Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Επιστήμη και Πτώση



Μια και μιλάμε για Επιστήμη και Θρησκεία παραθέτω μια επιστολη που έστειλα στο περιοδικό Σύναξη ως σχόλιο σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό, και όπου πιστεύω ότι οριοθετώ αρκετά καλά την σχέση θρησκείας και επιστήμης πάνω σε ένα συγκεκριμένο, και επίμαχο θέμα. Η επιστολή δημοσιεύθηκε στο επόμενο τεύχος (114) της Σύναξης και βέβαια δεν έλαβε κάποια, μέχρι στιγμής, απάντηση.

κ. Διευθυντά,


Στο τεύχος 113 της Σύναξης διάβασα το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του κ. Θεόφιλου Αμπατζίδη με τίτλο, Το αίνιγμα του κακού και η σύγχρονη θεολογική του ερμηνευτική. Κατ’ αρχάς θα ήθελα να τον συγχαρώ για το γεγονός ότι τολμά να τοποθετηθεί γραπτώς για ένα θέμα το οποίο, όπως σημειώνει, μοιάζει με αναμμένο κάρβουνο. Θα μπορούσα να σχολιάσω πολλά σημεία του άρθρου, όμως επιλέγω να ασχοληθώ μόνο με ένα που ίσως είναι και το κεντρικότερο για τις σκέψεις που παρουσιάζει. Και συγκεκριμένα στο ερώτημα αν η επιστήμη καθιστά υποχρεωτική την αντιμετώπιση της Πτώσης ως μη ιστορικό γεγονός.

Η απάντηση του κ. Αμπατζίδη είναι αρνητική και αυτή του την τοποθέτηση προσπαθεί να την τεκμηριώσει με ορισμένα επιχειρήματα κάτι που δίνει την δυνατότητα για την ανάπτυξη ενός σχετικού διαλόγου στον οποίο θέλω να ανταποκριθώ ώστε το υπό εξέταση θέμα να φωτισθεί όσο το δυνατόν καλύτερα. Πιστεύω ότι το θέμα είναι αρκούντως σοβαρό ώστε να πρέπει να το αντιμετωπίζει κανείς με την ανάλογη σοβαρότητα και συνέπεια κάτι το οποίο διακρίνει κανείς σε όλο το άρθρο. Για τον σκοπό αυτό θα εξετάσω την διδασκαλία για την Πτώση λίγο πιο αναλυτικά ώστε να γίνει κατανοητό ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα και έτσι ο αναγνώστης του περιοδικού να αξιολογήσει ανάλογα τα επιχειρήματα του κ. Αμπατζίδη.

Αρχικά πρέπει να επισημάνω ότι η επιστήμη, ως επιστήμη, δεν θέτει κανένα θέμα στην θεολογία γιατί η επιστήμη δεν ασχολείται με θεολογικά θέματα. Από όσο ξέρω, και είμαι σε θέση να ξέρω, καμιά επιστημονική έρευνα δεν έγινε με στόχο να αποδειχθεί ή να διαψευσθεί η εκκλησιαστική διδασκαλία για την Πτώση, και δεν είναι λογικό να αναμένει κανείς ότι στο μέλλον θα συμβεί κάτι τέτοιο. Το πρόβλημα δεν τίθεται σε επίπεδο επιστήμης και θεολογίας. Πλην όμως υπάρχει πράγματι πρόβλημα και ο λόγος είναι ο εξής: Η εκκλησιαστική διδασκαλία για την Πτώση αποτελείται από δύο τμήματα. Από μία μεταφυσική διδασκαλία-θεωρία και από μία θεολογική διδασκαλία.

Η μεταφυσική διδασκαλία αναφέρεται στον τρόπο ύπαρξης του φυσικού κόσμου από την στιγμή της Δημιουργίας μέχρι την Πτώση και από την Πτώση μέχρι σήμερα, ενώ αντιστοίχως η θεολογική αναφέρεται στο σωτηριώδες έργο του Χριστού. Η εκκλησιαστική διδασκαλία για την προ της Πτώσεως κατάσταση του φυσικού κόσμου είναι μια τυπικά μεταφυσική διδασκαλία γιατί αναφέρεται στον τρόπο που είναι την εποχή εκείνη ο φυσικός κόσμος και τα χαρακτηριστικά με τα οποία τον προικίζει, (συνοπτικά απουσία θανάτου) δεν είναι αποτέλεσμα παρατήρησης αλλά προκύπτει έμμεσα δια λογικών συλλογισμών. Δεν υπάρχει κανείς μάρτυρας εκείνης της εποχής. Οι πατέρες μιλούν για την εποχή εκείνη αξιοποιώντας χωρία από την Παλαιά Διαθήκη και από τις αντιλήψεις περί της θεότητας, τις οποίες θεωρούσαν ως απολύτως δεδομένες.

Στις μέρες μας υπάρχει και η θεωρία του βιώματος του εκκλησιαστικού σώματος, κάτι που επικαλείται και ο κ. Αμπατζίδης, πλην όμως το βίωμα δεν έχει μία και μοναδική ερμηνεία και κάθε αποδεκτή ερμηνεία έχει μεταφυσικό χαρακτήρα και κατ’ ουδένα τρόπο συνιστά αποδεικτικό της ορθότητας της όποιας μεταφυσικής μας επιλογής. Ανάλογα θα πρέπει να σημειώσω ότι και κάθε επιστημονική θεωρία που αναφέρεται στην αρχή του σύμπαντος (και όχι μόνο) έχει και αυτή μεταφυσικό χαρακτήρα, όπως γνωρίζει καλά όποιος έχει ασχοληθεί με την φιλοσοφία της επιστήμης. (π.χ. βλ. στο, Εισαγωγή στην Φιλοσοφία της Επιστήμης, Clark Glymour, Ο Ρεαλισμός και η Φύση των Θεωριών, σελ. 139 κ.ε., Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2005) Επομένως δεν συνιστά μειονέκτημα της εκκλησιαστικής διδασκαλίας το γεγονός ότι έχει μεταφυσικό χαρακτήρα. Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Τα προβλήματα ανακύπτουν εκ του γεγονότος ότι μεταφυσική δεν σημαίνει αυθαιρεσία. Μια μεταφυσική διδασκαλία ή αντίστοιχα θεωρία κρίνεται εκ της λογικής της πληρότητας και αυτοσυνέπειας και από την συμβατότητά της με τα παρατηρησιακά δεδομένα, τα οποία στην πραγματικότητα ενισχύουν ή εξασθενούν την αυτοσυνέπειά της.

Το πρόβλημα λοιπόν της εκκλησιαστικής διδασκαλίας για την Πτώση έγκειται στο γεγονός ότι πλήθος παρατηρησιακών, δηλαδή εμπειρικών, δεδομένων που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, όπως αναγνωρίζει και ο κ. Αμπατζίδης, συγκρούονται βίαια με την εκκλησιαστική μεταφυσική διδασκαλία για τον φυσικό κόσμο πριν από την εμφάνιση του ανθρώπου. Η Πτώση, δηλαδή το σημείο αλλαγής δεν συνιστά το κέντρο της μεταφυσικής διδασκαλίας αλλά είναι λογική συνέπειά της. Χωρίς την Πτώση η μεταφυσική αυτή διδασκαλία της Εκκλησίας δεν θα ήταν συμβατή με τον κόσμο που βλέπουμε. Το θέμα λοιπόν δεν είναι γιατί στα παρατηρησιακά δεδομένα τα οποία αναφέρονται στο παρελθόν δεν “βλέπουμε” την Πτώση, δηλαδή την αλλαγή κατάστασης, αλλά το ότι τα δεδομένα αυτά είναι ασύμβατα με τα φυσικά χαρακτηριστικά της προπτωτικής κατάστασης του φυσικού κόσμου, έτσι όπως τα οραματίζεται η εκκλησιαστική διδασκαλία.

Ο αναγνώστης θα διευκολυνθεί στην κατανόηση του θέματος αν διακρίνει το μεταφυσικό από το υπερφυσικό, έννοιες που δυστυχώς συνήθως χρησιμοποιούνται αδιάκριτα. Μεταφυσική μπορεί να είναι μια άποψη ή μια θεωρία, όχι ένα γεγονός. Μεταφυσική είναι μια διήγηση, μια ερμηνεία για ένα γεγονός το οποίο μπορεί να είναι είτε φυσικό είτε υπερφυσικό. Ένα φυσικό γεγονός μπορεί να ερμηνεύεται είτε φυσικά είτε μεταφυσικά, (στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο πάντα υπεισέρχεται η μεταφυσική) ενώ ένα υπερφυσικό γεγονός ερμηνεύεται πάντα μεταφυσικά. Η μεταφυσική είναι φιλοσοφία και επεκτείνεται πάντα πέρα από τα τυπικά επιστημονικά όρια. Υπερφυσικό είναι πάντα ένα γεγονός το οποίο δεν είναι ερμηνεύσιμο με βάση τις υπάρχουσες γνώσεις. Φυσικά τίποτα δεν αποκλείει την πιθανότητα κάτι που σήμερα χαρακτηρίζεται ως υπερφυσικό στο μέλλον να ανήκει στην κατηγορία των φυσικών γεγονότων.

Η Πτώση λοιπόν είναι ένα υπερφυσικό γεγονός, η περιγραφή όμως της προπτωτικής κατάστασης είναι μια μεταφυσική θεωρία. Η Ανάσταση του Χριστού είναι επίσης ένα υπερφυσικό γεγονός και ερμηνεύεται και αυτή πάντα μεταφυσικά. Και εύλογα και η Πτώση και η Ανάσταση και τα όποια άλλα υπερφυσικά γεγονότα στα οποία πιστεύουν οι χριστιανοί ή οι άλλες θρησκείες δεν μπορούν αν είναι αντικείμενο επιστημονικής εξέτασης. Μπορούν όμως να είναι αντικείμενα φιλοσοφικής (δηλαδή μεταφυσικής) και θεολογικής έρευνας, όπως και είναι. Η έρευνα αυτή άπτεται κυρίως του νοήματος των υπερφυσικών γεγονότων. Η θεολογία λοιπόν της Πτώσης ή της Ανάστασης αυτονοήτως είναι εκτός των ενδιαφερόντων της επιστημονικής έρευνας, αν και μπορεί να εμπίπτουν στα προσωπικά ενδιαφέροντα κάποιων επιστημόνων.

Με τα παραπάνω γίνεται φανερό η άποψη ότι η επιστημονική λογική μας υποχρεώνει απριόρι να απορρίψουμε την Πτώση ή την Ανάσταση ή άλλα ανάλογα πιστεύω είναι λάθος και άσχετη με το θέμα μας, που είναι η αυτοσυνέπεια και η συμβατότητα με τα παρατηρησιακά δεδομένα, της μεταφυσικής διδασκαλίας της εκκλησίας αναφορικά με τον τρόπο που υπήρχε ο κόσμος πριν από την Πτώση. Φυσικά αν δεν υπάρχει προπτωτική κατάσταση δεν υπάρχει και Πτώση, πλην όμως το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν βλέπουμε το αποτύπωμα της Πτώσης αλλά ότι δεν βλέπουμε το αποτύπωμα της προπτωτικής κατάστασης. Και κατά μείζονα λόγο δεν ισχύει το αντίστροφο. Μπορεί κανείς να δουλεύει με την επιστημονική μέθοδο και να πιστεύει στην Ανάσταση του Χριστού ή όποιο άλλο υπερφυσικό γεγονός. Δεν μπορεί όμως να δέχεται μια μεταφυσική θεωρία η οποία να οδηγεί σε παραλογισμούς.

Αντίστοιχα το αναστημένο σώμα του Χριστού συνιστά ένα υπερφυσικό γεγονός και είναι αναμενόμενο να ερμηνεύεται μόνο μεταφυσικά και ενδεχομένως να μην ανιχνεύεται από τα επιστημονικά όργανα. Η αλήθεια είναι ότι αυτό είναι αμφίβολο, αν πράγματι το σώμα αυτό είναι υλικό. Εδώ όμως έχουμε παιχνίδι με τις λέξεις. Ένα σώμα που περνά μέσα από τοίχους δεν μπορεί να είναι υλικό, με τον συνήθη τρόπο που εννοούμε την λέξη υλικός. Πιθανόν να αποτελείται από ύλη άλλου τύπου, αλλά τίποτα δεν αποκλείει να ανιχνεύεται με κάποια εξελιγμένα επιστημονικά όργανα. Όλη αυτή η συζήτηση για τις λεπτομέρειες ενός υπερφυσικού γεγονότος για το οποίο έχουμε μόνο ασαφείς πληροφορίες έχει καθαρά εικοτολογικό χαρακτήρα και δεν μπορεί να συνιστά κριτήριο για τον έλεγχο μιας μεταφυσικής πρότασης η οποία αναφέρεται στο ιστορικό παρελθόν του σύμπαντος, το αποτύπωμα του οποίου είναι έγκυρα παρατηρησιακά δεδομένα.

Πιο πολύ ενδιαφέρον έχει η συζήτηση για την εσχατολογική κατάσταση. Και εδώ έχουμε μια μεταφυσική πρόταση για το πώς θα είναι το σύμπαν κάποια στιγμή στο μέλλον. Η (χριστιανική) μεταφυσική αυτή πρόταση αναγνωρίζει ένα σαφές σημείο καμπής, όπου το παλαιό αντικαθίσταται από το νέο. Ο παλαιός κόσμος χάνεται και υπάρχει μόνο ο νέος. Είναι εύλογο να υποθέσει κανείς ότι η τεχνολογία του παλαιού κόσμου δεν θα μπορεί να ανιχνεύσει τα χαρακτηριστικά ή την παρουσία του νέου. Βέβαια μια και πιθανολογούμε ελεύθερα, τίποτα δεν αποκλείει οι κάτοικοι του νέου κόσμου να έχουν επιστήμη και τεχνολογία νέου τύπου που να ανιχνεύει τον εαυτό τους.

Μπορεί άραγε το εύλογο της παραπάνω πρότασης να καταστήσει εύλογη μια ανάλογη πρόταση που να αναφέρεται στο παρελθόν; Υπάρχει ένα θέμα το οποίο πιθανόν ο κ. Αμπατζίδης δεν το έχει προσέξει. Στα έσχατα υπάρχει μια και μόνο κατάσταση των όντων. Δεν νομίζω ότι κάποιος θεολόγος μπορεί να ισχυρισθεί ότι στα έσχατα θα υπάρχουν και τα έσχατα και τα τωρινά. Δεν μπορεί όμως να ισχύει το ίδιο και για την αρχέγονη κατάσταση, έτσι όπως την οραματίζεται ο κ. Αμπατζίδης. Μπορεί πράγματι να διατυπώσει κανείς μια μεταφυσική πρόταση για τον φυσικό κόσμο κατά την οποία ο αρχέγονος κόσμος βρίσκεται σε μια τέτοια φυσική κατάσταση έτσι ώστε να μην αφήνει αποτύπωμα στην δική μας επιστημονική έρευνα, να μην αφήνει παρατηρησιακά, για εμάς, δεδομένα. Το ερώτημα είναι τι γίνεται με τα υπαρκτά αποτυπώματα, τα παρατηρησιακά δεδομένα ενός άλλου κόσμου, του δικού μας, τα οποία μας κατακλύζουν και τελικά μας αναγκάζουν να κάνουμε όλη αυτήν την συζήτηση.

Τα αποτυπώματα του δικού μας κόσμου είναι απτά και δεν μπορούν να αγνοηθούν και επομένως θα πρέπει να υποθέσουμε ότι στην αρχέγονη κατάσταση υπήρχαν ταυτόχρονα δύο κόσμοι, μιλώντας απλουστευτικά, ένας όπου το λιοντάρι έτρωγε το πρόβατο και ένας όπου όλοι ήταν χορτοφάγοι. Θα πρέπει λοιπόν ο κ. Αμπατζίδης να μας προτείνει μια πλήρη και αυτοσυνεπή μεταφυσική πρόταση όπου θα συνυπάρχουν αρμονικά οι δύο κόσμοι χωρίς να καταφύγει στην αυθαίρετη επιστημονική και θρησκευτική φαντασία. Θα πρέπει να πει κάτι πολύ πολύ περισσότερο από το, η Πτώση “δεν πραγματώνεται σε μία στιγμή αλλά στοιχεί προς τον χρόνο της κοσμικής Δημιουργίας.” Γιατί αν μπορούμε να φανταζόμαστε ελεύθερα κόσμους που δεν ανιχνεύονται και στους οποίους δίνουμε ότι ιδιότητες μας εξυπηρετούν, μπορούμε να φαντασθούμε ότι και τώρα υπάρχει ένας άλλος κόσμος στο οποίο όλα όσα ισχυρίζεται η χριστιανική διδασκαλία αληθεύουν και ένας άλλος κόσμος στον οποίο ζούμε όλοι εμείς. Μια τέτοια πρόταση σίγουρα είναι πολύ πιο οικονομική, δηλαδή ικανοποιεί το περίφημο κριτήριο του Όκκαμ…

Ελπίζω να γίνεται κατανοητό ότι αφενός μεν συνολικά η γραμμή σκέψης του κ. Αμπατζίδη είναι προβληματική γιατί αναφέρεται σε επιστήμη και θεολογία ενώ το θέμα που συζητά είναι θέμα πληρότητας και συνέπειας μιας συγκεκριμένης μεταφυσικής πρότασης και αφετέρου η λύση που προτείνει δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα τυχόν λύνει. Πλην όμως η μεταφυσική είναι μεταφυσική και ελέγχεται με την αυτοσυνέπειά της, αλλά η αυτοσυνέπεια είναι κάτι το σχετικό. Μπορεί κανείς να χαλαρώσει τα κριτήριά του όσο θέλει έτσι ώστε να μπορεί να πιστεύει στην δική του μεταφυσική.

Αυτό είναι μια πραγματικότητα και για τον λόγο αυτό γίνονται αποδεκτά από διάφορες ομάδες ανθρώπων και τα πιο απίθανα πιστεύω. Δεν προτίθεμαι να λύσω το πρόβλημα για λογαριασμό των θεολόγων, αλλά πιστεύω ότι είναι καιρός και οι χριστιανοί θεολόγοι να δουν τα πιστεύω τους τέτοια που είναι. Μια ακόμα διήγηση που ανέπτυξε η ανθρωπότητα στην προσπάθειά της να απαντήσει τα υπαρξιακά ερωτήματα των ανθρώπων. Μια διήγηση ανάμεσα σε πολλές άλλες. Μια διήγηση που στο παρελθόν ίσως πλεονεκτούσε έναντι κάποιων άλλων, σήμερα όμως μειονεκτεί εμφανώς.

Μπορεί αυτό να είναι ταπεινωτικό, αλλά υποτίθεται ότι ο χριστιανικός δρόμος είναι η οδός της ταπεινώσεως. Μπορώ όμως να ισχυρισθώ ότι αυτός ο δρόμος είναι δρόμος που μπορεί να έχει ζωή.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία,

Αρσένιος Μέσκος

34 σχόλια:

  1. Σιμούδης Δημήτριος6 Οκτωβρίου 2010 στις 8:40 π.μ.

    Μήπως η αναθεώρηση του τι είναι κακό θα έλυνε καποια προβλήματα;Ο κ.Αμπατζίδης δεν μπορεί να αρνηθεί την ιστορικότητα της πτώσεως γιατί σε αυτή την περίπτωση θα θεωρούνταν ο Θεός υπευθυνος του κακού και αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό. Το μόνο αθάνατο πλάσμα όμως στη ζωή, ο καρκίνος, ζει σκορπώντας το θάνατο.Πιστεύω ότι απαντήσεις δύσκολα θα δοθούν. Στη δογματική του ο μακαρίτης ο Ματσούκας όταν αναφέρεται στον Πελαγιανισμό (είχε διατυπώσει τη θεωρία ότι ο Αδάμ ήταν απ την αρχή θνητός και με την αμαρτία του έχασε τη δυνατότητα να γίνει αθάνατος και όχι την ήδη υπάρχουσα αθανασία του) σχολιάζει πως η Εκκλησία δεν πολυασχολήθηκε με την ίδια τη διδασκαλία αλλά την καταδίκασε κυρίως για να σταματήσει την αναστάτωση στους κόλπους της.Πιστεύω πως ο Ματσούκας καταλάβαινε το πρόβλημα αλλά δεν είχε να πει κάτι και πιστεύω όχι από έλλειψη θάρρους.Κι αν δεν μπορούσε να πει κάτι ένας Ματσούκας από που να περιμένουμε κάτι;Είδαμε την "απάντηση" του Πειραιώς στο νέο βιβλίο του Hawking... η γνωστή εκκλησιαστική, επίθεση στον άνθρωπο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σιμούδης Δημήτρης
    Το να αλλάξεις το όνομα του κακού δεν αλλάζει τίποτα... Άλλωστε "ευφυείς" θεολόγοι το έχουν ήδη κάνει.
    Η πραγματικότητα είναι μία, Θεός με τα χαρακτηριστικά των παραδοσιακών μονοθεϊσμών δεν είναι συμβατός με τον κόσμο μας...
    Οι πολλοί δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς θεό και έτσι κατασκευάζουν είδωλα, καλώς περί ορέξεως πρόκειται, αρκεί να μην τα πουλάνε ως τον μοναδικό Θεό.
    Όμως υπάρχουν και άλλα που θα πω σχετικά, αλλά λίγο ακόμα υπομονή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχει απάντηση στό blog αμέθυστο; http://amethystosbooks.blogspot.com/2010/07/blog-post_1074.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Νίκος
    Αν θεωρείς ότι ο Άμέθυστος δίνει απαντήσεις, μάλλον δεν σε ενδιαφέρουν οι απαντήσεις. Δικαίωμά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον και το άρθρο του κ.Αμπατζίδη και το σχόλιό σας επ αυτού κ.Μέσκο.
    πολύ εύστοχα εντοπίζετε το προβληματικό του σημείο στην ΄ύπαρξη συντριπτικών "υλικων" και όχι θεωριτικών ή θεολογικών αποδείξεων ότι ο πραγματικός κόσμος από την αρχή του είναι πάντοτε ο αυτός, διέπετε από τους ίδιους φυσικούς νόμους που δείχνουν την αέναη μεταβολή (λέγε θάνατο, φθορά και γέννεση) και κίνηση ως συστατικό στοιχείο του σύμπαντος.
    Ουδέποτε οι φυσικοί νόμοι του παρόντος σύμπαντος ήταν τέτοιοι που να επέτρεπαν την αιώνια διατήρηση των όντων.
    Συνεπώς η πτώση μπορεί να είναι θεολογικός όρος και ισχυρισμός, δε μπορεί όμως να είναι πραγματικό γεγονός, μύθος ναι, αλήθεια καιιστορία όχι.
    Εκλαμβάνοντας το μύθο όμως ως θεμελιώδες γεγονός η χριστιανική θεολογία έχτισε απάνω του πολυόροφο θεολογικό οικοδόμημα όπου αμαρτία, ενσάρκωση, θυσία, ανάσταση,θέωση και θεία οικονομία είναι οι πυλώνες του. Χωρίς το θεμέλιο όλα καταρέουν και μένει αναιτιολόγητη η ενσάρκωση του λόγου.
    Γιατί ο "λόγος σάρξ εγένετο;" Γιατί το κακό υπάρχει; Γιατί οι ΄άνθρωποι να τιμωρούνται αιώνια!!! αν ζουν σύμφωνα με τη φύση τους;
    Στο πλαίσιο της ιουδαιοχριστιανικής παράδοσης δεν μπορούν να απαντηθούν τέτοιου είδους ερωτήματα. Γι αυτό και η μετά βδελυγμίας απόρριψη της εξέλιξης και των επιστημονικών θεωριών για το πως του κόσμου.
    Μία λύση για τη θεολογία θα ήταν η παραδοχή των βιβλικών διηγήσεων ως συμβολικο λόγο, ως απόσταγμα της εμπειρίας, θησαυρισμένη πείρα χιλιετιών ανθρώπινου βίου αποτυπωμένη σε λόγο.
    Ή όπως με οδυνηρή ακρίβεια το λέτε, να θεωρηθούν σαν "Μια ακόμα διήγηση που ανέπτυξε η ανθρωπότητα στην προσπάθειά της να απαντήσει τα υπαρξιακά ερωτήματα των ανθρώπων. Μια διήγηση ανάμεσα σε πολλές άλλες."
    Αυτό όμως αποκαθηλώνει την "μία και μόνη αλήθεια", και τη μία και μόνη αληθινή θρησκεία από το βάθρο της (υποθετικής) υπεροχής της έναντι των άλλων θρησκειών.
    Κι επειδή η εκκλησία είναι κατά τη ρήση έξυπνου και τηλεοπτικής περσόνας ιεράρχη "ένας οργανισμός που θέλει να ζήσει" και ακόμα από αυτόν τον οργανισμό τρέφονται πολλοί και παρασιτούν ακόμα περισσότεροι
    νομίζω πως είναι ουτοπικό να περιμένουμε κάτι τέτοιο.
    Το πολύ πολύ να ομοιάσουν στο τέλος τον Σαμψών. Να συμπαρασύρουν στο οικοδόμημα πλήθος πολύ και να αφανιστούν ηρωικά με το "αποθανέτο η ψυχή μου μετά των αλλοφύλων".
    Antonios

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σιμούδης Δημήτριος7 Οκτωβρίου 2010 στις 5:57 μ.μ.

    Έχουν γραφτεί πολλά για τη συμβολικότητα, επομένως και για το νόημα, των βιβλικών διηγήσεων. Τα έργα του Μ Κωνσταντίνου είναι ενδεικτικά για το θέμα αυτό.Όταν διαμορρφώθηκε η διδασκαλία της Εκκλησίας ο ¨άλλος κόσμος¨ ήταν υπαρκτός και για τον υπόλοιπο κόσμο. Σήμερα γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει αυτός ο ¨άλλος κόσμος¨. Για μένα είναι θέμα γιατί δεν θέλει η εκκλησία να θεολογήσει μέσα στον αληθινό κόσμο και εμμένει στο (ανύπαρκτο) κοσμοείδωλο των παλιών εποχών. Θυμάμαι που ως φοιτητές το λόγο ενός επισκόπου προς εμάς: "ας μας πάρουν παιδιά ότι θέλουν κι ας μας αφήσουν το θάνατο,θα υπάρχουμε". Έχει γίνει μια τέτοια επιλογή; ελπίζω πως όχι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο ΜΑΞΙΜΟΣ ΕΙΠΕ ΟΤΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΦΘΑΡΤΟΣ.
    ΠΟΛΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΟ ΛΕΝΕ.
    ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΘΕΤΕΤΕ ΑΝΗΚΕΙ ΝΟΜΙΖΩ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ.
    ΑΡΑ Η ΕΚ ΜΗΔΕΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΦΘΑΡΤΟΤΗΤΟΣ.
    ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΛΛΙΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΑΠ ΤΑ ΔΥΝΑΑΤΑ ΣΥΜΠΑΝΤΑ.
    ΑΝ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΝΑΚΑΛΕΣΤΕ ΜΕ
    ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ερώτημα στον "Ανώνυμος 7Οκτωβρίου 2010 6:14 μ.μ."
    1ον: Λέτε "ΑΡΑ Η ΕΚ ΜΗΔΕΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΦΘΑΡΤΟΤΗΤΟΣ",και ρωτώ, γιατί αιτία της φθαρτότητος είναι η εκ μηδενός δημιουργία; Δε μπορούσε ο παντοδύναμος δημιουργός να δημιουργήσει εκ του μηδενός έναν άφθαρτο κόσμο; (η ιουδαιοχριστιανική μυθολογία λέει πως όχι μόνο μπορούσε αλλά και το έκανε κιόλας (άγγελοι κλπ.
    Άρα η εκ μηδενός δημιουργία ΔΕΝ είναι η αιτία της φθαρτότητος, συνεπώς θείο θέλημα η φθορά εξ αρχής (αφού εν αρχή εποίησε).
    2ον: Λέτε "ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΛΛΙΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΑΠ ΤΑ ΔΥΝΑΑΤΑ ΣΥΜΠΑΝΤΑ" σας ρωτώ, από που συμπεραίνετε αυτό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Antonios
    Όλα αυτά που λες τα αναπτύσσω εκτενώς στο Σοκ και Δέος και επομένως συμφωνώ απολύτως, μόνο που για μένα δεν έχει νόημα να περιμένει κανείς κάτι από την Εκκλησία, η οποία αποδεικνύεται και ιστορικά και θεολογικά ως η ενσάρκωση του ψέμματος...
    Κατανοώ ότι οι περισσότεροι πιστοί δεν αντέχουν ούτε να ακούουν αυτήν την άποψη, αλλά δυστυχώς για αυτούς δεν μπορούν και να την αντικρούσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος
    Δυστυχώς αγαπητέ τα πράγματα δεν είναι έτσι απλά όπως τα θέτεις. Πέραν όσων λέει ο Αντώνιος το τι λέει και τι εννοεί ο Μάξιμος είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και απαιτεί πολλές γνώσεις για να το καταλάβει κάποιος. Έχω γράψει και εγώ αλλά και άλλοι και έχω εξηγήσει στο Σοκ και Δέος γιατί ούτε ο Μάξιμος απαντά στα θεολογικά αδιέξοδα.
    Όπως όμως σημειώνω στο παραπάνω κείμενο, στην πραγματικότητα πρόκειται περι ορέξεως. Αν θέλει κάποιος κατεβάζει τόσο τον πήχυ των κριτηρίων του που μπορεί να πιστέψει ότι και να θελήσει, ακόμα και ότι ο γάιδαρος πετάει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σιμούδης Δημήτριος
    Μπορεί η Εκκλησία να αυτοκτονήσει; Προφανώς όχι, επομένως δεν έχει νόημα ούτε να το ζητάμε ούτε να το περιμένουμε.
    Και ο Θεός; Μάλλον δεν πολυασχολείται μαζί της...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ.
    ΝΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΦΘΟΡΑ.
    ΕΞΑΛΛΟΥ ΚΑΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΤΟ ΕΙΠΕ...ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΙΧΕΣ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΙΟΥ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΡΗΜΕΝΕΣ.
    ΑΡΑ Η ΦΘΟΡΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ...ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΑΚΟΜΗ.
    ΥΟ ΣΥΜΠΑΝ ΕΙΝΑΙ ΛΙΑΝ ΚΑΛΟ ΟΧΙ ΑΡΙΣΤΟ.
    Ο ΑΔΑΜ ΚΑΙ Η ΕΥΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΙ ΜΟΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΓΗ.
    ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΔΩΣΕ Ο ΘΕΟΣ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
    ΚΑΙ Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΛΗ Η ΓΞ...ΕΦΥΤΕΨΕΝ ΑΥΤΟΥΣ ΕΝ ΤΩ ΠΑΡΑΔΕΙΣΩ...
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΓΕΛΟΥΣ ...ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ..
    Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΟΡΥΦΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ Σ ΑΥΤΟΥΣ ΘΑ ΔΟΘΕΙ Η ΑΦΘΑΡΣΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.

    ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ...ΚΑΙ ΣΥΓΝΩΜΗ ΑΝ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ,ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΑΔΑΜ ΚΑΙ Η ΕΥΑ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΤΗΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ.
    ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος
    Αγαπητέ, αν κάνεις λάθος εσύ ...χάνεις. Εμάς δεν μας πειράζεις να πιστεύεις ότι θέλεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Απο την πλευρά του πιστού που δεν είναι θεολόγος όλη η περι πτώσεως διδασκαλία με τον τρόπο που την περιγράφετε δεν εμφανίζεται καν στο Σύμβολο της Πίστης. Το μόνο που αναφέρεται είναι ο Χριστός ως Σωτήρας.

    Ο Χριστός μας σώζει κατ αρχήν απαντώντας σε αυτό το οποίο αισθανόμαστε ως ανάγκη σωτηρίας τώρα, όσοι αισθανόμαστε κάτι τέτοιο. Και έχει δύο μορφές. Σωτηρία από κάτι που αισθανόμαστε ως βάρος (τον παλαιό άνθρωπο) και σωτηρία προς κάτι που αισθανόμαστε ως ελπίδα και αναζωογόνιση (τον νέο άνθρωπο). Και υπάρχουν πιο λεπτομερείς αναφορές στο τι σημαίνουν αυτά στο εδώ-και-τώρα του πιστού

    Γιατί υπάρχει το βάρος του παλαιού ανθρώπου; Γιατί ο καινούργιος άνθρωπος δεν είναι ήδη από την αρχή εδώ; Χμ...Ενδιαφέροντα ερωτήματα. Μάλλον η παραδοσιακή απάντηση έχει να κάνει με τη θεωρία της Πτώσεως που αναφέρετε και έχει γίνει με τους μηχανισμούς που αναφέρετε (την ερμηνεια της Παλαιάς Διαθήκης ως διήγησης συμβάντων αντίστοιχης του να διηγείται κανείς τι έγινε στην εποχή του παπού του). Όμως για το ρόλο του Χριστού ως Σωτήρα κεντρικό είναι η ανάγκη σωτηρίας και όχι οι θεωρίες που μπορεί να κατασκευάζουμε για το πως φτάσαμε εκεί. Επομένως καθόλου δεν βλέπω την υποτιθέμενη συντριπτική συνέπεια του να μην ακολουθήσουμε την περι πτώσεως διδασκαλία (όχι στο κομμάτι που αφορά στην παρουσία της πτώσεως σήμερα αλλά στο κομμάτι που αφορά το πως διηγούμαστε την εμφάνισή της) στην οποία αναφέρεται και ο Αρσένιος και ο Αμπατζίδης (αν καταλαβαίνω καλά)

    Νομίζω επίσης ότι το κοντινό ζήτημα του βιώματος του κακού (ή της μέριμνάς μας για τη δεοντολογία) είναι πρόβλημα και για τις επιστήμες αφού με βάση την τρέχουσα διήγηση που μας προσφέρει η παλαιοβιολογία (ελπίζω να υπάρχει ο όφος αύτός αλλά καταλαβαίνετε το νόημα) δεν έχουμε βίωμα του κακού σε κάποια εποχή ενώ σαφώς έχουμε και μάλιστα σε όλες τις κουλτούρες των ανθρώπων (όσο γνωρίζω) σήμερα. Για το οποίο όσο ξέρω δεν υπάρχει ακόμα κάποια πειστική εξήγηση.

    Η Ορθόδοξη παράδοση προσφέρει μια ποικιλία ερμηνευτικών αρχών σε ένταση μεταξύ τους (κάτι σαν την ισορροπία των εξουσίων στην πολιτεία) που δίνουν κατά τη γνώμη μου χώρο να ανταπεξέλθουμε στις αλλαγές που φέρνει η επιστήμη με ευαισθησία (αλλά όχι χωρίς διαβούλευση και πολιτική ζύμωση)
    Μιλά για τη θεοπνευστία των γραφών (κάνοντάς τες κάτι σαν αξιώματα) αλλά προτείνει και το συνοδικό σύστημα λήψης αποφάσεων (τι το θέλουμε άν έχουμε τις αρχές και τη λογική;). Μιλά για το αυτεξούσιο του ανθρώπου και την ελευθερία του (άρα μπορεί να αποφασίσει και πρέπει και έχει ευθύνη γι αυτό ο ίδιος) αλλά και για το σκοτείνιασμα και τον περιορισμό του νου του (άρα θα πρέπει να εμπιστευτεί άλλους. Αλλά ποιούς; Πως θα καθοριστούν; Αμφιβάλω αν μπορεί να δωθεί μια καθαρή απάντηση αλλά αυτό δεν είναι κακό).

    Η γνώμη μου είναι ότι βλέπετε ένα πρόβλημα αλήθειας-ψεύδους εκεί που κάποιος όπως εγω βλέπει κυρίως ένα πρόβλημα σύνθεσης των μελών της Εκκλησίας σε ενεργό πολιτική οντότητα (ελπίζω να είναι κατανοητός ο τρόπος που χρησιμοποιώ τον όρο "πολιτική" - δεν αναφέρομαι στο πολιτικό σκηνικό της Έλλάδας)

    Αλλά είναι και ότι οι θέσεις που επιλέγουμε για την Εκκλησία είναι διαφορετικές. Εσείς καταλήγετε (μετά από σκέψη και κρίση) να βλέπετε κάτι το αποριπτέο, κάτι που καλύτερα απλώς να μαραθεί και δεν θέλετε να είστε μέλη του. Εγώ (πάλι μετά από σκέψη και κρίση) βλέπω κάτι που έχει τη δυνατότητα του ανθίσει ακόμα και εκεί που φάινεται μαραμένο και θέλω να είμαι μέλος του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Βασίλης Κόλιας
    Αν καταλαβαίνω καλά μου λες ότι αυτά που γράφω (περίπου) στέκονται αλλά εσύ (ως μη θεολόγος) έχεις μια δική σου θεωρία σύμφωνα με την οποία η Εκκλησία είναι κάτι "που έχει τη δυνατότητα του ανθίσει ακόμα και εκεί που φάινεται μαραμένο και θέλω να είμαι μέλος του."
    Επόμένως θα συμφωνείς με αυτό που λέω ότι
    "ότι είναι καιρός και οι χριστιανοί θεολόγοι να δουν τα πιστεύω τους τέτοια που είναι. Μια ακόμα διήγηση που ανέπτυξε η ανθρωπότητα στην προσπάθειά της να απαντήσει τα υπαρξιακά ερωτήματα των ανθρώπων. Μια διήγηση ανάμεσα σε πολλές άλλες."
    Θα πρέπει όμως να μου εξηγήσεις σε τι διαφέρει η σωτηρία που προσφέρει ο Χριστός (της θεωρίας σου) από την σωτηρία που επαγγέλεται ο Βουδισμός ή το Ισλάμ;
    Γιατί όλες οι θρησκείες επαγγέλλονται "Σωτηρία από κάτι που αισθανόμαστε ως βάρος (τον παλαιό άνθρωπο) και σωτηρία προς κάτι που αισθανόμαστε ως ελπίδα και αναζωογόνιση (τον νέο άνθρωπο)." απλώς την ονοματίζουν διαφορετικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Όλα τούτα μοιάζουν πια αυτονόητα. Τώρα που και η δύση φτάνει πια στη...... δύση της, νομίζω πως το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Χωρίς να θέλω να ενσπείρω την απαισιοδοξία, νομίζω πως συνειδητοποιούμε σταδιακά πώς όπως και να δούμε τα πράγματα, όπως και να δράσουμε, μπορεί να βελτιώνονται μερικά πράγματα κατά τόπους και για μικρά διαστήματα, αλλά εν τέλει είμαστε παγιδευμένη -ολόκληρη η ανθρωπότητα- σε μια αδιέξοδη επί της ουσίας κατάσταση.

    Το ερώτημα νομίζω στο τέλος είναι αν αξίζει για τον καθένα ο τόσος κόπος και πόνος που καταβάλλεται απ' όλη την ανθρωπότητα προκειμένου να έχουμε την ψευδαίσθηση ότι κάποτε η ζωή θα είναι έστω υποφερτή για όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Βασίλη, μιλάς για μια σωτηρία που πρόσφερε ο Χριστός για την οποία δεν μιλάει η Εκκλησία. Βέβαια από τα γραφόμενά σου την εκκλησία την εννοείς τελείως δαιφορετικα από ότι η ίδια η Εκκλησία υποστηρίζει. Ευφυής η υπεκφυγή από τα ερωτήματα. Ορίζεις την εκκλησία ως κάτι που δεν ήταν ούτε είναι αλλά γίνεται, δηλαδή αλλάζει συνεχώς. Προφανώς έχεις καταλάβει τα αδιέξοδα της παραδοσιακής θεολογίας και έμμεσα πλην σαφώς φροντίζεις να παρακάμψεις το πρόβλημα. Πολύ ωραία λοιπόν! Επιτέλους έχουμε μια εκκλησία που χωράει ο καθένας με τις δικές του απόψεις για το κακό, την πτώση, τη σωτηρία, το Χριστό, τα έσχατα, που και η πιο προχωρημένη προτεσταντική θεολογία δεν έχει καταφέρει να συλλάβει. Και ταυτόχρονα καταφέρνει να κρατάει τον τίτλο της ορθοδοξίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ Κρίνος

    Αν καταλαβαίνω καλά κάνεις μια κριτική για μια βασική υπόσχεση του Διαφωτισμού. Λές ότι η πρωτεραιότητα της ατομικής ευδαιμονίας μπορεί να είναι πρακτικά αδύνατη για όλους. Τι κάνουμε τότε; Πως συμβιβάζουμε το είδος της ταυτότητας που διαμορφώνουμε αποδεχόμενοι τις αρχές του Διαφωτισμού με μια τόσο σκληρή πραγματικότητα (αν βέβαια είναι έτσι). Ενδιαφέρον ερώτημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Mεσα σε όλα αυτα, οι ιεραρχες εχουν κ άποψη για την "ψηφιακη κάρτα του πολίτη" ή οποια κατα τους ιδιους παραπέμπει στο 666..

    Μ αυτα ξέρουν να ασχολούνται κ να εχουν αποψη (για να μη τους χαρακτηρισω "λαϊκιστές"), με κανα σοβαρό θεμα ειμαι περιέργος να δω πότε θα ασχοληθούν..Η΄ μηπως φοβουνται οτι δεν θα μπορουν πλεον να βάζουν στις τσέπες τους τόσα, όσα με άνεση βάζουν σημερα;

    http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231063083

    Ειδικά ο Ανθιμος , τωρα που πλησιάζει κ 28η Οκτ. θα βρει την χαρά του..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @ Άρη
    Αφού (για οποιοδήποτε λόγο) πάρα πολλοί αναγνωριζόμαστε πρακτικά ως εκκλησία, από τη σκοπιά ενός "ξένου" που θα μας έβλεπε και που δεν θα ήταν προκατειλημμένος να θεωρήσει μια μόνο "φωνή" ως την απόλυτα αντιπροσωπευτική, η δική μου φωνή δεν θα διαγραφόταν αλλά θα έμπαινε και αυτή στην όλη εικόνα (αν βέβαια είναι τελείως περιφερειακή θα έβγαινε τελικά από την εικόνα).

    Ακόμα και εγώ, μπορεί να μην είμαι θεολόγος αλλά δεν φύτρωσα απο το πουθενά όσο αφορά στην Ορθοδοξία. Μεγάλωσα σε λαικά περιβάλλοντα μεν αλλά που μεγάλωσαν στην πίστη αυτή για αιώνες. Την Ορθόδοξη ευαισθησία την κουβαλάω μέσα μου (προφανώς όχι ισχυριζόμενος κάποιο αλάνθαστο)μέσα σε μια ποικιλία πρακτικών, διαθέσεων, απόψεων. Αν και προέρχεται από μια "μερική" εμπειρία (πιο πολύ κυρήγματα, έξομολόγιση, συζητήσεις και συγκεκριμένα παραδείγματα και πολύ λιγότερο θεολογικά κείμενα)ωστόσο προσπαθώ να είμαι ένας θεολογικά εγγράματος άνθρωπος (με την έννοια που στη διδακτική της επιστήμης λέμε επιστημονικά εγγράματος: κάποιος που μπορεί να κάνει καλές ερωτήσεις και να μπορεί να κρίνει σε μια διένεξη "ειδικών" τι θέση θα πάρει)

    ΥΓ Τα περι υπεκφυγών σε τι οφελούν; Είναι για να καταλάβω ότι "δεν σας ξεγελάω με τα τερτίπια μου"; Για να "αποκτήσω αυτογνωσία"; Δόλιος ή Πεπλανημένος; Χμ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @ Αρσένιο
    Δεν νομίζω ότι συνοψίζεις καλά αυτό που λέω αλλά δεν θέλω να σταθώ σε αυτό γιατί δεν νομίζω ότι το blog ως μέσο βοηθάει.

    Στο ερώτημα που θέτεις για το "σε τι διαφέρει η Σωτηρία από το Χριστό", δεν έχω βιώσει σε κάποιο επαρκή βαθμό τις άλλες θρησκείες που αναφέρεις για να σου απαντήσω καλά.
    Κατ αρχή η δική μου θέση είναι ότι κάθε θρησκεία που δείχνει αντοχή στο χρόνο και σε αλλαγές περιστάσεων που παράγει τέχνη υψηλής ποιότητας και δίνει νόημα στη ζωή των ανθρώπων σε αντίξοες συνθήκες που δημιουργεί παραδείγματα ζωών που κερδίζουν το σεβασμό μας πρέπει να προσεγγίζεται με σεβασμό και λεπτότητα. Ειναι σίγουρο ότι μαζί με τα θετικά θα υπάρχουν και τα αρνητικά. Αν όμως υπάρχουν τέτοιας έκτασης θετικά δεν μπορεί κανείς (έτσι νοιώθω εγώ) να σβήνει με μια κοντιλιά.

    Στο ερώτημα που με ρωτάς τώρα σου λέω τις εντυπωσεις μου. Η αίσθηση που έχω είναι ότι διαφέρουν ως προς το είδος της εσωτερικής αλλαγής την οποία προωθούν (Τον νέο άνθρωπο και το πως "δένει" γύρω του). αλλά για να είμαι ειλικρινής αυτός είναι ένας χώρος μυστηρίου για μένα. Γιατί έχει να κάνει με το ότι οι άνθρωποι μπορεί να ζουμε την ταυτότητά μας με διαφορετικούς τρόπους και αυτό που ο Ινδός ακούει και το βιώνει ως α εγώ μπορεί να το ακούω και να το βιώνω ως β. (Σκέφτομαι πχ την παρατήρηση της γερόντισας Γαβριηλίας, αν θυμάμαι καλά, ότι προσεγγίσεις που δουλεύουν καλά για τους Ινδούς μοιάζει να δουλεύουν πολυ χειρότερα για Έλληνες). Η γνώμη προς την οποία στρέφομαι είναι οτι οι θρησκευτικές παραδόσεις δεν είναι σουπερ μάρκετ από το οποίο παίρνεις κομμάτια και κάνεις το δικό σου πάζλ. Στο βάθος υπάρχει για τον καθένα μας μια βασική τοποθέτηση που έχει να κάνει με το πως ζει το εγώ του και απο αυτό δεν μπορεί να ξεφύγει εκτός αν όντως αλλάξει δραστικά σε ένα νέο τρόπο προτεινόμενο από μια νέα θρησκεία ή από εκείνες τις περιπτώσεις που γίνεται κάτι αλλόκοτο και έχουμε ένα νέο ξεκίνημα.΄Καλό ή κακό; Ρίσκο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό.

    Δεν βλέπω αντίφαση ανάμεσα στο να αγωνίζεται κανείς με πάθος στα πνευματικά ζητήματα έτσι όπως ορίζονται από τη θρησκεία του και ταυτόχρονα να κρατά μια ανοικτή στάση προς άλλες θρησκείες.
    Μα για τον Χριστιανό δεν είναι ο Χριστός η απόλυτη αλήθεια; Είναι, όταν μπει κανείς σε αυτό το δρόμο. Και οι άλλοι δρόμοι; θα μπορούσαν να είναι μαρτυρίες όπως μαρτυρια προσφέρουν και οι Χριστιανοί ιεραπόστολοι αλλού. Μήπως δεν οφελούμαστε όλοι από έντιμη κριτική; Ή απο ενα καλό παράδειγμα;

    Αλλά όλα αυτά μοιάζουν ασκήσεις επι χάρτου. Στην πράξη, όπως νομίζω υπονοεί και ο Αρσένιος, κάθε θρησκευτική παράδοση είναι δύσκολη και έχει απαιτήσεις και παράλληλα τρέχει και κάτι άλλο: ο αγώνας της καθημερινής ζωής, το στάδιο της δοκιμασίας και το διπλό πρόσωπο της "δημιουργικότητας" (άλλοτε αγαθό και άλλοτε δαιμονικό). Επίσης η στενότητα των αγαθών και οι πραγματικότητες της ζωής κάνουν τη συνύπαρξη και τη διελκυστίδα των θρησκειών πολύ πιο δύσκολη (λέω τα προφανή νομίζω). Με θετική ματιά: ένα δημιουργικό μυστήριο σε εξέλιξη. Με αρνητική ματιά: πόνος και εκμετάλευση.

    Ίσως καταλήγουμε σε αυτό που λέει ο Κρίνος (τι όνομα!): τη δυσκολία να αποδεχθούμε ότι η ζωή της ανθρωπότητας, και όχι μόνο μεμονομένων ανθρώπων, (πριν τα έσχατα κατά τους Χριστιανούς) είναι κοιλάδα κόπων. Πράγμα που μας στερεί το φύλλο συκής του να καλοπερνάμε εμείς γιατί "α, εμείς, είμαστε ο ανθός της ανθρωπότητας, αυτοί που θα φέρουν τη νέα άνοιξη στους κακομοίριδες"

    Κατά τη δική μου γνώμη μια ζωνταντή θρησκεία (κρίνοντας από τη Χριστιανική εμπειρία) είναι ένα πυρωμένο μέταλλο το οποίο διαρκώς χτυπιέται στο αμόνι της πραγματικότητας. Αν πάψει να γίνεται αυτό τότε γίνεται ένα φυλακτό και οι άνθρωποι βαδίζουμε στα τυφλά, όπως μπορεί ο καθένας, παρασυρόμενοι από φήμες ή από αυτοδικαιούμενους παλαβούς ή ναρκούμενοι απο ναρκοτικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Βασίλης Κόλλιας
    Όλα αυτά που λες, και με τα οποία συμφωνώ εν πολλοίς, δεν ταιριάζουν με κανένα τρόπο, με το Πιστεύω... Συνιστούν ένα δικό σου πιστεύω, το οποίο εγώ δεν πιστεύω αλλά το σέβομαι. Διαφωνώ μόνο όταν προσπαθείς να πείσεις ότι ταυτίζεται με ...το Πιστεύω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Κρίνος
    Είναι εντελώς ξεκάθαρο, ότι με βάση τα τωρινά δεδομένα ποτέ η ζωή δεν θα είναι καλή για όλους. Τι μπορεί να αλλάξει;Προφανώς δεν γνωρίζω, αλλά αν γίνει κάτι θα είναι η επιστήμη που θα το κάνει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @Κρίνος

    Για αυτά που λέτε περί δύσης της Δύσεως ταιριάζει αυτό που είπε ο Μαρκ Τουέην όταν κάποια εφημερίδα έγραψε πως πέθανε:

    "Οι φήμες περί του θανάτου μου είναι κάπως υπερβολικές".

    Οι κριτικοί της διαρκώς λένε πως έφτασε το τέλος της Δύσης και παρόλα αυτά συνεχώς παραμένει η μοναδική δυναμική, βιώσιμη και παραγωγική κοινωνία στον πλανήτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @Αρσένιο
    Δεν προσπαθω σε καμία περίπτωση να πω ότι "ταυτίζονται με το Πιστεύω". Δεν ισχυρίζομαι ότι έρχομαι να συμπληρώσω το Πιστεύω με τη ΄δική μου μοναδική και αυθεντική θέση. Αλλά ισχυρίζομαι ότι και δεν αποκλείονται από το Πιστεύω και είναι μια δυνατή τοποθέτηση για κάποιον που μένει εντός του Πιστεύω.

    Καταλαβαίνω ότι το αν ταιριάζουν ή όχι με το Πιστεύω είναι κάτι στο οποίο έχουμε διαφορετική άποψη. Και κρατώ τη θέση σου η οποία αναγνωρίζω ότι έχει την ισχύ της. Το πιανού όμως η άποψη είναι αντικειμενικότερη κρίνεται στην πράξη από το πως προσλαμβάνονται αυτά και υφίστανται επεξεργασία και από άλλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ Βασίλης Κόλλιας

    Δεν κρίνεται στην πράξη. Έχει κριθεί ήδη στην ιστορία. Το ζήτημα είναι ιστορικό, γιατί το Πιστεύω είναι ένα ιστορικό έργο, φτιαγμένο και αποδεκτό από μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι έχουν αναλύσει σε βάθος τι ακριβώς εννοούσαν με αυτό. Δεν είναι ένα κείμενο που στέκεται μόνο του και στο οποίο μπορούμε να κολλήσουμε ό,τι νοήματα θέλουμε εμείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @ Ανδρέα
    Φυσικά δεν στέκεται μόνο του. φυσικά και υπάρχουν άλλα κείμενα που αναφερονται σε αυτό. το ότι όμως αυτή η διαδικασία έχει κλείσει είναι η δική σου θέση. Και ενδιαφέρουσα θέση: σε κάτι που μάλλον δεν αποδέχεσαι καθορίζεις πως οφείλουν οι άλλοι που το αποδέχονται να το αντιμετωπίζουν για να είναι εντάξει στην παράδοση που αυτοί ακολουθουν. (είναι διασκεδαστικό αυτό). Αλλά αυτό δεν είναι σαν να παίζεις μπόξ με ένα αχυράνθρωπο.

    Επίσης πάρε ένα άλλο κείμενο που αντιμετωπίζεται από μια άλλη κοινότητα με αντίστοιχο τρόπο: το Αμερικανικό Σύνταγμα από την Αμερικανική Δικαιοσύνη. Είναι ένα κείμενο που αλλάζει με φοβερή δυσκολία αλλά διαρκώς ερμηνεύεται. Και δεν το κάνουν αυτό (όσο καταλαβαίνω εγώ) ισχυριζόμενοι ότι "προσαρμόζουν το Σύνταγμά τους στα νέα δεδομένα επειδή οι καιροί άλλαξαν και τα μυαλά άλλαξαν" αλλά θεωρόντας ότι αναδικνύουν το νόημά του (επίσης φαντάζομαι ότι οι Πατέρες της Αμερικανικής Δημοκρατίας έχουν γράψει πολλά τα οποία ΔΕΝ είναι δεσμευτικά για τους δικαστές που ερμηνεύουν)

    Τέλος και οι Πατέρες της Εκκλησίας γράφουν μάλλον πολλά διαφορετικά πράγματα. Αν δεν με απατά η μνήμη μου (δεν το έχω διαβάσει, το έχω ακούσει σε διάλεξη) σε κάποιο σημείο ο Γρηγόριος ο Ναζιανζινός αναρωτιέται για το λόγο της ενανθρώπισης του Χριστού και δυσκολεύεται να βρει μια καλή λογική επιχειρηματολόγιση και το αναγνωρίζει. Πως ταιριάζει αυτό (αν όντω΄ς έτσι είναι, οι θεολόγοι θα το ξέρουν) με το να θεωρούμε πχ ανήκουστο ένας Ορθόδοξος να μη θεωρεί την Πτώση του αδάμ και της΄φύσης (κατά τον τρόπο που περιγράφει ο Αρσένιος) αναγκαία για να δικαιολογηθεί η ενανθρώπιση του Χριστού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σιμούδης Δημήτριος15 Οκτωβρίου 2010 στις 8:09 μ.μ.

    @Βασίλη
    Πέρα από κάποιες αποσπασματικές απόψεις των Πατέρων Βασίλη υπάρχει η επίσημη πίστη της Εκκλησίας καταγεγραμμένη στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και τα λατρευτικά κείμενα. Ενδεικτικά η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε την άποψη ότι ο Αδάμ δεν ήταν αθάνατος πριν τη Πτώση.Είναι χιλιάδες τα κείμενα τα οποία αναφέρουν ότι ο θάνατος εμφανίστηκε μετά την Πτώση απ τον 1ο αιώνα μέχρι σήμερα Στην ακολουθία της κηδείας (το οποίο θεωρείται λαμπρό δογματικό κείμενο) αναφέρεται πως η Ενανθρώπηση "το αρχαίον κάλος αναμορφώσασθαι" Δεν υπάρχει καμμία δυνατότητα να αρνηθούμε την πίστη της Εκκλησίας (εννοώ ότι αυτή είναι η διδασκαλία της) ότι ο κόσμος ήταν άλλος από αυτόν τον πτωτικό κόσμο που ζούμε σήμερα. Ούτε να το ερμηνεύσουμε αλλιώς, μόνο να το αλλάξουμε (αν μπορούμε). Εκτός κι αν η επιστήμη κάνει λάθος τελικά οπότε περιμένουμε να διορθώσει το λάθος της

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Στη "Σύναξη" Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2010, στήλη αναγνωστών, παρουσιάζω κάποια απάντηση. Σας ευχαριστώ.

    Θεόδωρος Ρηγινιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Θεόδωρος Ρηγινιώτης
    Λυπάμαι αλλά το κείμενό σας είναι εντελώς αυτοαναφορικό. Θεωρείται ότι τα θρησκευτικά κείμενα είναι θεόπνευστα και με βάση αυτή την υπόθεση καταλήγετε ότι και να υπάρχει λάθος είναι άνευ ιδιαίτερης σημασίας. Αγνοείτε παντελώς την αντίθετη επιχειρηματολογία και βέβαια ούτε κατ' ελάχιστον αναφέρεστε στα ερωτήματα που έθεσα εγώ εδώ και δέκα χρόνια και τα οποία έφεραν στο προσκήνιο το εν λόγω θέμα. Είναι βέβαια χαρακτηριστικό του θεολογικού χώρου ότι κάθε αναφορά στο όνομά μου είναι απαγορευμένη, ακόμα και όταν χρησιμοποιούν αυτούσιες ολόκληρες παραγράφους από κείμενά μου...
    Με αυτόν τον τρόπο αγαπητέ, όλοι οι θεολόγοι υπογράφουν την ληξιαρχική πράξη θανάτου της ορθόδοξης θεολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Μάλιστα...
    Δε μου έχει επιβάλει κανείς απαγόρευση αναφοράς στο όνομά σας και δε βλέπω και το λόγο να συμβεί αυτό, καθώς δε νομίζω ότι τρομοκρατείτε τους θεολογικούς κύκλους με κάποιο τρόπο... Δεν αναφέρθηκα ονομαστικά σε σας, απλώς υπαινίχθηκα ότι σας απαντώ, για να μη θεωρηθώ επιθετικός απέναντί σας, πράγμα που φυσικά δεν ισχύει.
    Θεωρώ ως δεδομένο ότι τα κείμενα είναι θεόπνευστα, λόγω της θεοπτικής εμπειρίας των αγίων - την οποία φυσικά αμφισβητείτε στην ενότητα του ιστολογίου σας περί μυστικής εμπειρίας, όπου και θα σας αφήσω σχόλιο.
    Προσωπικά θεωρώ ότι δεν υπάρχει λάθος στα βιβλικά κείμενα, απλώς τα σημεία που φαίνονται λάθη επιδέχονται ερμηνείες που δε γνωρίζουμε ή δε γνωρίζουμε ακόμη. Άποψή μου είναι ότι πηγή της πίστης δεν είναι η Βίβλος, αλλά η θεοπτία και εξ αυτής στηρίζεται η Βίβλος, και όχι το αντίστροφο.
    Εν πάση περιπτώσει, ελπ ότι θα τα συζητήσουμε αυτά εν καιρώ σε αυτό το ιστολόγιο και κλείνω εδώ. Σας ευχαριστώ και εύχομαι καλή συνέχεια.
    Θ. Ρηγινιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ωστόσο στη Σύναξη επισημαίνω 2, κατ' εμέ, τεκμήρια της αξιοπιστίας της Γένεσης:
    τα χαρίσματα των αγίων, που φανερώνουν ένα "άλλο τρόπο" ύπαρξης του ανθρώπου, ανενεργό τώρα, άρα ενεργό κάποτε (πρωτόκτιστον κάλλος),
    τις ανεξήγητες επιστημονικά ορθές πληροφορίες που παραθέτει η Γένεση, που αποσιωπώνται από τους "απέναντι" (υμάς) και υπερτονίζονται τα θεωρούμενα ως "λάθη". Σχετικό άρθρο μου: http://exeldim.bravehost.com/theologia/peirama_aiwna1.htm.
    Ευχαριστώ. Έχετε υγεία & αγάπη εν Κυρίω.
    Θ.Ρηγ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ανώνυμος
    Το πρόβλημα είναι ότι θεωρείτε ότι δίνετε απαντήσεις σε ερωτήματα που δεν τα έχετε διαβάσει. Το ούτως ή άλλως αυτοαναφορικό σας επιχείρημα το έχω καταρίψει δια μακρών και ολοκληρωτικά. Αυτά που λέτε μου από παλαιά γνωστά και τα έχω ανατρέψει ριζικά με συγκεκριμένα επιχειρήματα και μόνο αν τα απαντήσετε θα έχει νόημα η συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Καλά, αδελφέ. Η επιστολή μου στη Σύναξη, παρεμπιπτόντως, ανέβηκε εδώ: http://o-nekros.blogspot.com/2010/11/blog-post_27.html.
    Το συμπέρασμα, για το αν λέει κάτι ή όχι, είναι στη διάθεση των επισκεπτών σας.
    Σας ευχαριστώ - Θεού θέλοντος, θα συνεχίσουμε τη συζήτηση.
    Θ.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή