Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Τα γονίδια των Ελλήνων


Η φορητότητα των τηλεφωνικών συνδέσεων των κινητών τηλεφώνων μας δίδει, στους καταναλωτές, αρκετές ευκαιρίες. Έτσι και εγώ την αξιοποίησα για να κάνω μια μικρή τουρνέ σε διάφορες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Τελευταία έφυγα από την Vodafone, μεγάλη εταιρεία του ιδιωτικού τομέα. Σας υπόσχομαι ότι ακόμα και αν μου χαρίσει στο μέλλον εντελώς την συνδρομή η Vodafone, δεν θα γυρίσω σε αυτήν!

Για κακή μου τύχη, ενώ είχα φύγει από την εταιρεία, αυτή συνέχισε να μου χρεώνει την πιστωτική μου κάρτα και επειδή εγώ παρακολουθώ συστηματικά τις κινήσεις της κάρτας, γρήγορα το αντιλήφθηκα και αμφισβήτησα την χρέωση. Σύνολο 32 ευρώ. Χρειάστηκαν πολλά τηλεφωνήματα στην τράπεζα, επίσκεψη στο τοπικό κατάστημα της εταιρείας και στο τέλος αναγνώρισαν το λάθος και ησύχασα. Αμ δε! Έρχεται ένα χαρτί που φαίνεται ότι πράγματι η Vodafone μου χρωστά 32 ευρώ, πλην όμως δεν έλεγε ούτε πότε θα πληρωθεί ούτε πως! Περνούν οι μέρες, δεν βλέπω …το χρήμα και ξανά τηλεφωνήματα στην τράπεζα και μετά από κάποιες συνεννοήσεις μου λέει η υπάλληλος της Άλφα ότι την ενημέρωσαν ότι θα πρέπει να δηλώσω που θέλω να μου τα βάλουν τα χρήματα… Δηλαδή ήξεραν μια χαρά να μου τα πάρουν από την κάρτα, δεν ήξεραν να τα βάλουν πίσω. Μα λέω δεν είναι αυτό παράλογο; Μου λέει είναι, αλλά αυτή είναι η πολιτική της εταιρείας και πρέπει να πάρω τηλέφωνο για να δηλώσω την προτίμησή μου.

Ναι αλλά το τηλέφωνο που έπρεπε να πάρω είχε τέτοια χρέωση που αν το έκανα θα έχανα τα μισά από τα χρήματα που θα έπαιρνα πίσω. Στέλνω λοιπόν την μητέρα μου από το τοπικό κατάστημα να τους πει σε ποια κάρτα να τα βάλουν και της λένε όχι, πρέπει να πάω αυτοπροσώπως… Πήγα, αλλά αν με ξαναδούν να …με τρυπήσετε την μύτη. Πάντως μου λέει η κοπέλα, δεν φταίω εγώ, αυτή είναι η πολιτική της εταιρείας! Και της λέω, είστε χειρότεροι από το δημόσιο! Δεν ίδρωσε το αυτί της γιατί μάλλον θα ευχόταν να ήταν στο δημόσιο. Πριν από χρόνια, όταν πάλι σε μια ιδιωτική εταιρεία μου συνέβη κάτι ανάλογο και τους …έβρισα με την ίδια βρισιά, η βρισιά έπιασε και ο υπάλληλος με εξυπηρέτησε.

Τελικά το μέγα υπαρξιακό και μεταφυσικό ερώτημα παραμένει: όλη αυτή η βλακεία είναι γραμμένη στα γονίδιά μας, είμαστε καταδικασμένοι από χέρι να είμαστε τόσο αντιπαραγωγική, είμαστε καταδικασμένοι στην χρεοκοπία; Λοιπόν σε κανάλι του τον προωθεί, λέω εγώ, ως διάδοχο του νυν, ακούω σε διθυραμβικό τόνο: Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας θέλει να πάψει να μισθοδοτείται, σαν συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης. Και λέω πάλι εγώ, θα ήταν όντως εντυπωσιακό αν δήλωνε, ότι από εδώ και στο εξής θα ζει μόνο με τον μισθό του… ( Ο μισθός των επισκόπων και εν γένει των κληρικών είναι πολύ μικρός. Οι αρχιμανδρίτες ορέγονται της επισκοπής όχι βέβαια για τον μισθό αλλά για τα αφανή και ανεξέλεγκτα “επιδόματα” μερικά από τα οποία είναι και φανερά.)

Ασυναίσθητα το μυαλό μου πήγε στο Σοκ και Δέος: εκεί έθεσα στην Εκκλησία μια σειρά ερωτήματα που θέτουν υπό αμφισβήτηση τον πυρήνα της πίστης της. Με άλλα λόγια αποδεικνύω ότι ψεύδεται ασύστολα. Όταν κάποιοι θέλουν να απαντήσουν λένε: τα ερωτήματα αυτά είναι ήδη απαντημένα. Και ερωτώ ωραία πέστε και σε μένα τις απαντήσεις. …σιγή ιχθύος!

Δεν πιστεύω …στα γονίδια, αλλά είμαι βέβαιος ότι όσο η κοινωνία μας θα ανέχεται τον θεσμό που είναι θεμελιωμένος στο ψέμα, (ο δημοσιογράφος που έκανε το προαναφερθέν ρεπορτάζ ξέρει πολύ καλά πως έχει το πράγμα, προφανώς εξυπηρέτησε τις επιλογές του σταθμού) το οποίο όλοι γνωρίζουν και όλοι κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν, θα ερωτοτροπεί με το ψέμα και την …χρεοκοπία.

Όποιος μπορεί να φύγει ας το κάνει εγκαίρως, ας πάρει των ομματιών του και ας επαναλάβει την ιστορία μας. Τόσες και τόσες φορές οι λάτρεις του ψέματος οδήγησαν τον τόπο μας στην καταστροφή, από την οποία για να ξεφύγουν, οι πιο ζωντανοί ξενιτεύτηκαν και συγκρότησαν τις ανά την υφήλιο κοινότητες των Ελλήνων. Χαρακτηριστικό: σε αυτές το προαναφερθέν θεσμικό ψέμα παύει να είναι ψέμα και είναι αυτό που όντως είναι: ένα κεντρικό πολιτιστικό στοιχείο που ενώνει τους αποδή-μους. Αυτό και τίποτα περισσότερο!

8 σχόλια:

  1. "Χαρακτηριστικό: σε αυτές το προαναφερθέν θεσμικό ψέμα παύει να είναι ψέμα και είναι αυτό που όντως είναι: ένα κεντρικό πολιτιστικό στοιχείο που ενώνει τους αποδήμους. Αυτό και τίποτα περισσότερο!"

    Και όσοι απο τους ντόπιους συσπειρώνονται στις εκκλησιαστικές κοινότητες των αποδήμων μας, το κάνουν γιατι λαμβάνουν το ψέμα ως την Αλήθεια, συμπληρώνω εγώ.

    Έχοντας ζήσει απο κοντά τους Άγγλους για χρόνια, προσπαθώ να σκεφτώ απο οταν διάβασα το Σοκ και Δεος πως οι Αγγλοι Ορθόδοξοι επηρεάζονται απο την ορθόδοξη ζωή τους στα "γονίδιά" τους. Και τι διαφορές εμφανίζουν με μας σε αυτο το τομεα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ζω στην κεντρική ευρώπη κι εχω να καταθέσω τα εξής:
    όλες οι δημόσιες υπηρεσίες λειτουργούν άψογα. Στις ιδιωτικές τα πράγματα δε διαφέρουν πολύ από την Ελλάδα. Έχω κάνει παρόμοιες εμπειρίες με τηλεφωνικές εταιρίες. Μάλλον είναι πάγια τακτική των πολυεθνικών!
    Ασχολούμαι τελευταία με οικοδομικά έργα και διαπιστώνω τα εξής:
    Όλες οι κατασκευαστικές εταιρίες που ανήκουν σε εγχώριους, είναι πανακριβες μεν, αλλά η δουλειά τους αγγίζει την τελειότητα.
    Συνεργάστηκα με τουρκική εταιρία. Τιμές λογικές (με τα γνωστά διασκεδαστικά ανατολίτικα παζαρέματα), ευγένεια, ειλικρίνια, τιμιότητα και ανθρωπιά μέχρι εκεί που δεν πάει. Το αποτέλεσμα ικανοποιητικό.
    Συνεργάστηκα με έλληνες, να στηρίξουμε τους δικούς μας. Χόρτασα λόγια, ξερόλες και υπερβολές, έπρεπε να είμαι πάνω απ' το κεφάλι τους συνεχώς για να μη λουφάρουν, να μη κλέβουν υλικά, μαλώναμε σε καθημερινή βάση, κόστισαν τελικά, παρά την αρχική συμφωνία παραπάνω και απ' τους εγχώριους και το αποτέλεσμα ήταν τραγικό!!! Εκτός προθεσμίας αναγκάστηκα να φέρω πάλι τους τούρκους για να διορθώσουν τη δουλειά των ελλήνων. Τί να πω; Είμαστε "ιδιαίτερη" αδιόρθωτη και φοβερά εγωιστική φάρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Γιάννης Τσίνος
    Είναι πολύ ενδιαφέρον το θέμα των όποιων αλλοδαπών γίνοται ορθόδοξοι. Κατ' αρχάς διαφημίζονται δεόντως, αλλά παραγνωρίζεται το γεγονός ότι πάμπολλοι άλλοι συμπατριώτες τους ασπάζονται όλα τα γνωστά και όλα τα άγνωστα θρησκεύματα, κάποιοι από αυτούς και το δικό μας.
    Με αυτήν την έννοια είναι φανερό ότι αυτοί που ασπάζονται την ορθοδοξία έχουν τα κατάλληλα γονίδια και για αυτούς η ορθοδοξία είναι κάτι παραπάνω και διαφορετικό από ότι για τους ορθοδόξους. Αυτό δεν έχει να κάνει με την ορθοδοξία αλλά με τα γονίδια των συγκεκριμένων ανθρώπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Ανώνυμος
    Προσωπικά δεν πιστεύω ...στις φάρες, αλλά στις κουλτούρες και στην παιδεία. Η κουλτούρα μας είναι η κουλτούρα της στρουθοκαμήλου.
    Το πρόβλημα είναι ότι οι τρουθοκάμηλοι δεν μπορούν να έχουν το ευρώ για νόμισμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σιμούδης Δημήτριος21 Μαρτίου 2010 στις 7:14 μ.μ.

    Η προσωπική μου ανάμειξη με την εκκλησιαστική διοίκηση (επίτροπος σε προσκυνηματικό ναό ) ήταν σοκαριστική. Διαπίστωσα έντρομος ότι στις προτεραιότητές της νέας υψηλής εκκλησιαστικής διοίκησης, ήταν το ιερό χρήμα,και η εξουσία με κάθε άθλιο και ανέντιμο μάλιστα τρόπο. Κατάλαβα από προσωπική εμπειρία τι εστί αυτό που στη θεολογία λέγεται θεία οικονομία, δηλαδή δεν πειράζει αν αυτά είναι αντίθετα του Ευαγγελίου, επιτρέπονται αφού είναι για το καλό του ιερού χρήματος και της εξουσίας μας.Έφυγα, αφού μάλωσα, και γεμάτος αηδία για τις εκκλησιαστικές μεθόδους διαχείρισης των πραγμάτων και του εαυτού μου που δεν είχε τη δύναμη να υπερασπιστεί ένα χώρο που αν μη τι άλλο έριξε πολλή δουλειά από μικρός για να εξελιχθεί ένα ταπεινό ξωκλήσι σε ένα (προσοδοφόρο ) προσκύνημα.(όχι χάρη σε μένα βέβαια αλλά χειρωνακτική δουλειά έριξα πραγματικά πολύ) Αλλά τώρα, ως προσοδοφόρο έπρεπε να έχει και υψηλή διοίκηση πια.Δεν προσδοκώ απαντήσεις από αυτούς τους ανθρώπους, οι προτεραιότητές τους είναι άλλες. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι φορές που το έχουν ομολογήσει και οι ίδιοι ότι δεν είναι απλά επίσκοποι της Εκκλησίας. Οι όποιες απαντήσεις δοθούν θα πρέπει να ανιχνευθούν εκεί που το ιερό χρήμα και η εξουσία (κατάλοιπο ιστορικών συγκυριών) είναι αδιάφορα.
    Νομίζω το κείμενο του Παπαθανασίου στο Αντίφωνο,για τη σχέση Πίστης Επιστήμης, αν και πολύ θεωρητικό, είναι ενθαρρυντικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να δώσω μια άλλη ερμηνεία για τη συμπεριφορά της υπαλλήλου (εξίσου αυθαίρετη ίσως με αυτή που προτείνει ο Αρσένιος περι "βασικού ψέματος"): Η διαρκής κατασυκοφάντιση της μισθωτής εργασίας από την Αριστερά.

    "Το αφεντικό σου σε κλέβει. Τα παραπάνω λεφτά που έχει είναι δικά σου λεφτά. Ψάξε να βρεις κάθετι που σου φαίνεται στραβό και ρίξτο πατσαβούρα στο αφεντικό σου. Μάθε την περιγραφή της δουλειάς σου και μην κάνεις τίποτε άλλο γιατί σε εκμεταλεύονται"

    Αποτέλεσμα: ελάχιστοι μισθωτοί ταυτίζονται με την επιχείρησή τους. Νοιώθουν περιφάνεια γι αυτό που γίνεται εκεί΄, θέλουν να μάθουν γιατί γίνεται αυτό που γίνεται και το υπερασπίζουν.

    Αλλά γιατί "πούλησε" αυτό στην Ελλάδα;

    Συνεχίζει η ερμηνεία

    Γιατί ο κόσμος εκτέθηκε στον καταναλωτισμό και τον αγάπησε βαθιά. Το κομμάτι της ορθοδοξίας που αναφέρεται σε άσκηση δεν ήταν αρκετά sexy σε ένα κόσμο που ανοιγόταν σε καταναλωτικές ευκαίρίες. Γιατί να περιμένεις τον αργό δρόμο όταν ο άλλος σου έλεγε: η καταλάνωση αυτή είναι δική σου τώρα! Χμ, θα μπορούσες να περιμένεις αν δεχόσουν μια ασκητική προσέγγιση. Αλλά η Αριστερά είχε στη θεωρητική της βάση την άρνηση και της θρησκείας αλλά και της "παλαιάς σοφίας" (για τους Διαφωτιστές ο περισσότερος κόσμος τον περισσότερο καιρό ζούσε μια ζωή ΄σύντομη, βρώμικη, γεμάτη κόπο και πόνο, μια ζωή που καλύτερο είναι να την αφήσει κανείς πίσω του)
    Επίσης οι Αριστεροι απλώς δεν ξέραν πολλά πράγματα από buisness.


    Αλλά γιατί ο κόσμος ακολούθησε την Αριστερά;

    Γιατί τα ζητήματα της οικονομίας (και γενικότερα οι μεγάλες αλλαγές που έγιναν) είναι πολύ σύνθετα και ο μέσος άνθρωπος δεν μπορεί να τα λύσει μόνος του. Αναγκαστικά θα εμπιστευτεί, αλλά ποιόν;

    Η παλαιά αστική τάξη δείχθηκε αφερέγγεια για τον πολύ κόσμο στον Β Παγκόσμιο πόλεμο (δεν νομίζω ότι ήταν η "μεγάλη αγάπη" της στην Ορθοδοξία που συνέβαλε σε αυτό). Ενώ η Αριστερά στο πρόσωπο του ΕΑΜ έδειξε μια ηρωική στάση (είναι κομμάτι της κουλτούρας μας να το θαυμάζουμε αυτό)

    Η δεξιά συνδέθηκε με την καταπίεση και την εξυπηρέτιση των ολίγων που ήταν αρκετά έξυπνοι και αριβίστες ώστε να εκμεταλλεύονται καλά διάφορους χριστιανικού τύπου ιδεαλιστές.

    Η Αριστερά έκανε κριτική (δεν υπήρχαν απτά μέτρα για να μετρηθεί) και στηριζόταν στην προπαγάνδα, την καλή διαφήμιση και ισχύ της ΕΣΣΔ και το ότι η κοινωνική δικαιοσύνη είναι ένα ισχυρό μήνυμα για την Ελληνική κουλτούρα. Οραματιζόταν ένα επήγειο παράδεισο γρήγορα και ήταν και ελκυστική.

    Και μετά ήρθε ο λαικισμός: πολύ μπλά μπλά, η άρχουσα τάξη πήρε νέο αίμα (κατάλληλης ηθικής σκληρότητας) κάποιοι έφυγαν στο εξωτερικό, σταδιοδρόμησαν σε κάποιο κλάδο και τώρα μεσιανίζονται σχετικά με την πατρίδα τους, κάποιοι έκαναν καλά χρήματα, οι πιο πολλοί ζήσαμε καλύτερα αλλά θα παραδώσουμε στα παιδιά μας ένα κόσμο λιγότερων προοπτικών από αυτές που είχαν οι σκληρά εργαζόμενοι γονείς μας.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. και η θετική ματιά:
    λιγότερες αντικειμενικά προοπτικές για τα παιδιά μας αλλά "η ανάγκη κάνει τον άνθρωπο δημιουργικό". Φάγαμε αρκετά γρήγορα δικά μας και δανεικά ώστε να τους κληρονομήσουμε μια περιπετειώδη ζωή (τύφλα να έχουν τα κινηματογραφικά έργα) στην οποία θα μπουν θέλοντας και μη

    Υπερβάλω λίγο: δεν είμαστε και εμείς απέξω. η περιπέτεια πιάνει και εμάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Βασίλης Κόλιας
    Πάντως κατά μια άποψη στην Ελλάδα η αριστερά είχε την επίδραση που είχε λόγω ...του βασικού ψέματος!
    Η περιπέτεια, δυστυχώς για πολλούς είναι καταιγίδα, πιάνει όλους μας. Μακάρι να προκύψει κάτι δημιουργικό, αν και προς στιγμή δεν φάινεται κάτι τέτοιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή