Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010

Μια άλλη ορθόδοξη χώρα


Διαβάζω ότι η κυβέρνηση του Ισραήλ θα βραβεύσει τον στρατιώτη που σκότωσε τους τούρκους ακτιβιστές (http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=4578256) και δεν μπορώ να μην σκεφτώ. Το Ισραήλ εδώ και δεκαετίες ακολουθεί τον ίδιο αδιέξοδο δρόμο, αυτόν της πλήρους περιφρόνησης του άλλου, ακόμα και αν αυτός είναι αγκάθι στο πλευρό του. Και περιφρονεί όχι μόνο τον παλαιστίνιο άλλο, αλλά και τον αμερικάνο και τον ευρωπαίο, τον κάθε άλλο…

Το Ισραήλ είναι μια δημοκρατική χώρα και αυτήν την στάση δεν την συμμερίζονται όλοι οι πολίτες του, γι’ αυτό και υπάρχει αντίδραση, υπάρχει και αυτοκριτική δυτικού τύπου, σαν εκείνη την ταινία κινουμένων σχεδίων, Μπαζίρ. Την εξουσία όμως την έχει το τμήμα εκείνο του πληθυσμού που είναι ορθόδοξο. Στην αγγλοσαξονική γραμματεία η λέξη Orthodox είναι πιθανότερο να αναφέρεται σε ένα εβραίο ορθόδοξο παρά σε ένα δικό μας ορθόδοξο.

Και αναθυμάμαι την πηγή της ορθοδοξίας που δεν είναι άλλη από τον εβραϊκό μονοθεϊσμό. Η σύγχρονη εβραϊκή πολιτική δεν είναι παρά η φυσική προέκταση της αγιογραφικής πολιτικής της κατοχής της μιας αλήθειας και της κατοχής του ενός και μοναδικού Θεού… Όσο θυμάμαι τις διάφορες στιγμές της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας του Ισραήλ δεν μπορώ παρά να υποκλιθώ στην ορθοδοξία του…

Δεν μπορώ και να μην κάνω αναπόφευκτους συσχετισμούς με την δική μας ορθοδοξία, δεν μπορώ να μην σκεφτώ ότι είμαστε το αμέσως πλέον ορθόδοξο κράτος με την πλέον ορθόδοξη πολιτική: Το κράτος δίχως όνομα, η υφαλοκρηπίδα η μοναδική διαφορά με την Τουρκία, η ενιαία ελληνική Κύπρος…

Υπάρχει όμως μια χαώδης διαφορά. Το Ισραήλ ασκεί πράγματι μια ορθόδοξη πολιτική που την πληρώνει με (σχετικά λίγο) δικό του αίμα, και άφθονο αραβικό. Εμείς ασκούμε φαντασιακή ορθόδοξη πολιτική που την πληρώνουμε με καύση ευρώ στον αέρα κατά την διάρκεια εικονικών αερομαχιών και με αίμα ευτυχώς λίγων άτυχων πιλότων. Κυρίως όμως με δαπάνες της όποιας αξιοπιστίας, σοβαρότητας και επιρροής μπορούμε να διαθέσουμε. Το Ισραήλ κοιτά στα μάτια τους εχθρούς του, εμείς κλείνουμε τα μάτια και παριστάνουμε πως δεν υπάρχουν… Αρκεί να μην αμφισβητηθεί η ορθοδοξία μας.

Είναι εντελώς φυσικό ότι οι δικοί μας ορθόδοξοι φαντασιώνονται ότι εβραίοι ξυπνούν και κοιμούνται με την μέριμνα με ποιο τρόπο θα εξολοθρεύσουν, εμάς τους ορθόδοξους αντίζηλούς τους!

Είναι αξιοθρήνητο το θέαμα που παρουσιάζουμε αυτόν τον καιρό. Καθώς καταρρέει η ορθοδοξία μας, η μοναδική αλήθεια, το αυτονομημένο συμφέρον της κάθε φράξιας της ελληνικής κοινωνίας, όλοι προσπαθούμε παραζαλισμένοι να καταλάβουμε τι είναι αυτό που συμβαίνει.

Και έχω την αίσθηση ότι κανείς δεν πολυκαταλαβαίνει τι τρέχει γύρω μας.

Εννοείται ότι και εγώ δεν καταλαβαίνω: Τι γίνεται όταν καταρρέει μια ορθοδοξία και δεν υπάρχει δυνατότητα ή χρόνος για μεταρρύθμιση; Γιατί αυτό και μόνο αυτό είναι το πρό-βλημά μας. Λοιπόν η ιστορία έχει αναθέσει σε εμάς να …το ανακαλύψουμε!

30 σχόλια:

  1. Μάλλον γίνεται σε μια χώρα ό, τι και στο άτομο που χάνει την ορθοδοξία του. Πιάνεται αρχικά από απλά αυτονόητα πράγματα και κοινή λογική, χωρίς πια φανφάρες, για να μην τρελαθεί και αφού προσγειωθεί και αρχίσει να λειτουργεί με βάση όχι τις μεγάλες ιδέες αλλά το προφανές, σιγά-σιγά σε δεύτερο χρόνο επαναπροσδιορίζει τις ανώτερες αξίες του λαμβάνοντας υπόψη κατά το δυνατόν όλα τα δεδομένα. Στη συνέχεια μπορεί να ξανακάνει ψηλές πτήσεις, αλλά αυτή τη φορά με ραντάρ για να μην μοιάζουν αόρατα τα βουνά και τα όρη που βρίσκονται μπροστά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ πάλι έχω τη γνώμη ότι το όλο θέμα δεν έχει κάποια σχέση με τη θεολογία.
    Στην προκειμένη περίπτωση το Ισραήλ πράγματι αδιαφόρησε για τις συνέπειες στη διεθνή κοινή γνώμη και δεν έκανε κάποια προσπάθεια να «επιχειρήσει» επικοινωνιακά έστω και για τα μάτια.
    Το Ισραήλ ενδιαφέρεται περισσότερο να κρατήσει τη Γάζα παρά να πείσει τον καθένα οπουδήποτε ότι έχει δίκιο.
    Η βράβευση του στρατιωτικού θα γινόταν σε κάθε χώρα που πιστεύει ότι ο στρατιώτης της αντιμετώπισε επιτυχώς τους εχθρούς της.
    Οι «ορθόδοξοι εβραίοι» είναι μια περιθωριακή στο Ισραήλ μικρή θρησκευτική κοινότητα που μάλιστα είναι αντίθετη με την πολιτική της χώρας και με το ίδιο το κράτος γιατί πιστεύει ότι δεν πρέπει να «ξανακτισθεί» η Ιερουσαλήμ αν δεν έρθει προηγουμένως ο Μεσσίας. Πολλοί περισσότεροι ζουν στις ΗΠΑ και ξεχωρίζουν εύκολα, γιατί κυκλοφορούν στο δρόμο, περίπου όπως και οι ορθόδοξοι κληρικοί στην Ελλάδα. Είναι οι μόνοι στο Ισραήλ που διαδηλώνουν υπέρ της Γάζας. Αλλά, να σημειώσω, στο Ισραήλ μπορείς να διαδηλώνεις κατά της κυβέρνησης. Στη Γάζα της Χαμάς αποκλείεται.
    Αυτό που μπορεί να σχετίζεται με τη θρησκεία μας είναι η ευκολία με την οποία παίρνουμε σ’ αυτή τη χώρα τόσο συχνά και τόσο εύκολα διαζύγιο από τη λογική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κρίνος
    Το ζήτημα είναι με ποιο τρόπο μπορεί η ελληνική κοινωνία να ενσωματώσει στην σκέψη της την κοινή λογική. Μεγάλα κομάτια από την παράδοσή μας είναι εμφανώς αντίθετα με αυτήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αντίπολον
    Το Ισραήλ είναι μια δημοκρατική χώρα που κυβερνάται από μια κυβέρνηση που τείνει προς τον "εθνικισμό". Δεν φταίει κάποια θεολογία, αλλά το πολιτιστικό υπόβαθρο των συντηρητικών εβραίων που τους κάνει να αισθάνονται και να φέρονται σαν να είναι μόνο αυτοί στον κόσμο. Επειδή και η απέναντι πλευρά είναι ίδια, και μα΄λλον χειρότερη, το πρόβλημα μένει άλυτο και ταλαιπωρεί ολόκληρο τον πλανήτη. Με αυτήν την έννοια η θεολογία είναι ερμηνευτικό εργαλείο της συμπεριφοράς τόσο των Ισραηλινών όσο και των Παλαιστινίων. Χωρίς αυτό το εργαλείο η αυτοκαταστροφική συμπεριφορά και των δύο μένει ανερμήνευτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και εγώ θα διαφωνήσω με την χρήση της θεολογίας ως ερμηνευτικού εργαλείου. Εδώ έχουμε να κάνουμε με συμφέροντα και συμμαχίες. Το Ισραήλ είναι ένα κράτος που υποστηρίζει τα συμφέροντά του κατά τον πλέον θρασύ τρόπο, γιατί έχει την υποστήριξη της Αμερικής, η οποία είναι σκανδαλώδης. Αν δεν την είχε θα ήταν και αυτό μετριοπαθές, ιματισμένο και σώφρον σαν την κορασίδα που λέγεται Ελλάδα, που δεν τολμά να υποστηρίξει τα συμφέροντά της και να ασκήσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Που είναι η θεολογία σε όλα αυτά; Πουθενά. Με τις φλυαρίες του Ράμφου θα ασχολούμαστε;
    Εμένα μ'ενδιαφέρει η στάση της Τουρκίας, η οποία ασκεί αυτήν την στιγμή "πολυγαμική" (όρος του καθ. Β. Μαρκεζίνη) εξωτερική πολιτική (σύμμαχος των ΗΠΑ, φίλος όμως και Ρωσίας, Ίραν και Αραβικού Κόσμου)και αναδεικνύεται σε μέγα παράγοντα στην περιοχή και προστάτη του ισλαμικού κόσμου (η νεοθωμανική πολιτική του Νταβούτογλου), ενώ εμείς μένουμε ηλιθιωδώς προσδεδεμένοι ΜΟΝΟ στο άρμα της Αμερικής χωρίς κανένα όφελος!
    Όσον αφορά την οικονομική μας κατάντια, αποτελεί probatio propatissima ότι η Ορθοδοξία δεν έχει καμιά σχέση, το γεγονός ότι τα οικονομικά της χώρας ήταν υγιή πριν από μερικές δεκαετίες ( όποιος έχει το θάρρος να με αμφισβητήσει, ας το κάνει. Έχω στα χέρια μου όλα τα δημοσινομικά μεγέθη που απαιτούνται και είμαι έτοιμος να τα παραθέσω). Τότε δηλαδή η Ορθοδοξία δεν ήταν το υφέρπον και υποστηρίζον ιδεολόγημα του λαού και τώρα είναι;
    Κύριοι, η οικονομία και η ελληνική κοινωνία εν γένει τινάχτηκε στον αέρα από το ογδόντα και μετά εξαιτίας του σοσιαλισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπορεί τα οικονομικά της χώρας να ήταν κάποτε καλύτερα, αλλά μόλις παρουσιάστηκε το πρόβλημα που ας πούμε χάριν συζήτησης πως ήταν ο σοσιαλισμός (ή ό, τι άλλο) , δεν υπήρχε καμμία δυνατότητα ορθολογικής επεξεργασίας και αντιμετώπισής του προβλήματος.

    Γιατί στη σκέψη του κόσμου ο ορθολιγισμός και η κοινή λογική είναι κόκκινο πανί. Όχι ότι ο ακραίος ορθολογισμός που δεν αφήνει περιθώρια για συναισθήμτα και αίσθηση εσωτερικής ελευθερίας δεν είναι κάτι κακό, που προκαλεί δυστυχία, αλλά την κοινή λογική την απορρίπτουν αντανακλαστικά και συλλήβδην εκ προοιμίου μη μπορώντας να διακρίνουν τις ενδιάμεσες καταστάσεις και αδυνατώντας να βρουν ισορροπίες ανάμεσα στη κοινή λογική και την πεποίθηση.

    Δηλαδή πρόκειται για πλήρη αποδιοργάνωση της νοητικής συσκευής ενόψει κάποιου προβλήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Μέσκος

    Η φωτογραφία τι δείχνει;

    Όσον αφορά στο Ισραήλ, οι αναλύσεις που διάβαζα πριν τις δολοφονίες λέγανε πάνω κάτω ότι η Τουρκία αυτό ακριβώς επιδιώκει: Να επέμβει το Ισραήλ και να προκληθεί η κατακραυγή της κοινής γνώμης. Με αυτόν τον τρόπο α) οι Δυτικές κυβερνήσεις, για τις οποίες το Ισραήλ δεν είναι κρίσιμο ζήτημα, θα άλλαζαν σταδιακά στάση για να ικανοποιήσουν τους ψηφοφόρους τους και β) η Τουρκία θα μπορούσε να ακολουθήσει αντι-ισραηλινή πολιτική, γιατί η κατακραυγή της Τουρκικής κοινής γνώμης θα μπλόκαρε την φιλο-ισραηλινή πολιτική που ακολουθούσε μέχρι σήμερα ο κεμαλικός στρατός.

    Λέγανε δε πως το Ισραήλ έχει δυο κύριες εναλλακτικές. Να επέμβει και να απομονωθεί, ή να τους αφήσει και να υπονομεύσει την ασφάλειά του.

    Τελικά προτίμησε το πρώτο.

    Όταν σκέφτομαι ότι κινδυνεύει η ίδια η κρατική του υπόσταση και όταν λαμβάνω υπόψη τις διαρκείς τρομοκρατικές επιθέσεις που λαμβάνουν χώρα στα εδάφη του, δεν μπορώ να πω εύκολα ότι η πολιτική του υπαγορεύεται από τη νοοτροπία "μόνο εμείς υπάρχουμε στον κόσμο".

    @ Σπύρος Α. Χιόνης

    Η οικονομία μιας χώρας είναι εξαιρετικά πολύπλοκο πράγμα. Τα δημοσιονομικά είναι μια μόνο παράμετρος.

    Τι σημασία έχει π.χ. ένα μικρό χρέος όταν κόβεις χρήμα και διογκώνεις τον πληθωρισμό; Λογικό είναι όταν σταματήσεις να κόβεις χρήμα να περάσει το κόστος στο χρέος. Ή, τι σημασία έχει ένα μικρό έλλειμμα, όταν ο κόσμος είναι φτωχός και όταν οι μισοί Έλληνες είναι αποκλεισμένοι από τη δημόσια ζωή;

    Όσον αφορά την Τουρκία, η πολιτική της, όπως και η πολιτική της Ρωσίας και του Ιράν που αναφέρατε, είναι πολιτική τριτοκοσμικής χώρας.

    Αυτά τα μη Δυτικά κράτη βλέπουν τον κόσμο με τα δικά τους ιδιόρρυθμα βλέμματα και αδυνατούν να καταλάβουν τι γίνεται. Έτσι π.χ. ο Ερντογάν δηλώνει υπερήφανος για την… επιτυχία του στις διαπραγματεύσεις με το Ιράν ενώ μένει έκπληκτος όταν κανένα Δυτικό κράτος δεν το βλέπει ως επιτυχία και θεωρεί ότι τον…. ζηλεύουνε!

    Όσον αφορά τη συμμαχία μας με την Αμερική, θα έλεγα πως δεν πρέπει να είμαστε αχάριστοι. Μας ενώνουν πολύ σημαντικοί δεσμοί με την Αμερική και την Ευρώπη. Ειδικά δε όταν μόλις πριν λίγα χρόνια αποφύγαμε πόλεμο για λίγα… πρόβατα με τους Τούρκους επειδή επενέβησαν οι ΗΠΑ, είναι τουλάχιστον αχαριστία να λέμε ότι δεν έχουμε οφέλη από τη συμμαχία μας μαζί τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Σπύρος
    Αν μπορούσες να μου στείλεις τα στοιχεία που έχεις στο email μου, θα σου ήμουν υποχρεωμένος

    @Ανδρέας
    Ναι, αυτη την "ευγνωμοσύνη" εξέφρασε το "ευχαριστω την Αμερικη" του Σιμήτη, αλλά κάτι τετοια ευχαριστω δείχνουν το ποιος είναι ο αδύναμος κρίκος στη γειτονια..Ελεος φίλε Ανδρεα..
    Κατι ψυχροπολεμικα σκηνικα με γιδια/προβατα/χαμηλες πτήσεις/ψαρεματα σε οχθες ποταμων κ ακτων γίνονται κ απο τις 2 πλευρες. Το ζητούμενο είναι ποιος εχει τις πλατες (οπως πχ το Ισραηλ) για να παριστάνει το κακο παιδι της γειτονιας. Το ευχαριστω του Σιμήτη, δείχνει οτι εμεις δεν είμασταν οι κακοι, αλλα αυτοι που χρειαζόμασταν κηδεμονα. (μια συζητηση με εναν αξιωματικο των Ικαρων θα σε πείσει για το γίνεται καθημερινα αλλα σπανίως φτάνει στα αυτιά μας).

    Τα ωφέλη μας απο τη συμμαχία με τις ΗΠΑ θα ήταν μεγαλύτερα αν δεν χρειαζότανε να δίνουμε το μεγαλύτερο κομμάτι του προϋπολογισμου για εξοπλισμούς σε όπλα. Οπότε αυτα περι συμμαχίας δεν λένε τίποτε. Αλλα μάλλον η ΗΠΑ εχουν μεγαλύτερα συμφέροντα στο ψυχροπολεμικο καθεστως μιας κ εχουν 2 καλούς πελάτες στα βαλκάνια (οπως κ οι Γαλλοι αλλά κ οι Γερμανοι, που κ που κ οι Ρώσσοι).

    Το Ισραήλ ανεκαθεν έκανε ότι ηθελε. Απο τη στιγμή που υπερατλαντικες συτμμαχιες, ηνωμενα έθνη , κυβερνήσεις κρατων κλπ απλά χασκουν κ δεν κάνουν τιποτε, αυτοι (αλλά κ αλλοι σαν αυτους θα) αλωνίζουν. Απορω γιατι δεν παίρνουν εμπράκτως θέση σε τετοιες καταστασεις. Διακοσμητικό ρόλο έχουν;
    Η σιωπή κ η αδράνεια τους προκαλεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Προς
    09 Ιουνίου 2010 8:42 π.μ.

    "Μεγάλα κομάτια από την παράδοσή μας είναι εμφανώς αντίθετα με αυτήν."

    Nαι, πράγματι. Νομίζω πως αυτό που προκαλεί την αντίσταση, είναι ο φόβος πως εφαρμόζοντας την κοινή λογική, θα χαθεί εντελώς το "όνειρο" ή η "εσωτερική ελευθερία" που ο κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη. Και είναι αλήθεια, πως ο στυγνός ορθολογισμός έχει δώσει πολλές αφορμές ώστε να ενισχυθεί αυτός ο φόβος που δεν είναι εντελώς αδικαιολόγητος. Νομίζω πως μια λύση θα ήταν να καλλιεργηθεί η ιδέα ότι θα μπορούσαν να κινούνται οι άνθρωποι σε δύο παράλληλα επίπεδα ταυτόχρονα, χωρίς να είναι σχιζοφρενικοί βεβαίως.

    Δηλαδή με την κοινή λογική να ερμηνεύουν τα πράγματα του κόσμου, αλλά παράλληλα με το συναίσθημα να διατηρούν μέσα τους το "όνειρο" ή την "πίστη" ή τον πόθο της όποιας "υπέρβασης" που ο κάθε άνθρωπος (ή έστω πολλοί) όπως και οι καλλιτέχνες έχουν ανάγκη.

    Κάτι σαν αυτό που εννοείται από το "τα του καίσαρος τω καίσαρι και τα του Θεού στον Θεό", αλλά με μία τροποποιημένη έννοια. Η συγκεκριμένη ρήση δείχνει ν' αφορά κυρίως στις υποχρεώσεις που υποτίθεται πως έχει κανείς απέναντι σε Θεό και εξουσία. Το εννοώ όμως κάπως διαφορετικά, αφού το πρόβλημα φαίνεται να είναι ότι συχνά ερμηνεύεται ο υλικός κόσμος με όρους πίστης και η πίστη με όρους λογικής. Κι' εκεί γίνεται η μεγάλη σφαγή. Άν μάθαιναν οι Έλληνες να ερμηνεύουν τον υλικό κόσμο με τη λογική και να πιστεύουν ή να ποθούν παράλληλα έναν καλύτερο ή δικό τους κόσμο με το συναίσθημα, (ώστε να μην καταπιέζονται από τον στυγνό ορθολογισμό που τα ισοπεδώνει όλα), ίσως να μην ένιωθαν τόσο έντονα την ανάγκη ν' αμύνονται φτάνοντας ακόμα και στον παραλογισμό.

    Ίσως πρέπει να τους διαβεβαιώνει κανείς, ότι δεν είναι ανάγκη να ερμηνεύουν ή να βιώνουν ΤΑ ΠΑΝΤΑ με την λογική, αλλά μόνο εκείνα που ανήκουν και αφορούν στον υλικό και πραγματιστικό κόσμο. Τους πόθους και τα συναισθήματά τους ας τα διαχειριστούν ελεύθερα όπως θέλουν. Αυτό έτσι κι' αλλιώς είναι αναφαίρετο δικαίωμα. Βέβαια και ο παραλογισμός είναι δικαίωμα, αλλά είναι και καταστροφικός, και γι' αυτό καλό ν' αποφεύγεται. Το ελεύθερο, αδέσμευτο συναίσθημα όμως (που δεν μπαίνει όμως στα χωράφια της λογικής) συνήθως είναι δημιουργικό, ψυχωφελές και οπωσδήποτε απαραίτητο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανδρέας
    Η φωτογραφία είναι από ένα μνημείο στην Βαρκελώνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΝΗΣΤΕΙΑκΠΡΟΣΕΥΧΗ ΑΦΗΣΤΕ ΤΙΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Προς Κρίνον
    Η ελληνική χριστιανική παράδοσις έχει πολλαπλάς αναγνώσεις.Μία ανάγνωσις είναι η του κυρίου Ράμφου (ακραία, ιστορικώς δυστέκματος και ανωφελής) άλλη η του καθ. Χρ. Γιανναρά, άλλη του ιστορικού Κωνσταντίνου Παπαρηγοπούλου και του Σπ.Ζαμπελίου (την οποίαν και εγώ ασπάζομαι). Κατά την ημετέραν ανάγνωσιν ουδαμόθεν προκύπτει ανορθολογισμός εις τον ελληνικόν ή ελληνορθόδοξον τρόπον του ζην. Υπάρχουν στιγμαί όπου επικρατούν βίαια πάθη και αι συνεταί απόψεις παρορώνται. Δεν χαρακτηριζούν όμως αύται τον ελληνικόν βίον. Η μεσότης, η σαφήνεια, ο θουκυδίδειος πραγματισμός τελικώς επικρατούν.

    Προς κον Γ. Λιάγκαν
    Ποίο είναι το e-mail σας; Πρόκειται περί βιβλίου άρτι εκδοθέντος. Επειδή μετά συγκινήσεως παρατηρώ την εγγύτητα εις τας απόψεις, ασμένως σας προτείνω το βιβλίον του Βασιλείου Μαρκεζίνη "Επικοινωνιακή Διπλωματία και Διπλωματία Βάθους" των εκδόσεων ΛΙΒΑΝΗ. Προσωπικώς, εξεπλάγην με την αιτιώδη συνάφειαν της οικονομικής κρίσεως μετά της εξωτερικής πολιτικής. Πολύτιμος ερμηνεία.

    (Επέστρεψα εις την απλήν καθαρεύουσα χάριν παιδειάς)
    Έρρωσθε εν παντί !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Με συγχωρείτε διορθώνω:αντί "χάριν παιδειάς" εις το ορθόν "χάριν παιδιάς" (ήτοι σκώμματος, αστεϊσμού)

    Προς Ανώνυμον τινά
    Και νηστεύομεν και προσευχόμεθα (διανύομεν την νηστείαν των Αγίων Αποστόλων ), αλλά προς τί η αποφυγή των συζητήσεων αγαπητέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αναφορικά με το Ισραήλ, το να θεωρεί κανείς ότι καταλαβαίνει πλήρως το τι συμβαίνει μου φαίνεται υπερβολικό. Εξίσου όμως υπερβολικό μου φαίνεται να είναι απλή σύμπτωση το γεγονός ότι συμπεριφέρεται όμοια με τις πολιτικές επιταγές της Παλαιάς Διαθήκης...
    Το ίδιο απίθανο μου φαίνεται να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εβραίοι θεωρούνται ώς οι κύριοι εχθροί όλων όσων θεωρούν τους εαυτούς τους, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, περιούσιο λαό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ Μέσκος

    "Το ίδιο απίθανο μου φαίνεται να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εβραίοι θεωρούνται ώς οι κύριοι εχθροί όλων όσων θεωρούν τους εαυτούς τους, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, περιούσιο λαό..."

    Ενδιαφέρουσα παρατήρηση....

    Σχετικά με το Ισραήλ, αξίζει να σημειωθεί πως προσπάθησαν να βρουν συμβιβαστική λύση. Είπαν να πάει η ανθρωπιστική βοήθεια σε Ισραηλινή πόλη, να ελεγχθεί ότι όντως είναι ανθρωπιστική βοήθεια και μετά να μεταφερθεί από τους Ισραηλινούς στη Γάζα.

    Και το κίνημα FREE GAZA δε δέχτηκαν.

    Εμένα μου φαίνεται πως αυτοί ήταν οι αδιάλλακτοι και πως δυναμίτισαν την κατάσταση σκόπιμα για πολιτικές επιδιώξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ Σπύρος
    το email μου είναι liagasg@hol.gr

    Σ΄ευχαριστώ για τις πληροφορίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σας παρακαλώ κύριε Μέσκο απαντήστε μου σε κάτι που το θεωρώ σημαντικό. Παρακολουθώ το ιστολόγιο σας εδώ και καιρό και ήθελα να σας ρωτήσω. Έπρεπε να τα περάσετε όλα αυτά για να καταλάβετε πως η θεολογία είναι μια μεγάλη μπούρδα ή τουλάχιστον ένα είδος χριστιανικής φιλολογίας που ορισμένοι το εκμεταλλεύονται το μορφοποιούν σε ιδεολόγημα και το κάνουν σημαία για να εκφράσουν τα κόμπλεξ τους ; Έπρεπε να περάσετε όλα αυτά τα πράγματα, να γίνετε μοναχός, να κάτσετε να διαβάσετε τόσες χιλιάδες μπούρδες από βιβλία για να αντιληφθείτε το αυτονόητο ; Μα δε φαίνεται η υποκρισία τους από μακριά ; Τι προσφέρουν στον τόπο αυτοί οι άνθρωποι ; Εγώ απλώς αυτό ρωτάω, ας έρθει ο κάθε ορθόδοξος να μου απαντήσει. Ποια είναι η πρόταση της ορθοδοξίας για τη ζωή ; Οι τεράστιες εκκλησίες εκατομμυρίων ευρώ, οι μοναχοί που επισκευάζουν τα μοναστήρια τους με προγράμματα της ΕΕ, τα χιλιάδες ιδρύματα της εκκλησίας που δεν ελέγχονται από κανέναν ; Και μη μου πείτε για τη φιλανθρωπία, γιατί η εκκλησία απ' το λαό τα παίρνει και μετά τα ξαναγυρίζει, ωραίο κόλπο, το κάνω και εγώ, βγαίνω έξω ζητάω ευρώ για να τα δώσω στους φτωχούς. Δεν φτάνει που τους πληρώνουμε με τους φόρους, δεσποτάδες, οδηγούς δεσποτάδων υπαλλήλους, γιουσουφάκια, μανδαρίνους, σφουγγοκωλάριους του χειρότερου είδους τους έχουμε να μας πιπιλίζουν με τις ίδιες μπούρδες τόσα χρόνια. Έχω ένα αίτημα, ας σταματήσει πια η ορθόδοξη χούντα στην Ελλάδα και πάρτε το χαμπάρι ο ελληνισμός έφτιαξε την ορθοδοξία ή τουλάχιστον ένα κομμάτι του, το παρηκμασμένο κομμάτι του. Η θεολογία σας είναι μια εξέλιξη του νεοπλατωνισμού και τίποτε παραπάνω. Ρωτάω, κραυγάζω, ποια είναι η πρόταση της ορθοδοξίας ; Εσείς κύριε Μέσκο αντιπροτείνετε τίποτε άλλο αφού η ορθοδοξία δεν έχει καμία πρόταση ;
    Δεν είμαι άθεος, δεν έχω πρόβλημα με τον χριστιανισμό αλλά επιτέλους τι σχέση έχει όλο αυτο το πανηγύρι, το ορθόδοξο κιτς με τους σταυρούς τις ράβδους, τις πατερίτσες τα εγκόλπια τις τεραστίων διαστάσεων εκκλησίες με τον Χριστό ; Εδώ έχουν στήσει ένα τεράστιο μαγαζί και μας πουλάνε τρέλα, μας πουλάνε τρέλα ένα μάτσο προβληματικοί άνθρωποι, κάποια καθάρματα και δυο-τρεις έξυπνοι που κάναν τη καλή μέσα απ' τη θρησκεία και εμείς τους πιστεύουμε. Αλλά τι άλλο να αντιπροτείνεις σε αυτή τη χώρα ; Μήπως υπάρχει επιστημονική εξέλιξη στην ελλάδα ; Αφού ρε κατακαημένε έλληνα θεωρείς επιστήμονα τον θεολόγο - αν είναι δυνατόν - θα πεις στη δυτική ευρώπη science of theology και θα γουρλώσουνε τα μάτια τους. Θα σου λένε "τι λέει τώρα αυτός ; από που ήρθε ; απ' την αφρική ;" . Αυτή είναι η κατάντια μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Προς Σ.ΧΙΟΝΗ ΕΦ ΟΣΟΝ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑΔΥΟ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΙ ΝΑ ΔΙΒΑΖΩ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ Π. ΑΡΣΕΝΙΟΥ [τον ορθολογισμο παντα τον φοβομουν] ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΙΣ [επειδη δεν εχω διευθ]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. toFitz.Darcy ΑΓΑΠΗΤΕ κ.Η ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ ΕΧΕΙ ΔΥΟ ΦΙΔΙΑ ΕΣΩ κ ΕΞΩ ΕΧΘΡΟΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΞΕΛΘΕ ΕΚ ΜΕΣΩ ΑΥΤΩΝ....ΠΑΡΕ ΤΗΝ ΧΑΡΙ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΜΑΡΤΩΛΟ ΚΛΗΡΟ κ ΠΡΟΧΩΡΑ Ο ΘΕΟΣ ΘΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΡΙΨΕΙ ΑΥΤΟΥΣ...ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ...ΕΚΕΙ ΘΑ ΕΝΕΡΓΗΣΕΙ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΕΙ ΓΙΑΥΤΟ ΧΟΝΤΡΑΙΝΟΥΝ ΝΑΤΟΥΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΑΙ...ΦΟΒΕΡΟ ΤΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ...μη ξεχνας δινουν δινουμε εξετασεις σ αυτη τη ζωη |

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Δεν δύναμαι να υπομείνω μακροσκελείς ανιστόρητους σχολιασμούς!

    Προς Ανώνυμον τινά
    Ωμίλησα περί εμαυτόν εις πρώτον πληθυντικόν χάριν ευγενείας. Δεν γνωρίζω τι ποιούν οι υπόλοιποι μέτοχοι εις την συζήτησιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Σπύρος
    "Η μεσότης, η σαφήνεια, ο θουκυδίδειος πραγματισμός τελικώς επικρατούν."
    Υποθέτω ότι αναφέρεσαι σε κάποιο άλλο παράλληλο σύμπαν...
    Βέβαια ο καθένας δικαιούται να πιστεύει ότι θέλει, αρκεί να μην θεωρεί ότι αυτοδικαίως πρέπει να το πιστεύουν και οι άλλοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Darcy
    " Έπρεπε να τα περάσετε όλα αυτά για να καταλάβετε πως η θεολογία είναι μια μεγάλη μπούρδα"
    Νομίζω ότι θα σε βοηθούσε να μπορούσες να βλέπεις τα πράγματα και έξω από τα δικά σου γυαλιά. Κάτι που πολλοί θεωρούν αξιόλογο, δεν μπορεί παρά να έχει αξία.
    Προσωπικά δεν θεωρώ ότι η θεολογία είναι ...μπούρδα! Απεναντίας θεωρώ ότι ο εξοβελισμός της φτωχαίνει μοιραία την ζωή του ανθρώπου και τον στερεί από κατανοήσεις που του είναι αναγκαίες. Βέβαια θεολογία δεν είναι μονάχα η εκκλησιαστική θεολογία.
    Παρεπιπτόντως σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού ύπάρχουν αξιολογότατα θεολογικά τμήματα, και H Science of Theology, είναι πολύ αξιοσέβαστη.
    Το ότι η ορθόδοξη θεολογία (για την ακρίβεια μπορεί να θεωρεί κανείς ότι) είναι μια κακή θεολογία και η ορθόδοξη πίστη είναι μια κακή πίστη δεν συνεπάγεταί ότι η θεολογία και η πίστη εν γένει είναι κακή! (ας πούμε ο Σπύρος θεωρεί ότι η ορθόδοξη θεολογία και πίστη ...είναι πρώτες)
    Μπορεί στο μέλλον να αντιπροτείνω κάποιες θεολογικές και πρακτικές σκέψεις, αλλά το πράγμα μάλλον αργεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος
    Φαντάζεσαι πραγματικά ότι ο Θεός έχει σκασίλα να ...τους συντρίψει αυτούς;!!
    Πολύ σαδιστή τον φαντάζεσαι τον Θεό σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανδρεάς
    Στην Γάζα έπαιξαν Εβραίοι Τούρκοι και Παλαιστίνιοι, και όλοι μετρούν κέρδη και ζημίες και πίσω από τις συμπεριφορές όλων βρίσκονται ατόφιες οι θρησκείες τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Τα προβλήματά μας είναι πολύ διαφορετικά από του Ισραήλ και, αν θέλετε, το Ισραήλ ιδεολογικά "παίζει" σε τουλάχιστον μια κατηγορία παραπάνω από εμάς (στο Μουντιάλ ας πούμε ενώ εμείς σε εθνικά ή τοπικά παιγνίδια). Πάντως έχει πολύ πιο δύσκολο πρόβλημα να διαχειρισθεί από εμας΄.

    Η Τουρκία εμένα μου θυμίζει το δρομέα που αποφασίζει ότι θέλει να τρέχει μπροστά σε μια κούρσα. Φιλόδοξο αλλά και επικύνδινο και για την ίδια (πόσοι μπαίνουν μπροστά σε ένα δρόμο μεγάλων αποστάσεων και μετά μένουν πίσω...). Ιδού πεδίο δόξης λάμπρό για την ίδια (και στοχασμού για εμάς). (υπάρχει ένας θαυμάσιος στοίχος του Έλιοτ που μου διαφευγει για όσους έχουν υπομονή).

    έχουμε μπροστά μας πολύ πιο απλά προβλήματα (αν και είναι δύσκολα) αρκεί να μην χάσουμε την ψυχραιμία μας, να δείξουμε έντονη αλληλεγγύη, να πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας σοβαρά (πράγματα που νομίζω όλοι εδώ λέμε).

    Υπάρχει μια Τουρκική παροιμία: την πρωτη συμβουλή του έλληνα δώσε τη στο γαίδαρό σου, τη δεύτερη στο παιδί σου. Αφού κάναμε τις βλακείες μας έχουμε τη δύναμη να κάνουμε κάτι πολύ καλύτερο

    Για μένα η σημαντικότερη πρόκληση που θα έχουμε μπροστά μας είναι αυτή της βαθιάς επικοινωνίας και της παραγωγικής ομαδικής εργασίας. Έχουμε ένα βαρύ παρελθόν Μεσσιανισμού και φανατισμού από πολλές κατευθύνσεις (παραδοσιακές, κουμουνιστικές, της διασποράς, σοσιαλιστικές) αφενός και δυσκολίας να εκτιμήσουμε το θεσμικό, το ιδρυματικό, το εργαλειακό κομμάτι της κοινής ζωής.

    Δεν υπάρχει στρομένος δρόμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αν θύμαστε από την βυζαντινή Ιστορία, με την αναστύλωσιν των εικόνων η "Εκλογή" των Ισαύρων πετάχτηκε εις τον κάλαθον των αχρήστων και εχαρακτηρίσθη αυτό το σημαντικόν νομοθέτημα ως "τα των Ισαύρων ληρήματα". Ο φανατισμός, τα βίαια πάθη είχαν τότε εξοβελίση την κοινήν λογικήν. Δεν παρέδραμε όμως καιρός ικανός και το νομοθέτημα "Βασιλικά" επανέφερε πάσας τας ρυθμίσεις της Εκλογής πλην των εικονομαχικών διατάξεων. Αντίδρασις καμία. Ο ορθολογισμός εν τέλει ενίκησεν.
    Όταν εις την τριετίαν 90-93 η κυβέρνησις της ΝΔ ωμίλησε περί ιδιωτικοποιήσεων σύσσωμος η αντιπολίτευσις την κατηγόρησε ότι "ξεπουλά την Ελλάδα". Τώρα οι ίδιοι οι κατήγοροι υιοθετούν αυτήν την άποψιν εκθύμως.
    Δεν είναι λοιπόν ότι μας λείπει ο ορθολογισμός και ο ρεαλισμός. Παρασυρόμεθα όμως από συντεχνίας, δημαγωγούς και πάθη, αλλά κατόπιν συνερχόμεθα. Υπαίτιοι είναι οι πολιτικοί άνδρες εκείνοι που εν ονόματι του στενοτάτου συμφέροντός των δεν καθοδηγούν τον λαόν λογικώς και επ' αγαθώ.

    Πού βρήκατε γραμμένον εις τα σχόλιά μου ότι η ορθόδοξη θεολογία είναι "πρώτη"; Πολλάκις επεσήμανα την αδήριτον ανάγκην αλλαγών. Απλώς αρνούμαι να φορτώσω εις την ορθοδοξίαν ο,τιδήποτε στραβόν έχει αυτός ο τόπος. Παρακαλώ μην με αδικείτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @Σπύρος Χιόνης

    "Υπαίτιοι είναι οι πολιτικοί άνδρες εκείνοι που εν ονόματι του στενοτάτου συμφέροντός των δεν καθοδηγούν τον λαόν λογικώς και επ' αγαθώ"

    Σ αυτο θα προσθέσω, ότι υπαίτιοι είναι κ οι πολιτες που τους εκλέγουν και τους ξανα-εκλέγουν.

    Η κατάσταση σημερα έχει ανάγκη απο τρομερή πολιτική βούληση και δομικές αλλαγές. Έχω την αίσθηση οτι κανεις πολιτικός (της σημερινής πολιτικής σκηνής)δεν έχει τη δύναμη/βούληση για κάτι τέτοιο.

    Ο Ελ. Βενιζέλος δεν βρήκε μιμητές στην πολύ πρόσφατη ιστορία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σπύρος
    "Πού βρήκατε γραμμένον εις τα σχόλιά μου ότι η ορθόδοξη θεολογία είναι "πρώτη"; "
    Πράγματι, ήμαρτον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. κον Λιάγκα Γ.
    Και όμως εγνωρίσαμεν έναν Κωνσταντίνον Καραμανλή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @Σπύρος Χιόνης
    Δεν γνωριζω τόσο καλα το έργο του Καραμανλη, αλλα υποθέτω πως μάλλον δεν βρήκε συνεχιστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή