Τρίτη 16 Ιουνίου 2009

Ο Δαρβίνος, η εξέλιξη και οι θεολόγοι



Τηλεόραση βλέπω ελάχιστα. Η συσκευή στο σαλόνι, Home Cinema, η συσκευή στο γραφείο βοηθητική οθόνη υπολογιστή. Πλην όμως έχω την συνήθεια, όπως άλλοι θα κάνουν ένα τσιγάρο, εγώ να κάνω ένα ζάπινγκ και να βλέπω τι παίζουν τα κανάλια. Αν δω τις άχαρες ξανθιές των πρωϊνάδικων ξέρω ότι τίποτα σημαντικό δεν συμβαίνει, αν χορτάσω με τα φαγητά που σιγοψήνονται στην οθόνη, όλα πάνε καλά. Αν τέλος δω τους πολιτικούς στα παράθυρα να υποβαθμίζουν τον εαυτό τους, τότε μπορώ να κοιμηθώ ήσυχος. Έτσι έχω την ψευδαίσθηση ότι …ξέρω τι γίνεται. Τέλος πάντων, όλοι χρειαζόμαστε τρόπους στιγμιαίας χαλάρωσης.

Προχθές το βράδυ λοιπόν πέφτω στην εκπομπή του κ. Σαββίδη, Ανιχνεύσεις. Μιλά κάποιος, βιολόγος ή κάτι σχετικό για τον Δαρβίνο και την εξέλιξη. Πριν προφθάσω να αλλάξω κανάλι, ανοίγει το πλάνο και βλέπω στο πάνελ τον συνήθη εκκλησιαστικό διάκοσμο της εκπομπής, τον κ. Νικόλαο Λουδοβίκο. Ακαριαία βγαίνει η “κακία” από μέσα μου και τζογάρω. Θα το πει, δεν θα το πει, τελικά ποντάρω στο θα το πει. Δεν χρειάσθηκε να περιμένω σχεδόν καθόλου και πράγματι ο κ. Λουδοβίκος το λέει… Ο δημοσιογράφος τον αγριοκοιτάζει για λίγο και ο κ. Λουδοβίκος το εκφράζει στην σεμνή και ταπεινή εκδοχή του… Για λόγους συνεπείας ας πω, ότι αμέσως μετά έκλεισα την τηλεόραση.

Δεν είναι κάτι καινούργιο. Το πρωτοάκουσα πριν 30 χρόνια, όταν ζούσα κοντά σε εκείνο τον κληρικό, στον οποίο κάποιοι εντελώς άδικα, το δηλώνω υπευθύνως, χρέωσαν την τωρινή μου κατάντια! Ήμουν φοιτητής στο πολυτεχνείο και ένας φοιτητής, τότε, της θεολογίας μου λέει: Ξέρεις ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης έγραψε πρώτος για την εξέλιξη των ειδών. Έκτοτε το άκουσα να λέγεται πάμπολλες φορές. Θρίαμβος της Ορθοδοξίας: οι πατέρες πιο εξελικτικοί και από τον Δαρβίνο. Ο κ. Λουδοβίκος ήταν όντως σεμνός και ταπεινός: οι πατέρες είχαν την διαίσθηση της εξέλιξης…

Θαύμασα το θράσος του θεολόγου αλλά και την αδυναμία ή απροθυμία των συνομιλητών του να ασχοληθούν μαζί του. Βλέπετε και οι θεολόγοι και οι επιστήμονες κάθονται σε θρόνο υψηλό και μόλις που καταδέχονται να ανταλλάξουν στα κλεφτά κάποια βλέμματα. Πλην όμως τα θέματα που διαχειρίζονται κάθε άλλο παρά είναι ασήμαντα και αδιάφορα για όλους εμάς, τους άλλους.

Κατανοώ την άγνοια του τότε φοιτητή της θεολογίας, όχι όμως και του εν λόγω θεολόγου. Ας το πω απλά. Όταν με την μηχανή του χρόνου πάμε και πάρουμε συνέντευξη από τον Γρηγόριο θα μας πει ότι ,όταν έγραφε τα σχετικά μάλλον σκεπτόταν τον Ωριγένη παρά την εξέλιξη των ειδών. Δεν γράφω όμως αυτά για να διορθώσω θεολογικά ατοπήματα.

Όχι, θέλω μόνο να δείξω πως άνθρωποι που έχουν κάνει δεύτερη φύση τους την propaganda fidi, ξεγελούν τους ράθυμους στην φιλοσοφική σκέψη. Πράγματι, οι πατέρες μίλησαν για μια διαδοχική εμφάνιση των ζώων, αν θέλετε των ειδών επί της Γης. Και μάλιστα με την υποσημείωση ότι οι προϋποθέσεις τους εγχαράχθηκαν στην δημιουργία από την πρώτη της στιγμή. Πλην όμως άλλο διαδοχική εμφάνιση και άλλο η εξέλιξη όπως μας την πιστοποιούν τα απολιθώματα και τα άλλα ευρήματα.

Στην πατερική και όχι μόνο σκέψη τα είδη εμφανίζονται διαδοχικά, αλλά ως ολοκληρωμένα είδη. Οι πίθηκοι ως πίθηκοι, οι άνθρωποι ως άνθρωποι και …οι γάτες ως γάτες. Αυτό που συνιστά τον πυρήνα της επιστημονικής εξέλιξης είναι το γεγονός ότι τα είδη δεν εμφανίζονται ως τελειωμένα είδη, αλλά ως ατελή τα οποία εξελίσσονται μέσα από διαδικασίες απίστευτης βαρβαρότητας! Αυτό είναι το κεντρικό σημείο της πραγματικότητας της εξέλιξης και είναι ότι πιο αντίθετο, ότι πιο διαφορετικό μπορεί κανείς να συνάγει από τα κείμενα και τις άλλες μαρτυρίες, αναφορικά με τις σχετικές διαισθήσεις των χριστιανών θεολόγων.

Κατά την άποψή μου το να παρακάμπτει κανείς αυτήν την θεμελιώδη διαφορά και να μιλά ότι οι πατέρες είχαν διαίσθηση της εξέλιξης, σε μια συνάφεια με την επέτειο του Δαρβίνου, συνιστά αυτό που συνήθως λέμε εξαπάτηση…

28 σχόλια:

  1. Τουλάχιστον δεν είμαι ο μόνος που έκλεισε την τηλεόραση.

    Είπα στην αρχή, κάτσε, μπορεί να πει και κάτι ενδιαφέρον. Αλλά άρχισε να επαναλαμβάνει τα ίδια που λέει κάθε φορά και είπα, όχι, πάει πολύ να προσπαθεί να μας πείσει ότι η φυσική επιλογή είναι... Ορθόδοξη.

    Και να επικαλείται και ανθρώπους που έχουν μιλήσει με μεγάλη σαφήνεια για το πόσο τέλειο έφτιαξε ο Θεός τον κόσμο και σε τι χάλια έπεσε ο κόσμος με την Πτώση του... Αδάμ!

    Εδώ μιλάμε για κανονικό... θράσσος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγοράσατε το βιβλιαράκι ΘΕΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΔΑΡΒΙΝΟΥ, καποιου επιστήμονα που είναι και Ιησουίτης; Προσωπικά το αγόρασα και θα το διαβάσω με ενδιαφέρον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Ανδρέα και κ. Μέσκο
    ερώτηση: Εχετε διαβάσει το βιβλίο του γιατρού Αλέξανδρου Καλόμοιρου με τίτλο ΟΙ ΕΞΙ ΑΥΓΕΣ ; Εκεί ο Καλόμοιρος εξηγεί πολλά απο τα δικά σας σχόλια...αν θέλετε πάρτε το, είναι μικρό θα το διαβάσετε σύντομα, είναι εκδόσεις Ζέφυρος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι Καθολικοί, έχουν την πολυτέλεια να επικαλεστούν τον Ακινάτη και να ερμηνέψουν τις Γραφές με τρόπο ώστε ο θάνατος των ζώων πριν από την εμφάνιση του ανθρώπου να είναι ΟΚ.

    Κάνοντας το άσπρο μαύρο λένε πως ο θάνατος των ζώων δεν είναι κάτι κακό και πως μόνο ο θάνατος του ανθρώπου είναι κακός και πως ο Θεός έκανε τα ζώα να πεθαίνουν αλλά όχι τον άνθρωπο. Μπορείς να αποδείξεις ότι το πρώτο ζευγάρι (που δεν υπήρξε, αλλά λέμε τώρα) θα πέθαινε σώνει και καλά αν δεν έκανε το πρώτο αμάρτημα;

    Είναι σα να λες, είσαι σίγουρος πως αύριο ο ήλιος θα ανατείλει; Εμείς είμαστε σίγουροι, αλλά άμα ο άλλος νομίζει πως ειδικά αύριο ο Θεός δε θα επιτρέψει στον ήλιο να ανατείλει, ε άντε να τον πείσεις πως κάνει λάθος.

    Αλλά στον μεν ήλιο μπορείς να περιμένεις μέχρι... αύριο, στο δε υποθετικό αμάρτημα που έπέτρεψε στον άνθρωπο να πεθαίνει ενώ δε θα πέθαινε αλλιώς επειδή ο Θεός θα τον κράταγε στη ζωή δεν μπορείς να κάνεις κάτι...

    Βέβαια αυτό φέρνει ένα άλλο ερώτημα. Γιατί ο Θεός δημιουργεί τον πόνο και τον θάνατο των ζώων; Είναι τόσο σκληρός και αδιάφορος για αυτά; Μπορούμε πραγματικά να βαφτίσουμε το κακό ως καλό;

    Απλά, οι Καθολικοί επειδή αναγκάστηκαν λόγω των πραγμάτων να δώσουν μια απάντηση στη φυσική επιλογή και τον Δαρβίνο βρήκαν κάποια χωρία στους δικούς τους πατέρες, ξαναδιάβασαν και τη Βίβλο υπό το φως του Δαρβίνου και κατέφυγαν σε αυτή τη θεωρία για να περισώσουν τη θρησκεία τους.

    Οι Ορθόδοξοι δεν έχουν ούτε αυτή την πολυτέλεια, γιατί οι δικοί τους πατέρες ονειρεύονταν τριαντάφυλλα χωρίς... αγκάθια!

    Έτσι οι Ορθόδοξοι καταφεύγουν σε άλλες θεωρίες. Ένα ωραίο που άκουσα είναι πως ναι μεν τα πράγματα έγιναν όπως τα λένε οι Ορθόδοξοι Πατέρες, αλλά η Πτώση άλλαξε τον χωροχρόνο και στις δυο μεριές του χρόνου. Και έτσι βλέπουμε αυτό το εναλλακτικό παρελθόν του σύμπαντος το οποίο όμως δεν είναι η γνήσια δημιουργία του Θεού.

    Επιστημονική φαντασία δηλαδή!

    Στη βάση του αυτό το σενάριο είναι όπως αυτά που λένε αυτή που πιστεύουν στη νεαρή γη, στις ΗΠΑ. Ναι μεν τα στοιχεία λένε αυτά, αλλά εκείνο που στην πραγματικότητα έγινε είναι αυτό που λένε τα ιερά μας κείμενα (και αυτά άραγε από πού το ξέρουν;) και ο κόσμος απλά μοιάζει να είναι διαφορετικός από αυτά που εμείς πιστεύουμε...

    Αυτό είναι φονταμενταλισμός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λυπάμαι δια την ελλειψιν σοβαρότητος κάποιων θεολόγων μας. Ασφαλώς και ο Γρηγόριος Νύσσης εσκέπτετο τον Ωριγένη. Ασφαλώς τα κειμενα των Πατέρων είναι δομημένα βάσει του επιστημονικού κοσμοειδώλου της εποχής των, άρα έχουν σχετική αξία ως προς τις φισικές περιγραφές. Αποτελούν απόπειρες ερμηνείας και όχι θέσφατα. Το θέμα της εξελίξεως των ειδών και της Πτώσεως πρέπει να το δούμε με βάσει το πνεύμα των Πατέρων και όχι το γράμμα. Να προχωρήσουμε μπροστά εις την ερμηνεία και όχι κατά τρόπο φετιχιστικό να επικαλούμαστε τσιτάτα των μεγάλων θεολόγων του παρελθόντος. Αυτή η καθήλωσις στο παρελθόν είναι λάθος και καταδεικνύει ανωριμότηταν. Οι προτεστάντες θεολόγοι το έχουν επιλύσει αυτό το ζήτημα πολύ ρεαλιστικά και ώριμα. Δεν καταλαβαίνω τι μας εμποδίζει να ζητήσουμε τα φώτα τους. Ειλικρινώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα με το πνεύμα των πατέρων το βλέπουμε. Όταν π.χ. ο Βασίλειος μιλάει για τα τριαντάφυλλα χωρίς αγκάθια, το πνεύμα είναι ότι ο Θεός του Χριστιανισμού δε θα μπορούσε ποτέ να φτιάξει τον κόσμο έτσι όπως τον βλέπουμε σήμερα. Η ευαισθησία των πατέρων αυτό δεν το επέτρεπε.

    Σου λέει, ο θάνατος είναι τραγικός, είναι κάτι που δεν μπορείς να το αποδεχτείς, είναι κάτι θεμελιωδώς κακό. Και επειδή ο Θεός είναι καλός, δεν μπορεί να τον έφτιαξε. Δε συμβιβάζεται ο πανάγαθος και παντοδύναμος προσωπικός Θεός του Χριστιανισμού με αυτή την Κτίση.

    Εξ ου και όταν η Κτίση αυτή αποδεικνύεται η αυθεντική Δημιουργία, τότε άνθρωποι όπως ο κ. Μέσκος (ή και ο υποφαινόμενος) λένε καλό το παραμύθι του προσωπικού Θεού που ενδιαφέρεται μέχρι και για τις... τρίχες της κεφαλής μας, αλλά δε θα πάρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή ότι το θέμα με την Πτώση δεν είναι κατά κύριο λόγο όσον αφορά το πρόβλημα του κακού, αλλά η διδασκαλία για τον Χριστό, την Εκκλησία και την σωτηρία. Ο κ. Σπύρος θα πρέπει να παρουσιάσει μια νέα διδασκαλία για τον Χριστό, την Εκκλησία και την σωτηρία και να πείσει τους ορθοδόξους να εγκαταλείψουν την παλιά και να δεχθούν την δική του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπημένε μου Αντρέα
    απο αυτούς τους κακούς λογισμούς περί ενός Θεού που δεν είναι δυνατόν να ενδιαφέρεται και τις τρίχες , πέρασα και γω, όμως μου δόθηκαν
    ε μ π ε ι ρ ί ε ς που μου απέδειξαν το αντίθετο; Θες να σου πώ μία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όχι. Γιατί άλλο είναι η εμπειρία και άλλο η ερμηνεία της εμπειρίας.

    Εμπειρίες έχετε και εσείς, και εγώ, και ο κ. Μέσκος, και ο... Μωάμεθ! Το ζήτημα είναι άλλο, ότι η εμπειρία δε νομιμοποιεί την θεολογική ερμηνεία. Και εγώ νόμιζα πως την νομιμοποιούσε, μέχρι που... διάβασα τα επιχειρήματα του Σοκ και Δέος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πραγματικά Ανδρέα μου κάνει εντύπωση το πόσο καλά έχεις αφομοιώσει την σκέψη μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ναι, είμαι καλός στο να καταλαβαίνω και να αφομοιώνω...

    Άλλωστε, αν δε την είχα αφομοιώσει καλά, δε θα σταμάταγα να ήμουν Ορθόδοξος. Σκέφτηκα αυτά που γράψατε από χίλιες δυο διαφορετικές μεριές, διαπίστωσα ότι έχετε δίκιο και το... χώνεψα!

    Και μάλλον ευτυχέστερο βρίσκω τον εαυτό μου που το έκανα!

    Οπότε να πω και ένα ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κον Μέσκον
    Δεν χρειάζεται να διατυπώσω εγώ καινούργιαν διδασκαλίαν. Ήδη υπάρχουν θέσεις των Πατέρων που δίδουν εναλλακτικές προτάσεις. Υπάρχουν τα βιβλία του κου Γιανναρά και άλλων συγχρόνων θεολόγων, τα οποία προχωρούν πέραν της πρωτολογίας των πατέρων χωρίς να θίγεται ούτε η Χριστολογία, ούτε η Εκκλησιολογία. Αλλά εσείς εις το βιβλίο σας θεωρειται ορθόδοξη μία άποψη, αυτήν των σχολαστικών εγχειριδίων, και αυτήν πολεμάτε. Προφανώς δεν θα θέλατε ένα κινούμενον στόχον. Θελετε έναν σταθερόν διά να μπορείτε να λιθοβολείτε. Τα πραγματα όμως φίλτατε δεν έχουν τοιουτοτρόπως. Και θλίβομαι που ενώ ξεκινάτε με ένα ενδιαφέρον θέμα όπως της Πτώσεως, τραβάτε την κλωστήν εως ότου σπάσει. Λυπούμαι προσέτι που δεν λαμβάνεται υπ'όψιν σας αλλοδόξους συγγραφείς (άλλωστε είναι γνωστό ότι η θεολογική έρευνα εις την Δύσιν προηγείται εις αυτά τα θέματα) αλλά επιπολαίως, χωρίς να το ψάξετε περαιτέρω "πετάτε το παιδί μαζί με τα απόνερα"
    Κον Ανδρέαν
    Το πνεύμα των Πατέρων είναι η ελευθερία εις την ερμηνείαν και η προσοικείωσις της επιστήμης της εποχής των. Ημείς έχομεν καθήκον να πορευθώμεν επ'αυτών των συντεταγμένων και να προχωρήσωμεν εις την θεολογίαν. Το πρόβλημα είναι εις την στατικήν αντίληψιν της θεολογίας και όχι εις τας απόψεις του παρελθόντος.
    Καν Σαλογραίαν
    Προσωπικώς ενδιαφέρομαι δια την εμπειρίαν σας και την θεωρώ πολύτιμον, αλλά φρονώ πως δεν πρέπει να την κοινοποιήσετε έστω και ανωνύμως εις έναν τέτοιον χώρον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @Σπύρο
    συμφωνώ με αυτά τα τελευταία σου σχόλια-τα βρήκα πολύ σοφά- προς Μέσκο και Ανδρέα και θα σου κάνω υπακοή και δεν θα πώ την εμπειρία μου έστω και ανωνύμως διότι ήδη είμαι αρκετά γνωστή με αυτό το ψευδώνυμο...:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ Σπύρο
    Απορία ψάλτου βήξ...
    Αγαπητέ, Αφού ξέρεις τις απαντήσεις γιατί δεν μας τις λες και παραπέμπεις γενικά και αόριστα. Εγώ σε προκαλώ να πεις τι από όσα λέω, συνοψίζοντας την ορθόδοξη θεολογία, δεν είναι σωστό και γιατί, ποιο είναι το σωστό και γιατί, και να απαντήσεις στα συγκεκριμένα ερωτήματα που θέτω. Μιλώ πολύ συγκεκριμένα με συγκεκριμένη τεκμηρίωση από παλαιούς και νέους θεολόγους και απαιτώ μια ανάλογη απάντηση. Ειδάλλως έχω κάθε δικαίωμα να θεωρώ αυτά που λες την συνήθη λασπολογία στην οποία καταφεύγουν όσοι δεν έχουν τι να πουν...
    Ο κ. Γιανναράς, που προς τιμήν του όντως προσπαθεί να συζητήσει ορισμένα από τα θέματα που έθεσα, πέραν από ότι άλλο θα μπορούσα να πω, δεν θίγει την χριστολογία και την εκκλησιολογία γιατί απλώς τις έχει αρνηθεί. και αυτός και αρκετοί άλλοι έχουν απορίψει και τον χριστιανισμό και την εκκλησία προσπαθώντας να διασώσουν το ...παιδί. Εγώ όμως έχω περάσει από διπλό σουρωτήρι τα απόνερα και έδειξα ότι δεν υπάρχει ...παιδί. Θα πρέπει λοιπόν όποιος δεν θέλει να πιστεύει σε φαντάσματα να απαντήσει και σε αυτόν τον έλεγχο και να απαντήσει στο ερώτημα, τι νόημα έχει ο Χριστός έξω από, ή χωρίς την ιστορική εκκλησία και τον χριστιανισμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κ. Μέσκο
    Ο Χριστός έξω απο την ΟΡΘΟΔΟΞΗ(όχι αυτή των πουλημένων Οικουμενιστών του Σπύρου) ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ υπάρχει.
    ΔΕΝ εχει νόημα!
    Καταντάει παραμύθι που λέτε και σεις.
    Ομως πραγματικά, δεν έχετε βρει το απαύγασμα των επιχειρημάτων, ενάντια στην ΠΑΡΟΥΣΙΑ Του, θα ήθελα να το σκεφτείτε λίγο αυτό.
    Δικός μου άνθρωπος που πήγε σε ημερίδα περί δημιουργίας Σύμπαντος,οργανωμένη απο το Πανεπιστήμιο, μου είπε ότι ελέχθη εκεί και αυτό:
    οτι δηλαδή, ΑΛΛΑΞΕ σε κάποια στιγμή ο ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΣ και τα πράγματα στα μάτια μας φαίνονται δ ι α φ ο ρ ε τ ι κ ά χρονολογημένα.

    Οι χρονολογούντες μ π ο ρ ε ί να π λ α ν ώ ν τ α ι .
    Είναι ΕΥΚΟΛΟ να συμβεί.
    Και σκεφτείτε ότι αυτό που βλέπουμε στον ουρανό, ως φως αστέρων, και ως πραγματικότητα, μπορεί πια να ΜΗΝ υπάρχει!
    Πόσες α π ά τ ε ς εκ των αισθήσεων.
    Πόσες α π ά τ ε ς εκ της λογικής μας!
    Εσείς όμως είχατε κουραστεί απο τις καλογερικές σας υποχρεώσεις
    (σας κατανοώ,ήτανε και σπαστικό είπαμε το ξυπνητήρι μέσα στα χαράματα...)φρικάρατε απο τις αθλιότητες των επισκόπων σας(το κατανοώ)και είπατε -νοερά- επειδή είστε και ευγενής ενιοτε:

    -Ρε δεν πάτε στο γερο διάολο;!
    Πολύ μου σκοτίσατε- ολοι οι ΠΟΥΛΗΜΕΝΟΙ, βλαμμένοι- τον έ ρ ω τ α! :-(

    Αυτό, ξαναλέω, είναι α δ ι κ ο για την ψυχή σας, επειδή ο ΛΑΤΡΕΜΕΝΟΣ Χριστός Αναστήθηκε, είναι ζωντανός και ΥΠΑΡΧΕΙ!
    ΔΙΑ ΜΕΣΟΥ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, ΠΑΝΤΑ , ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ!
    Οταν θα ξανάρθει εν ΔΟΞΗ στη Δεύτερή του Παρουσία, ο Κύριος του Σύμπαντος, τοτε , ΑΝΔΡΕΑ μου, ΑΠΛΑ, αλλάζοντας την ταχύτητα της σταθεράς του Φωτός- με βάση την εξίσωση του Αινστάιν- θα ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ-και εν μια ριπή αλλαγησόμεθα- ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΟΛΑ ΕΧΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ, ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΣΤΑΘΕΡΑΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ, λένε οι επιστήμονες.
    ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΦΤΙΑΣΕ ΤΟ ΦΩΣ, ΑΠΛΩΣ ΘΑ ΤΟΥ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟΤΕ Αντρίκο μου, θα ΔΕΙΣ ΤΗΝ ΑΣΥΛΛΗΠΤΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ, ΜΠΡΟΣΤΆ ΣΟΥ...ΚΑΙ ΑΛΙΜΟΝΟ...ΑΝ ΤΟ ΦΩΣ του Χριστού, ΔΕΝ φαίνει, ΕΝΤΟΣ ΣΟΥ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @Ανδρέα
    Ναι, τα ίδια λέγανε και κάποιοι και όταν τους είπε Ο ΓΑΛΙΛΕΟΣ ότι Η ΓΗ ΚΙΝΕΙΤΑΙ...

    ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΚΑΙ Ο ΚΟΠΕΡΝΙΚΟΣ, ΜΕΤΑ Ο ΝΕΥΤΩΝΑΣ, ΑΡΓΟΤΕΡΑ Ο ΑΙΣΤΑΙΝ...

    Μην ανακατώνετε ΟΜΩΣ, την επιστήμη με τηΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ.


    ΕΙΝΑΙ ΣΟΒΑΡΟ ΣΦΑΛΜΑ

    (ΜΕ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΣΥΜΜΑΖΕΥΤΕΣ ΕΝΙΟΤΕ)

    ΝΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΕ ΚΑΤΑ ΓΡΑΜΜΑ(και όχι κατά Πνεύμα)
    ΜΕΡΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ...
    ΕΠΕΙΔΉ ΑΥΤΟ ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΤΟ ΣΑΡΚΙΚΟ ΣΑΣ ΘΕΛΗΜΑ.

    ΓΙΝΕΤΕ ΤΙΜΙΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.

    ΠΈΣΤΕ ΦΩΝΑΧΤΑ:

    Δ Ε Ν ΘΕΛΩ, ρε παιδάκι μου,
    ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΣΤΗΜΕΝΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ,
    ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΟΥ
    ΣΑΝ ΣΤΕΝΟΣ ΚΟΡΣΕΣ
    ΜΕ Β Α Σ Α Ν Ι Ζ Ο Υ Ν Ε σε πρώτη φάση εκτέλεσης,
    ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ΘΑ ΒΡΩ ΕΓΩ
    ΣΑΝ ΠΑΝΈΞΥΠΝΟς ΜΕΣΚΟΣ,
    ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ,
    ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΟΛΟΣΤΕΙΛΩ
    (ΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ)
    ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΛΗ
    ΚΑΙ ΝΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΩ
    ΤΟ ΕΓΩ-ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΟΥ ΘΕΛΗΜΑ
    ΣΕ Ο Λ Α
    ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ.

    ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ
    ΒΡΕ ΜΑΥΡΟΠΑΙΔΑ,
    ΞΕΒΟΥΛΩΣΤΕ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ
    ΚΑΙ ΘΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΗΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κον Μέσκον
    Νομίζω πως έχω γράψει αρκετά.
    1)Υπεστήριξα ευθύς εξ αρχής πως υπάρχουν και διαφορετικαί απόψεις από τας σχολαστικάς που πολεμείτε εις το βιβλίον. Ενδεικτικώς αναφέρω:"Το Αλφαβητάρι της πίστης" και "Το αίνιγμα του κακού" του καθηγητού Χρ. Γιανναρά καθώς και τα σχετικά κεφάλαια εις την "Δογματικήν και Συμβολικήν Θεολογίαν" του καθ. Ν. Ματσούκα. Εκ των προτεσταντών παραπέμπω εις το έργο του Emil Brunner " Man in Revolt. A Christian Anthropology ".Παραπέμπω συγκεκριμένα; 2)Δεν νοείται να γράφετε διά ένα τόσο σημαντικόν θέμα δίχως εκτενή βιβλιογραφίαν και δη ξένων συγγραφέων. Είναι επιπόλαιον και βιαστικόν το βιβλίο σας κύριε.
    3)Το βασικόν λάθος του βιβλίου έγκειται εις τον συλλογισμόν πως επειδή η πρωτολογία των Πατέρων είναι λανθασμένη βάσει των νεωτέρων επιστημονικών δεδομένων, άρα ο Χριστός δεν είναι ο Θεανθρωπος Λυτρωτής. Κατ' εμέ με την ελαχίστην θεολογίαν που γνωρίζω, θεωρώ τον συλλογιμόν ελλειπή και ανεπαρκώς αιτιολογημένο, δι'αυτό και απορρίπτω τας θέσεις του βιβλίου ως βεβιασμένας, αορίστους, και μεροληπτικάς.
    4)Τώρα, ασφαλώς κάποιοι θεωρούν ότι ηλευθερώθησαν και κάποιοι απώλεσαν το προ των ποδών των έδαφος. Τους καλώ να μελετήσουν ευρύτερα το θέμα προτού λάβουν τας αποφάσεις των. Όσον αφορά την μετριότητά μου επειδή η πρόνοιά Του μ'έκανε να επισκεφτώ και άλλους θεολογικούς χώρους πλήν της θεολογίας του '60 και των αγιορειτών πατερων, τους οποίους παρεπιπτόντως σεμνύνομαι, δεν εκπλήσσομαι από την άρνησιν του συγκεκριμένου βιβλίου, ούτε η πίστις μου εις Αυτόν κλονίζεται. Θεωρώ όμως πλέον και εκ της γενομένης συζητήσεως αλλά και εκ της θυμώδους αντιδράσεώς σας εις την τελευταίαν παρατήρησίν μου πως υπάρχει προκατάληψις και ουχί φιλέρευνον πνεύμα.
    5)Είναι λυπηρόν αυτό που είπατε διά τον κον Γιαναράν τον οποίον γνωρίζω και προσωπικώς, πως έχει αρνηθεί την χριστολογίαν και την εκκλησιολογίαν. Φαίνεται ότι ο φανατισμός έχει διττήν όψιν.
    6)Θλίβομαι προσέτι διότι εμμέσως με απεκαλέσατε λασπολόγον. Φαίνεται πως δεν αρέσκεσθε εις άλλον λόγον ειμή μόνον εις τον κνήθοντα την ακοήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. ...K.Μέσκο,
    επειδή έπιασε ζέστη δεν θα μακρηγορήσω, απλά θα πω για μια φορά ακόμα ότι
    Χ ω ρ ί ς τον Κύριο Ιησού είναι α δ ύ ν α τ η
    η Σωτηρία και ξέρετε γιατί;
    Διότι χωρίς υπακοή στις Ε ν τ ο λ έ ς Του, το απίστευτα ευαίσθητο και περίπλοκο και πολυσχιδές νευρικό μας σύστημα, μονίμως θα σκάβει το λάκκο στις μεταξύ μας σχέσεις, μονίμως θα μας π ρ ο δ ί δ ε ι σαν τον Ιούδα που φιλούσε υπέροχα και θα τινάζει στον αέρα όλες τις νεοειδωλατρικές ανθρωπιστικές μας προσεγγίσεις επειδή πάντοτε, σε κάθε καθωσπρέπει Λόγο, ο ευφυής και αντάρτης εγκέφαλός μας, πάντοτε -με εωσφορική χαρά- θα εφευρίσκει αντι-Λόγους και αντ-επιχειρήματα.
    Εσείς οι διανοούμενοι κάθεστε ωραία και αναπαυτικά στην πολυθρόνα μπρος απο τον υπολογιστή σας και ακροβατείτε εγκεφαλικά, φανταζόμενοι ότι πιάνετε την πεμπτουσία του βίου μέσα στα δίχτυα των λογισμών σας.
    Πλανάσθε πλάνην οικτράν...
    Η Πεμπτουσία
    (για να θυμηθούμε και τον Αριστοτέλη) πάντα θα σας διαφεύγει, διότι περνάει μέσα απο ΟΛΗ τη σάρκα και το νευρικό σας σύστημα, δεν βρίσκεται ΜΟΝΟ στις αιθεροβάμονες νοητικές κατασκευές σας και διότι Αποκαλύπτεται ο Θεός, ΜΟΝΑΧΑ ΣΤΟΥΣ ΤΑΠΕΙΝΟΥΣ Τη καρδία.
    Τι είναι η Ταπείνωση ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ, ΜΟΝΑΧΑ ΟΠΟΙΟΣ ΤΟ ΕΧΕΙ ΒΙΩΣΕΙ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΔΑΞΕΙ...
    Οι λοιποί, εκτρέπεσθε εις β ε β ή λ ο υ ς κενοφωνίας που λέει και ο άγιος Απόστολος...
    και αυτό δυστυχώς θα έχει ερεβώδεις συνέπειες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αγαπητή «Salograia», εσείς συμπεριλαμβάνετε εαυτήν σ' αυτούς που «έχουν βιώσει την ταπείνωση στην πράξη» και άρα μπορείτε «να το καταλάβετε και να το διδάξετε» ή στους άλλους που εκτρέπονται σε «β ε β ή λ ο υ ς κενοφωνίας », για να καταλάβουμε κι εμείς οι ανείδεοι.

    Αν είναι το πρώτο, μάλλον το έχετε χάσει. Αν είναι το δεύτερο, γιατί μας πρήζετε άδικα;

    Λίγη ταπείνωση δεν βλάπτει (πιστούς και απίστους και όλα τα ενδιάμεσα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αγαπητέ Νεοκλή
    σωστό το σχόλιο, αλλά η Ταπείνωση έχει διαβαθμίσεις όπως και κάθε άλλη αρετή, και δεν κριτικάρω τη δική μου αρετή εδώ μέσα αλλά την αρετη της Ταπείνωσης που έχει (ή δεν έχει) κατά περιστάσεις ο κύριος Μέσκος, ο οποίος στο τελευταίο του βιβλίο κατά κόρον εκτρέπεται σε βεβήλους κενοφωνίας και βλασφημίας και λυπεί το Πνεύμα το Αγιον εν τω Οποίω εσφραγίσθη εν καιρώ Απολυτρώσεως.
    Αυτά τα λίγα προς το παρόν, αν εχετε υπομονή ίσως επανέλθω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Νεοκλή

    Να προσθέσω λίγο βιαστικά πάλι, ότι κάπου γράφει ο μέγας Βασίλειος, πώς μπορεί να πει κάποιος ότι Χάριτι Θεού, εγκρατεύεται, νηστεύει , ελεεί, είναι πράος, αλλά δεν μπορεί να πει πως Χάριτι Θεού , ταπεινοφρονεί, διότι εν τω ειπείν, πέταξε μακριά και έφυγε η Ταπείνωση.
    Τόσο λεπτή υπαρξιακή ποιότητα είναι η εν Αγίω Πνεύματι Ταπείνωση, και μη την μπερδέψει κανείς με την υποκριτική ταπεινολογία, και τόσο εύκολο είναι να χαθεί με την αποδοχή του παραμικρού λογισμού αυταρέσκειας και αυτοπεποιθήσεως...
    Χωρις κλίμα Γνησίας Ταπεινώσεως μέσα στην ψυχοσωματική μας οντότητα, ο εγκέφαλος δουλεύει σε άλλες συχνότητες και οι λογικές του κατασκευές υπόκεινται σε κινδύνους ποικίλους.

    Πρώτη παγίδα, αυτή η της Υποκειμενικότητας.

    Να ερωτήσω ευθέως τον συγγραφέα κύριο Μέσκο
    Ποιον συμβουλεύεται όταν τον απασχολούν πράγματα;
    Το αναγνωστικό του κοινό μόνο; εμάς τους αδαείς δηλαδή; ή κάποιον πιο έμπειρο απο τον ίδιο, και καλύτερο;
    Και ποιος άραγε να είναι αυτός;
    Θα μας έκανε την τιμή να μας πει το όνομά του; Και αν δεν πεί το όνομά του, διότι δεν υπάρχει κανείς, δεν κινδυνεύει ο κ. Μέσκος, ως αυτοκυβερνώμενος, τον έσχατο κίνδυνο;
    Θυμάμαι που έβλεπα την ταινία με τίτλο a beautifull mind, ελληνική μετάφραση ΕΝΑΣ ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ.
    Ανέφερε την αληθινή ιστορία του Τζον Νας που υπήρξε σχιζοφρενής και νομπελίστας.
    Τον έσωσε απο την καταστροφή της σχιζοφρένειας η αγάπη της γυναίκας του αλλά και η δική του ευφυία απο ένα σημείο και μετά, πραγματικά , είναι πολύ ενδιαφέρον φιλμ, λατρεμένε τους κ. Μέσκο σας παρακαλώ να το ΔΕΙΤΕ και να ξανακουβεντιάσω μαζί σας γιατί τώρα με τραβάει απο το μανίκι ένα επείγον μαγείρεμααα!:-)
    Ερρωσθε! που λέει και ο φίλος μου ο Σπύρος!

    Γεια σου Σπύρο Γλωσσαμύντορααααα με τις περισπωμένες σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ρε συ Σαλογραία, τι πίνεις και δεν μας δίνεις..; :-) τι κόλλημα ειναι αυτό που εχεις φάει με τον Αρσένη; Απορώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @Aνώνυμο
    αυτή τη στιγμή πίνω φραπεδιά φτιαγμένη απο τα χρυσά χεράκια του λατρεμένου μου...άντε στην υγεία σου!
    Στην υγειά και του Αρσένηηη! :-)
    Ναι, φρίττουνε κι αλλοι που ασχολούμαι μαζί του...
    Είναι που έχω διαβάσει ό λ α του τα βιβλία και λ υ π ο ύ μ αι όπως θα λυπότανε η καλή του γιαγιά για τις ανάποδες που πήρε ο εγκέφαλός του

    Οταν διάβασα το τελευταίο του, προσευχόμουνα για την ψυχή του, σχεδόν όλη τη νύχτα...
    όμως ο καλός μου σύνευνος λέει σοφά, ότι προτιμάει την ακρότητα του Μέσκου, απο τη χλιαρότητα-Οικουμενισμό του κυρίου Σπύρου και μάλλον συμφωνεί με τον άντρα μου και ο Χριστούλης, διότι γράφει στην Αποκάλυψη όφειλες να είσαι ή ΨΥΧΡΟΣ Ή ΘΕΡΜΟΣ...επειδή είσαι χλιαρός πρόκειται να σε κάνω εμετό...
    Φόβος και τρόμος οι εμετοί!
    Δεν μου αρέσουν καθόλου!:-0

    Τα είδα τα άλλα που με παρέπεμψες, δεν θα σχολιάσω τίποτα...
    Ο καθένας σε όποιον χώρο και να κινηθεί μπορεί να παρατηρήσει ό,τι θέλει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Μου φαίνεται πως έχετε γνωριστεί και από την καλή και από την ανάποδη σ΄αυτό το μπλοκάκι...:-)
    Πάντως χωρίς πλάκα
    δίνω συγχαρητήρια στο περιεχόμενο των συζητήσεων σας.
    Μοντέρνος προβληματισμός μαζί με βαριά κουλτούρα. Τα προβλήματα της
    κοινωνίας και τα προβλήματα των πενηντάρηδων! Θεολογούρες και νεανικές
    απορίες!! Ψυχική αναζήτηση και υπαρξιακά προβλήματα. Σουρρεαλιστική
    φαντασία και πρωτότυπες θεωρίες...Πραγματικά σας θαυμάζω!!!
    Συνεχίστε παρακαλώ με την ίδια ένταση..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανωνυμάκο μου
    και γω σ' αγαπάωωωωω!:-)
    (Δεν ξέρω πόσων ετών είσαι εσύ, προσωπικά πάντως, όπως λέει ο ένας μου γιος, είμαι ψυχολογικά 16χρονη, και εμφανισιακά ...εικοσιεπτάχρονη που με παρηγορεί ο καλός μου ο σύν-ευνος! )
    Ναι, με το Μέσκο, έχω άγρια μαλλιοτραβηχτεί και στο πριβέ, με προσωπικά μηνύματα...
    Απορώ πώς του μιλάω ακόμη!
    Την ίδια απορία έχει και αυτός, χαχαχούχαααα!
    Ε ξέρεις τώρα γιατί γίνεται αυτό;
    Επειδή είπε ο Χριστούλης να συχωρούμε τους εχθρούς μας και να αγαπάμε τον πλησίον μας ας είναι και χασαπόπαπας
    (χασαποπαπάδες είναι αυτοί που θανατώνουν την ψυχή των ενοριτών τους με το σκληρότατο και άπονο ήθος τους)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Για τις απαντήσεις που ζητάτε, αγαπητέ, παραπέμπω εσάς & τους επισκέπτες σας εδώ: http://o-nekros.blogspot.com/2010/11/blog-post_4513.html.
    Φυσικά η πίστη δεν είναι θέμα επιχειρημάτων, αλλά κίνησης της καρδιάς, αλλά καλό είναι να βλέπουμε όλες τις απόψεις.
    Σας ευχαριστώ.
    Θ. Ρηγινιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Είναι αληθεια ότι η "πατερική", ερμηνεία της Γενέσεως, συμπίπτει με την αριστοτελική ακινησία του είδους. Έτσι όπου είδος ζωων , εκεί και η αρχή ως αμετακλητη.Απλά οι χριστιανοί πατερες έβαλαν στην αρχή(μεταφυσικός ονομαστηκε ο λόγος περί των αρχών για λογους που δεν είναι της παρούσης να συζητηθούν), θεολογικό περιεχόμενο(ενεργεια της θεότητας, αφού η ουσία της όντας μοναδική δε συναπέγεται την ύπαρξη δημιουργούμενου)
    Πολύ εύλογα νοητικά σχηματα αν ακολουθήσουμε το περιδεές της σκέψης των "Πατέρων", για να διακρίνω καμιά θεοπνευστία εντός αυτών των λόγων.
    Τέλος , σε αναφορά με το οντολογικό κακό, δηλαδή το μη ον, αφού δηλαδή ο κοσμος δημιουργηθηκε λιαν καλός, επιτρεψτε μου, αλλά η πατερική παραδοση λεει τριχες κατσαροτριχες....Είναι δυνατόν ο διαβολος να εφευρισκει το κακό;;Που η παντογνωσία του Θεού τότε;;Προτιμώ άλλα εσωτερικά ρευματα να ομιλήσουν για κακό και μη ον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή