Σάββατο 18 Ιουλίου 2009

Οι εθνικοί μας μύθοι

Πριν λίγες μέρες το STAR έπαιξε την ταινία με τον παράξενο τίτλο: Πριν ο Διάβολος καταλάβει ότι πέθανες. Επειδή θυμήθηκα ότι είχα διαβάσει καλές κριτικές όταν παίχθηκε στους κινηματογράφους, την είδα, και ναι μεν δεν κατάλαβα την σχέση της με το τίτλο, υποθέτω ότι θα ήταν μια ατάκα που δεν την άκουσα, πλην όμως στάθηκε αφορμή για ενδιαφέρουσες σκέψεις.

Η ταινία διηγείται την ιστορία δύο αδελφών οι οποίοι μέσα από μια αλληλουχία αποτυχιών οδηγούνται στην εξουθένωση και την καταστροφή. Καθώς την σκεπτόμουν, μετά το τέλος της, συνειδητοποίησα ότι οι αδελφοί είχαν μπει σε μια ελικοειδή καθοδική κίνηση που αναπόφευκτα τους οδηγούσε στην καταστροφή. Ενώ η ταινία ασχολήθηκε με την πορεία αυτή σκέφτηκα ότι το σημαντικό ήταν ακριβώς λίγο πριν την αφετηρία. Το παιχνίδι παίχθηκε και χάθηκε τότε. Και ενώ η ιστορία της ελικοειδούς πορείας ενείχε πολλές απιθανότητες, η αφετηρία της είναι κάτι το πολύ συνηθισμένο στην ζωή των ανθρώπων.

Μια σειρά λανθασμένων επιλογών ή άλλων καταστάσεων οδήγησε ανεξάρτητα τα δύο αδέλφια σε απόλυτο αδιέξοδο. Αντί λοιπόν να το δουν, να το αποδεχθούν και να κάνουν τις αναγκαίες προσαρμογές και αλλαγές στην ζωή τους, και οι δύο θέλησαν να το ξεφύγουν οργανώνοντας μια φυγή, παράνομη, προς τα εμπρός. Αποτέλεσμα η καταστροφική περιδίνηση. Πάμπολλες φορές οι άνθρωποι βλέπουν το αδιέξοδο στην ζωή τους, αλλά δεν έχουν το θάρρος και την ταπείνωση να το αναγνωρίσουν, να αλλάξουν πορεία. Συνεχίζουν με την πίστη ότι στο τέλος όλα θα πάνε καλά, συνεχίζοντας το λάθος και τελικά συντρίβονται εκτελώντας ανώμαλη προσγείωση.

Αυτή η εικόνα ήρθε στο μυαλό μου. Η απώλεια στήριξης ενός αεροπλάνου. Όταν για κάποιο λόγο συμβεί αυτό, το αεροπλάνο πέφτει ανεξέλεγκτα. Το θέαμα βρίσκεται στην διαδικασία της πτώσης, γι’ αυτό και η ταινία ασχολείται με αυτήν, αλλά το πραγματικά ενδιαφέρον βρίσκεται στα αίτια που οδήγησαν στην απώλεια στήριξης. Δεν έχει νόημα να ψάχνει κανείς γιατί το αεροπλάνο έκανε αυτήν ή την άλλη τούμπα ή γιατί χτύπησε σε αυτό το δένδρο ή το άλλο κτίριο. Αυτά βρεθήκαν απλώς στον δρόμο του.

Κατά σύμπτωση αυτές τις μέρες διάβαζα το Αίνιγμα του Κακού, του κ. Γιανναρά και σκέφτηκα ότι και αυτός σε μια τέτοια περιδίνηση βρίσκεται. Βλέπει το αδιέξοδο αλλά προκειμένου να μην αλλάξει πορεία καταφεύγει σε μια ατέλειωτη σειρά ατοπημάτων, ένας θλιβερός ξεπεσμός… Το τέλος είναι προδιαγραμμένο, είναι θέμα χρόνου.

Κυρίως όμως η εικόνα αυτή με βοήθησε να σχηματοποιήσω και να εκφράσω αυτό που δεν με ικανοποιεί στο βιβλίο για το οποίο έγραφα στην προηγούμενη ανάρτηση. Το Βυζάντιο μετά το 1054 βρίσκεται σε μια πορεία πτωτικής περιδίνησης. Ο κ. Καραμπελιάς περιγράφει αυτήν την περιδίνηση και επαναλαμβάνει κάμποσες φορές την σύγκρουση του Βυζαντίου με την Δύση. Μου δίνει την αίσθηση ότι ευχαριστιέται να λέει ότι η Δύση ρήμαξε το Βυζάντιο, κάτι που είναι αλήθεια. Δίνει όμως ένα τόνο σύγκρουσης ανάμεσα στον κακό, δύση, με το καλό, Βυζάντιο. Όταν όμως συντρίβεται το αεροπλάνο δεν φταίνε τα δένδρα, τα βράχια ή τα κτίρια, που καταστρέφουν το αεροπλάνο, αλλά οι αιτίες που οδήγησαν στην απώλεια στήριξης.

Η αιτία του κακού βρίσκεται πολύ πριν το 1054 και αυτή η οπτική διαφεύγει τελείως του κ. Καραμπελιά. (Θα πω εγώ κακεντρεχώς: γιατί έχει φάει το παραμύθι των νεορθοδόξων!) Αυτήν την διάσταση του θέματος θεωρούσα ότι την βλέπαμε, παράλληλα αλλά σε διαφορετικά επίπεδα, ο κ. Ράμφος και εγώ και έλεγα ότι έχω να πω πράγματα…

Για μια ακόμα φορά υπέστην ανώμαλη προσγείωση. Διάβασα ένα άλλο βιβλίο που με ενθουσίασε αλλά και μου φανέρωσε την αλήθεια: πόσο επαρχιώτες είμαστε οι έλληνες διανοούμενοι. Είναι το βιβλίο του Φιλίπ Νεμό, Τι είναι η Δύση, εκδόσεις Εστία, Αθήνα 2008. Ανάμεσα στα άλλα, τα φοβερά ενδιαφέροντα, είδα γραμμένη και συμπυκνωμένη σε λίγες σειρές όλη την ανάλυση που έχω κατά νου…

Πραγματικά πιστεύω ότι αυτό το βιβλίο θα πρέπει να το διαβάσουν όσοι έχουν απορίες, όσοι δεν αρκούνται στα στερεότυπα. Θα δουν ότι ένα σωρό εθνικά αυτονόητα δεν είναι καθόλου αυτονόητα, έχουν και την εντελώς αντίθετη ανάγνωση.

Ναι, (ανάμεσα στα άλλα) η ορθόδοξη εκκλησία, με την πρακτική και την θεωρία της, είναι αυτή που “κατέρριψε” την ελληνική μεσαιωνική κοινωνία, είναι αυτή που την καταδίκασε στην μακροχρόνια δουλεία.

Αν κάποτε θελήσω και μπορέσω να διηγηθώ αυτήν την ιστορία, θα χρωστώ χάρη στον κ. Καραμπελιά, γιατί με πολύ κόπο μάζεψε όλο το σχετικό αποδεικτικό ιστορικό υλικό.

3 σχόλια:

  1. Γράφετε: "Ναι, (ανάμεσα στα άλλα) η ορθόδοξη εκκλησία, με την πρακτική και την θεωρία της, είναι αυτή που “κατέρριψε” την ελληνική μεσαιωνική κοινωνία, είναι αυτή που την καταδίκασε στην μακροχρόνια δουλεία".

    Αν,τώρα,κάποιος ανοίξει την κουβέντα και μπεί στα χωράφια της θεολογίας, θα του απαντήσετε ότι δεν σας ενδιαφέρει η θεολογία. Σας ενδιαφέρει μόνο η κοινωνική διάσταση της Εκκλησίας. Εντάξει. Η Εκκλησία φταίει που ... κατερρίφθη (μάλλον, καταστράφηκε) η μεσαιωνική ελληνική κοινωνία και καταδικάστηκε στη μακροχρόνια δουλεία.

    Αυτή είναι μιά εύκολη ιστορική εξήγηση όταν βλέπουμε σε τι επίπεδο βρίσκονται σήμερα αυτοί, τους οποίους άλλοι κατηγορούν ότι ζούσαν στα δέντρα όταν εμείς φτιάχναμε Παρθενώνες. Υπάρχουν όμως και άλλοι που τους ζηλεύουν. Και νομίζουν ότι αν δεν μας είχε καταρρίψει (σαν αεροπλάνο) η Εκκλησία, θα είμαστε σήμερα σε καλύτερη μοίρα.

    Προσωπικά δεν με απασχολεί το ζήτημα και δεν το θέτω όπως εσείς. Αυτοί που σήμερα ζουν σε "Παρθενώνες" (σε εισαγωγικά φυσικά) και μας έχουν δώσει τον πολιτισμό στον οποίο ζούμε - μάλιστα τον ζηλεύουμε αφού θα μπορούσε να ήταν δικός μας - δεν έκαναν τίποτα περισσότερο απ' ότι κάναμε κι εμείς παλιά. Μεταξύ μας σφαζόμαστε,εκτελούσαμε κάποιους ναυμάχους νικητές, εξολοθρεύαμε κατοίκους νήσων,είχαμε και έναν Αλκιβιάδη. Α, ναι! Ήταν και ο σοφός Σωκράτης.Ήπιε το κώνιο,αν και θα μπορούσε να δραπετεύσει.Η αθηναϊκή δημοκρατία τον καταδίκασε είτε να αυτοκτονήσει ή να δραπετεύσει!'Ηταν πολύ έξυπνοι οι πρόγονοι.Τόσο έξυπνοι,που έστησαν και άγαλμα στον άγνωστο θεό. Ήθελαν να τα έχουν καλά και με τους θεούς που δεν ήξεραν. Γιατί,ποιος το γνώριζε,αν αυτοί οι άγνωστοι δεν τους απέκλειαν τη διαμονή από τη χώρα των μακάρων, αφού δεν τους τίμησαν όσο ήταν ζωντανοί; Έτσι λοιπόν στήσαμε και σ΄ αυτούς άγαλμα.

    Αυτά επιτροχάδην γιατί δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Το πιθανότερο είναι, κατά τη γνώμη μου,ότι αν κατερρίπτετο το αεροπλάνο που μετέφερε την ελληνική μεσαιωνική κοινωνία, ούτε εσείς θα γράφατε σήμερα στην ελληνική γλώσσα, ούτε κι εγώ θα προσπαθούσα να πω ότι, παρά τις "τούμπες" και τα αεροκοπανήματα των επιβατών (πολλοί ενδέχεται και να σκοτωθούν) το αεροπλάνο εξακολουθεί ακόμη να πετά. Όσο,βέβαια, ο κυβερνήτης το επιτρέπει (μάλλον με Κεφαλαίο πρέπει να γράψω τον Κυβερνήτη, αλλά καλύτερα να μην ανακατεύουμε τη Θεολογία). Εσείς όμως μπορεί να νομίζετε ότι έπεσε. Ουδέν πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο χρόνος ο παρών και ο παρελθών είναι ίσοι και οι δυο παρόντες, στο μέλλοντα Χρόνο.
    (Τ. Ελιοτ)
    Και θα ήθελα πολύ να ακούσω πώς ερμηνεύετε το Φαινόμενο της Προφητείας
    (βλέπε Αγ. Σάββα,ποιμαντορική του ράβδο Ι.Δαμασκηνό-Εικόνα Τριχερούσας και Αγ. Σάββα τον Χιλανδαρινό, την ξέρετε δα την ιστορία)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Ανώνυμος
    Το φαινόμενο της προφητείας είναι παγκόσμιο και διαχρονικό. Στην πραγματικότητα έχω μια εξήγησή του την οποία θα παρουσιάσω αναλυτικά στην επόμενη εργασία μου, με βάση την Υπόθεση των Λογικών Κβάντων. Αν ενδιαφέρεσαι θα πρέπει να διαβάσεις τα όσα γράφω για την εξήγηση και την ερμηνεία στα δύο τελευταία βιβλία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή