Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Ο δαίμων του πελατειακού κράτους και το μιμίδιο φακελάκι.


(Το κείμενο που ακολουθεί είναι ιδιαίτερα σκληρό και …αχώνευτο, αλλά αν το σκεφτούμε λίγο με ειλικρίνεια, ίσως πάρουμε απαντήσεις σε ανάλογες ερωτήσεις. Πάντως δεν είναι κατάλληλο για μεγάλο αριθμό αναγνωστών.)

Πελατειακό κράτος. Μια φράση που ακούγεται ως κάτι το καταραμένο, εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Μια πραγματικότητα που όλοι την λοιδορούν και την καταριούνται ως την αιτία των δεινών της πατρίδας. Αρχές της δεκαετίας του 90, θυμάμαι ένα βουλευτή που την προηγούμενη δεκαετία είχε διορίσει στο δημόσιο όλους τους συγχωριανούς του, και εμένα προσωπικά μου υποσχέθηκε ότι θα κατασκευάσει μια γέφυρα σε ένα άσχετο με μένα δρόμο που απλώς τύχαινε να περνώ συχνά, θυμάμαι λοιπόν αυτόν να καταφέρεται κατά των πελατειακών σχέσεων και να αρνείται (στα λόγια) νέους διορισμούς. Νεότερος και αφελέστερος, θυμάμαι ότι τότε σκέφτηκα: Αφού και αυτός κατάλαβε το λάθος, έχουμε ελπίδα, μπορεί τα πράγματα να αλλάξουν σε αυτόν τον τόπο και να γίνουν αξιοκρατικά.

Είκοσι χρόνια μετά, και πάλι οι πολιτικοί μας υπόσχονται ότι θα περιορίσουν το πελατειακό κράτος και θα φέρουν την διαφάνεια και την αξιοκρατία. Ή ορθότερα όλα αυτά τα χρόνια, όλοι οι πολιτικοί υπόσχονται ότι θα καταργήσουν το πελατειακό κράτος. Και τώρα ακούω υπουργό να βγαίνει στην τηλεόραση και να υπόσχεται εκ νέου την αξιοκρατία και την ίδια στιγμή πληροφορούμαι ότι αλλάζει την σειρά των κρίσεων στο υπουργείο του προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο οικογενειακά ευνοούμενος τρίτου θεσμικού παράγοντα.

Έχω μια ξεκάθαρη άποψη που ναι μεν δεν είναι πρωτότυπη, αλλά έχω την αίσθηση ότι συνήθως την ξεχνούμε. Όταν συμβαίνει κάτι για πολύ καιρό και εκτεταμένα, υπάρχουν βαθύτεροι λόγοι. Λόγοι όχι τεχνικής φύσης αλλά θα έλεγα ανθρωπολογικής. Οι άνθρωποι που δημιουργούν, ανέχονται και συντηρούν επί μακρόν μια κατάσταση μοιράζονται κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είναι ιδιαίτερου τύπου άνθρωποι. Και βέβαια, είναι πλέον γνωστό ότι αν μιλούμε για κοινωνικές συμπεριφορές, δεν έχει νόημα να αναζητούμε βιολογικά χαρακτηριστικά αλλά πολιτιστικά χαρακτηριστικά.

Για το πελατειακό κράτος στην Ελλάδα συνήθως ενοχοποιούνται οι πολιτικοί. Αυτονόητα έχουν ευθύνη. Έχουν όμως την κύρια ευθύνη; Είναι ένα ερώτημα που ελάχιστοι έχουν διάθεση να συζητήσουν ειλικρινά. Παρατηρώ ότι η άποψη ότι οι πολιτικοί έχουν την κύρια ευθύνη για το πελατειακό κράτος στην Ελλάδα έρχεται σε κάθετη σύγκρουση με μια άλλη ευρέως διαδεδομένη άποψη, ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε πολιτικούς που να εμπνέουν, που να πηγαίνουν μπροστά από την κοινωνία, ότι οι πολιτικοί μας καθορίζουν τις πολιτικές με μοναδικό γνώμονα τις δημοσκοπήσεις. Αυτήν την δεύτερη άποψη είναι πολύ δύσκολο να την αντικρούσει κάποιος. Αν οι πολιτικοί έπονται της κοινωνίας, τότε και για τις πελατειακές σχέσεις την κύρια ευθύνη την φέρει η κοινωνία η οποία δεν έχει διάθεση να τις απαρνηθεί, δεν έχει διάθεση να αλλάξει στάση και συμπεριφορά για τον λόγο αυτό τις αποδίδει σε αυτούς που στην πραγματικότητα υλοποιούν τις επιθυμίες της, του πολιτικούς.

Δεν νομίζω ότι υπάρχει Έλληνας πολίτης που να έχει ηθικό ενδοιασμό, αν βέβαια του δοθεί η δυνατότητα, να επικοινωνήσει με κάποιον που έχει την εξουσία και να του ζητήσει να διεκπεραιωθεί η όποια υπόθεσή του, παρακάμπτοντας την σειρά ή την νόμιμη διαδικασία, δηλαδή να παρανομήσει προκειμένου να γίνει η δουλειά του με την κάλυψη κάποιου τρίτου που έχει την ανάλογη εξουσία. Αυτό σημαίνει ότι στην ηθική συνείδηση της κοινωνίας μας, μια τέτοια ενέργεια είναι ουσιαστικά νόμιμη. Εφόσον λοιπόν είναι νόμιμη είναι φυσιολογικό και να υλοποιείται με κάθε τρόπο. Εφόσον η κοινωνία το ζητά χωρίς ενοχές, το πολιτικό σύστημα θα ανταποκρίνεται θετικά. Και το ερώτημα τίθεται εύλογα: για ποιον λόγο η κοινωνία μας δεν έχει τέτοιες ενοχές; Πως γίνεται όλοι μας να κάνουμε, χωρίς ενοχές, κάτι που εξίσου όλοι μας κατακρίνουμε;

Πριν προσπαθήσω να απαντήσω σε αυτό το ερώτημα θα περιγράψω λίγο διαφορετικά το πελατειακό κράτος. Τι εννοούμε λοιπόν με την φράση αυτή; Συνήθως εννοούμε το γεγονός κατά το οποίο κάποιος πετυχαίνει μια προνομιακή σχέση με τους πόρους του κράτους, χάρη στο γεγονός ότι έχει μια πρόσβαση σε κάποιον ενδιάμεσο, ο οποίος τρόπον τινά του “πουλά” αυτούς τους πόρους έναντι κάποιου ανταλλάγματος. Αν το δούμε κάπως πιο αφαιρετικά, έχουμε ένα φαινόμενο στο οποίο συμμετέχουν τρεις παράγοντες. Υπάρχει ένα μεγάλο, πλούσιο και ισχυρό σύστημα το οποίο έχει την δυνατότητα να προσφέρει διάφορες παροχές στο τρίτο μέλος του φαινομένου, που είναι ένας απλός άνθρωπος. Τέλος υπάρχει ένας ενδιάμεσος ο οποίος έχει την δυνατότητα να προσφέρει, κατά προτεραιότητα, τις υπηρεσίες του συστήματος στον εν λόγω άνθρωπο-πολίτη.

Ο πολίτης λοιπόν προκειμένου να εξασφαλίσει προς ίδιον όφελος υπηρεσίες του συστήματος, πολύ περισσότερες από αυτές που του αναλογούν φυσιολογικά, γίνεται πελάτης που ενδιάμεσου προσφέροντάς του ανταλλάγματα ώστε αυτός να υποτάξει το σύστημα στις δικές του επιθυμίες ή ανάγκες. Έτσι γίνεται μια συναλλαγή, ένα πάρε και δώσε ανάμεσα στον άνθρωπο και τον ενδιάμεσο με αντικείμενο της συναλλαγής ένα ευρύτερο και κοινό για όλους αγαθό. Εν τέλει έχουμε την οικείωση και προσαρπαγή εκ μέρους του ανθρώπου ενός μείζονος αγαθού το οποίο φυσιολογικά ανήκει στο σύνολο και στο οποίο υπό τις κρατούσες συνθήκες, ο πελάτης θα είχε ελάχιστη ή μηδενική πρόσβαση. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει αδιαφορία για το γεγονός ότι το κοινωνικό σύνολο δεν έχει εύκολη και εύλογη πρόσβαση στο κοινό αγαθό και ο πολίτης-ιδιώτης πληρώνει για να αποκτήσει αυτός κατ’ εξαίρεση την πρόσβαση στο εν λόγω αγαθό.

Όταν μια τέτοια συναλλαγή συμβαίνει μαζικά δεν μπορεί παρά να συνεπάγεται ότι τα μέλη της κοινωνίας στην οποία συμβαίνει αυτή η συναλλαγή είναι εξοικειωμένα με την ιδέα της υποταγής ενός αγαθού, που ανήκει στο ευρύτερο σύνολο και στο οποίο τα μέλη της κοινωνίας δεν έχουν αυτονόητη και εύκολη πρόσβαση, στο ατομικό και προσωπικό συμφέρον, προσφέροντας κάποιο αντάλλαγμα σε ένα τρίτο παράγοντα. Με άλλα λόγια μια τέτοια πράξη πρέπει να είναι εντεταγμένη και πλήρως νομιμοποιημένη στην κουλτούρα αυτής της κοινωνίας. Φυσικά αυτή η πράξη δεν θα έχει την μορφή μιας πολιτικής συναλλαγής, αλλά μια γενικότερη και καθολικότερη μορφή.

Ας δούμε τώρα μια εικόνα την οποία βλέπουμε συχνά στην τηλεόραση. Ένα αθλητή, συνήθως ποδοσφαιριστή ο οποίος γίνεται αλλαγή και μπαίνει μέσα στον αγωνιστικό χώρο. Συνήθως κάνει τον σταυρό ή κάποια άλλη επίκληση προς τον Θεό στον οποίο ενδεχομένως πιστεύει. Τι ζητά από τον Θεό του; Όχι κάτι διαφορετικό από τον πελάτη του πελατειακού κράτους. Ζητά ο Θεός να τον βοηθήσει να νικήσει η ομάδα του. Ζητά ο Θεός, ένα, από μια έννοια, ευρύτερο και κοινό για όλους τους ανθρώπους αγαθό, να υποταχθεί στο δικό του προσωπικό συμφέρον. Ζητά από τον Θεό να μεροληπτήσει υπέρ του ιδίου. Ως αντάλλαγμα προσφέρει τουλάχιστον την δημόσια χειρονομία-έκφραση πίστης σε Αυτόν που ενδεχομένως και συνήθως συνοδεύεται με άλλες ιδιαίτερες προσφορές. Βέβαια εδώ δεν είναι φανερός ο ενδιάμεσος πωλητής της ευνοίας του Θεού.

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο στην περίπτωση μιας μητέρας που πηγαίνει στην Εκκλησία και ανάβει ένα κερί για να βοηθήσει η Παναγία το παιδί της να περάσει στις εξετάσεις. Στην περίπτωση αυτή είναι φανερός ο ενδιάμεσος στον οποίο ο ενδιαφερόμενος προσφέρει μια κατάλληλη αμοιβή-προσφορά ώστε να πετύχει το ζητούμενο. Βέβαια η μητέρα παραβλέπει, το ίδιο άνετα με τον αθλητή, το γεγονός ότι αν η Παναγία βοηθήσει το δικό της παιδί, θα πρέπει να αφήσει απέξω το παιδί μιας άλλης μητέρας. Το κριτήριο πλέον δεν είναι η αξία του παιδιού, αλλά η διάθεση της μητέρας να προσφέρει τα αναγκαία στον ενδιάμεσο μεταξύ αυτής και της Παναγίας. Και βέβαια ο Παναγία παίζει και αυτή με την σειρά της τον ρόλο του επί πληρωμή ενδιαμέσου ανάμεσα στον πιστό και τον Θεό.

Κάθε φορά λοιπόν που ο πιστός προσκυνά ή προσεύχεται σε ένα άγιο προκειμένου να ικανοποιηθεί ένα αίτημά του αναπτύσσει μια πελατειακή σχέση με στόχο την “εξαγορά” του Θεού. Συνήθως μια τέτοια πράξη ή προσευχή συνοδεύεται με κάποιου είδους προσφορά, έτσι ώστε ο άγιος να προτιμήσει την πιστό και να μην αδιαφορήσει ούτε να προσέξει κάποιον άλλο πιστό και έτσι να διαμεσολαβήσει στον Θεό ώστε ο πελάτης-πιστός να πετύχει την ικανοποίηση του αιτήματός του. Η πάσης φύσεως προσφορά στο θείο για την ικανοποίηση των ιδιαιτέρων αναγκών του πιστού εις βάρος των, επίσης πάσης φύσεως, ανταγωνιστών του είναι πλήρως νομιμοποιημένη στην κουλτούρα της κοινωνίας μας, θεωρείται μάλιστα και μια πράξη αρετής. Από μικροί διδασκόμαστε να προσευχόμαστε στους αγίους και γενικότερο στο θείο, για να πετυχαίνουμε ότι θέλουμε, ή θεωρούμε ότι έχουμε ανάγκη.

Αν και η εκκοσμίκευση είναι πλέον πραγματικότητα και στην πατρίδα μας, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε την δύναμη των μιμιδίων για τα οποία μίλησα σε προηγούμενό μου κείμενο στο περιοδικό (Ηνιοχείν τεύχος 2) http://heniohein.wordpress.com/2010/10/30/%cf%84%ce%b1-%ce%bc%ce%b9%ce%bc%ce%af%ce%b4%ce%b9%ce%b1-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ae%ce%bd%cf%89%ce%bd/ . Ένα μιμίδιο είναι ένα σύνολο ιδεών, αντιλήψεων, στάσεων ζωής και γνώσεων, το οποίο ζει και εξελίσσεται με τρόπο ανάλογο αυτού των γονιδίων. Δηλαδή αναπαράγεται στα πλαίσια μιας κοινωνίας και τείνει να κυριαρχήσει σε αυτήν, εξοβελίζοντας αντίθετες ιδέες, αντιλήψεις και στάσεις ζωής. Για τα μιμίδια έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερη θεωρία κεντρικό στοιχείο της οποίας είναι το γεγονός ότι ένα μιμίδιο μοιάζει να έχει μια ανεξάρτητη ζωή. Αυτή το σημείο είναι που το κάνει χρήσιμο εργαλείο για την ανάλυση που παρουσιάζω στο άρθρο αυτό.

Σήμερα ένα πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού λαμβάνει υπόψη του την θεολογία και τις προτροπές της ορθόδοξης εκκλησίας, όμως στο πολιτιστικό υπόβαθρο των περισσοτέρων κυκλοφορεί το εν λόγω μιμίδιο, το οποίο μπορούμε να ονομάσουμε μιμίδιο “φακελάκι”. Το μιμίδιο που νομιμοποιεί την υποταγή ενός ευρύτερου αγαθού, π.χ. Θεός, κράτος, σύστημα υγείας στο, κατ’ εξαίρεση, ίδιο συμφέρον, αρκεί να πληρώσει κανείς το απαραίτητο τίμημα στον κατάλληλο ενδιάμεσο. Αρκεί δηλαδή να είναι πελάτης κάποιου που θεωρείται δικαίως ή αδίκως ότι έχει προνομιακή πρόσβαση π.χ. στον Θεό, το κράτος ή το σύστημα υγείας.

Η νομιμοποίηση αυτού του μιμιδίου “φακελάκι” πιστοποιείται έκδηλα σε πολλές περιστάσεις της κοινωνικής μας ζωής. Κάθε φορά που η πολιτική και πνευματική ηγεσία του τόπου μας παρευρίσκεται σε μια επίσημη δοξολογία που τελείται σε κάποιο ναό, όπου υποτίθεται ότι ευχαριστούμε τον Θεό γιατί δέχθηκε το εθνικό μας …“φακελάκι”, και μας αντάμειψε με τις αναγκαίες εξυπηρετήσεις, κάθε φορά που η πνευματική και πολιτική ηγεσία συμμετέχει σε κάποια από τις τελετές που λαμβάνουν χώρα στα διάφορα θρησκευτικά προσκυνήματα, όπου επίσης κατατίθενται άπειρα τέτοια “φακελάκια”, (πολλές φορές μπροστά στις κάμερες και οι πολιτικοί μας καταθέτουν το δικό τους), τότε το μιμίδιο αυτό αναπτύσσεται και διαχέεται σε ολόκληρη την κοινωνία μας. Είτε μιλούμε για τον Θεό της Ελλάδας είτε για φακελάκι στο νοσοκομείο είτε για την επίσκεψη στο γραφείο κάποιου πολιτευτή ώστε να προωθηθεί κατ’ εξαίρεση μια υπόθεσή μας, είτε μιλούμε για τα εθνικά μας δίκαια που πρέπει ο υπόλοιπος κόσμος, ΟΗΕ, ΝΑΤΟ ή ΕΕ να αναγκάσουν να αποδεχθεί η Τουρκία, στην πραγματικότητα πρόκειται για την δράση του ίδιου μιμιδίου.

Το κρίσιμο σημείο σε όλη αυτήν την ιστορία είναι το γεγονός ότι η πίτα των πάσης φύσης αγαθών, πάντα, σε κάθε περίσταση, είναι συγκεκριμένου μεγέθους και πρέπει να μοιρασθεί σε πολλά κομμάτια που ποτέ δεν αρκούν για να ικανοποιήσουν την ζήτηση. Αυτό είναι ένα δομικό χαρακτηριστικό του σύμπαντος στο οποίο ζούμε. ( Για όσους γνωρίζουν, αυτό αποτυπώνεται στις εξισώσεις του Maxwell και τις άλλες εξισώσεις πεδίου με ένα αυθαίρετο όσο που εκφράζει το δυναμικό). Υπάρχουν δύο βασικές προσεγγίσεις στο πρόβλημα που προκύπτει. Είτε να επιδιώξουμε να αυξήσουμε την πίτα, έτσι ώστε να αρκεί για όλους, είτε να επηρεάσουμε τον τρόπο με τον οποίο αυτή διανέμεται ώστε εμείς να αποκτήσουμε μεγαλύτερο κομμάτι.

Το τέλος του δυτικού μεσαίωνα σηματοδοτήθηκε από την διαδικασία αύξησης της πίτας στον χώρο της δυτικής Ευρώπης. Η αύξηση έγινε με πολλούς τρόπους, όχι πάντα νόμιμους και συχνά εις βάρος άλλων κοινωνιών. Θεωρώ ότι η κρίση την οποία περνούν σήμερα οι δυτικές κοινωνίες οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι η πίτα δεν μπορεί να αυξηθεί επαρκώς, εξαιτίας του ότι στον πλανήτη έχουν εμφανισθεί αξιόμαχοι ανταγωνιστές που διεκδικούν από τους δυτικούς ολοένα και μεγαλύτερα κομμάτια της.

Σε μια κοινωνία, όπως αυτή του ελληνικού μεσαίωνα και της ελληνικής και τουρκικής αυτοκρατορίας, όπου το εν λόγω μιμίδιο ήταν κυρίαρχο, η τάση ήταν εμφανώς όχι στην αύξηση της πίτας, αλλά στην προνομιακή πρόσβαση σε αυτήν. Έτσι οι πελατειακές σχέσεις και η διαφθορά ήταν κυρίαρχα χαρακτηριστικά τόσο της Βυζαντινής όσο και της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, αλλά εύλογα και αναμενόμενα παραμένουν χαρακτηριστικό και της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, στο βαθμό που δεν έχει αναληφθεί καμιά συστηματική προσπάθεια για να εξαλειφθούν οι πολιτιστικοί λόγοι που υποθάλπουν τις πελατειακές σχέσεις, τουτέστιν το εν λόγω μιμίδιο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται όχι μόνο στην δική μας κοινωνία, αλλά και σε κάθε μη κοσμική κοινωνία, σε κάθε κοινωνία όπου η παραδοσιακή θρησκεία αποτελεί συστατικό στοιχείο της κουλτούρας της, όπως είναι οι πρώην κουμουνιστικές, ορθόδοξες χώρες και οι μουσουλμανικές χώρες. Γιατί σε όλες αυτές τις κοινωνίες το μιμίδιο αυτό είναι παρόν. Για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού των χωρών αυτών η αύξηση της ευημερίας δεν περνά από την αύξηση της πίτας, αλλά από την προνομιακή πρόσβαση σε αυτήν.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο το γεγονός ότι σήμερα, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι οι χώρες στις οποίες η χριστιανική Εκκλησία παίζει ακόμα σημαίνοντα ρόλο. Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία και Ιταλικός νότος είναι χώρες στις οποίες οι θρησκευτικές τους ρίζες παραμένουν λίγο ή πολύ ζωντανές. Δύσκολο να είναι τυχαίο. Θα άξιζε κανείς να μελετήσει την ύπαρξη και την δράση του μιμιδίου αυτού στις εν λόγω κοινωνίες.

Για την Ελλάδα όμως τα πράγματα είναι αρκετά καθαρά, και γίνονται ακόμα πιο καθαρά όταν δει κανείς και την ιστορία της. Μια κοινωνία στα όρια της οποίας υπάρχουν άπειρα εκκλησάκια και θαυματουργές εικόνες με ατέλειωτα αναθήματα πάνω σε αυτές, το μιμίδιο αυτό είναι κυρίαρχο και είναι λογικό να επηρεάζει και την συλλογική συμπεριφορά με ένα ανάλογο τρόπο. Δηλαδή η ελληνική κοινωνία να επιδιώκει να πετυχαίνει τους στόχους της όχι με τα δικά της μέσα αλλά αξιοποιώντας τις δυνατότητες, δυνάμεις και ισχύ άλλων κοινωνιών. Κεντρικός άξονας της εξωτερικής της πολιτικής είναι η εύρεση πατρώνων, με την δύναμη των οποίων να επιδιώκει να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της. Καταβάλλοντας πάντα το ανάλογο τίμημα σε διάφορους ενδιαμέσους.

Πράγματι η ελληνική ιστορία είναι πλήρης τέτοιων στάσεων και περιστατικών. Από την χρήση μισθοφόρων στρατιωτών και ναυτών από τους βυζαντινούς αυτοκράτορες, το κίνημα των ενωτικών κατά τα τελευταία χρόνια του μεσαιωνικού κράτους, την προσδοκία του ξανθού γένους, έως τα πολιτικά κόμματα κατά τους χρόνους της επανάστασης του 21, (η οποία ήταν για λίγο μια φωτεινή εξαίρεση του κανόνα) όπου το κάθε κόμμα διαμεσολαβεί και προπαγανδίζει διαφορετικής εθνικότητας πάτρωνα, τα χρόνια της μικρασιατικής καταστροφής και του εμφυλίου, την προσδοκία ότι ο ΟΗΕ και το διεθνές δίκαιο θα επιλύσει το Κυπριακό, η Ευρωπαϊκή Ένωση που θα τιθασεύσει τις ορέξεις της Τουρκίας και βέβαια το μέγα φαγοπότι των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Η κατάληξη είναι εκκωφαντική: Μνημόνιο και μηχανισμός στήριξης για να σωθούμε από το χρέος!

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις το μοτίβο είναι ίδιο. Πάντα κάποιος άλλος, μεγάλος, θα βγάλει το φίδι από την τρύπα, για λογαριασμό μας. Η ελληνική κοινωνία και η ελληνική πολιτική προσδοκά την εξέλιξη και την ανάπτυξή της και την επίλυση των προβλημάτων της όχι από την αύξηση της απόδοσής της, αλλά από την πρόσβαση στους πόρους άλλων λαών και άλλων κοινωνιών με την χρήση διαφόρων διαμεσολαβητών και δίδοντας έμμεσα ή άμεσα ανταλλάγματα.

Κάποιες φορές το μιμίδιο “φακελάκι” λειτούργησε ευεργετικά για την Ελλάδα. Πραγματικά η ελληνική κοινωνία εξαργύρωσε ακριβά το brand name της και πήρε ανταλλάγματα σε πολύ κρίσιμες ιστορικές στιγμές. Κάποιες άλλες φορές πλήρωσε ακριβά το ότι οι ανταγωνιστές της έδωσαν …παχύτερο “φακελάκι”, όμως όλα δείχνουν ότι αυτή η ιστορία έφθασε στο τέλος της. Στην πραγματικότητα υποκύπτουμε και εμείς, ίσως πρώτοι εμείς, στην αδυσώπητη πίεση που ασκούν τα 2,5 δις ανθρώπων που κατοικούν την Ινδία και την Κίνα. Και πλέον γίνεται επιτακτικός εθνικός μας στόχος η κατάργηση του λαδώματος.

Πως όμως είναι δυνατόν να συμβεί πράγματι κάτι τέτοιο, όσο μένει ανενόχλητο το μιμίδιο “φακελάκι”; Αυτό είναι ένα κρίσιμο ερώτημα που έχει μια προφανή απάντηση. Αν δεν εξοβελισθεί από την κοινωνία μας το εν λόγω μιμίδιο, δεν πρόκειται ποτέ να λειτουργήσει η κοινωνία μας με ένα υγιή ανταγωνιστικό τρόπο. Το πρόβλημα καθίσταται δυσκολότερο από το γεγονός ότι το μιμίδιο “φακελάκι” δεν είναι το μοναδικό που εμποδίζει την στροφή της κοινωνίας μας στον αγώνα για μια τίμια αύξηση της πίτας, αλλά υπάρχει τουλάχιστον και το μιμίδιο της κατοχής της μοναδικής αλήθειας, όπως ανέπτυξα στο προηγηθέν κείμενό μου για τα μιμίδια των Ελλήνων.

Στην πραγματικότητα αυτό που χρειάζεται επειγόντως ο τόπος μας είναι μια πολιτιστική επανάσταση. Οι πολιτιστικές όμως επαναστάσεις συνήθως εμπνέονται από διάφορους …ισμούς. Πως είναι δυνατόν να υπάρξει πολιτιστική επανάσταση σε μια εποχή που έχουν πεθάνει όλοι οι …ισμοί και η ιδέα της ανάπτυξης ενός άλλου φαντάζει ελάχιστα ελκυστική και ακόμα λιγότερο πιθανή;

Αυτήν την στιγμή, αυτό που έρχεται βρίσκεται πίσω από την στροφή και δεν φαίνεται. Όμως βαδίζουμε ταχύτατα προς αυτήν και θα το δούμε. Λίγο υπομονή και θα μας λυθεί η απορία…

23 σχόλια:

  1. Κύριε Μέσκο

    εσεις οταν προσευχόσασταν στον Θεό, δηλ μονο για 'υλικης φύσεως ζητήματα' κανατε την προσευχή;

    Για κανενα αλλο λογο, και σε κανεναν άλλον τομεα;

    Μυρμιδόνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ πάντως θυμάμαι τη σταθερή εποδό της Καπαδόκισας γιαγιάς μου (που δεν νομίζω να την ανακάλυψε η ίδια): "...όλα τα παιδιά του κόσμου και τα δικά μας ". Η πελατειακή τάση εμφανίζεται με φυσικό τρόπο ακόμα και εκτός Μεσογείου (δείτε πχ την ιστορία της Αγγλίας απο τον Ερίκο τον Έβδομο μέχρι σίγουρα τις αρχές του 18ου αιώνα (μετά δεν ξέρω προσωπικά). Ιδιαίτερα το τι κάναν οι Γουίγκ και οι Τόρις σε βολέματα ημετέρων όταν αυξήθηκε η πίτα του κρατικού τους κορβανά χάρη στον επεκτατισμό τους).

    Επίσης νομίζω ότι μαζί με τα ξερά καις και τα χλωρά.

    Τα περι της ελληνικής πολιτικής νομίζω ότι είναι σε μεγάλο βαθμό άδικα. Ξέρεις καλά ότι είμαστε μια μύγα σε μια περιοχή ενδιαφέρουσα σε διεθνή γεοπολιτικά παιγνίδια. Μια χώρα επίσης που ξεκινήσαμε ως κράτος με βαριά χρέη και πολύ δύσκολες συνθήκες. Η οποία φυσικά κυβερνιέται απο ανθρώπους και όχι ιδανικές προσωπικότητες απόλυτης ακεραιότητας. Είμαστε αναγκασμένοι να προσαρμόσουμε τα οράματά μας στα οράματα και άλλων και τα συμφέροντά μας στα συμφέροντα των άλλων. Και η τάση να συνδέσουμε το προσωπίκό συμφέρον με το γενικό καλό (να πείσουμε τον εαυτό μας ότι το συμφέρον μας βοηθάει και το γενικό καλό) δεν είναι ελληνική επινόηση.

    Πρότασή μου: να δουμε τους "γονείς" μας πιο συγκαταβατικά, με αγάπη και με πραγματική διάθεση να μάθουμε.
    Δεν ήταν νομοτελειακό να καταλήξουμε στη σημερινή κατάσταση. Ούτε είναι νομοτελειακό το τι θα συμβεί απο εδώ και πέρα.

    Οι θέσεις του Γιώργου (Μέσκου όχι Παπανδρέου) είναι ενδιαφέρουσες αλλά νομίζω ότι πρέπει να ισορροπηθούν απο εξέταση και άλλων ιδεολογιών(πχ την επίδραση των αντιλήψεων για τους "υπανάπτικτους", την αποικιοκρατία, την φωτισμένη δεσποτεία που ήταν διάχυτες στην Ευρώπη στον τρόπο με τον οποίο όσοι έκαναν κουμάντο στην Ελλάδα έκαναν εισαγωγή Δυτικών θεσμών και ιδεών στην Ελλάδα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βασίλης Κόλλιας
    Οι πελατειακές σχέσεις είναι δομικό χαρακτηριστικό του φεουδαρχικού συστήματος και εξαφανίσθηκαν όπου αυτό αντακαταστάθηκε από την κοινωνία των πολιτών.
    Σε μια τέτοια κοινωνία υπάρχουν πάλι πελατειακές σχέσεις οι οποίες είναι είτε θεσμικά νομιμοποιημένες ή όταν είναι παράνομες θεωρούνται ...παράνομες.
    Το θέμα είναι ότι στην Ελλάδα και σε άλλες μη δυτικές χώρες, είναι μεν παράνομες αλλά δεν θεωρούνται παράνομες και προσπαθώ να εξηγήσω αυτήν την αντίφαση. Είναι τετριμμένο το ότι αυτά που λέω δεν εξαντλούν το φαινόμενο, αλλά θεωρώ ότι αν δεν συζητηθούν και γίνουν αντιληπτά, έστω όχι αποδεκτά, τότε δεν έχουμε και πολλές ελπίδες σαν κοινωνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα κύριε Μέσκο,

    νόμιζα..θα απαντούσατε και στον δικο μου 'προβληματισμο'.

    Εχω υπομονή... :)

    Μυρμιδόνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μυρμιδόνας
    Αγαπητέ, από ότι φαίνεται εσύ δεν έχεις προβληματισμό αλλά ανασφαλείς βεβαιότητες, γεγονός που εμένα δεν με αφορά. Δεν είναι δική μου δουλειά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. κύριε Μέσκο, θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον αν, ως θεολόγος, θα μπορούσατε να περάσετε το μήνυμα οτι ο χριστιανισμός δεν ειναι θρησκεία, άρα δεν εχουν καμμιά ωφέλεια από πελατειακές σχέσεις όσον αφορά στον Θεό, πρωτοπόρος του οποίου μηνύματος είναι ο Ρωμανίδης, όπως φαίνεται στο βιβλίο του Ναυπάκτου Εμπειρική δογματική. Νομίζω ότι αν δούμε την εκκλησία από αυτήν την προοπτική, τότε πολύ λίγοι είναι αυτοί πού πραγματικά ξέρουν τί πιστεύουν. Και τότε θα έχουμε μια ελπίδα ότι κάτι μπορεί να γίνει μετά από εκατό χρόνια.
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σιμούδης Δημήτριος31 Μαρτίου 2011 στις 6:22 μ.μ.

    Χτες ανακοινώθηκε μια έρευνα για το φακελάκι από ένα πανεπιστημιακό τμήμα. Ούτε λίγο ούτε πολύ η πλειοψηφία των ερωτηθέντων ευλογεί το φακελάκι και από τις δύο πλευρές, και απ τη πλευρά αυτών που τα δίνουν και από την πλευρά αυτών που τα παίρνουν.
    Δηλαδή ούτε καν μας ενοχλεί ακόμη και τώρα που φαίνεται που οδηγούμαστε!!!!
    @ Δημήτρης
    Ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία? μακάρι να ήταν έτσι
    @ Μέσκος
    Με γεια μας το νέο Λύκειο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κύριε Σιμούδη, ο χριστιανισμός ξεκίνησε ως εκκλησία, δηλαδή ως ενα σύνολο ανθρώπων που είχε το άγιο πνεύμα αισθητώς όπως φαίνεται στις πράξεις των αποστόλων. Δηλαδή είχε γνώση του Θεού και σκοπό να οδηγήσει τους προσερχομένους στην ιδια γνώση. Το οτι εν πολλοίς κατήντησε θρησκεία υπάρχουν πολλές εξηγήσεις. Η ουσία είναι οτι κάποιοι προσπαθούν να επαναφέρουν τον χριστιανισμό στην αρχική του προοπτική. Γι αυτό ανέφερα τον Ρωμανίδη.
    Δημητρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος
    Λυπάμαι αλλά από όσο μπορώ να γνωρίζω ο χριστιανισμός είναι μια τυπικότατη θρησκεία, με πολλά κοινά με τον βουδισμό, πράγμα που δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Οι ιδέες του Ρωμανίδη είναι απλά ωραίες ιδέες που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Βέβαια ο καθένας μπορεί να σκέπτεται ότι θέλει, ακόμα και να επαναφέρει τον χριστιανισμό στην αρχική του προοπτική. Να θυμίσω μόνο ότι σε αυτό έχουν προηγηθεί σε αυτό οι προτεστάντες εδώ και αιώνες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σιμούδης Δημήτριος
    Το νέο λύκειο έχει καλά στοιχεία, αλλά δεν νομίζω ότι θα εφαρμοσθούν. Ο επόμενος υπουργός θα το ακυρώσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κύριε Μέσκο, ο Ρωμανίδης ήταν ιστορικός και ερευνητής και τον παρακολούθησα αρκετά χρόνια όταν δίδασκε ακόμη στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Ήταν άνθρωπος που δεν δεχόταν κάτι χωρίς να το ερευνήσει. Αυτά που υποστήριζε δεν είναι απλά ωραίες ιδέες αλλά η ζωή της εκκλησίας, από την οποία έχουμε απομακρυνθεί. Ο Ρωμανίδης εφήρμοσε αυτή την διδασκαλία των προφητών αποστόλων και πατέρων που βρήκε στα συγγράμματά τους και μιλούσε με βεβαιότητα για την εμπειρικη θεολογία και ζωή. Βρήκε ασκητές στο άγιο όρος πού ζούσαν αυτή την θεολογία και προκαλούσε όποιον ήθελε να κάνει προσωπικό πείραμα για να διαπιστώσει την αλήθεια. Βέβαια δεν αγνοείτε τον π. Παΐσιο, τον π. Πορφύριο, τον π. Σωφρόνιο, ο οποίος εξέφρασε και γραπτώς την εμπειρία του ζώντος Θεού. Αυτοί όλοι με την ζωή τους αποδεικνύουν ότι ο Ρωμανίδης έχει απόλυτο δίκαιο στην ακριβή καταγραφή της ζωής της εκκλησίας. Τα περί επιρροής του βουδισμού δεν στηρίζονται πουθενά δεδομένου ότι η νοερά προσευχή υπήρχε και στην παλαιά διαθήκη. Όσο για τους προτεστάντες δεν μπορεί να γίνει καμμιά σύγκριση με τον Ρωμανίδη γιατί η αφετηρία τους δεν είναι κοινή.
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος
    Τις ιδέες του Ρωμανίδη, (αλλά και αυτά που λές τώρα για ασκητές κλπ.) τις έχω ανατρέψει συστηματικά και ενδελεχώς τόσο στον Πλανήτη της Θεολογίας όσο και στο ΣΟκ και Δέος. Από εκεί και πέρα περί ορέξεως πρόκειται και αγνοίας ή ημιμάθειας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κύριε Μέσκο, δεν νομίζω ότι μπορει κανείς να αμφισβητεί την εμπειρία ενός ανθρώπου, όταν αυτός υποδεικνύει την πορεία για να φθάσει κάποιος στην ίδια εμπειρία. Να την επιβεβαιώσει δηλαδή. Αυτή είναι η μέθοδος όλων των θετικών επιστημών. Με την λογική σας πρέπει να αμφισβητήσετε και τα συμπεράσματα των θετικών επιστημών. Θα ήταν εντιμότερο να πείτε ότι δεν έχω την διάθεση να δοκιμάσω, και να μην παρετε θέση.
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σιμούδης Δημήτριος3 Απριλίου 2011 στις 9:09 μ.μ.

    @Δημήτρης
    Δεν είμαι γνώστης της θεολογίας του Ρωμανίδη αλλά αν όντως έχει αποδείξεις του ίδιου κύρους με τις φυσικές επιστήμες γιατί δεν έχουν κυριαρχήσει οι απόψεις του στην Εκκλησία; Έτσι συμβαίνει στις φυσικές επιστήμες, οι αποδείξεις οδηγούν στην επικράτηση των διαφόρων θεωριών που διατυπώνονται.
    Αν πάντως οι αποδείξεις του είναι του τύπου "ότι η νοερά προσευχή υπάρχει στην Παλαιά Διαθήκη" λυπάμαι αλλά οι αποδείξεις του είναι χωρίς καμμιά αξία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. "Θα ήταν εντιμότερο να πείτε ότι δεν έχω την διάθεση να δοκιμάσω, και να μην παρετε θέση."
    Αυτό είναι το λιγότερο ...άκομψο, όταν έχω γράψει δεκάδες σελίδων για το θέμα αυτό, που προφανώς αγνοείς. Θα ήταν εντιμώτερο να έλεγες ότι βαρυέμαι να τις διαβάσω και να σιωπήσεις. Αλλά φαίνεται ότι ανήκεις και εσύ σε αυτούς που ...εκ του προχείρου, τα ξέρουν όλα!
    Καλό Βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κύριε Μέσκο,
    Έχω διαβάσει τα περισσότερα κείμενα του μπλογκ σας, το πρωτο βιβλίο σας για την αγιότητα και τον πολιτισμό της πληροφορίας, τις συνεντεύξεις σας, κείμενα που δημοσιεύσατε σε άλλες ιστοσελίδες και αρκετές κριτικές. Δεν εχω διαβάσει το σοκ και δεος. Αυτά που λέω είναι μια αμβισβήτηση στην εικόνα που έχω σχηματίσει από τα κείμενα σας που ανέφερα παραπάνω. Δεν ξερω τι λέτε για τους αγίους, ξέρω ότι ότι εγώ γνώρισα αυτούς που ανέφερα και είδα ότι διαχειρίζονται μια τεράστια δύναμη μέ την αγάπη που δεν είναι συμφεροντολογική, την αγάπη που εντέλλεται ο Χριστός και εν τω ονόματι του Χριστού, χωρίς υπερηφάνεια. Οι άνθρωποι αυτοί γνώρισαν τον Θεό και η μαρτυρία τους είναι ίδια με την μαρτυρία των παλαιοτέρων αγίων, που σημαίνει ακρίβεια μεθόδου και αποτελέσματος. Και βέβαια, θεωρώ ότι δεν μπορώ να παραβλέψω την ζωντανή εμπειρία, όπως δεν μπορώ να παραβλέψω την επιστημονική εμπειρία. Ακόμη, γνωρίζω ανθρώπους απλούς που βαπτίσθηκαν σε μεγάλη ηλικία και είχαν βιώματα της προσευχής του αγίου πνεύματος μέσα στην καρδιά τους, όπως την περιγράφει ο απόστολος Παύλος. Πώς μπορώ να τα αγνωήσω όλα αυτά; Και γιατί να τα αγνοήσω; Δείχνουν οτι η παράδοση αυτή της ορθόδοξης εκκλησίας είναι αληθινή. Αν εκλίψει αυτή η παράδοση θα έχει εκλίψει μια επιστήμη, όπως έλεγε ο Ρωμανίδης.

    Δημήτριο Σιμούδη
    όπως ήδη έγραψα ο Ρωμανίδης ήταν ιστορικός και ερευνητής. Έκανε έρευνα στην αγία γραφή και τους πατέρες της εκκλησίας και κατέληξε σε ορισμένα συμπεράσματα. Μπορείτε να διαβάσετε για αυτό σε ένα δίτομο έργο που κυκλοφόρησε με τίτλο εμπειρική δογματική. Όταν δίδασκε αυτά που βρήκε στο πανεπιστήμιο ξεσηκώθηκε όλο το καθηγητικό κατεστημένο και όλο το εκκλησιαστικό κατεστημένο, που διαπνεόταν από παπικές και προτεσταντικές προσεγγίσεις του χριστιανισμού. Βλέπετε είναι ευκολότερο να κάνεις τον χριστιανισμό μια μετριότητα για να έχεις κόσμο από το να πης την αλήθεια η οποία θέλει προσπάθεια για να την κατακτήσεις.
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος
    Για όλα αυτά έχω γράψει αρχικά στον Πλανήτη της Θεολογίας, πιό τεχνικά και επιστημολογικά στην Υπόθεση των Λογικών Κβάντων και βέβαια άμεση απάντηση σε αυτά που λες περί αποδεικτικής αξίας της εμπειρίας στο Σοκ και Δέος. Το έργο του Ρωμανίδη το γνωρίζω πολύ καλά...
    Αν τυχόν ασχοληθείς, και θέλεις να συζητήσουμε, θα πρέπει να αναφερθείς με συγκεκριμένο τρόπο σε συγκεκριμένα θέματα.
    Το αν συμφωνείς ή διαφωνείς, αν σε αρέσουν ή όχι είναι δικό σου θέμα και δεν με αφορά. Θα σου απαντήσω μόνο αν μου πεις σε τι συγκεκριμένα, από όσα λέω, διαφωνείς και για ποιον συγκεκριμένο λόγο. Αλλιώς μπορείς να βρεις άλλους για να συζητήσεις με τον συνήθη "θεολογικό" και "χριστιανικό" τρόπο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κύριε Μέσκο, βρήκα αυτό τό κείμενο από τον επίλογο του βιβλίου σας σοκ και δέος (προς το παρόν δεν έχω την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσω) και μου προκαλεί τις εξής ερωτήσεις.
    "Γιὰ νὰ μπορέσω νὰ πῶ κάποιες νέες ἰδέες καὶ σκέψεις, κάποιες νέες ἑρμηνεῖες γιὰ τὰ μεγάλα ἐ ¬ρωτήματα, νὰ μιλήσω γιὰ τὸν Θεό, γιὰ τὴν θρησκεία, γιὰ τὴν ζωή, τὸ νόημά της, τὴν προσευχὴ καὶ τὴν πνευ¬ματικὴ ἐμπειρία, γιὰ τὸν θάνατο καὶ τὴν πιθανότητα τῆς μετὰ θάνατον ἐπιβίωσης, τὴν πίστη καὶ τὴν ἀθεΐα, μὲ τρόπο συνεκτικὸ καὶ αὐτοσυνεπῆ. Μεταφυσικὸ ἀλλὰ ὄχι αὐθαίρετο, μεταφυσικὸ ἀλλὰ μὲ σεβασμὸ στὴν ἐπι¬στημονικὴ γνώση καὶ χρησιμοποιώντας τὰ ἐργαλεῖα ποὺ αὐτὴ ἔχει ἀναπτύξει γιὰ νὰ ἀντιμετωπίσει ἀνάλο¬γα προβλήματα. Μὲ τρόπο σύγχρονο, ἀλλὰ ἀφομοιώ¬νοντας τὴν δημιουργικὴ ἐργασία τῶν περασμένων γε¬νεῶν".

    "Δὲν εἶ ¬ναι εὔκολο νὰ δεχθοῦμε τὰ προϊόντα τῆς φαντασίας τους ὡς τὴν μία καὶ μοναδικὴ ἀλήθεια γιὰ τὸν Θεό, τὸν κόσμο καὶ τὸν ἄνθρωπο. Ὅ,τι καὶ νὰ ποῦν, θὰ δεχτεῖ ἕ ¬να συστηματικὸ κριτικὸ ἔλεγχο καὶ καμιὰ ἀναφορὰ σὲ αὐ θεντίες τοῦ παρελθόντος δὲν θὰ μπορέσει νὰ ἀνασυ¬στήσει τὴν χαμένη τους ἀξιοπιστία".

    θέλετε να μιλήσετε για τα μεγάλα ερωτήματα, όπως λέτε, δεν καταλαβένετε όμως ότι αναιρείτε μόνος σας τον εαυτό σας; Ο δικός σας λόγος δεν θα έχει φαντασία ενώ θα είναι μεταφυσικός δηλαδή θα στηρίζεται σε κάτι φανταστικό, αφού η μεταφυσική καταρρίφθηκε από την κβαντομηχανική; Η δημιουργική εργασία των περασμένων γενεών δεν είναι παράδοση; με ποιό τρόπο κάνετε διάκριση του ποιά παράδοση είναι αξιόπιστη και ποιά όχι; Όλο το κείμενο είναι μια αντίφαση, ένα λογοπαίγνιο που θυμίζει τις σοφιστίες του Νίκου Δήμου. Πολύ εύκολα απορρίπτετε την γνώση του Θεού που περιγράφουν οι θεόπτες (παλιοί και σύγχρονοι). Με τον ίδιο τρόπο θα απορρίψουν και σας.

    "Γι’ αὐτὸ δὲν ἔχει σημασία ἂν ὅλα ὅ ¬σα λέω εἶναι ἐντελῶς σωστὰ οὔτε ἂν καλύπτουν πλή¬ρως καὶ ἀντικειμενικὰ τὸ θέμα".

    Μου κάνει εντύπωση ότι τολμάτε να κρίνετε την ορθόδοξη θεολογία, που έχει μια συνέπεια παρατήρησης, πειράματος και αποτελέσματος αιώνων,ενώ είστε τόσο επιεικής με τον εαυτό σας.

    "Περιμένω νὰ ἀσχολη¬θοῦν ἐντατικὰ μὲ ἐμένα, τοὺς τρόπους μου, τὸ ἦθος μου, τὰ ἀσυνείδητα καὶ ὑποσυνείδητα κίνητρά μου καὶ ὅ,τι ἄλλο, ὥστε ἡ κουβέντα νὰ στραφεῖ σὲ ἐμένα καὶ ὄχι σὲ αὐτὸ ποὺ λέω".

    Μήπως είναι πολύ εγωϊστικό αυτό που γράφετε; Μήπως αφήσατε τον διάβολο να σας δουλεύει ελεύθερα; Σαν μοναχός τίποτε δεν μάθατε; Πως μπορεί να κάνει κάποιος κουβέντα μαζί σας όταν δεν έχετε μια βάση; Λέμε για να λέμε;
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος
    Γράφω "Περιμένω νὰ ἀσχολη¬θοῦν ἐντατικὰ μὲ ἐμένα, τοὺς τρόπους μου, τὸ ἦθος μου, τὰ ἀσυνείδητα καὶ ὑποσυνείδητα κίνητρά μου καὶ ὅ,τι ἄλλο, ὥστε ἡ κουβέντα νὰ στραφεῖ σὲ ἐμένα καὶ ὄχι σὲ αὐτὸ ποὺ λέω"
    και με απίστευτη ανοησία εσύ γράφεις
    "Μήπως είναι πολύ εγωϊστικό αυτό που γράφετε; Μήπως αφήσατε τον διάβολο να σας δουλεύει ελεύθερα; Σαν μοναχός τίποτε δεν μάθατε; Πως μπορεί να κάνει κάποιος κουβέντα μαζί σας όταν δεν έχετε μια βάση; Λέμε για να λέμε;"
    Ευχαριστώ πολυ που με δικαιώνεις, αλλά το έχουν κάνει άλλοι ήδη πριν από σένα...

    Γράφεις "Ο δικός σας λόγος δεν θα έχει φαντασία ενώ θα είναι μεταφυσικός δηλαδή θα στηρίζεται σε κάτι φανταστικό, αφού η μεταφυσική καταρρίφθηκε από την κβαντομηχανική"
    Αυτό είναι μνημείο βλακείας και ημιμαθείας, συνδυασμός που σκοτώνει...
    Το γιατί το έχω αναλύσει διεξοδικά στο Σοκ και Δέος και δεν επανέρχομαι.
    Ομολογώ ότι τον άσχετο που το παίζει γνωστικός, δεν τον μπορώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Δημήτρη

    Μου φαίνεται πως είσαι τόσο παθιασμένος με τα όσα λες, γιατί η ορθόδοξη θεολογία σε έχει πείσει πως θα σου εξασφαλίσουν τον "παράδεισο".

    Όμως, μόνο ένας αξιολύπητος Θεός θα ευχαριστιόταν με μια τέτοια τυφλή υποστήριξη από τους "πιστούς" του!

    Αναιρείς την αλήθεια της ίδιας σου της πίστης όταν δεν τολμάς να την αμφισβητήσεις...

    @Μέσκος Αρ. Γεώργιος

    Ψυχραιμία! Σεβασμός προς το φαινόμενο που οδηγεί τον λαό σε τέτοιες ιστορικές στιγμές!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. "Μυρμιδόνας
    Αγαπητέ, από ότι φαίνεται εσύ δεν έχεις προβληματισμό αλλά ανασφαλείς βεβαιότητες, γεγονός που εμένα δεν με αφορά. Δεν είναι δική μου δουλειά..."

    Νομίζω όλοι έχουμε σε κάποιο βαθμό ανασφαλείς βεβαιότητες, άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο.
    Πιστεύω στο οτι "Αυτός που δεν φοβάται είναι ή αυτός που είναι γεμάτος αγάπη ή αυτός που είναι συναισθηματικά απονεκρωμένος".
    Υποθέτω πως ο κύριος Μέσκος είπε κάτι πολύ όμορφο, αλλά ο τρόπος που το διατύπωσε ίσως ακούστηκε πολύ άσχημα στον κύριο Μυρμιδόνα.
    απλά υποθέσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Δε καταλαβαίνω γιατί έχει ανασφαλείς βεβαιότητες ο Μυρμιδόνας.
    Μέσα από τη δική μου ματιά, αν είχε ανασφαλείς βεβαιότητες δεν θα έμπαινε καν στον κόπο να σχολιάσει, και δεν θα διατύπωνε το σχόλιό του με τη μορφή ερώτησης.
    Δεν καταλαβαίνω, αλλά δεν το λέω αυτό επειδή απαιτώ να μου εξηγήσει κάποιος να καταλάβω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή