Τρίτη 14 Ιουνίου 2011

Περί θανάτου ο λόγος



(Η ομιλία μου στην εκδήλωση της ΕΜΕΣΕΘ http://www.emeseth.gr/portal/ όπου υπάρχουν και οι άλλες εισηγήσεις.)

Θάνατος. Είναι πλέον εντελώς τετριμμένο να πει κανείς ότι είναι το μόνο βέβαιο στην ζωή μας. Αν όμως αναρωτηθεί κανείς, τι είναι ο θάνατος, πότε συμβαίνει και ποια η σημασία του για ένα όν όπως ο άνθρωπος, τότε ανοίγουν θέματα τα οποία ίσως να μην κλείσουν ποτέ. Και τούτο γιατί προκειμένου να δώσουμε απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα πρέπει πρώτα να απαντήσουμε στα ερωτήματα του τι είναι ζωή, τι είναι ο άνθρωπος, πότε αρχίζει η ζωή και πότε αρχίζει η ζωή του ανθρώπου.

Για το μεγαλύτερο διάστημα ανάπτυξης του ανθρώπινου πολιτισμού, τα ερωτήματα αυτά ήταν αποκλειστικότητα της θρησκείας-θεολογίας και στην συνέχεια της φιλοσοφίας. Μόνο εσχάτως εμφανίστηκε και η επιστήμη ως χώρος από τον οποίο αναδύονται απαντήσεις στα μεγάλα αυτά υπαρξιακά ερωτήματα. Και η επιστήμη εμπλέκεται με δύο τρόπους στον προβληματισμό αυτό. Είτε άμεσα είτε έμμεσα. Σήμερα είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το ερώτημα της ζωής και του θανάτου στην γενική του μορφή είναι αντικείμενο της επιστήμης, των βιολογικών επιστημών. Δεν πρόκειται ποτέ να ρωτήσουμε ένα θεολόγο ή φιλόσοφο για να αποφασίσουμε αν ένας έμβιος οργανισμός είναι ζωντανός ή όχι.

Δεν ισχύει το ίδιο όμως όταν εξειδικεύουμε το θέμα και συζητάμε για τον άνθρωπο. Εδώ τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα και ερωτήματα με ειδικό περιεχόμενο έχουν μεγάλη πρακτική και ηθική σημασία, όπως π.χ. ποια στιγμή μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ξεκινά η ζωή ενός ανθρώπου και ποια στιγμή αυτή τελειώνει. Η επιστήμη καθεαυτή δεν μπορεί να δώσει απόλυτες και πλήρεις απαντήσεις και υπάρχει χώρος για φιλοσοφικό ή θεολογικό στοχασμό. Είναι τα λεγόμενα βιοηθικά προβλήματα που σχετίζονται με την γέννηση και τον θάνατο του ανθρωπίνου όντος. Για όλα αυτά πλέον έχουν λεχθεί πολλά και νομίζω ότι οι περισσότεροι κάτι έχουμε ακούσει στην τηλεόραση ή διαβάσει στις εφημερίδες και τα περιοδικά, όταν δεν έχουμε ακούσει ή διαβάσει κάτι πιο ειδικό.

Πολύ λιγότεροι από εμάς έχουμε υπόψη μας μια σειρά άλλων επιστημονικών γνώσεων οι οποίες αν και δεν αναφέρονται άμεσα στο θέμα της ζωής και του θανάτου, όμως δίνουν στοιχεία στον θεολόγο ή τον φιλόσοφο ή γενικότερα στον σκεπτόμενο άνθρωπο, ικανά να του επιτρέψουν να διαμορφώσει άποψη και απαντήσεις πάνω στα υπό συζήτηση ερωτήματα. Προσωπικά έχω ήδη ακολουθήσει αυτήν την γραμμή προκειμένου να κρίνω συγκεκριμένες θεολογικές απόψεις αναφορικά με την ζωή και τον θάνατο. Αυτήν την γραμμή θα ήθελα να ακολουθήσω και σήμερα, γενικεύοντας όμως τον προβληματισμό έξω και πέραν των θεολογικών πλαισίων.

Αρχικά θα κάνω μια παρατήρηση η οποία έχει μια γενικευμένη σημασία και αξία. Κάθε φορά που σκέπτομαι το θέμα του θανάτου, αναλογίζομαι το γεγονός της ύπαρξης της Γης. Η Γη έχει βαρέα στοιχεία και μέταλλα. Αυτό πιστοποιεί το γεγονός ότι για να υπάρξει ο κόσμος μας, ένας άλλος κόσμος που υπήρχε στην κοσμική γειτονιά μας πέθανε. Εμείς υπάρχουμε από τα υλικά του θανάτου του κόσμου αυτού. Αυτό συμβαίνει γιατί τα βαρέα στοιχεία παράγονται κατά την διάρκεια της έκρηξης που συμβαίνει όταν ένας αστέρας πεθαίνει. Από τα κατάλοιπά του σχηματίζεται νέος αστέρας και ενδεχομένως ένα πλανητικό σύστημα. Αυτό εμένα μου φανερώνει τον απίστευτα στενό εναγκαλισμό της ζωής με τον θάνατο, ένα εναγκαλισμό που τελικά κάνει και την ζωή και τον θάνατο ένα μυστήριο μπροστά στο οποίο το ανθρώπινο όν, το μόνο που το βιώνει, αισθάνεται αδύνατο και ανήμπορο.

Στην συνέχεια όμως θα μιλήσω για θέματα που είναι μάλλον απίθανο να τα έχετε ακούσει σε σχέση με το πρόβλημα του θανάτου, αν και τα ίδια χωρίς αμφιβολία σας είναι, τουλάχιστον ως ονόματα, γνωστά. Θα μιλήσω για την σχετικότητα και την κβαντομηχανική και θα αναφερθώ σε γνώσεις τις οποίες μας προσφέρουν οι δύο αυτές επιστημονικές θεωρίες και κατακτήσεις, και οι οποίες φωτίζουν το πρόβλημα του θανάτου με ένα πολύ ενδιαφέροντα φωτισμό.

Αρχικά θα παρατηρήσω κάτι που είναι πλέον τετριμμένο. Η θεωρία της σχετικότητας είναι μια θεωρία η οποία στον μεγαλύτερό της εύρος είναι πειραματικά επιβεβαιωμένη. Προσφάτως ανακοινώθηκε ότι τα δεδομένα τα οποία ένας δορυφόρος που είχε αποσταλεί για τον σκοπό αυτό και συγκέντρωνε για πολλά χρόνια, μετά την επεξεργασία τους επιβεβαίωσαν ακόμα μια φορά τον Αϊνστάιν. Βέβαια παραμένουν ανοικτά θέματα, όμως για κάποιες βασικές γνώσεις μπορούμε να αισθανόμαστε ασφαλείς. Και θα συνεχίσω λέγοντας ότι η θεωρία αυτή άλλαξε δραματικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Εντούτοις ελάχιστοι ενσωματώνουν αυτήν την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα υπαρξιακά ερωτήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να συλλάβει κανείς την σχετικότητα, αν δεν είναι εξοικειωμένος με την αφηρημένη μαθηματική ανάλυση.

Όλοι λίγο πολύ έχουμε ακούει για τον χωροχρόνο και συνήθως τον συνδέουμε με την θεωρία της σχετικότητας και τον Αϊνστάιν. Ο χώρος και ο χρόνος είναι τρόπον τινά συνδεδεμένοι μεταξύ τους και το σύμπαν μας έχει τέσσερις διαστάσεις. Αυτές τις τέσσερις διαστάσεις μας είναι εύκολο να τις διαισθανθούμε γιατί ήδη κάνουμε κάτι ανάλογο όταν μεταβαίνουμε από τις δύο στις τρεις διαστάσεις. Όπως μια δισδιάστατη φούσκα φουσκώνει και γίνεται τρισδιάστατο μπαλόνι, κάπως έτσι μπορούμε να φαντασθούμε τον τετραδιάστατο χωροχρόνο. Δεν θα επιμείνω πολύ σε αυτό γιατί θεωρώ ότι όλοι, λίγο πολύ κάτι έχουμε ακούσει και κάτι καταλαβαίνουμε και αν κάτι μας διαφεύγει δεν έχει πολύ σημασία για την συνέχεια.

Θέλω μόνο να αναφέρω ότι την σύνδεση του χώρου με τον χρόνο πρώτος την έκανε ο Γαλιλαίος, αυτός πρωτομίλησε για τον χωροχρόνο, μόνο που δεν είχε τα κατάλληλα μαθηματικά εργαλεία για να τον περιγράψει. Ο Αϊνστάιν επέκτεινε την έννοια αυτή, στις πραγματικές της, κοσμικές, διαστάσεις. Ονομάζουμε τον χωροχρόνο του Γαλιλαίου σχετικό και τον χωροχρόνο του Αϊνστάιν σχετικιστικό. Το θέμα που θέλω να θίξω άπτεται και του σχετικού και του σχετικιστικού χωροχρόνου και γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό στον σχετικό που μας είναι πιο οικείος. Ο σχετικός χωροχρόνος είναι ο χωροχρόνος της καθημερινής μας εμπειρίας και είναι ικανοποιητικά ακριβής όταν αναφερόμαστε σε αυτόν.

Αυτός ο χωροχρόνος είναι η κοσμική γειτονιά μας. Σε αυτήν την διάκριση θέλω να σταθώ για λίγο γιατί είναι καίριας σημασίας. Η λέξη κόσμος αναφέρεται στο συνολικό σύμπαν. Βέβαια όταν πρωτοαπέκτησαν νόημα οι λέξεις κόσμος και σύμπαν, ταυτίζονταν με τον κόσμο της καθημερινότητας των ανθρώπων, τον κόσμο που ενέπιπτε με άμεσο τρόπο στις αισθήσεις τους. Σήμερα όμως γνωρίζουμε ότι αυτός ο κόσμος, το σύμπαν των αρχαίων, είναι ένα ελάχιστο κλάσμα του πραγματικού σύμπαντος. Μέχρις ότου οι παρατηρήσεις από εξελιγμένα επιστημονικά όργανα να την ανατρέψουν, η κυρίαρχη άποψη ήταν ότι αυτό που ισχύει στην κοσμική γειτονιά μας ισχύει και σε όλο το σύμπαν.

Καθώς λοιπόν ο χωροχρόνος του Γαλιλαίου εξελίχθηκε στον χωροχρόνο του Νεύτωνα, δημιουργήθηκε μια σημαντική απορία. Στον χωροχρόνο του Γαλιλαίου η κίνηση, δηλαδή ο χρόνος εξαρτάται από τον χώρο, και βέβαια σε αυτήν την σχετικότητα τα ρολόγια χτυπούν πάντα ίσα χρονικά διαστήματα. Ο Γαλιλαίος δεν είχε τις προϋποθέσεις για να προβληματισθεί περισσότερο, Ο Νεύτων όμως είχε πρόβλημα και χρειάσθηκε να αναπτύξει την ιδέα του απόλυτου χώρου και του απόλυτου χρόνου.

Το τι σημαίνει αυτό είναι καίριο για το θέμα μας. Σημαίνει ότι η δομή του απόλυτου χωροχρόνου μένει ανεπηρέαστη από τα γεγονότα τα οποία εξελίσσονται μέσα σε αυτόν, καθώς και το αντίστροφο. Και αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι οι αποστάσεις, χωρικές και χρονικές, παραμένουν σταθερές και ανεξάρτητες από τα γεγονότα που συμβαίνουν μέσα σε αυτόν. Μπορούμε αρκετά εύκολα να αισθητοποιήσουμε αυτή την δομή του Νευτώνειου χωροχρόνου. Ας φαντασθούμε μια οθόνη στην οποία προβάλλεται μια ταινία. Κάθε σημείο της οθόνης μένει στην θέση του άσχετα με το τι συμβαίνει στην ταινία.

Παρατηρώντας την κοσμική γειτονιά μας, είναι εξαιρετικά δύσκολο να υποψιασθούμε ότι αυτή η αντίληψη είναι λανθασμένη. Όμως η εξέλιξη των επιστημονικών οργάνων μας εφοδίασε με παρατηρήσεις που έρχονται σε απόλυτη αντίθεση με την παραπάνω διαίσθηση αν και αυτή μοιάζει προφανής και αυτονόητη. Πράγματι η μεγάλη ανατροπή που έφερε ο Αϊνστάιν ήταν το ότι απέδειξε, και το πείραμα επιβεβαίωσε, ότι όχι μόνο ο χρόνος εξαρτάται από τον χώρο, αλλά και ότι διαφορετικά ρολόγια που κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες μετρούν με διαφορετικό ρυθμό τον χρόνο, άλλα πιο γρήγορα και άλλα πιο αργά. Με άλλα λόγια τα σημεία της οθόνης που λέγαμε πιο πριν κινούνται και αλλάζουν θέση ανάλογα με το έργο που προβάλλεται. Και όχι μόνο αυτό αλλά και το ρολόι του κάθε πρωταγωνιστή σε ένα έργο, μετρά τον χρόνο με τον δικό του ρυθμό που είναι ανεξάρτητος από τον ρυθμό του ρολογιού του συμπρωταγωνιστή.

Δεν θα μπω στην διαδικασία να εξηγήσω το πώς συμβαίνουν όλα αυτά, υπάρχει πλήθος εκλαϊκευτικών έργων, θα επικεντρωθώ στο να εξηγήσω τι σημαίνουν όλα αυτά όσον αφορά το θέμα μας. Κατ’ αρχάς θα επισημάνω ότι στον χριστιανισμό κατά ένα ειδικό τρόπο ο χρόνος και ο χώρος νοούνται κατά ένα απόλυτο τρόπο. Όλοι θα έχουμε ακούσει ότι ο Χριστός έγινε άνθρωπος και έπαθε για την σωτηρία του κόσμου, εννοώντας ότι σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή και ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο η θεότητα εισήλθε στον κόσμο. Με βάση τα ανωτέρω οι χριστιανοί θεολόγοι θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν την θεολογία τους, με βάση το γεγονός ότι η ενσάρκωση είναι ένα στενά τοπικό γεγονός που δεν αφορά τον κόσμο.

Μιλούμε λοιπόν για την στιγμή του θανάτου μας, σε αντιδιαστολή με την στιγμή της γέννησής μας. Στην κοσμική γειτονιά μας, πράγματι υπάρχουν δύο τέτοιες στιγμές, σαφώς ορισμένες τις οποίες εμείς βιώνουμε ως σαφή ψυχολογικά γεγονότα. Αρκεί όμως αυτό το βίωμα να ορίσει με σαφήνεια τα πράγματα; Εμφανώς όχι, γιατί σε κοσμικό επίπεδο οι χωροχρονικές στιγμές της γέννησης και του θανάτου μας δεν είναι ορισμένες με ένα απόλυτο τρόπο. Στην πραγματικότητα για άπειρες περιοχές του σύμπαντος δεν έχουμε γεννηθεί ούτε έχουμε πεθάνει και για εξίσου άπειρες άλλες περιοχές έχουμε γεννηθεί και πεθάνει προ πολλού! Όπως ακριβώς ο Χριστός ακόμα δεν έχει ακόμα σαρκωθεί, για αχανείς εκτάσεις του σύμπαντος!

Ποια είναι όμως η σημασία του γεγονότος ότι για την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων του σύμπαντος, ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν μια και αυτό μας βοηθά να καταλάβουμε καλύτερα το θέμα, ενώ αν δεν υπάρχουν, δεν αλλάζει κάτι, εγώ είτε δεν έχω γεννηθεί ακόμα είτε έχω πεθάνει προ πολλού; Για μένα προσωπικά, ως βίωμα, ως τέλος της αυτοσυνειδησίας μου, ενδεχομένως απολύτως τίποτα. Όμως επειδή είμαι νοήμων ον, σκέπτομαι και ξέρω ότι θα πεθάνω, θέλω να καταλάβω τι είναι αυτός ο θάνατος και αν υπάρχει αυτό που λέμε μετά θάνατον ζωή. Σε αυτά τα ερωτήματα οι προηγηθείσες παρατηρήσεις βοηθούν να προχωρήσω την κατανόηση σημαντικά. Το να καταλαβαίνω ότι για άλλους ήδη έχω πεθάνει και για άλλους ούτε που έχω γεννηθεί, αν μη τι άλλο σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά στους συνήθεις συλλογισμούς περί του θανάτου.

Θυμηθείτε ότι υπάρχουμε από υλικά που δημιουργήθηκαν πριν από δισεκατομμύρια χρόνια και μετά τον θάνατό μας τα υλικά από τα οποία συγκροτούμαστε θα συνεχίσουν να υπάρχουν για τεράστιο χρονικό διάστημα. Ανάλογα ισχύουν και για την ενέργεια που αντιστοιχεί σε εμάς. Αυτό που χάνεται κατά τον θάνατό μας είναι η δομή μας. Όμως υπάρχει ένα κρίσιμο ερώτημα. Από οντολογική άποψη ποιο άραγε είναι το πρωτεύον στοιχείο που προσδιορίζει την ύπαρξή μας; Μπορεί άραγε να είναι η χωροχρονική δομή που επιβιώνει στην κοσμική γειτονιά μας για κάποιες δεκαετίες;

Ας σκεφτούμε το περίφημο νοητικό πείραμα των διδύμων αδελφών που ξεκινούν το κοσμικό τους ταξίδι με διαφορετικές ταχύτητες, ο ένας με ταχύτητα συγκρίσιμη με αυτήν του φωτός και ο άλλος με μια συνηθισμένη ταχύτητα. Για αυτόν που κινείται γρήγορα το ρολόι κτυπά εξαιρετικά αργά, οπότε αν κάποτε επιστρέψει στον κόσμο του αδελφού του, αυτόν που εγκατέλειψε για να κάνει το κοσμικό του ταξίδι, θα διαπιστώσει ότι ο αδελφός του έχει πεθάνει εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Δηλαδή αν μπορούσαμε να δούμε παράλληλα την ζωή των δύο αδελφών, ο κινούμενος αργά έζησε ένα ελάχιστο κλάσμα της ζωής, του γρήγορα κινούμενου αδελφού. Ο καθένας όμως βίωσε την ζωή του σαν να έζησε τα ίδια χρόνια με τον άλλο αδελφό του. Ποια από τις δύο διάρκειες της ζωής τους είναι η αληθινή; Αυτή που μετράει ο ίδιος ή αυτή που μετράει ο δίδυμος αδελφός; Στην κοσμική τους γειτονιά, τα πράγματα είναι καθαρά, σε κοσμικό όμως επίπεδο δεν υπάρχει μια απόλυτη αλήθεια. Ας επισημάνω ότι δεν μιλώ για υπερφυσικά πράγματα ούτε αναζητώ την θεολογική αλήθεια, αλλά την φυσική αλήθεια για το πότε πεθαίνω και η απάντηση είναι ότι σε κοσμικό επίπεδο, που θα έλεγα ότι είναι το αντικειμενικά φυσικό, δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση. Και όλα αυτά γιατί δεν υπάρχει απόλυτος χωροχρόνος.

Οι γνώστες της σχετικότητας θα πουν, ναι έτσι είναι γιατί η θεωρία της σχετικότητας δεν είναι μια πλήρης θεωρία. Πράγματι μπορεί η θεωρία της σχετικότητας να μας περιγράφει με ακρίβεια την κίνηση των μακροσκοπικών οντοτήτων, δεν μπορεί όμως να κάνει το ίδιο με τις οντότητες που θεωρούμε ότι θεμελιώνουν οντολογικά τον κόσμο μας. Το έργο αυτό το καλύπτει η άλλη μεγάλη επιστημονική θεωρία, αυτή της κβαντομηχανικής. Μόνο και αυτή πάσχει από ανάλογο πρόβλημα. Περιγράφει με ακρίβεια και επιτυχία την εξέλιξη των οντοτήτων που θεωρούνται τα θεμέλια του κόσμου μας, δηλαδή τα φωτόνια, τα ηλεκτρόνια και τα άλλα σωματίδια του μικρόκοσμου, αλλά δεν τα καταφέρνει καθόλου καλά με τις οντότητες του κόσμου της καθημερινότητάς μας, και μάλιστα μοιάζει ασύμβατη με την θεωρία της σχετικότητας.

Πέραν αυτού του προβλήματος η κβαντομηχανική αντιμετωπίζει και μια σειρά από άλλα θέματα. Με απλά λόγια αυτά που διατείνεται ότι ισχύουν στον κόσμο του πολύ μικρού, μοιάζουν να είναι αδύνατα. Οι οντότητες που μελετά η κβαντομηχανική μοιάζουν να επεκτείνονται σε ολόκληρο το σύμπαν ή να καλύπτουν όλο το παρελθόν και ολόκληρο το μέλλον, δηλαδή να καλύπτουν ολόκληρο τον χώρο και ολόκληρο τον χρόνο. Αυτός είναι ένας από τους πολλούς τρόπους έκφρασης του λεγόμενου ερμηνευτικού προβλήματος της κβαντομηχανικής. Αυτή η κατάσταση προφανώς δεν ικανοποιεί τους επιστήμονες και επομένως καταβάλουν συστηματικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση αυτού του αδιεξόδου στην περιγραφή του φυσικού κόσμου.

Μέχρι στιγμής έθεσα ορισμένα ερωτήματα και περιέγραψα μια κατάσταση. Τώρα θα προτείνω διαδρομή απάντησης των ερωτημάτων αυτών που ξεκινά από την διδακτορική μου εργασία η οποία ήταν μια πρόταση επίλυσης του ερμηνευτικού προβλήματος της κβαντομηχανικής με την χρήση της εννοίας του λόγου, όπως αυτή διαμορφώθηκε στην αρχαιότητα και τον πρώιμο μεσαίωνα στην ελληνική φιλοσοφική παράδοση. Όπως ήδη είχα πει τότε, η διατριβή ήταν ένα βήμα στην διατύπωση μιας ενιαίας περιγραφής του φυσικού κόσμου από την οποία δεν θα απουσιάζει ο κόσμος του ανθρώπινου πνεύματος. Σήμερα θα παρουσιάσω πολύ συνοπτικά το επόμενο βήμα, το οποίο επεξεργάζομαι τώρα, και που τις γενικές του γραμμές μπορώ να σας παρουσιάσω.

Βασική θέση της Υπόθεσης των Λογικών Κβάντων είναι ότι, μιλώντας για τον μικρόκοσμο, μια κβαντική οντότητα είναι ένας λόγος. Η πλέον κοντινή περιγραφή του λόγου είναι ότι πρόκειται για μια “πληροφορία” που δεν έχει εκφραστεί. Που “υπάρχει” σε ένα άλλο χώρο, τον λογικό χώρο. Αυτή η κατά βάση απλή ιδέα είναι δυνατόν να εκφραστεί με μαθηματικά τα οποία έχουν αναπτυχθεί για την κβαντική θεωρία πεδίου. Πρόκειται για την θεωρία δέσμων ινών, η οποία με μια αντιστροφή του χώρου βάσης μπορεί να δώσει μια συνεκτική αναπαράσταση και περιγραφή του φυσικού κόσμου, σύμφωνα με την ΥΛΚ. Στην περίπτωση αυτήν δεν χρειάζεται να εισάγει κανείς αυθαίρετες υποθέσεις πέραν των όσων εισάγονται σε όλες τις ανάλογες θεωρίες. Οι υποθέσεις αυτές θεωρώ ότι είναι αποτέλεσμα των περιορισμών του ανθρώπινου εγκεφάλου. Έτσι αναδεικνύεται και μια συγγένεια του λόγου με το κβαντικό πεδίο, κάτι που όμως χρειάζεται περισσότερη μελέτη.

Στην αναπαράσταση αυτή το θεμέλιο δεν είναι ο χωροχρόνος αλλά ο λογικός χώρος, του οποίου οι βασικές ιδιότητες είναι ότι δεν είναι ούτε χώρος ούτε χρόνος. Η πλήρης παρουσίαση αυτών των ιδεών δεν μπορεί να γίνει εδώ, όμως μπορώ να προχωρήσω στο δια ταύτα, επισημαίνοντας ότι επί της ουσίας αυτό που ισχυρίζομαι δεν είναι κάτι το εντελώς καινοφανές, υπάρχουν πολλές άλλες ανάλογες ερμηνείες και ανάλογες αναπαραστάσεις του φυσικού κόσμου. Αυτή η αναπαράσταση μπορεί να αισθητοποιηθεί σχετικά εύκολα, θεωρώντας ότι ο κόσμος που βλέπουμε είναι κάτι σαν μια τετραδιάστατη προβολή μιας “πληροφορίας” η οποία είναι αποθηκευμένη σε κάποιο κατάλληλο αποθηκευτικό μέσο. Κάτι ανάλογο με την προβολή μιας ψηφιακής κινηματογραφικής ταινίας στην οθόνη ενός υπολογιστή.

Αυτό που ενδιαφέρει για το θέμα του θανάτου είναι το γεγονός ότι αυτή η “πληροφορία” βρίσκεται εκτός του χωροχρόνου και είναι η φυσική βάση, το οντολογικό θεμέλιο του σύμπαντος, άρα και των ανθρώπων. Αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι ο θάνατος χάνει τον απόλυτό του χαρακτήρα, αποκτά αποκλειστικά τοπικό χαρακτήρα, γιατί σε κάθε περίπτωση ο λόγος μου υπήρχε πριν από μένα και συνεχίζει να υπάρχει και μετά από εμένα. Γιατί το πριν και το μετά στον λογικό χώρο δεν έχουν νόημα. Πλην όμως ο λόγος μου δεν είμαι εγώ. Αν αφήσει κανείς την φαντασία του να καλπάζει μπορεί να θέσει ερωτήματα του τύπου, ο λόγος μου έχει αυτοσυνειδησία και άλλα τέτοια.

Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι τουλάχιστον για την ΥΛΚ ο λόγος είναι ένα φυσικό μέγεθος και όχι μια υπερφυσική οντότητα και επομένως τέτοιου είδους ερωτήματα δεν έχουν νόημα. Παρόλα αυτά υπάρχει ιδιαίτερο υπαρξιακό ενδιαφέρον στην περιγραφή που έκανα. Όπως είπα μπορεί κανείς να βρει και άλλες ανάλογες περιγραφές. Η περιγραφή με βάση τον λόγο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί αναδεικνύει με φυσικό θα έλεγα τρόπο την δυνατότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου να διαισθάνεται τον λογικό χώρο. Αυτό, αν και χρήζει περισσότερης διερεύνησης, μπορεί να αποτελέσει ισχυρό ερμηνευτικό εργαλείο για την μελέτη της ανθρώπινης πνευματικότητας από την άποψη της φυσικής.

Θα μπορούσα να ισχυρισθώ ότι η ανθρώπινη ύπαρξη αισθάνεται, κάτω από ειδικές συνθήκες το αιώνιό της οντολογικό υπόβαθρο και αυτό το βαθύ ειδικό, δηλαδή μυστικό αίσθημα το εκλογικεύει με τις διάφορες μυθικές διηγήσεις για την προΰπαρξη των ψυχών, και την μεταθάνατον ζωή. Χωρίς αμφιβολία η εικόνα που περίγραψα με βάση την ΥΛΚ δεν μπορεί να δικαιώσει καμιά από αυτές, μπορεί όμως να ερμηνεύσει την επιμονή των ανθρώπων να μιλούν για το πνεύμα, την ψυχή και την αθανασία. Στην πραγματικότητα δεν μας απαντά άμεσα στο ερώτημα αν υπάρχει ζωή μετά τον θάνατον, γιατί ναι μεν μας ξεκαθαρίζει ότι η ζωή μας σταματά με τον θάνατο, όμως ως υπάρξεις δεν έχουμε αποκλειστικά τοπικό χαρακτήρα. Η φυσική μας ρίζα βρίσκεται στον λογικό χώρο.

Στην πραγματικότητα αυτή η ιδιότυπη μελέτη θανάτου που παρουσίασα εδώ έχει συγκλονιστικές συνέπειες όσον αφορά την ζωή μας. Όλα κρύβονται σε αυτό που μόλις είπα. Δεν είμαστε υπάρξεις που έχουν τοπικό χαρακτήρα. Και είναι θέμα άσκησης του εγκεφάλου μας, δηλαδή της προσωπικότητάς μας, το να επιδιώξουμε την ανάπτυξη της αυτοσυνειδησίας, μας έξω από την κοσμική μας γειτονιά, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.

Και έχω την υποψία ή αν θέλετε την αίσθηση ότι αυτό μπορεί να σημαίνει πολλά. Ο άνθρωπος είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο σύστημα και ως τέτοιο ενέχει απρόβλεπτες δυναμικές δυνατότητες. Σπάνιοι άνθρωποι έχουν, φυσικώ τω τρόπω, υπερφυσικές δυνατότητες, κάτι που είναι άμεσα ψηλαφητό τόσο στην θρησκεία, όσο και στην τέχνη. Και αντιστρόφως, η θρησκεία και η τέχνη παρέχουν άφθονο εμπειρικό υλικό για την μελέτη, την ανάπτυξη και την εξειδίκευση μιας πλήρους φυσικής θεωρίας για τον κόσμο.


Βιβλιογραφία, ενδεικτικά

Εισαγωγή στην φιλοσοφία της επιστήμης,

Φιλοσοφικές έννοιες στην Φυσική, James Cushing

Αναζητώντας την πραγματικότητα, Roger Penrose

How is quantum field theory possible, Sunny Y. Auyang

29 σχόλια:

  1. Προτείνω την υπόθεση ότι αυτό που δημιουργεί έντονη αλληλοσύνδεση μεταξύ των ανθρώπων είναι περιστάσεις όπου συμβαίνει οι υπάρξεις μας να έχουν συσχετιστεί έντονα, σαν να έχουν "κλειδώσει" οι συχντότητές τους. Πχ μια στιγμη όπου νοιώσαμε ότι καταλάβαμε (όχι μόνο νοητικά αλλά και συναισθηματικά. με αγάπη, το πως λειτουργεί ενας άλλος άνθρωπος)

    Αν τώρα αρχίσω να παθαίνω μικρά εγκεφαλικά και σταδικά να αλλάζω τότε (απο την παραπάνω οπτική) δεν αλλάζω μόνο εγώ (ο περιφραγμένος απο τα όρια του δέρματός μου) αλλά εγώ ως κομμάτι ενός δικτύου συναλλαγών άλλοτε απρόσωπων και άλλοτε στενά συσχετισμένων. Η ενότητά μου είναι συνέπεια όχι μόνο της (ταραγμένης) λειτουργίας μου αλλά και της επιμονής του κοινωνικού μου περιβάλλοντος να με κρατήσει "σε ενότητα" (άλλωστε και υγιής να είμαι αν το κοινωνικό μου περιβάλλον αρχίζει να μου φέρεται εξαιρετικά περίεργα θα κινδυνεύω να αποσυντεθώ).

    Το τι συμβαίνει με τη συνειδητότητά μου όταν το σώμα πάψει να αυτοσυντηρείται είναι (απο επιστημονική σκοπιά) πολύ δύσκολο ερώτημα. Όμοια δύσκολο με αυτό για τη σύνδεση ανάμεσα στο τι βλέπει ο παρατηρητής σε εμένα και στα qualia.

    Τι γίνεται όταν αποδεχθώ να περάσω μέσα απο τον πόνο που δημιουργεί η απορία "μα πως γίνεται να πεθάνω εγώ;". Πως αλλάζει το βίωμά μου για το ποιός είμαι, πως επικοινωνώ, που στοχεύω;
    (τώρα που το λέω, αυτο το ερώτημα μπορεί να μην αφορά μόνο στο βιολογικό θάνατο αλλά και στο "τέλος μιας εποχής" ή στην ανάγκη να ζήσω πολυ διαφορετικά πχ να τα βρούμε με ανθρώπους άλλων πολιτισμών, να ζήσουμε με λιγότερες καταναλωτικές δυνατότητες κλπ Και αυτό έχει στοιχεία που θυμίζουν εγκεφαλικό ως προς τον παλαιό άνθρωπο που ήμουν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μόνο αγωνία μπορεί να έχει κανείς για το τι νεότερο θα αποδείξει η επιστήμη πάνω στα θέματα αυτά.

    Οταν θα έχουν στο μέλλον απαντηθεί πολλά ακόμα ερωτήματα, πιστεύετε πως θα υπάρξει και κάποια εξήγηση για τον πόνο;

    Δεν φαντάζομαι να βρεθεί κανένας Δημιουργός στο υπερπέραν και κάνοντας ταχυδακτυλουργικά κόλπα με το χώρο- χρόνο να πει, ¨Ιδέα σας είναι όλα αυτά, εμείς εδώ δεν καταλάβαμε τίποτα!!¨...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν νομίζω ότι κάποτε το πρόβλημα του πόνου θα βρει απάντηση που να ικανοποιεί το περί δικαίου αίσθημα, γιατί η αδικία είναι θεμελιώδες φυσικό χαρακτηριστικό του σύμπαντος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αρσενιε, μου θυμιζεις την "αγνωστικιστική-θεϊστική" απαντηση στο ερωτημα του κακού και του πονου που εγραφες στον επίλογο του Πλανητη της Θεολογιας, και την οποία ειχα ενστερνισθει κι εγω.
    Εγραφες: "το Συμπαν ειναι ΣταυροΑναστάσιμο, γιατι ετσι το εφτιαξε Αυτος που το έφτιαξε...".
    Ηταν ο,τι καλύτερο και συνεπεστερο ειχα διαβασει για το προβλημα του κακού.
    Τωρα λες την ιδια ιδεα, αλλα καπως διαφορετικά ("αγνωστικιστική αλλα μή-θεϊστική): " ο πόνος ειναι φυσικό χαρακτηριστικό του Συμπαντος...".
    Βεβαια, παλι αναδυεται το ερωτημα: "και γιατι ο πόνος να ειναι φυσικό χαρακτηριστικό του κοσμου;".
    Γιατι να υπαρχει στη "φυση" του κοσμου που ζουμε, ενα χαρακτηριστικό που να προκαλει πόνο στα όντα (έλλογα αλλά και άλογα) που κατοικούν αυτον τον κοσμο;
    Γιατι να υπαρχει ο πόνος μεσα στο "λογικό" χωρο των "λόγων" (δεν ξερω εαν χρησιμοποίησα σωστά την ορολογια).
    Μια απαντηση θα ηταν: "ισως ο πόνος και το κακό να μην ειναι τοσο "κακά" πραγματα σε οντολογικό επίπεδο.." (αλλα εδω ισως να πεφτουμε στην "εκλογικευση" της Ψυχαναλυσης).
    Ποια ειναι (εν παση περιπτωσει) η "λογική" των λόγων;

    Ευχαριστω πολυ για τον προβληματισμο που προκαλεσες...

    π.Δημητριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. π. Δημήτριος
    Πράγματι υπάρχει μια ενότητα σε αυτό που έλεγα και σε αυτό που λέω. Και τώρα λέω ότι υπάρχει κάτι το σταυροαναστάσιμο στη δομή του σύμπαντος, μόνο που τώρα ξέρω ότι δεν έχει σχε΄ση με κάποιον Χριστό.
    Το γιατί είναι έτσι τα πράγματα, είναι μια ερώτηση που στερείται νοήματος, γιατί εμείς είμαστε μέρος των πραγμάτων και δεν μπορούμε να τα δούμε από έξω.
    Ο πόνος και το κακό είναι λέξεις με ηθικό νόημα που χρησιμοποιούμε για να εξορκίσουμε περιγράφοντας το πως είναι τα πράγματα, αλλά ποτέ δεν θα μπορέσουμε να να δούμε πως "πράγματι" "είναι" τα πράγματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο άνθρωπος έχει εκ φύσεως τη δυνατότητα να ποθεί, (και) ότι είναι εκ φύσεως αδύνατο να σταθεί...
    Να θεωρήσουμε και τον παραλογισμό ως απλώς άλλο ένα θεμελιώδες φυσικό χαρακτηριστικό του σύμπαντος;
    Ποιός επινόησε επιτέλους το σύμπαν και τους κανόνες του; Ο Mr. Bean?

    Που έχουν πάει όλοι εν τω μεταξύ;
    Ομαδική μετανάστευση σε άλλες κοσμικές γειτονιές έχει γίνει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό που βλέπω γύρω μου είναι τόσο απογοητευτικό που ...αποφάσισα, χωρίς λόγια, να μεταναστεύσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό που βλέπουμε γύρω μας είναι απογοητευτικό, επειδή έχουμε τη δυνατότητα ν' απαιτούμε το απίθανο.
    Και αν δεν μετρούσαμε τις πληγές μας σε ευρώ, χαμπάρι δεν θα παίρναμε για το πόσο μακριά από έναν αξιόλογο στόχο είμαστε.
    Χρειαζόμαστε ένα e-pass για συχνές επισκέψεις στο Νευτώνειο χωροχρόνο, ή απλώς μια καρδιά που είναι μόνιμα ερωτευμένη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μετανάστης νοιώθεις τελικά ή πρόσφυγας;
    Η απόσταση βοηθάει στο να μη βλέπεις, ή στο να βλέπεις καλύτερα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παρ*άλογη,
    Το 'πιασες φαίνεται το υπονοούμενο. Ναι, ο παραλογισμός είναι το θεμελιώδες χαρακτηριστικό του σύμπαντος. όχι ότι το ' φτιαξε ο MR. Bean , αλλά γιατί ακριβώς δεν το φτιαξε κανείς.

    Πολύ σωστά λες ότι αυτό που βλέπουμε γύρω μας είναι απογοητευτικό επειδή έχουμε τη δυνατότητα ν' απαιτούμε το απίθανο.

    Και η απόσταση βοηθάει στο να βλέπεις καλύτερα.

    Είσαι σε καλό δρόμο Παρ*άλογη, άρα και το παράλογο σύμπαν έχει ελπίδες....!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Είναι τυχαίο που, όσο κατανοεί κανείς τα πράγματα, τόσο νοιώθει ότι η εξάντληση από την προσπάθεια που καταβάλει, υπερνικά την δυνατότητα αξιοποίησης των δεδομένων;...

    Αυτόματος διακόπτης μιας φύσης, που σε βάζει και ψάχνεις ότι δεν υπάρχει... Λες και θέλει να κάνει ένα οργανωμένο έγκλημα, να φαίνεται σαν ατύχημα...

    Δεν περιμένεις τίποτα, για να μην απογοητεύεσαι...όμως είναι ωραίο
    να ονειρεύεσαι πέρα από τα μονοπάτια που περπάτησες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ναι, όντως σαν οργανωμένο έγκλημα είναι το σύμπαν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. σχετικά με τον πόνο. Βιολογικά εξηγείτε, είναι μια έντονη προειδοποίηση για αρρώστια, ατύχημα ή επίθεση. Έχω ακούσει για κοριτσάκι που ακρωτηριάστηκε, επειδή περπατούσε ξυπόλυτο στο χιόνι. Είχε μια εκ γεννετής αρρώστια του νευρικού συστήματος, ώστε ένιωθε το κρύο αλλά όχι τον πόνο. Αν δεν ένιωθε καρφίτσες στα πόδια, θα σταματούσε. Κάπως όπως ένιωσα κι εγώ όταν πήγα για μπάνιο στην θάλασσα Δεκέμβρη (και βούτηξα από ψιλά)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τι έγινε το μπλογκ;;Για που την κάνατε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Θα στο γράψω όπως ακριβώς μου το είπανε κάτι πιτσιρικάδες πριν λίγο καιρό.
    "Ο Θεός δημιούργησε άπαξ τον κόσμο και θέλησε (και το θέλει ακόμα) να τον οδηγήσει κάπου (ας πούμε ότι δεν ξέρουμε πού ακριβώς). Επείδή ακριβώς ο κόσμος δεν μπορεί να Τον ακολουθήσει (κάνοντας μάλλον σαν πεισματάρικο μικρό παιδί), δεν πετυχαίνει να αποκτήσει και το υψηλό επίπεδο της αυτοσυνειδησίας που περιγράφεις. Έτσι, ο Θεός, τον "καταστρέφει" -και το βάζω σε εισαγωγικά, γιατί ο Θεός ΔΕΝ καταστρέφει, παρά ανέχεται και αφήνει-, και κατόπιν τον ξαναφέρνει στη ζωή." -δεν τον ξαναδημιουργεί, γιατί δεν θα ήταν τέλειος θεός, και τέλειο το δημιούργημά Του, αν έμπαινε στον κόπο να τον ξαναφτιάξει.

    Έτσι, η ζωή και ο θάνατος, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά, από τη μία, η ευκαιρία (από τον Θεό) στην ανάπτυξη, την καλλιέργεια, και το άπλωμα της αυτοσυνειδησίας μας, και το σταμάτημά της από την άλλη στο ανώτερο επίπεδο που την έφτασε ο ίδιος ο άνθρωπος, ούτως ώστε να του δοθεί ΠΑΛΙ και σε χρόνο άγνωστο σε έμάς, η δυνατότητα μιας ακόμη προσπάθειας.

    αυτά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμε, πάνω που "έδεσες" το θέμα του κόσμου, με τη βοήθεια των μικρών σου φίλων, οφείλω να παρατηρήσω πως, "αυτά", καθόλου δεν μας καλύπτουν!!

    Έστω ένας δάσκαλος, που δίνει απλόχερα ακαταλαβίστικα βιβλία στους μαθητές του, χωρίς να τους παραδίδει αυτοπροσώπως μάθημα.
    Οι "αυτοδίδακτοι" μαθητές, καταστρέφονται από την έλλειψη σωστής μόρφωσης, όμως ο δάσκαλος δεν παρεμβαίνει. Περιορίζεται στο ν΄ανέχεται την αμορωσιά των μαθητών του και να τους δίνει "κι΄άλλες ευκαιρίες"...
    Στο τέλος οι μαθητές ανάγουν την έλλειψη σωστής παιδίας σε εκπαιδευτικό μέτρο του δασκάλου και ψάχνουν ένοχα για τρύπες στο χωροχρόνο, μπας και βρουν κανένα φροντιστήριο ανοιχτό να κάνουν μάθημα, προκειμένου να ξεστραβωθούν!!!!!

    Μια και μιλάμε για "τελειότητες", ας παραδεχτούμε ότι γουστάρουμε τις "τέλειες αυταπάτες" και ας μη ανακατεύουμε την απόλυτη άγνοια που μας διακρίνει απέναντι στα υπαρξιακά, με ιστορίες για αγρίους...

    Θα ήταν πιο οφέλιμο να παραδεχτούμε απέναντι στον δάσκαλο, πως το σύστημά του απέτυχε και ότι από το "μάθημά" του, δεν έχουμε καταλάβει τίποτα!!!!

    Δε, θα ήταν τίμιο και χρήσιμο να παρατηρήσουμε, πως δεν έχουμε δει ποτέ τον δάσκαλο στην αίθουσα διδασκαλίας (ή αλλού), για να μπορέσουμε να του εκφράσουμε τις απόψεις μας...

    Η παρουσία του γίνεται "αντιληπτή" μόνο μέσα από την απουσία του...

    Καλό μάθημα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @Ανωνυμο
    η άποψη σου φιλε μου μου δειχνει λιγο χριστιανικη, με τις εκφρασεις "ο Θεος ΔΕΝ καταστρεφει.."κλπ, αλλα ταυτοχρονα υπαρχει και μια "υποψια" μετενσαρκωσης (να προσπαθησουμε παλι...).
    Προσωπικα πεφτουμε στην παγιδα της εκλογικευσης, δηλ. να δωσουμε μια ερμηνεια του κακου-θανατου-πονου ετσι ωστε να μην "ενοχοποιήσουμε" το Θεο.
    Ετσι ομως ειμαστε αναγκασμενοι να ενοχοποιήσουμε τον ανθρωπο που "δεν καταλαβαινει" το μάθημά του και παρουσιαζεται "ανεπαρκης" και "λιγος" για τα υψη αυτοσυνειδησιας για τα οποιά τον δημιουργησε ο Θεος.
    Αδελφε κι εγω παλευα καποτε με παρομοιες θεωριες οι οποίες ομως καταντουν θεολογικες και φιλοσοφικες ακροβασιες.
    Κατα τη γνωμη μου ειναι καλύτερα να παραδεχτουμε την ανεπαρκεια τετοιων ερμηνειων, και (τουλαχιστο) να πουμε οτι δεν ξερουμε τι ακριβως γινεται...

    π.Δημητριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Η ειρωνεία είναι ότι, για να πούμε στο τέλος πως δεν ξέρουμε τίποτα, πρέπει πρώτα να έχουμε μάθει πάρα πολλά...

    Μεγάλο πράγμα να αντέχεις στο τέλος να ξέρεις, πως δεν ξέρεις...


    Αν όμως επιμένουμε για παραμύθια, έχουμε πολλά περιθώρια ακόμα να εξαντλήσουμε...
    Για παράδειγμα, ο θεός δεν μας έπλασε ποτέ σαν τον εαυτό του, παρά μας εκπαιδεύει για να του μοιάσουμε... Εκείνος είναι κασκαντέρ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μπορώ να σας ρωτήσω κάτι; Πατέρα Δημήτριε και Παράλογη;

    Μπορείτε να μου πείτε τί σημαίνει "Ενόραση";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Λογικά τα λες, Παρ*άλογη 23 οκτ και 30 οκτ. Όταν οι παράλογοι μιλάνε λογικά και οι λογικοί παράλογα , είναι ώρα για διάλειμμα απ' το μάθημα. Σε παρατεταμένο διάλειμμα φαίνεται πως είναι ήδη ο Γεώργος-Αρσένιος, μόνο που ξέχασε να σημάνει το κουδούνι ώστε να πάρουν χαμπάρι και οι υπόλοιποι.

    Πολύ καλά τα λέει και ο π. Δημήτριος 27 οκτ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Ανώνυμος

    Ενόραση είναι, αυτό που "πιστοποιεί" τις ανώτερες θεωρίες μας,
    όταν η ορθότητά τους δεν γίνεται πρακτικά να ελεγχθεί...

    @Κρίνος

    Πρώτα "παίρνει κανείς χαμπάρι", και μετά "ακούει το κουδούνι"!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Την «καμπάνα» , εννοείς, Παρ*άλογη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Λάθος, Παράλογη.
    Ενόραση είναι η μυστική σύλληψη της αλήθειας (Παρμενίδης), ΧΩΡΙΣ η ψυχή και ο νους να θέλει να ασχοληθεί με θεωρίες και επίτρεψέ μου, κουραφέξαλα.

    Την παραπάνω κοσμοθέαση, την "ΕΊΔΑ" μέσα μου, χωρίς να το επιδιώξω και ΧΑΡΗΚΑ που το μοιράστηκα με ψυχές νεαρών καθώς φαίνονταν να είχαν κι αυτοί μέσα τους την ίδια θέα των πραγμάτων.

    Κι έτσι θέλησα να το μοιραστώ με τον Αρσένιο, καθώς ασχολείται επαγγελματικά με την διδασκαλία και την μάθηση.

    Και φυσικά, τέτοια χαρίσματα, δεν μπορούν εύκολα να μπουν στην διαδικασία της απόδειξης, αλλά από την άλλη, δεν έχει και νόημα να απόδείξω τίποτα και σε ΚΑΝΕΝΑΝ.

    Μια ερώτηση να σου κάνω Αρσένιε και συγχώρεσέ μου τον πλατυασμό:

    -εάν αντιληφθείς ότι ένας μαθητής σου ή μαθήτρια έχει ανεπτυγμένα πνευματικά χαρίσματα, (διόραση, ενόραση, κτλ), θα του το αναγνώριζες; Θα τον βοηθούσε λες η παραδοχή σου να πλατύνει την αυτογνωσία του;
    Εννοείται βέβαια ότι ως δάσκαλος, έχεις και συ τέτοια χαρίσματα, διότι μόνο ένας ΟΜΟΙΟΣ αναγνωρίζει έναν ΟΜΟΙΟ, έτσι δεν είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμε 8 Νοε,

    Όταν μιλάς για σύλληψη "αλήθειας" σημαίνει πως μιλάς για κάποιας μορφής "πιστοποίηση" κάποιων αθέατων έστω πραγμάτων, όπως ακριβώς λέει η Παρ*άλογη παραπάνω.

    Διακρίνω κάποια έπαρση στα λεγόμενά σου, ή με απατά η διορατικότητά μου ;


    Η έννοια των "χαρισματικών" κατ' αυτήν την έννοια ανθρώπων είναι αρκετά ναρκισσιστική , καθώς ενορατικές περιόδους περνά ο καθένας στη ζωή του άλλος λίγο, άλλος πολύ ανάλογα με την εμπειρία που βιώνει και συχνά οι "ενορατικοί" έχουν πει τις μεγαλύτερες ανοησίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Όχι, δεν υπάρχει έπαρση Κρίνε, υπάρχει μόνο ΚΡΙΣΗ. Και στην κρίση υπερβαίνουν την καθημερινότητά μας τα ΛΟΓΙΑ δυστυχώς, καθώς εξασθενίζει παράλληλα η ισχύς των πράξεων. Με αυτήν την έννοια, κάθε λόγος, όχι μόνο ο δικός μου αλλά και ο δικός σας και όλων των ανθώπων, καταντά μάλλον περιττός ή όπως το διαισθάνεσαι Κρίνε, γεμίζει από έπαρση. Διότι δεν μας σώζουν οι ενοράσεις αλλά τα βιώματα και τα πάθη της ζωής μας.

    Συνεπώς, εάν αληθεύει -που αληθεύει για μένα, το ξαναγράφω-, ότι ο κόσμος και η δημιοουργία έρχεται στη ζωή κάνοντας κύκλους, ή όπως είπε ο Χώκιγκ (αν δεν απατώμαι) ότι η ζωή των πάντων όντων στη δημιουργία δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ΑΝΑΣΑ του Θεού, είναι κάτι που θα το βιώσουμε όλες οι ψυχές μετά τη Δευτέρα Παρουσία. Αν γίνει δε, και το ΣΒΗΣΙΜΟ της μνήμης ώστε να ξανάρθουμε στη ζωή, τότε, δεν θα θυμόμαστε απολύτως ΤΙΠΟΤΑ, άρα, τί σε απασχολεί; Άστο σαν κρίση να υπάρχει στο ιστολόγιο του Αρσενίου και πορεύου εν ειρήνη σαν να μην ειπώθηκε τίποτε!

    Επίτρεψέ μου όμως να περιμένω την γνώμη του Ιστολόγου για το θέμα της "βοηθείας" στην διαδικασία της αυτογνωσίας και της αυτοσυνειδησίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @Ανώνυμε

    Στο Θεό να προτείνουμε στοματικό διάλυμα αν πράγματι η δημιουργία όπως την ξέρουμε είναι ανάσα του!

    Θα έχει ξεχάσει δε και ο Παρμενίδης αυτά που έλεγε όταν ξαναζήσει; Ευτυχώς!!! Γιατί αυτά ακριβώς είναι τα κουραφέξαλα!! "Μυστική σύλληψη της αλήθειας χωρίς η ψυχή και ο νους να θέλει ν' ασχοληθεί με θεωρίες..."

    Αυτά όλα δεν θυμίζουν αυτογνωσία, παρά αυτοδικαίωση...

    Δεν ξέρω τί θέλω, ξέρω μόνο ότι το θέλω και μου αξίζει, γιατί αξίζω
    από ότι μυστικά διαισθάνομαι εγώ και οι άλλοι σαν εμένα...#######

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Δεν μπορουμε να γνωριζουμε για το τι συμβαινει μετα θανατον με επιστημονικους ορους. Μπορουμε να κανουμε εικασιες, ο καθενας αναλογα με την κοσμοθεωρια που αποδεχεται. Εμενα μου φαινεται πολυ ενδιαφερων ο προβληματισμος του Σοφοκλη μεσα απο την Αντιγονη, οπου παρουσιαζοντας το μεγαλειο της θυσιας της ηρωιδας την βαζει να αιτιολογει την αποφαση της να υπηρετησει τις ηθικες αξιες της ακομα κι αν χρειαστει να πεθανει στην πεποιθηση της οτι μεταθανατον θα ειναι με τον αγαπημενο της αδερφο. Και κατεπεκταση, εκφραζει την αποψη οτι οι ηθικες αξιες ειναι αλληλενδετες με την πιστη σε μεταθανατια ζωη, γιατι αν ολα κατεληγαν στο μηδεν και στην ανυπαρξια κανενα νοημα δεν θα ειχε να θυσιαζομαστε αλλα απεναντιας θα επρεπε να κοιταμε απλα να περναμε καλα, να ειμαστε οπορτουνιστες και να παταμε επι πτωματων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Φυσικα μπορει καποιος να αντιτεινει οτι υπαρχουν και ανθρωποι που πιστευουν σε θρησκειες και μεταθανατιες δοξασιες και ομως και οπορτουνιστες ειναι και ανηθικοι. Κατα την ταπεινη μου αποψη ομως σε αυτην την περιπτωση οι ανθρωποι αυτοι καπου μπερδευτηκαν φιλοσοφικα, κατι πιασαν στραβα και γιαυτο προβαινουν σε πραξεις αψυχολογητες. Ενω ενας ανθρωπος που δεν πιστευει σε τιποτα, οταν ειναι οπορτουνιστης και κανει διαφορα ατοπηματα ειναι λιγοτερο ασυνεπης με την ιδεολογια του.
    Οχι βεβαια οτι θεωρω πειστικη την εννοια της μεταθανατιας δικαιοσυνης οπως την εννοει η εκκλησια, οτι δηλαδη οι αμαρτωλοι θα βραζουν για παντα στα καζανια. Πιστευω οτι η δικαιοσυνη του Θεου μας ειναι αγνωστη και ανεξιχνιαστη, οπως ειναι ανεξιχνιαστη και η βουλη και η κριση του Θεου. Στο αγνωστο ομως πρεπει να πηγαινουμε παντα με βαρκα την ελπιδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή