Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Πολιτική και Θεολογία


Ένας φίλος μου έστειλε το βίντεο που προτείνω να δείτε και να ακούσετε.
http://vimeo.com/20657021
Θα έλεγε κανείς ότι ο Παναγιώτης Γεννηματάς που είναι επίτιμος Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, είναι φανατικός αναγνώστης μου ή ότι εγώ είμαι μαθητής του. Προφανώς δεν συμβαίνει τίποτα από τα δύο αλλά ότι όντως οι ρίζες της σύγχρονης κρίσης της ελληνικής κοινωνίας βρίσκονται στο ορθόδοξο παρελθόν της, κάτι που δειλά δειλά αρχίζει να έρχεται στο φως...

15 σχόλια:

  1. Έχω την τιμή να κάνω το πρώτο σχόλιο στα λόγια του κ.Γεννηματά.
    Χειμαρώδης και πολύ ουσιαστικός ο λόγος του, βοηθάει κι ότι τα λέει "στα ίσα" και λίγο μάγγικα.
    Οι ρίζες λοιπόν της αμαρτίας μας ή του κακού μας ριζικού είναι πνευματικές και μάλιστα ορθοδοξοανατολικές, τι ειρωνία η ίδια να μας δίνει τα εφόδια να ανακαλύψουμε το κάλπικο πρόσωπό της.
    Στην αρχή ένιωθα οργή, "ύστερα κατόπιν ωρίμου σκέψεως" και καθώς ο χρόνος γιατρεύει, άρχισα να γελάω με τον εαυτό μου και να θαυμάζω τη μαεστρία. Τους μπαγάσηδες τι ωραία που τα λένε και τα γράφουν, τι ατμόσφαιρα μυστηρίου στο αγιονόρος, τι σπουδαία και ακαταλαβίστικα λόγια από ψαγμένους πνευματικούς και κουλτουροχριστιανούς!!
    Κι όλα αυτά για να συντηρήσουν το μύθο της "εκκλησίας της αλήθειας¨" που είναι φτιαγμέμη από χιλιάδες μικρά και μεγαλύτερα ψεμματάκια.
    Και τώρα αρχιζω να αντιλαμβάνομαι με καθυστέρηση και γω ότι η παθογένεια της συγχρόνου κωλοπετινίτσας ωφείλετε στον αποπνικτικό εναγκαλισμό της από την ορθόδοξη εκκλησία.
    Πολύτιμη βοήθεια το βιβλίο που συστήσατε κ Μέσκο
    εννοώ το "Τι είναι η Δύση", μου άνοιξε τα γκαβά μου και και πολλ'ες απ τις προτάσεις του έγιναν στοιχεία του μαθήματός μου.
    Εδώ και κάποιους μήνες διαβάζουμε έναν Μέσκο διαφορετικό απ αυτόν του "σοκ και δέος", γι αυτό μάλλον έπαψαν τα πολλά σχόλια, αλλά και ουσιαστικό, πάψατε να είστε ένας "αντι" και παρουσιάζετε τη θετική σας σκέψη.
    Ένα πολύ ωραίο πόστ, ευχαριστούμε.
    Antonios

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. και όμως... ήδη από το 1985 αναφέρεται σε βιβλίο Έλληνα ψυχολόγου, ότι ο λαός μας, λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων, προτιμά να ελπίζει σε θαύματα, παρά να εργάζεται προς τη λύση των προβλημάτων του...

    Κοινωνική αναπηρία πλέει σε πελάγη πνευματικής αποχαύνωσης με σκοπό ν΄αράξει στο νησί της ευημερίας...(μα επιτέλους, τι πάει στραβά;!!)

    Ας είμαστε ειλικρινείς...την θέλαμε την 'κρίση' μας για να καταλάβουμε το πόσο "φεύγα" είμαστε..(άν τό΄χουμε καταλάβει κιόλας...). Θα έχουμε κάνει σημαντικά βήματα όταν βγούμε από την άρνηση και βρόυμε έξυπνους τρόπους ν΄αντιμετωπίσουμε την κατάσταση...

    Συμφωνώ με όσα λέγονται στο βίντεο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Τι είναι η Δύση"

    Ποιος ο συγγραφέας?

    Θανάσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Αntonios
    Πολύ καλά τα λες!!

    @Mέσκος Αρ. Γεώργιος
    Δεν χαίρεσαι που επιτέλους γίνεται όλο και ευρύτερα αντιληπτός ο λάκκος στη φάβα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ Μέσκος

    Από τη μία ο κ. Γεννηματάς λέει πως η Δύση άκμασε επειδή έβαλε στην άκρη τον Αυγουστίνο με τον προκαθορισμό του, από την άλλη λέει πως δεν είμαστε σαν τους Καλβινιστές και γι' αυτό δεν ακμάζουμε, αλλά ξεχνάει να αναφέρει πως ο Καλβινισμός έχει αναγάγει τον προκαθορισμό σε δόγμα! Με λίγα λόγια, το επιχείρημα δε στέκει έτσι όπως το διατυπώνει.


    @ παρ*άλογη

    "ο λαός μας, λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων, προτιμά να ελπίζει σε θαύματα, παρά να εργάζεται προς τη λύση των προβλημάτων του"

    Πώς μπορεί ο λαός μας να εργαστεί προς τη λύση του προβλήματος του ελλείμματος και του χρέους δηλαδή και δεν το κάνει; Λες και αυτά τα ζητήματα μπορούν να λυθούν από τον λαό και ο λαός προτιμά να κάθεται παθητικά!

    Ο λαός είχε την επιλογή να εκφράσει τη βούλησή του στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές και υποστήριξε τους κυβερνητικούς υποψηφίους, αντί να καταδικάσει τις προσπάθειες συμμαζέματος των δημόσιων οικονομικών όπως τον καλούσε σύσσωμη η αντιπολίτευση. Επομένως "ο λαός" κάνει αυτό που του αναλογεί. Να περικόψει ο ίδιος τα ελλείμματα πάντως δεν μπορεί να το κάνει!

    Ούτε μπορεί ο λαός να περιορίσει τη γραφειοκρατία ώστε νέες επιχειρήσεις να ανοίγουν εύκολα, ούτε μπορεί να αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε μπορεί να κάνει αλλαγές στη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν μπορούσε να τα κάνει αυτά τα πράγματα και δεν τα κάνει, τότε θα έλεγα πως είναι παθητικός. Δεν είναι θέμα παθητικότητας αλλά θέμα λειτουργίας της δημοκρατίας. Έτσι λειτουργούν οι δημοκρατίες και στα άλλα δυτικά κράτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος είπε...
    "Τι είναι η Δύση"
    ¨Ενα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί
    αναλύει τα αίτια της προόδου του Δυτικού πολιτισμού (με μήτρα του αρχικά τη Δ Ευρώπη.
    Συγγραφέας ο γάλλος Φιλίπ Νεμό
    εκδόθηκε από "ΕΣΤΙΑ"
    Antonios

    παρ*άλογη είπε...
    @Αntonios
    Πολύ καλά τα λες!!
    Eυχαριστώ, απλώς είναι η προσωπική μου εμπειρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σιμούδης Δημήτριος3 Απριλίου 2011 στις 9:20 μ.μ.

    @Ανδρέας
    Ο προορισμός του Καλβίνου είναι πολύ διαφορετικός.
    Οι Καλβινιστές υποστηρίζουν το πως αν είσαι στο σωστό δρόμο αποδεικνύεται από τη ζωή σου. Αν είσαι σωσμένος φαίνεται από την πρόοδό σου στη ζωή, γι αυτό προσπαθούν να την καλυτερέψουν για να αποδείξουν τη σωτηρία τους. Ο καπιταλισμός είναι γέννημα θρέμμα της Καλβινιστικής φιλοσοφίας
    Ρωτάς αν φταίει ο λαός
    Τι είδα εγώ πρόσφατα
    Μια έρευνα που έδειξε την ευλογία του λαδώματος από το λαό. Η κοροιδία με το άνοιγμα του επαγγέλματος των φαρμακοποιών. Ακόμη και αυτές τις ώρες ο λαός ασπάζεται την απόψη: "πάνω από όλα το ατομικό μου συμφέρον"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αντονιο
    Πράγματι για μένα το Σοκ και Δέος έκλεισε τελειωτικά.
    Όσο για τα σχόλια, είναι λιγότερα γιατί κόβω όλα όσα προκαλούν τις ατέρμονες αυτοδικαιωτικές συζητήσεις. Υπάρχουν πολλά μπλογκ διαθέσιμα για αυτές. Πράγματι κάνω λογοκρισία με κριτήριο το ύφος και έλλειψη ή όχι απόψεων και επιχειρημάτων και όχι με την συμφωνία ή διαφωνία με όσα γράφω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παρ*αλογη
    Δεν νομίζω ότι ο ελληνικός λαός αντιλαμβάνεται τι πράγματι συμβαίνει. Μάλλον είμαι εντελώς απογοητευμένος. Λαός σημαίνει μέσος όρος, και ο λαός είναι αποπροσανατολισμένος. Υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά δεν υπάρχει ο ...ισμός κάτω από την σημαία του οποίου θα μπορούσαμε να συντονιστούμε έτσι ώστε να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αν΄δρέας
    Μου δίνεις την εντύπωση ότι απλά δεν θέλεις να καταλάβεις...
    Άλλο πράγμα συνέβη τον δωδέκατο αιώνα με τον Ακινάτη και άλλο με την Μεταρύθμιση. Και τα δύο είναι θεμελιώδη χαρακτηριστικά του δυτικού κόσμου, που κάνουν την διαφορά.
    Για τον Καλβινισμό πιο ειδικά σου απάντησε ο Δημήτρης και αν θέλεις περισσότερα δεν έχεις παρά να διαβάσεις το κλασσικό έργο του Webber για τις ρίζες του καπιταλισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Αndreas

    Να θεωρήσω πως εξηγείς τους λόγους για τους οποίους, ενώ θα θέλαμε όντως ως λαός να προσπαθήσουμε πολύ, μόνο σε θαύματα μπορούμε να ελπίζουμε τώρα πλέον;
    Δεν είδες από πότε είχε γραφτεί η σχετική αρχική παρατήρηση;


    @Μέσκος Αρ.Γεώργιος

    Λέγοντας "γίνεται όλο και ευρύτερα αντιληπτός ο λάκκος στη φάβα" εννοούσα πως υπάρχουν πλέον, μετρημένα έστω άτομα, που τολμούν ν΄ανοίξουν τα μάτια τους...
    Μη βιάζεσαι ν΄απογοητευτείς. Θα δοθούν ακόμα καλύτερες ευκαιρίες στο μέλλον!

    @Αntonios

    Ποιό είναι το μάθημα που εμπλουτίστηκε από στοιχεία του "Τι είναι η Δύση";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. παρ*άλογη είπε...

    Ποιό είναι το μάθημα που εμπλουτίστηκε από στοιχεία του "Τι είναι η Δύση";

    Τα θρησκευτικά

    Antonios

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @Antonios

    Αν είσαι καθηγητής, σε τι ποσοστό της τάξης μπορείς ν' απευθύνεις ένα βαθύ προβληματισμό και να βρείς ανταπόκριση;

    Ακόμα, σε τι βαθμό βλέπεις να είναι τα παιδιά πρόθυμα να επεξεργαστούν τα βαθύτερα αίτια που τα οδηγούν στο να απορρίψουν ή να ασπαστούν μιά ιδέα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. παρ*άλογη
    1ο ερ
    Μολονότιεξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σύνθεση του τμήματος,όπως μάλλον εκ πείρας γνωρίζεις,μιλώντας με ποσοστά, πάνω από τα μισά παιδιά συμμετέχουν σε συζητήσεις καταθέτοντας ιδέες και επιχειρήματα
    2 ερ
    Το μάθημα που διδάσκω μου επιτρέπει ναθέτω ιδέες, δόγματα, πεποιθήσεις και ιστορικά γεγονάτα υπό την κρίση των μαθητών μου,
    ωστόσο μέχρι σήμερα δεν εξετάσαμε ποτέ "τα βαθύτερα αίτια" που οδηγούν τα άτομα "να απορρίπτουν ή να ασπάζονται μιά ιδέα"
    ίσως γιατί ανήκει σε άλλο επιστημονικό πεδίο (ψυχολογία).
    Antonios

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ βίντεο

    Διασκεδαστικό αλλά είναι τα σχόλια ενός οικονομολόγου. Τι κύρος έχουν; Υψηλότερο όταν αφορά στην οικονομία (αλλά εδώ ακούμε την άποψή του μόνο) χαμηλότερο σε τομείς όπου δεν έχει ειδίκευση.
    Σημάδι του προβλήματός μας ως χώρας δεν είναι (κατά τη γνώμη μου) το σημείο που εντόπίζει ο ίδιος. Είναι το ότι μια τόσο μονοσήμαντη εξήγηση αντιμετωπίζεται σοβαρά απο μορφωμένους ανθρώπους. Το ότι κάτι που στην καλύτερη περίπτωση θα είναι ένα κομμάτι μόνο μιας πολύ συνθετότερης ερμηνείας παρουσιάζεται ως "η απλή σταράτη εξήγηση" και εμείς χάβουμε κάτι τέτοιο! Είναι σημάδι της αποτυχίας του εκπαιδευτικού μας συστηματος όσο αφορά στη διδασκαλία της ιστορίας.

    Το μόνο που πετυχαίνουμε με τέτοιου είδους εξηγήσεις είναι η αυτοδικαίωση γιατί χρησιμοποιούμε διαρκώς το confirmation bias. Όποτε βρίσκουμε δεδομένα που συμφωνούν με τη θέση μας χοροπηδούμε με χαρά. Αλλά δεν βάζουμε τη θέση μας στην αυστηρή βάσανο της αντίστοιχης επιστήμης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή