Αν κάθε είδος πολέμου μου φαίνεται τρομακτικό, ποιο απαίσιος ήταν ο πόλεμος κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των αρχών του 18ου αιώνα και το τέλος του 19ου. Δεν γνωρίζω ακριβείς ημερομηνίες, αν και κάποιος ειδικός μπορεί να τις προσδιορίσει με ακρίβεια. Είναι η εποχή που οι στρατιώτες πολεμούσαν με το απλό τουφέκι. Έτσι έγιναν μεγάλοι πόλεμοι, η Γαλλική η Αμερικανική και η Ελληνική επανάσταση και ακόμα περισσότερο οι Ναπολεόντειοι πόλεμοι.
Ο στρατιώτης αυτήν την περίοδο πολεμούσε κυρίως με το τουφέκι με το οποίο μπορούσε να ρίξει μια βολή και στην συνέχεια έπρεπε να το ξαναγεμίσει, με μια διαδικασία που κρατούσε αρκετά και κατά την οποία ήταν εντελώς εκτεθειμένος. Χοντρικά το πράγμα πήγαινε ως εξής: Οι αντίπαλοι στρατοί παρατάσσονταν σε πυκνές γραμμές ο ένας απέναντι στον άλλο και οι στρατιώτες στέκονταν όρθιοι στις γραμμές τους πυροβολώντας τον αντίπαλο. Πυροβολούσαν με διαδοχικές βολές ρίχνοντας στα τυφλά και στο ψαχνό.
Η αντίπαλη παράταξη έπρεπε να δεχθεί την βολή και όσοι επιζούσαν από αυτήν να ανταποδώσει, για να δεχθεί στην συνέχεια την επόμενη ομοβροντία και ούτω καθ’ εξής. Όταν μια παράταξη άρχιζε να εμφανίζει συμπτώματα διάλυσης, τότε αυτή που υπερίσχυε έκανε έφοδο με την λόγχη ή τα σπαθιά και η μάχη μετατρεπόταν σε μάχη σώμα με σώμα.
Φαντασθείτε ένα στρατιώτη σε μια τέτοια μάχη. Κάθεται όρθιος, ακίνητος, ακάλυπτος και εντελώς απροστάτευτος και σημαδεύει απέναντι στον αντίπαλο, στα τυφλά, δεν ξέρει ποιον πυροβολεί, ρίχνει στην μάζα. Ταυτόχρονα ακούει την ομοβροντία από απέναντι και περιμένει να δει αν θα επιζήσει. Αυτός επιζεί, αλλά βλέπει άλλους γύρω του, μπροστά ή πίσω του να πέφτουν και η παράταξή του να αραιώνει… πραγματική σφαγή. Γενναίος ή φοβιτσιάρης, δυνατός ή άρρωστος, πλούσιος ή πτωχός τίποτα δεν έχει σημασία, κάποιος άλλος από απέναντι στοχεύει στην μάζα και όποιον πάρει ο Χάρος! Κάποια στιγμή θα ακούσει την εντολή για την επίθεση, θα βγάλει το σπαθί και θα ορμήσει. Θα πρέπει να αφήσει πίσω του τους νεκρούς ή τραυματισμένους συντρόφους του, να μην επηρεασθεί από τον θάνατό τους και να ορμήσει για να προξενήσει αυτός άλλους θανάτους…
Σφαγή, καθαρή σφαγή, υπήρξαν μάχες που χάθηκαν σε λίγες ώρες, έτσι χωρίς καμιά προφύλαξη δεκάδες χιλιάδες ανθρώπων… Μετά εφευρέθηκαν τα μυδράλια και ο πόλεμος άλλαξε μορφή. Οι στρατιώτες πλέον καλύπτονταν σε χαρακώματα, αλλά και πάλι στην φάση της επίθεσης ήταν πλήρως εκτεθειμένοι, πλην όμως κινούμενοι, όχι ακίνητοι, σταθεροί στόχοι όπως πριν! Και πάλι σφαγή, αλλά πας στο καλό κάτι μπορούσες να κάνεις γι’ αυτό!
Αυτές οι σκέψεις ήρθαν στο μυαλό μου όταν έμαθα για τον θάνατο του πολύ αγαπητού μου φίλου Τάσου. Και αυτός και εγώ και όλοι οι γνωστοί μου είμαστε παρατεταγμένοι, όρθιοι και ακάλυπτοι, μια συμπαγής παράταξη απέναντι στον εχθρό, τον Θάνατο. Κάθε λίγο αυτός πολυβολεί και κανείς μας δεν ξέρει ποιον θα πάρει το νέο βόλι. Ο Τάσος είναι ο πρώτος από την δική μου σειρά και αφού μπήκαμε στο στόχαστρο ένα είναι βέβαιο, ο Θάνατος θα σταματήσει να πυροβολεί μόνο όταν θα πέσει και ο τελευταίος από εμάς.
Είμαστε σε τρις χειρότερη κατάσταση από τους στρατιώτες για τους οποίους μίλησα. Δεν έχουμε καμιά ελπίδα, δεν υπάρχει περίπτωση να κάνουμε έφοδο με εφ’ όπλου λόγχη, δεν υπάρχει περίπτωση νίκης, δεν ξέρουμε καν για πού βαδίζουμε. Το ράδιο αρβύλα μας ενημερώνει διαρκώς αλλά και εντελώς αντιφατικά για τους στόχους, την πορεία, το νόημα του επικείμενου θανάτου μας. Άλλος λέει άλλα και μερικοί τα χάβουν, αλλά το μόνο που ξέρουμε είναι ότι οι τάξεις μας διαρκώς αραιώνουν.
Είμαστε στρατιωτάκια σε ένα μεγάλο πόλεμο, το παιχνίδι της ζωής και του θανάτου, που δεν σταμάτησε ούτε στιγμή αφ’ ότου ξεκίνησε και θα συνεχίζεται πολύ μετά από εμάς…
(Για σκεφτείτε να υπάρχει κάποιος, μερικοί λένε εκεί ψηλά, που να βλέπει την τραγωδία μας…)
Συνεχίζουμε την πορεία κοιτώντας μπροστά. Εις μνήμη των συναγωνιστών και φίλων που προηγήθηκαν από το δικό μας ραντεβού με τον Θάνατο…
Τον Θάνατο δεν μπορούμε να νικήσουμε, η νίκη μας είναι η διαδρομή που κάνουμε και ο χώρος που με την θετική μας δράση αναδημιουργούμε. Ο πόνος, το αίμα και τα δάκρυα που μετατρέπουμε σε τέχνη, σε αγάπη και επιθυμία για περισσότερη ζωή. Νίκη μας είναι το ανυπότακτο, απέναντι στον Θάνατο, φρόνημα!
Κε.Μεσκο,αν ολες αυτες οι σκεψεις σας,γεννηθηκαν οταν μαθατε για τον χαμο του πατερα μου,θα ηθελα να συμπληρωσω και εγω κατι....Ηταν στρατιωτης που σταθηκε στο πεδιο μαχης με γενναιοτητα και απιστευτη αξιοπρεπεια...Που αγωνιστηκε,που προσπαθησε να μεινει ανεπηρρεαστος απ'τις στρατιες ανθρωπων που "επεφταν" γυρω του..
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαποια στιγμη αναποφευκτα "επεσε" και αυτος..
Αλλα "επεσε" μαχομενος,ορθιος με φοβερη δυναμη και πιστη στην ζωη,ακομη και αν αυτη τον προδωσε..
Σας ευχαριστω που τον θυμαστε..Αλλωστε και αυτος σας θυμοταν παντα με τις καλυτερες αναμνησεις..
Μαρια Λιαγκα
κ.Mέσκο, οταν εχετε χρόνο δείτε αν θέλετε (εαν δεν την έχετε ήδη δει) την ταινία του Ingmar Bergman "The Seventh Seal". Είναι αρκετά σχετίκη με το θέμα που σχολιάζετε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘανατω....θανατο.... ΠΑΤΗΣΑΣ.....
ΑπάντησηΔιαγραφή@Μαρία
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι βέβαιος ότι ο πατέρας σου "έπεσε" μαχόμενος με αξιοπρέπεια, αυτή η λέξη μου αρέσει πάρα πολύ. Εμείς θα τον τιμούμε συνεχίζοντας τον δρόμο μας με μεγαλύτερη δύναμη και αποφασιστικότητα...
@Γιώργο
Βέβαια την έχω υπ' όψιν μου. Το θέμα του θανάτου απασχόλησε και θα απασχολεί πάντα τους ανθρώπους και στην πραγματικότητα κανείς δεν μπορεί να πει κάτι νέο. Όλα έχουν ήδη ειπωθεί.
@Ανώνυμος
Παρά ταύτα συνεχίζουμε να πεθαίνουμε...
"Παρά ταύτα,συνεχίζουμε να πεθαίνουμε" και θα συνεχίζουμε,συμπληρώνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩστόσο,"πίστης εστίν ελπιζομένων υπόστασις και έλεγχος πραγμάτων ου βλεπομένων".Όποιος ελπίζει ότι τούτη δω η ζωή είναι αιώνια,άφθαρτη, αθάνατη, και δεν λέει καθώς μερικοί ανόητοι "η ελπίδα πεθαίνει τελευτάια",τότε αυτός,αφού έχει ελέγξει τα "ου βλεπόμενα" πράγματα και έχει καταλήξει βιωματικά στο συμπέρασμα, ότι τα "ου βλεπόμενα" δεν είναι ανύπαρκτα (σημ. και τα άυλα σωματίδια της ύλης είναι "ου βλεπόμενα" αλλά υπάρχουν), έχει ήδη περάσει σε άλλη νοηματική διάσταση και μπορεί να χαμογελά πεθαίνοντας ή ακόμη να λέει πριν απ΄ το θάνατό του :" Αν μπορούσα θα σηκωνόμου να χορέψω", όπως είπε και ένας αγιορείτης γέροντας λίγο πριν αναπαυθεί.
@Κυπριανός
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως νομίζετε, πλην όμως το γεγονός ότι υπάρχουν οντότητες που δεν τις βλέπουμε, δεν σημαίνει ότι δεν βλέπουμε και μας λένε ότι υπάρχει, υπάρχει όντως...
ε"... πουτ δεν τις βλέπουμε, δεν σημαίνίει ότι δεν βλέπουμε και μας λένε ότι υπάρχει, υπάρχει όντως... ".
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου το εξηγείτε καλύτερα, αν θέλετε να συνεχίσουμε.
Συγνώμη έφαγα ένα ότι,
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως νομίζετε, πλην όμως το γεγονός ότι υπάρχουν οντότητες που δεν τις βλέπουμε, δεν σημαίνει ότι, ότι δεν βλέπουμε και μας λένε ότι υπάρχει, υπάρχει όντως...
Και εννοώ ότι η ύπαρξη μη ορατών σωματιδίων δεν συνιστά επιχείρημα υπέρ της ύπαρξης άλλων οντοτήτων, π.χ. πνεύμα, ψυχή κλπ. που είναι και αυτά μη ορατά. Για αυτά θα πρέπει κανείς να προσκομίσει ανεξάρτητα επιχειρήματα, όπως π.χ. ανεξάρτητα είναι τα επιχειρήματα υπέρ της ύπαρξης των μη ορατών σωματιδίων.
Κατάλαβα ("... δεν σημαίνει πως, ό,τι δεν βλέπουμε και μας λένε κλπ.".Αλλά ο νόμος της αφθαρσίας της ύλης δεν σας λέει τίποτα;Τουλάχιστον,απ' όσα γνωρίζω δεν τον έχουμε καταργήσει ακόμη.Ο άνθρωπος έχει το εμφανές της ύλης (το αντικειμενικά αισθητό),έχει όμως και το αφανές αυτής: Την ψυχή του.Χάνεται το ορατό,αλλά μένει το μη ορατό.Πολλοί είναι εκείνοι,που θέλοντας να μείνουν συνεπείς στους φυσικούς νόμους,υποστηρίζουν ότι αυτό που μένει,και που γι΄ αυτούς είναι η ψυχή, δεν είναι τίποτα άλλο από την "συμπαντική σκόνη".Γεννάται όμως το ερώτημα: Τι αγγίζει περισσότερο τον άνθρωπο;Να πιστεύει (σημειώσετε,αυτό δεν αποτελεί πίστη αλλά νόμο της Φυσικής) ότι θα γίνει σκόνη συμπαντική ή ότι θα αναμορφωθεί σε "αυτό και ουκ αυτό",αιώνιο,άφθαρτο και αθάνατο,σώμα;Πάντως,πρέπει κι αυτό να το πούμε,υπάρχουν και άλλοι που αντί της σκόνης,προτιμούν τα ούφο.Τι να πει κανείς;Αλλόκοτα πράγματα συμβαίνουν στην εποχή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩς προς τα "ανεξάρτητα επιχειρήματα",να πω την αλήθεια,δεν το καταλαβαίνω.Σαν τι λογής θέλετε να είναι αυτά τα "ανεξάρτητα";
(Κι εγώ πρέπει να ζητήσω συγγνώμη για τα λάθη μου).
Εγώ μόλις γύρισα απο την κηδεία της μάνας μου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕβλεπε τον πεθαμένο αδερφό της μια βδομάδα πριν πεθάνει...
Και εκοιμήθη οσιακά,με αδιάλειπτη προσευχή, με Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη στον Κύριο Ιησού Χριστό, τον Νικητή του Θανάτου.
Είμαι γεμάτη ειρήνη και μια ήρεμη χαρούμενη λύπη...
Να έχουμε όλοι Μ ε τ ά ν οι α, και Φώτιση και τέλη
ά γ ι α,
όταν έρθει εκείνη η φοβερή αγγελική σφραγίδα των πεπραγμένων, και πέσει αμετάκλητα πάνω στο σώμα μας.
Σ.
Προσωπικά δεν έχω απόλυτη πίστη ούτε στην αθανασία ούτε στη θνητότητά μας. Δεν ξέρω. Είναι ένα ζήτημα που ξεπερνά τις γνωστικές μου δυνατότητες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως ο (οριακός) πόνος (σωματικός ή ψυχικός) με τρομάζει περισσότερο κι από τον θάνατο. Αν ο θάνατος σημαίνει ανυπαρξία, ίσως δεν τον συναντήσουμε ποτέ (αφού πια δε θα υπάρχουμε), όπως έλεγε και κάποιος σοφός.
Θυμάμαι τη (πεθαμένη πια) γιαγιά μου που είχε μια γλυκιά, αφελή πίστη στην εκκλησία και την αθανασία μας. Κι αναρωτιέμαι: Θα υπήρχε λόγος να της την κλονίσω; Άν με κάποιο τρόπο βεβαιονόμουν ότι δεν υπάρχει ούτε Θεός, ούτε αθανασία, θα είχα λόγο να την βεβαιώσω γι' αυτό και να σπείρω την απελπισία στην καρδιά της; Για μένα, όχι. Θα προτιμούσα να περάσει τις τελευταίες της στιγμές με ένα "ευτυχισμένο ψέμα" παρά μια "εφιαλτική αλήθεια".
@ Κυπριανός
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα της πιθανής επιβίωσης του ανθρώπου σε "άλλη" μορφή είναι μεγάλο και δεν μπορούμε να το συζητήσουμε, στα σοβαρά, εδώ. Προσωπικά θα πω ότι μου προξενεί ελάχιστο ενδιαφέρον η ιδέα ότι η ύλη και η ενέργεια ή ότι άλλο που με απαρτίζουν, συνεχίζουν να υπάρχουν αιωνίως. Το σύμπαν υπήρχε πριν από μένα και θα υπάρχει μετά από μένα. Το θέμα είναι ότι εγώ, και εγώ χωρίς το σώμα μου δεν είμαι εγώ, βεβαιωμένα δεν θα υπάρχω. Εν τούτοις αυτό το θέμα είναι, προς το παρόν, ανοικτό σε κάθε πιθανολογία και ο καθένας το αντιμετωπίζει όπως του ...αρέσει.
@ Δημήτρης
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα συμφωνήσω μαζί σου και για αυτό που λες θα γράψω στην επόμενη ανάρτηση, μόλις ...το καλοκαίρι μου το επιτρέψει!
ΜΑ:"...το θέμα είναι, προς το παρόν, ανοικτό σε κάθε πιθανολογία και ο καθένας το αντιμετωπίζει όπως του ...αρέσει"
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΧ: Ασφαλώς "όπως του αρέσει". Γράφει άλλωστε "όστις θέλει".Φυσικά,άλλο το ρήμα "αρέσκομαι" και άλλο το "θέλω".
Δημήτρης :"Προσωπικά δεν έχω απόλυτη πίστη ούτε στην αθανασία ούτε στη θνητότητά μας."
ΚΧ : Δεν τίθεται θέμα απόλυτης πίστης.Ο νόμος της αφθαρσίας της ύλης δεν αντιλέγεται και η ζωή είναι απόλυτη : Αιώνια,άφθαρτη και αθάνατη.Το τίποτα: Το μηδέν και το ουδέν,είναι και ανύπαρκτα και ανυπόστατα.Ας μην ξεχνούμε των προγόνων μας το: "Ουδέν από ουδέν".Από τη θέση του υπάρχω,μόνο με στοχαστικούς και δήθεν λογικούς ακροβατισμούς, κατοχυρώνεται το "δεν υπάρχω ως τίποτα,ως μηδέν,ως ουδέν".Αυτά συνετέλεσαν,ώστε οι φίλοι μας οι πρόγονοι,να εγκαταλείψουν τον Επίκουρο.
Κύριε Μέσκο, ανέβασα για σας, ως απάντηση σε διάφορα εδώ σχόλιά σας, μια α λ η θ ι ν ή εμπειρία, φίλου μου στη δική μου ιστοσελίδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν δεν βαριέστε, μπορείτε να τη διαβάσετε και θα ήθελα ένα δικό σας σχόλιο.
Η διεύθυνση είναι http://salograia.blogspot.com