βιολογική κατασκευή του νευρικού μας συστήματος", τι φταίνε οι καημένοι οι άνθρωποι για να βασανίζονται από ενοχές θρησκευτικής καταβολής;
    Μήπως ευθύνεται λιγουλάκι και ο κατασκευαστής της βιολογικής δομής του ανθρώπου;

    Α! ξέχασα στην εκδοχή του προπτωτικού χωροχρόνου σας η βιολογική δομή ήταν διαφορετική, ενδεχομένως όπως υποστηρίζουν Γιανναράς και Ζηζιούλας να μην υπήρχε βιολογική δομή ή να ήταν άλλης τάξεως, έκφανση του προσωπικού τρόπου συγκρότησης της ανθρώπινης φύσης.

    Με τούτα και με κείνα περνάνε τον καιρό τους οι θεολογούντες πιστοί και δεν γεύονται τη ζωή που, κατά την πίστη τους, τούς έδωσε ο Δημιουργός.

    Θα έχει γούστο να τους ζητηθεί από το Θεό να δώσουν λόγο γιατί άφησαν σε αχρηστία τα δώρα που τόσο σπάταλα τους χάρισε!!

    U.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. "..συμβαίνει δηλαδή, το ...πήδημα, να... πηδάει τις σχέσεις.."

    Διαπιστώνω, ή μήπως κάνω λάθος, ότι κατα βάθος αυτές οι λεξούλες εκφέρονται με κεκρυμμένη προσδοκία ηδονής!!

    U.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @Ανώνυμος
    "Γιατί υπάρχει τέτοιο κόλλημα με την Γένεση όταν μιλάμε για πτώση; Άσχετα με την πτώση που κυνηγάς, τελικά δεν υπήρχε ρήξη στην σχέση μεταξύ Θεού και ανθρώπου και ούτω καθεξής; Ολόκληρη η υπόλοιπη βίβλος μιλάει συνεχώς για αυτήν την ρήξη και πέρα από την Γένεση."
    Αν διαβάσεις πιο προσεκτικά τα λεγόμενά μου θα αντιληφθείς ότι αναφέρομαι στην διήγηση της Πτώσης ως πολιτιστικό στοιχείο και όχι ως θεολογική αλήθεια. Στο μπλογκ αυτό για μένα, εκτός αν το αναφέρω ρητά, η εκκλησία και η θεολογία της είναι πολιτιστικά μεγέθη.
    Δεν έχω καμιά διάθεση να αντισταθώ στην κατά φαντασία ερμηνεία της Βίβλου ή ότι άλλου. Δεν με αφορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @Σαλογραία
    Η κ. Σαλογραία ως εκπρόσωπος του εκκλησιαστικού χώρου ξέρει να παίζει με τις λέξεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. παρακαλώ όσοι εχετε την καλή ευχαρίστηση να μου διευκρινήσετε ποιά ειναι η ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ νοημοσύνη της καρδιάς.. όπως επίσης και η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ νοημοσύνη αυτής.. κσι ποιά η διαφορά μεταξύ αυτών των δύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. κ. Ανώνυμε βλέπω ότι σας επηρεάζουν και σας οι λέξεις όπως και μένα με επηρεάζουν. Τα περί πηδήματος, είναι στην ελληνική μετάφραση με ακριβώς αυτές τις λέξεις, στο έργο το συγκεκριμένο του Πεκ. Πάρτε , διαβάστε το βιβλίο, και -όχι δεν παίρνω ποσοστά για την προώθησή του- διαβάστε το, και μετά ξανακουβεντιάζουμε.
    Προσωπικά συνειδητοποιώ το απύθμενο βάθος της διατροφής του νοός απο το οποίο πάσχουν οι σημερινοί άνθρωποι, σχεδόν, αρχίζω να βλέπω τη ματαιοπονία παντός διαλόγου μέσα στα μπλοκάκια του είδους που επισκεπτόμαστε...
    Οι άνθρωποι δεν πείθονται απο επιχειρήματα. Πείθονται απο τον έρωτά τους,όποιος αυτός είναι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. k.Μέσκο, χαχα! Εγώ κατά την άποψή σας, παίζω με τις λέξεις, ενώ εσείς πάλι κατά την άποψη σας, δεν παίζετε με τις λέξεις..
    Αφήστε να σας δικαιώσει κάποιος αντικειμενικός κριτής και μη σπεύδετε να δικαιώσετε τον εαυτόν σας...
    Το ξέρουμε ότι έχετε πέσει λόγω Επαρσης, αλλά μη μας το κάνετε και τόσο ξεκάθαρο...
    Κρυφτήτε λιγάκι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Αρσένιος Μέσκος @

    "Δεν έχω καμιά διάθεση να αντισταθώ στην κατά φαντασία ερμηνεία της Βίβλου ή ότι άλλου. Δεν με αφορά"

    Καλώς. Αλλά αν είναι έτσι γιατί όλη αυτή η εκστρατεία σε ένα κυνήγι "φαντασμάτων"; Αν πρόκειται μόνο για μια πολιτιστική προσέγγιση της πτώσης και γιατί να εκδοθούν τόμοι βιβλίων και άρθρων για κάτι που δεν σε αφορά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. @Ανώνυμος
    "Καλώς. Αλλά αν είναι έτσι γιατί όλη αυτή η εκστρατεία σε ένα κυνήγι "φαντασμάτων""
    με ποιά εξουσία μου ζητάς να σου δώσω λόγο για τις επιλογές μου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Αρσένιος Μέσκος @

    Και η άρνηση να απαντήσει κάποιος εξουσία μπορεί να κρύβει.
    Πέραν αυτού, απλή ερώτηση έγινε... καμία πρόθεση εξουσίας επάνω σου. Μην τρελαίνεσαι... απλά μην απαντάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. @Ανώνυμος
    Βία στην ...βία της εξουσίας!
    Αν προσέξεις λίγο θα δεις ότι είπα ότι "Στο μπλογκ αυτό για μένα, εκτός αν το αναφέρω ρητά, η εκκλησία και η θεολογία της είναι πολιτιστικά μεγέθη..."
    Δεν υπάρχω μόνο στο μπλογκ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. @ Ανώνυμος
    Δεν υπάρχει συναισθηματική νοημοσύνη ...της καρδιάς, αλλά μόνο συναισθηματική νοημοσύνη για την οποία είναι άλλοι ειδικοί να σου μιλήσουν.
    Το ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο της καρδιάς, μας το αποδεικνύουν οι μεταμοσχεύσεις καρδιάς που δεν επιφέρουν αλλαγή της προσωπικότητας, σε αντίθεση με τις βλάβες του εγκεφάλου που επιφέρουν τέτοιες αλλαγές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή