Πριν από τριάντα χρόνια το hobby μου ήταν η ιστορία. Στην χρονιά που πέρασε διαπίστωσα ότι μπορεί να μην θυμάμαι τι έφαγα το μεσημέρι, θυμάμαι όμως αυτά που διάβασα πριν τριάντα χρόνια, γεγονός που είχε ως συνέπεια οι μαθητές μου να με παρακαλούν να τους διδάξω και την επόμενη χρονιά ιστορία… Προφανώς δεν βασιζόμουν αποκλειστικά στην μνήμη μου και έτσι την φρεσκάριζα δεόντως και κατά την διάρκεια ενός τέτοιου φρεσκαρίσματος, έπεσα σε μια περιγραφή του Οστρογκόρσκυ που με άφησε με ανοικτό το στόμα! Θα το είχα διαβάσει και παλιότερα, αλλά τότε είχα άλλες προτεραιότητες και άλλα πρόσεχα.
Η τύχη και η ατυχία του Βυζαντίου ήταν το γεγονός ότι η βασιλεία δεν ήταν ελέω Θεού κληρονομική δεσποτεία! Ο καθένας μπορούσε να γίνει αυτοκράτορας, χωρίς να είναι δεδομένο ότι ο γιός του θα τον κληρονομήσει. Αυτό έδινε την δυνατότητα σε ικανούς άρχοντες μέσα από δαρβινικές διαδικασίες να αναδεικνύονται αυτοκράτορες και να σώζουν το κράτος από τα χέρια ανικάνων αρχόντων. Καμιά φορά βέβαια συνέβαινε και το αντίστροφο. Εν πάση περιπτώσει οι αλλαγές στον θρόνο, όπως είναι γνωστό, ήταν πολύ συνήθεις. Αυτό που περιγράφει ο Οστρογκόρσκυ είναι το τι σήμαινε για την κρατική μηχανή η αλλαγή αυτοκράτορα. Ο νέος αυτοκράτορας συνοδευόταν από ένα λεφούσι ανθρώπων που στελέχωναν την κρατική μηχανή διώχνοντας τους εκλεκτούς του προηγούμενου βασιλιά. Οι άνθρωποι αυτοί είχαν και επίσημο όνομα: ημετέριοι! Οι ημετέριοι είχαν ένα στόχο, τον προσωπικό τους πλουτισμό. Διέστε και την συνέχεια.
Επειδή γνωρίζαν ότι το μέλλον τους είναι άδηλο, είχαν ως κύριο μέλημά τους την επένδυση των χρημάτων που κέρδιζαν σε μεγάλα κτήματα στην επαρχία! Από την άλλη οι μεγάλοι γαιοκτήμονες της επαρχίας είχαν σαν κύριό τους μέλημα να γίνουν ημετέριοι κάποιου αυτοκράτορα ώστε η οικονομική τους ισχύ να μεταφραστεί και σε πολιτική επιρροή! Υπήρχε λοιπόν μια αμφίδρομη κίνηση ημετερίων και γαιοκτημόνων που πολλές φορές ολοκληρώνονταν σε επιτυχείς επιγαμίες. Οι ικανοί αυτοκράτορες αντιδρούσαν στην αύξηση της δύναμης τέτοιων οικογενειών, αλλά από την εποχή των Κομνηνών και μετά η αύξηση της δύναμης των αρχόντων σε βάρος της κεντρικής εξουσίας και των πτωχών θεωρείται μια από τις αιτίες της παρακμής του κράτους.
Διέστε πάλι τι γράφει ο πιο αξιόλογος κατά την γνώμη μου δημοσιογράφος, Παύλος Τσίμας στα Νέα “…Ο δεύτερος λόγος είναι ότι μπορεί στη Γερμανία η εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία να μη συμπαρασύρει όλη την κορυφή της διοικητικής και δημοσιοϋπαλληλικής ιεραρχίας, να μη σημαίνει αυτόματα αλλαγές σε χιλιάδες θέσεις ευθύνης, από τους διοικητές μεγάλων ΔΕΚΟ ώς τις διοικήσεις μικρών επαρχιακών νοσοκομείων (ώστε να ανταμειφθούν οι αγωνιστές της νικήτριας παράταξης για τους αγώνες τους) ούτε να μεταβάλλει όλο το δίκτυο των μετεχόντων στη μέσω του κράτους αναδιανομή του εθνικού εισοδήματος, εδώ όμως είναι άλλα τα ήθη. Το κράτος ολόκληρο (και ο οικονομικός του ρόλος) υποτάσσεται στον νικητή των εκλογών. Και θα ήταν, γι΄ αυτό, πολύ επικίνδυνο να ζήσουμε τον χειμώνα του δημοσιονομικού εκτροχιασμού σε συνθήκες πολιτικής και διοικητικής παράλυσης, που θα έφερνε η βεβαιότητα της επικείμενης γαλάζιας ήττας.
Αλλά, αν είναι έτσι, αξίζει να σκεφτεί κανείς: Μήπως, τελικά, δεν είναι η οικονομία το μέγα θέμα, το πραγματικό διακύβευμα αυτών των εκλογών; Μήπως- όσο κι αν τα δημόσια οικονομικά βρίσκονται σε ζώνη υψηλού κινδύνου- στις 4 Οκτωβρίου δεν ψηφίζουμε με θέμα την οικονομία; Μήπως το θέμα αυτών των εκλογών είναι- ή θα έπρεπε να είναι- η ελπίδα αλλαγής του τρόπου που κυβερνάται η χώρα, αυτού του μοιραίου «ελληνικού τρόπου», όπου κόμμα, κράτος, διοίκηση και οικονομία συνυφαίνονται σε ένα κουβάρι πελατειακό και συφοριασμένο, που μας καταδικάζει στη ζώνη της πολιτικής υπανάπτυξης; Μήπως, δηλαδή, το «γιατί» των εκλογών, ο λόγος που έκανε τις πρόωρες εκλογές, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, αναγκαίες κι αναπόφευκτες για εμάς, ενώ για τους Γερμανούς ήταν περιττές, ορίζει και το «πρέπει» των εκλογών αυτών; ”
Θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Τσίμα, μπορούμε να απαντήσουμε αποτελεσματικά στο καίριο αυτό ερώτημα χωρίς να δούμε τις αιτίες που το δημιούργησαν αλλά και το συντηρούν μέχρι σήμερα;
παραθέτω στην συνέχεια όλο το κείμενο του κ. Τσίμα
Το «γιατί» και το «πρέπει» των εκλογών
Του ΠΑΥΛΟΥ ΤΣΙΜΑ
Τι από τα δύο συμβαίνει, λοιπόν; Έχει η κ. Μέρκελ στη Γερμανία μειωμένη αίσθηση ευθύνης; Ή, ο δικός μας, ο Καραμανλής, κόβει, ελεύθερα, το εθνικό συμφέρον στα μέτρα του; Η απάντηση είναι προφανής. Αλλά, όσο κι αν το πρόσχημα που χρησιμοποίησε- η ανάγκη, τάχα, μιας νωπής εντολής, επειδή έρχονται δύσκολα χρόνια και πρέπει να παταχθεί η φοροδιαφυγή, επί των ημερών του οποίου αποθρασύνθηκε, και να νοικοκυρευτούν οι κρατικές δαπάνες, τις οποίες ο ίδιος ξεχείλωσε είναι προφανώς απατηλό, η διαπίστωση Καραμανλή πως το κοινό συμφέρον επιβάλλει επίσπευση των εκλογών δεν είναι λαθεμένη.
Ήταν σωστή, αυτονόητη σχεδόν, η απόφαση να γίνουν τώρα εκλογές. Και οι λόγοι είναι, κυρίως, δύο.
O ένας είναι ότι υπήρχε διαπιστωμένη πολιτική αδυναμία διαχείρισης της κρίσης. Η αδυναμία δεν προέκυψε τώρα, από την απειλή των εκλογών, λόγω προεδρικού, σε πέντε μήνες. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση Καραμανλή βολοδέρνει χωρίς πυξίδα, αλλάζει, κάθε τόσο, ρότα και πλήρωμα, ράβει και ξηλώνει προσωρινά μέτρα, πολιτεύεται με τον νου στις δημοσκοπήσεις μάλλον, παρά στους οικονομικούς δείκτες, ψάχνοντας χαραμάδα ευκαιρίας για εκλογές. Στο μεταξύ, το χρέος κατέστη ανεξέλεγκτο, ο δανεισμός έχει χτυπήσει κόκκινο και η χώρα απειλείται με οιονεί στάση πληρωμών. Οι εκλογές δεν θα λύσουν το δημοσιονομικό πρόβλημα, βεβαίως. Αλλά μια νέα και πιο αξιόπιστη κυβέρνηση θα έχει μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών- εντός και εκτός συνόρων.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι μπορεί στη Γερμανία η εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία να μη συμπαρασύρει όλη την κορυφή της διοικητικής και δημοσιοϋπαλληλικής ιεραρχίας, να μη σημαίνει αυτόματα αλλαγές σε χιλιάδες θέσεις ευθύνης, από τους διοικητές μεγάλων ΔΕΚΟ ώς τις διοικήσεις μικρών επαρχιακών νοσοκομείων (ώστε να ανταμειφθούν οι αγωνιστές της νικήτριας παράταξης για τους αγώνες τους) ούτε να μεταβάλλει όλο το δίκτυο των μετεχόντων στη μέσω του κράτους αναδιανομή του εθνικού εισοδήματος, εδώ όμως είναι άλλα τα ήθη. Το κράτος ολόκληρο (και ο οικονομικός του ρόλος) υποτάσσεται στον νικητή των εκλογών. Και θα ήταν, γι΄ αυτό, πολύ επικίνδυνο να ζήσουμε τον χειμώνα του δημοσιονομικού εκτροχιασμού σε συνθήκες πολιτικής και διοικητικής παράλυσης, που θα έφερνε η βεβαιότητα της επικείμενης γαλάζιας ήττας.
Αλλά, αν είναι έτσι, αξίζει να σκεφτεί κανείς: Μήπως, τελικά, δεν είναι η οικονομία το μέγα θέμα, το πραγματικό διακύβευμα αυτών των εκλογών; Μήπως- όσο κι αν τα δημόσια οικονομικά βρίσκονται σε ζώνη υψηλού κινδύνου- στις 4 Οκτωβρίου δεν ψηφίζουμε με θέμα την οικονομία; Μήπως το θέμα αυτών των εκλογών είναι- ή θα έπρεπε να είναι- η ελπίδα αλλαγής του τρόπου που κυβερνάται η χώρα, αυτού του μοιραίου «ελληνικού τρόπου», όπου κόμμα, κράτος, διοίκηση και οικονομία συνυφαίνονται σε ένα κουβάρι πελατειακό και συφοριασμένο, που μας καταδικάζει στη ζώνη της πολιτικής υπανάπτυξης; Μήπως, δηλαδή, το «γιατί» των εκλογών, ο λόγος που έκανε τις πρόωρες εκλογές, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, αναγκαίες κι αναπόφευκτες για εμάς, ενώ για τους Γερμανούς ήταν περιττές, ορίζει και το «πρέπει» των εκλογών αυτών;
Οσο θυμάμαι τον εαυτό μου να παρακολουθεί τα πολιτικά δρώμενα στην Ελλάδα (και δεν ειναι πολλά τα χρόνια αυτά), δεν είδα ιδιαίτερα υπεύθυνη στάση απο κάποιο πολιτικό πρόσωπο. Θυμάμαι μου είχαν κανει τρομερή εντύπωση (ειδικά αργότερα)τα περιστατικα με τα Ιμια, με το Σαμινα, με το Βατοπέδι, θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολλα άλλα όχι τοσο σκανδαλώδη και τρανταχτά όπως τα παραπάνω, στα οποία όλος ο πολιτικός λόγος εξαντλείται στο πως ο κάθε θεωρητικά "αρμόδιος-υπεύθυνος" βγαινει πάντα λάδι! Με μια νοοτροποία του στυλ "εκανα το καλυτερο και δεν φταίω σε τίποτα" δεν παει μπροστα τιποτε. Στο κατω κατω ας αναλογιστει και ας ζυγίσει καποιος τον εαυτό του. Και αν τον κρίνει "ακαταλληλο προς βρώσιν" τοτε ας κάτσει στα αυγά του..
ΑπάντησηΔιαγραφήΔάση κάηκαν, εφταιγε ο καιρος.Φυσούσε.
Οταν βρεχει, πνιγεται αποσυντονίζεται η χωρα, φταιει και πάλι ο καιρος(έβρεξε, χιόνισε κλπ, τι πρωτότυπο!). Το κράτος χρωσταει, φταίει η οικονομική κρίση..Η Ελλάδα προφανως ειναι λογιστικά τακτοποιημένη..Οι κρατικοι μηχανισμοι και η πολιτεία είναι πάντα εντάξει. Απλα είναι "ατυχη"..
Τελικά αυτη η πελατιακή σχεση που πολύ ευστοχα περιγράφει το άρθρο του κ Τσίμα, θα πάψει να υπάρχει; Δύσκολο. Οταν οι μεν κ οι δε περιμένουν αλλάγη κυβέρνησης για να βολευτούν..Θυμαμαι χαρακτηριστικά εναν γνωστο μου που είπε "Αντε, ποτε θα κυβερνήσει ο ταδε, να διωρίσουμε τα παιδια μας". Το αστείο είναι οτι τα παιδια του ήταν 2 κ 4 χρονων..Το παραπάνω αστείο όμως κρύβει μια πικρή αλήθεια...
Μαλλον το παν για τους ελληνες πολιτικούς(και πολίτες) είναι να κατεχουν την θέση, ασχέτως αν κάνουν ή δεν κάνουν δουλεία.Εξάλλου ποιος υπεύθυνος θα τους αξιολογίσει;
Μηπως ο Μακιαβελι είχε δίκιο όταν εγραφε : Ο λαός δεχεται ευκολότερα εναν κληρονομικό ηγέτη, πάρα καποιον αλλον, ακομή και αν αυτός ο άλλος είναι ικάνότερος;
Το μοντέλο Καραμανλη-Παπανδρέου μονοπωλεί όσα χρόνια θυμάμαι τον εαυτό μου.Οπως επισης θυμάμαι να είμαστε πάντα τελευταίοι κ καταϊδρωμένοι.
Βρηκα παντως αρκετά κοινα στοιχεία στην στάση των πολιτικών προσωπικοτήτων με αυτά που περιγράφει ο κ Μεσκος στον πλανητη της θεολογίας : ο,τι λενε οι πολιτικοι είναι αληθεια (καπου παράλληλα), δεν φταίνε σε τίποτε (καπου αλλου μάλλον) κ όλα είναι διαφορετικά απο αυτά που βλέπουμε εμείς (γιατι μάλλον δεν βλέπουμε καλα!)
Τωρα καταλαβαίνω γιατι λεγεται "πολιτικη σκηνη".
Γιατι μάλλον αυτοι παιζουν θέατρο, και εμείς είμαστε θεατες.Καιρός να αλλάζουμε παρασταση, γιατι το έργο το εχουμε μάθει απ εξω κ προσωπικα δεν με διασκεδάζει καθόλου..
Μολονότι έχομεν πολίτευμα δημοκρατικόν-κοινοβουλευτικόν, η πολιτική ημών παιδεία είναι εις έτι βυζαντινή-οθωμανική. Δια τί; Διότι ελλείπουν εις το νεότευκτον ελληνικόν κράτος αι πολιτισμικαί σταθεραί που κρίνονται απαραίτηται διά την συγκρότησιν συγχρόνου κράτους. Πρόκειται περί των σταθερών αξιών του Διαφωτισμού και δη του Φιλελευθερισμού. Μόνον την επιφάνεια του κοινοβουλευτισμού έχομεν, διαφεύγει ημίν η ουσία. Η ουσία έγκειται εις την πίστιν εις τον άνθρωπον, εις την διαφύλαξιν της ελευθερίας, ιδιοκτησίας, αξιοπρεπείας, ζωής, εις την επίγνωσιν και ανάληψιν της ευθύνης διά πάσας τας πράξεις ημών. Εις την βεβαίαν πεποίθησιν ότι όλοι είναι ίσοι έναντι του νόμου. Εις την δύναμιν της λογικής και του διαλόγου. Εις την πίστιν της ηθικής προόδου του ανθρώπου. Δυστυχώς η εκκλησία ημών μεταφέρει ακόμη την ηθικήν του βυζαντίου και της τουρκοκρατίας. Την βλέπομεν εις την δουλοπρέπειαν κληρικών και λαϊκών, εις την εξασφάλισιν ημετέρων, εις την γελοίαν υπερφυσικήν εξήγησιν οιουδήποτε πράγματος και αλλαχού. Προσοχή όμως ! Όπως η ελληνική κοινωνία ωριμάζει σταδιακώς, τοιουτοτρόπως και η ελλαδική εκκλησία συνέρχεται από τον λήθαργον.Ο δρόμος είναι ακόμη μακρυς και απαιτείται αγών.
ΑπάντησηΔιαγραφή@Ζηνάς
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟλύ όμορφη τοποθέτηση, αλλα δυστυχώς στη χώρα μας βλεπουμε να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο απο αυτα που λέτε! Και αυτα που γράψατε στο σχόλιό σας κανουν την πραγματικότητα να δείχνει ακόμη τραγικώτερη! Δεν υπάρχει ουσιαστική διαφύλαξη σε τίποτε, ούτε καν σε βασικά πράγματα οπως είναι το εργατικό δικαιο. Ποσος κοσμος αναγκαζεται να εργαζεται υπο "δουλικες συνθήκες", οποτε αυτο συνδεεται και με την "Αξιοπρέπεια" που αναφέρατε.
Οσον αφορα δε στο στην πεποιθηση ισοτητας εναντι νόμου, πιστευω πως ουδεν αληθέστερο της πραγματικότητας/καθημερινότητας! Η ατιμωρισια ειναι κατι που πραγματικα με συγκλονιζει απιστευτα!
Οι νέοι ανθρωποι τα βλεπουν με αγανακτηση, ανυσυχια και ανασφαλεια ολα αυτα. Θελω να πιστεύω οτι καποτε θα αλλάξει κατι. Και το λεω αυτο γιατι πολλοι νεοι ανθρωποι δεν εχουν αυτη τη νοοτροπια μεσα τους.
Η εκκλησια κανει την "δουλεια" της και εμεις τη δικιά μας. Πιστεύω πως δεν μπορει να φταίει πάντα η εκκλησια. Η παιδεια μας εχει μεγαλυτερο βαρος ευθύνης διοτι επιτρέπει να "Ζει" μεσα μας μια τέτοια αναχρονιστικη νοοτροπια/ηθικη.
Το πρόβλημα είναι πρόβλημα παιδείας και επομένως είναι πρόβλημα ιδεών και αντιλήψεων. Να αλλάξουν οι ιδέες και οι αντιλήψεις, να αλλάξει η παιδεία ώστε κάποια στιγμή να έχουμε άλλου είδους πολίτες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι όλα αυτά όταν ένα μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας θέλει τα αντίθετα, καθώς είναι βολεμένο ψυχολογικά ή οικονομικά στο τέλμα και το ψέμα...
Κανείς δεν πρέπει να σκέπτεται τις πιθανότητες αλλά να προχωρά!
κον Λιάγκα Γεώργιον
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην αισιοδοξίαν διά την ανάκαμψιν και την διόρθωσιν των ημαρτημένων αντιλήψεων, την εμπνέουν η ιστορία και ο αγών των λαών διά ελευθερίαν εις κάθε πτυχήν της ζωής.
Σκέψη 1: Ο τρόπος που κυβερνάται η χώρα αλλάζει ήδη (γιατί δεν γίνεται αλλοιώς). Ο αγώνας που διεξάγεται είναι ο εξής: καθώς η κοινά αποδεκτή ηθική του διοικείν αλλάζει κάποιοι που είχαν ψηλές θέσεις στον παλιό τρόπο με τον οποίο γίνονταν τα πράγματα δίνουν μάχες χαρακωμάτων για να εξασφαλίσουν υψηλές θέσεις και στο νέο τρόπο (για τον εαυτό τους ή τα παιδιά τους) ενώ και κάποιοι νέοι άνθρωποι προσπαθούν να μπουν. Όσοι δεν αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει (ή δεν έχουν τρόπο να αγωνιστούν) μπορεί να βρεθούν και πάλι μετανάστες σε κάποια μασχάλη της Ευρώπης ενώ στα "πάτρια" εδάφη τους (δείτε πως η έκφραση αυτή δεν συγκινεί πια και μπαίνει σε εισαγωγικά) θα κατοικούν πιο "καθως πρέπει" Ευρωπαίοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκέψη 2. Στις χώρες που υπάρχει καλή διοίκηση αυτό έγινε χάρη σε αργές διαδικασίες, συγκρούσεις, συμβιβασμούς, επέκταση εκείνων που η φωνή τους λογαριάζεται
Κατά τη γνώμη μου μια νοοτροπία που χρειάζεται να απορίψουμε στην πορεία είναι η νοοτροπία του "πεφωτισμένου δεσπότη": "υπάρχουν τόσοι ανόητοι συμπατριώτες μου που πρέπει να τους σώσω γιατί εγώ βλέπω καθαρότερα από αυτούς." Η νοοτροπία αυτή εμποδίζει το διάλογο αφού ερχόμαστε σε αυτόν μη σεβόμενοι τον συνομιλιτή μας (δεν είναι έξυπνος, δεν είναι λογικός, είναι κολημένος, είναι ρατσιστής, είναι εγωιστής είναι κι εγώ δεν ξέρω τι)
Η νοοτροπία αυτή είναι σαν το δικτάτορα που παίρνει κάποια καλά μέτρα αλλά σταδιακά μοιραία τελματώνει και πνίγεται στο παρελθόν του.
Είναι εντυπωσιακό πόσο κοινή είναι τόσο σε δημοσιογράφους όσο και σε πολλούς απο εμάς στη χώρα μας
Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί έχει τόση επιτυχία στην κοινωνίας μας ο "πεφωτισμένος δεσπότης". Γιατί π.χ. στην Γερμανία δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Το ότι δεν μπορούμε να απαλλαγούμε αυτόματα από τους πεφωτισμένους δεσπότες καθιστά αναγκαίο την κατανόηση των αιτίων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ερώτημά σου είναι κατά τη γνώμη μου καίριο αλλά θέλει αρκετό και προσεκτικό ψάξιμο. Η καλύτερη κατεύθυνση κατά τη γνώμη μου είναι το να διαβάσει κανείς ανθρωπολογικές έρευνες για την Ελλάδα
ΑπάντησηΔιαγραφή